Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου
Πολιτισμός

Το «Ρίττερ, Ντένε, Φος» του Μπέρνχαρτ ανεβαίνει στο Θέατρο Τέχνης

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί το σπουδαίο έργο του Αυστριακού συγγραφέα.

Το βαθιά πολιτικό έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ «Ρίττερ, Ντένε, Φος» ανεβάζει από τις 18 Οκτωβρίου στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης η Μαρία Πρωτόπαππα με πρωταγωνιστές την Λουκία Μιχαλοπούλου, την Στεφανία Γουλιώτη και τον Αργύρη Ξάφη.

 

Ο Αυστριακός συγγραφέας και ποιητής που θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους γερμανόφωνους συγγραφείς της μεταπολεμικής εποχής τοποθετεί στο κέντρο του έργου τρία πρόσωπα σε γεύμα. Σε μια κωμικοτραγική ιεροτελεστία, τρία αδέλφια αποπειρώνται ενάντια στην αφασία, στην παράλυσή τους και στον μηδενισμό, με όπλο τον ίδιο τον μηδενισμό.

 

Ο Τόμας Μπέρνχαρντ (1931-1989) δανείζεται στοιχεία από την οικογενειακή ιστορία του συμπατριώτη του φιλόσοφου της Λογικής, Λούντβιχ Βίτγκενστάιν (1889-1951), του ανιψιού του Πολ Βίτγκενστάιν αλλά και από τις προσωπικότητες αγαπημένων του ηθοποιών της σύγχρονής του γερμανικής σκηνής, την Ίλζε Ρίττερ, την Κρίστεν Ντένε και τον Γκέρτ Φός, σχηματίζοντας τον τίτλο με τα επίθετά τους.

 

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου

 

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου

 

«Όλοι οι χαρακτήρες του Τόμας Μπέρνχαρντ παίζουν με τη ζωή το ίδιο παιχνίδι: Επιστρατεύουν την τέχνη για να πολεμήσουν την αρρώστια, πασχίζουν με τα χάχανά τους να τρομάξουν το θάνατο, η λεκτική τελειότητα είναι το δικό τους όπλο κατά της σωματικής αποσύνθεσης.

 

Μία πολυκέφαλη, μυριόστομη χορωδία ταραχοποιών, παράφρονων, αναμορφωτών του κόσμου υψώνει τη φωνή της ως αντίδραση κατά της οριστικής αφασίας». (μετάφραση Θ. Λουπασάκη, από το βιβλίο "Ο άγνωστος Τ. Μπέρνχαρντ", εκδ. Νάρκισσος 2005).

 

Σημείωμα σκηνοθέτη

Με τον εμπρηστικό τρόπο αφήγησης του και με υπερβολή που αγγίζει το γκροτέσκ, ο Τ.Μπέρνχαρντ χρησιμοποιεί ένα από τα σκληρότερα εφέ: το διφορούμενο της αθωότητας. Τα δικά του γερασμένα «παιδιά», με τέλεια υποκρισία, κρύβουν το Καθαρό Κακό που έχουν μέσα τους, ενώ, ταυτόχρονα, αντιπαραθέτουν την πραγματική, αδιάφθορη παιδική τους αθωότητα στο Αυθεντικό Κακό των "Μεγάλων", των προπατόρων τους.


Με έναν αμφίσημο τρόπο καταγελάει την ανθρώπινη ανικανότητα να κατευθυνθεί προς την πραγματική ελευθερία της βούλησης, την ελευθερία που ανοίγει δρόμους για τη συμβιωτική συνύπαρξη.

 

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου


Στο βάθος, πρόκειται για μια αλληγορία που θίγει την υποκρισία των Αυστριακών, σχετικά με την συμβολή τους στα εγκλήματα του Γ΄ Ράιχ κατά της ανθρωπότητας, ξεσκεπάζοντας αυτήν ακριβώς την αυταπάτη της αθωότητας, καθώς και τη βλακεία που διακρίνει το ανθρώπινο είδος εν γένει, το οποίο παραβλέποντας τα αίτια του φαινομένου της βίας, εξακολουθεί να διατηρεί την ψευδαίσθηση μιας υπαρξιακής ανωτερότητας.

