Φωτο: Μαρούσα Θωμά
Θέατρο

Πρώτες φωτογραφίες από τους «Μίμους» του Ηρώνδα σε σκηνοθεσία Άννας Κοκκίνου

Το θέατρο Σφενδόνη καταλαμβάνουν οι σατιρικοί και απολαυστικοί «Μίμοι»

Με τους ανθρώπινους τύπους του, μαστροπούς, δασκάλους, βιοτέχνες, την ατμόσφαιρα της πολιτείας, τον θόρυβο των δρόμων της, τα μαγαζιά, τα δικαστήρια, τα σχολεία και τα κακόφημα σπίτια της, το σύμπαν των σατιρικών Μίμων του Ηρώνδα έρχεται πληθωρικό και υποκριτικά ακραίο στο θέατρο Σφενδόνη, σε σκηνοθεσία Άννας Κοκκίνου.


Το σπουδαίο σατιρικό έργο του Ηρώνδα έκανε πρεμιέρα το Σάββατο 6 Απριλίου, στο θέατρο Σφενδόνη με πρωταγωνιστές τους Ρηνιώ Κυριαζή, Νίκο Νίκα, Ρίτα Λυτού, Μαρίζα Θεοφυλακτοπούλου, Αλκίνοο Δωρή και Άννα Κοκκίνου.

 

Ένας κόσμος που βρίσκει τρόπους να ευχαριστιέται και να ευχαριστεί, να διασκεδάζει, να επιβιώνει με πονηριά και χάρη, αν και φτωχός και ξεπεσμένος, προσφέροντας στιγμές ακριβής ευφορίας. Γιατί πάντα, σε στιγμές που όλα είναι μπερδεμένα και σκοτεινά, πηγαίνοντας κανείς στις πηγές, αποκομίζει γνώση κι ευχαρίστηση, την οποία ελπίζει απλόχερα να προσφέρει στους άλλους.

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Οι μίμοι ήταν σύντομοι θεατρικοί διάλογοι που ζωντάνευαν μυθολογικά επεισόδια ή στιγμιότυπα του καθημερινού βίου. Η δωρική αυτοσχέδια φάρσα ήταν η πρώτη μορφή που είχε η δραματική τέχνη στην Ελλάδα.

 

Με την άνθηση, όμως, της μεγάλης ποιητικής θεατρικής τέχνης στις αρχές του 5ου π.Χ. αιώνα, η εικόνα άλλαξε. Το αυτοσχέδιο θέατρο συγκέντρωσε τα έθιμα και τα θέματά του και μετανάστευσε στις δωρικές αποικίες της Σικελίας. Η λέξη μίμος πρωτακούστηκε εκεί.

 

Ο Ηρώνδας σταδιοδρόμησε στο πρώτο μισό του 3ου π.Χ. αιώνα, πιθανότατα στην Αλεξάνδρεια και την Κω. Το έργο του ήταν άγνωστο έως το 1889, όταν βρέθηκε ένας παπύρινος κύλινδρος με οχτώ μιμοδράματά του.

 

Βρέθηκε σ' έναν τάφο στην πόλη Μαιγίρ (Μοίρες) της Αιγύπτου μαζί με μια μούμια. Η ανακάλυψη, μάλιστα, αυτή ενέπνευσε στον Κωνσταντίνο Καβάφη το ποίημά του Οι μιμίαμβοι του Ηρώνδα (1892).

 

Όπως αναφέρει ο Αλέξης Σολωμός στο έργο του ο Άγιος Βάκχος «[Από τον μίμο] λείπει ο τελετουργικός χαρακτήρας της τραγωδίας και η μαχητική επικαιρότητα της κωμωδίας. Του λείπει και ο χορός. Είναι ένα θέατρο δωματίου, όπως θα λέγαμε σήμερα, με τάση για στοχασμό και επιγραμματισμό.

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Ένα ταπεινό ξύλινο πατάρι και ένας κουρελομπερντές τους είναι αρκετά. Η μόδα τους ξεπετάγεται σαν ρουκέτα στα μεγάλα ελληνικά κέντρα που είναι κορεσμένα από καλλιτεχνική ποιότητα και κουρασμένα από ωριμότητα σκέψης. Κερδίζουν επιδέξια τις λαϊκές μάζες, τον καιρό που αρχίζει η χρεοκοπία της ποιητικής τέχνης.

 

Από 'δω και μπρος ο μίμος είναι ένας αυτοσχεδιαστής θεατρίνος που χορεύει, γελάει, τραγουδάει, κάνει τούμπες και μαϊμουδίζει τα πάντα με την έκφραση και την κίνηση. Τα πιο πολλά μιμοδράματα της ελληνιστικής εποχής, στηρίζονται στις πρωτεϊκές ικανότητες των εκτελεστών.

 

Οι μίμοι δεν έπαψαν να ξεχωρίζουν ανάμεσά μας σαν οι πιο θαυματουργοί ιεροφάντες της ψευδαίσθησης και να κατασκευάζουν με τα πολλά τους ψέματα πολλές αλήθειες. Η τέχνη τους είναι η μόνη δύναμη που βάσταξε αδιάσπαστη τη δύναμη του θεάτρου. Το μιμοθέατρο ήταν πιο προσιτό σε όλους.