 

Ταυτότητα παράστασης

Ερμηνεύουν: Λουκία Μιχαλοπούλου, Στεφανία Γουλιώτη, Αργύρης Ξάφης

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία: Μαρία Πρωτόπαππα
Σκηνικά- Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Αντικείμενα- Props: Γεωργία Μπούρα
Κοστούμια: Άγις Παναγιώτου
Sound design: Λόλεκ
Κίνηση: Κατερίνα Φωτιάδη
Βοηθός Σκηνοθέτη-Εκτέλεση Παραγωγής: Μαρία Ξανθοπουλίδου
Β' Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιουλία Σταμούλη
Βοηθός σκηνογράφου: Νατάσσα Τσιντικίδη
Βοηθός ενδυματολόγου: Στεφανία Σιαφλιούκα
Kομμώσεις: Θοδωρής Μπουρνέλης
Φωτογραφίες: Δομινίκη Μητροπούλου
Μακιγιάζ φωτογράφισης: Κατερίνα Μιχαλούτσου
Video Trailer παράστασης: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

 

Τους πίνακες στην παράσταση φιλοτέχνησε η εικαστικός Νατάσα Πουλαντζά

 

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου

 

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου

 

Info
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν-Υπόγειο
Πεσμαζόγλου 5 | Τηλ. 2103228706

18/10/2019 έως 12/1/2020
Τε 20:00, Πε-Πα 21:15, Σα 21:15, Κυ 20:00
Τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη & Παρασκευή: 15€ κανονικό, 12€ φοιτητικό, 10€ ανέργων
Πέμπτη: 10€ γενική είσοδος
Σάββατο-Κυριακή: 18€ κανονικό, 15€ μειωμένο
(Το μειωμένο ισχύει για φοιτητές, άνεργους, πολύτεκνους, άνω των 65 ετών, με τα αντίστοιχα δικαιολογητικά)

Προπώληση εδώ

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε η σπουδαία Ελληνίδα ηθοποιός Τιτίκα Νικηφοράκη σε ηλικία 107 ετών

Πολιτισμός Πέθανε η σπουδαία Ελληνίδα ηθοποιός Τιτίκα Νικηφοράκη σε ηλικία 107 ετών

20.10.2019
O Ταραντίνο αρνείται να λογοκρίνει το «Κάποτε στο Χόλιγουντ« για την Κίνα

Πολιτισμός O Ταραντίνο αρνείται να λογοκρίνει το «Κάποτε στο Χόλιγουντ« για την Κίνα

20.10.2019
Θαμμένες επί 3.000 χρόνια οι σαρκοφάγοι στο Λούξορ - Μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις στην Αίγυπτο

Πολιτισμός Θαμμένες επί 3.000 χρόνια οι σαρκοφάγοι στο Λούξορ - Μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις στην Αίγυπτο

19.10.2019
Αυτό είναι το έργο τέχνης που οι Βρετανοί απαγόρευσαν να πουληθεί σε γκαλερί των ΗΠΑ

Πολιτισμός Αυτό είναι το έργο τέχνης που οι Βρετανοί απαγόρευσαν να πουληθεί σε γκαλερί των ΗΠΑ

19.10.2019
Το «Sweet Child O’ Mine» των Guns N’ Roses είναι το πρώτο ‘80s βίντεο που ξεπέρασε το ένα δισ. views στο YouTube

Πολιτισμός Το «Sweet Child O’ Mine» των Guns N’ Roses είναι το πρώτο ‘80s βίντεο που ξεπέρασε το ένα δισ. views στο YouTube

19.10.2019
Το Κέντρο Πομπιντού θα δημιουργήσει ένα «Εργοστασίο Τέχνης» στα προάστια του Παρισιού

Πολιτισμός Το Κέντρο Πομπιντού θα δημιουργήσει ένα «Εργοστασίο Τέχνης» στα προάστια του Παρισιού

18.10.2019
«Happiness Machine»: Ένας 24ωρος μουσικός μαραθώνιος με sleepover στη Στέγη

Πολιτισμός «Happiness Machine»: Ένας 24ωρος μουσικός μαραθώνιος με sleepover στη Στέγη

18.10.2019
To 13ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Νέας Υόρκης ξεκινά στην καρδιά του Μανχάταν

Πολιτισμός To 13ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Νέας Υόρκης ξεκινά στην καρδιά του Μανχάταν

18.10.2019
Ελεύθερη είσοδος στο Μουσείο της Ακρόπολης για την 28η Οκτωβρίου

Πολιτισμός Ελεύθερη είσοδος στο Μουσείο της Ακρόπολης για την 28η Οκτωβρίου

18.10.2019
Ναυάγιο των Αντικυθήρων - Νέοι αρχαιολογικοί θησαυροί στο φως μετά την ανέλκυσή τους από το βυθό

Πολιτισμός Ναυάγιο των Αντικυθήρων - Νέοι αρχαιολογικοί θησαυροί στο φως μετά την ανέλκυσή τους από το βυθό

18.10.2019