 

Τα θέματά του ήταν απλά κι η γλώσσα του λαϊκή. Δεν υπήρχαν γλωσσικοί φραγμοί. Τους καταργούσε η μιμική του προσώπου, του κορμιού και της φωνής. Οι βιοτικές συνθήκες συζητιούνταν πάνω στη σκηνή, οι αδικίες ξεσκεπάζονταν, οι μεγάλοι και τρανοί σατιρίζονταν».

 

Οι πληροφορίες για τις παραστάσεις του Ηρώνδα στην αρχαιότητα είναι περιορισμένες. Οι μίμοι ανέβαζαν μπουφόνικες παραστάσεις περιοδεύοντας σε περιοχές της Αττικής και συμμετέχοντας σε συμπόσια.

 

Σπάνια δείγματα ελληνικού μιμοθεάτρου, που διατήρησαν τη διαχρονικότητά τους. Και με την καρδιά του θεάτρου να χτυπά σήμερα μέσα τους, πιο δυνατά από ποτέ.

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Φωτο: Μαρούσα Θωμά

 

Συντελεστές

Μετάφραση: Θεόδωρος Στεφανόπουλος

Σκηνοθεσία: Άννα Κοκκίνου

Σκηνικά: Κέννι Μακ Λέλλαν

Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Μάσκες: Μάρθα Φωκά

Επιμέλεια Κίνησης: Βρισηίδα Σολωμού

Βοηθοί Σκηνοθέτιδος: Μιχάλης Αγγελίδης, Δημήτρης Καλακίδης, Ειρήνη Κουμπαρούλη

Παίζουν: Ρηνιώ Κυριαζή, Νίκος Νίκας, Ρίτα Λυτού, Μαρίζα Θεοφυλακτοπούλου, Αλκίνοος Δωρής, Άννα Κοκκίνου

 

Info

Σφενδόνη (Μακρή 4, Μακρυγιάννη, 215 5158968)

 

Τετάρτη στις 18.30, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 18.30

Εισιτήριο: 10-15 ευρώ

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αφιερώματα σε δύο συναρπαστικές δημιουργούς ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός Αφιερώματα σε δύο συναρπαστικές δημιουργούς ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

23.10.2020
Ίδρυμα Ωνάση: «Ο πολιτισμός είναι μαζί»

Πολιτισμός Ίδρυμα Ωνάση: «Ο πολιτισμός είναι μαζί»

23.10.2020
«Χρυσές Νύχτες 2020»: Οι καλύτερες ταινίες μικρού μήκους της χρονιάς στο Γαλλικό Ινστιτούτο

Πολιτισμός «Χρυσές Νύχτες 2020»: Οι καλύτερες ταινίες μικρού μήκους της χρονιάς στο Γαλλικό Ινστιτούτο

23.10.2020
Apple Music Tv: Δωρεάν 24ωρο μουσικό κανάλι σε στιλ παλιού, κλασικού MTV

Πολιτισμός Apple Music Tv: Δωρεάν 24ωρο μουσικό κανάλι σε στιλ παλιού, κλασικού MTV

22.10.2020
Το Θέατρο Τέχνης αλλάζει σελίδα και παρουσιάζει το ψηφιακό του ρεπερτόριο

Πολιτισμός Το Θέατρο Τέχνης αλλάζει σελίδα και παρουσιάζει το ψηφιακό του ρεπερτόριο

22.10.2020
Σχεδόν 10 εκατ. δολάρια πωλήθηκε το «Show me the Monet» του Banksy

Πολιτισμός Σχεδόν 10 εκατ. δολάρια πωλήθηκε το «Show me the Monet» του Banksy

22.10.2020
Ένωση Θεατρικών Παραγωγών: Καμία παράσταση δεν είναι βιώσιμη με πληρότητα 30%

Πολιτισμός Ένωση Θεατρικών Παραγωγών: Καμία παράσταση δεν είναι βιώσιμη με πληρότητα 30%

22.10.2020
Ντέιβιντ Μπερν: Προς πώληση σκίτσα που δημιούργησε στην καραντίνα [ΕΙΚΟΝΕΣ]

Πολιτισμός Ντέιβιντ Μπερν: Προς πώληση σκίτσα που δημιούργησε στην καραντίνα [ΕΙΚΟΝΕΣ]

22.10.2020
Παράλυση για τον Κιθ Τζάρετ: Δεν θα εμφανιστεί ξανά

Πολιτισμός Παράλυση για τον Κιθ Τζάρετ: Δεν θα εμφανιστεί ξανά

22.10.2020
Τα μουσεία της Ευρώπης είναι ανοιχτά αλλά το κοινό δεν έρχεται - Το επιτυχημένο «μοντέλο» της Γερμανίας

Πολιτισμός Τα μουσεία της Ευρώπης είναι ανοιχτά αλλά το κοινό δεν έρχεται - Το επιτυχημένο «μοντέλο» της Γερμανίας

22.10.2020
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια