Αντιδράσεις για την απαράδεκτη εκδοση που διασύρει έναν ποιητή στο τέλος της ζωής του, και ο οποίος δεν έχει την ικανότητα ούτε να αντιληφθεί τι γίνεται ούτε να αντιδράσει... Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
Πολιτισμός

Αντιδράσεις για το βιβλίο «Τα εσώψυχα του Ντίνου Χριστιανόπουλου» - Ανοιχτή επιστολή από 36 διανοούμενους

36 διανοούμενοι από τον ακαδημαϊκό και λογοτεχνικό χώρο υπογράφουν ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας για το βιβλίο «Τα εσώψυχα του Ντίνου Χριστιανόπουλου»

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η έκδοση του βιβλίου «Τα εσώψυχα του Ντίνου Χριστιανόπουλου» της επίκουρης καθηγήτριας Σωτηρίας Σταυρακοπούλου από τις εκδόσεις ΙΑΝΟΣ.

 

Με ανοιχτή επιστολή 36 πανεπιστημιακοί καθηγητές, συγγραφείς, εκδότες περιοδικών κυρίως από τον ακαδημαϊκό και λογοτεχνικό χώρο της Θεσσαλονίκης εκφράζουν την διαμαρτυρία τους για τον σχολιασμό προσώπων του καλλιτεχνικού χώρου που καταγράφει το βιβλίο.

 

Το βιβλίο αποτελείται από «εξομολογήσεις», σχόλια και χαρακτηρισμούς του Ντίνου Χριστιανόπουλου για πρόσωπα της λογοτεχνικής ζωής, στη διάρκεια πολυετών συνομιλιών του με την πεζογράφο και καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Σωτηρία Σταυρακοπούλου. Η συγγραφέας παραθέτει αυτούσια κομμάτια συνομιλιών που είχε με τον ποιητή με τον οποίο γνωρίζεται από τα χρόνια της έκδοσης του λογοτεχνικού περιοδικού «Διαγώνιος».

 

Ωστόσο η πρωτοβουλία της πυροδότησε την αντίδραση της ομάδας διανοούμενων, καθώς όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, «κάθε άνθρωπος δικαιούται να λέγει κατ' ιδίαν ό,τι θέλει για τους άλλους, ακόμη και για τους φίλους του –εκφράζοντας ενδεχομένως στιγμιαίες γνώμες και αντιδράσεις– κανείς όμως δεν έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιήσει, να δημοσιεύσει τα λόγια του, ισχυριζόμενος, μάλιστα, σε μια στιγμή που εκείνος δεν μπορεί να τον ελέγξει και να τον διαψεύσει, ότι έχει τη συναίνεσή του. Και επιπλέον κατασκευάζοντας αυτή τη δήθεν συγκατάθεση με τον ισχυρισμό μιας τάχα «δεκαετούς [!] συνέντευξης» και προσθέτοντας ποιος ξέρει πόσες άλλες αναλήθειες».

 

Όπως  αναφέρει μάλιστα το εν λόγω κείμενο διαμαρτυρίας ο Ντίνος Χριστιανόπουλος έθετε πάντα δύο προϋποθέσεις για τη δημοσιοποίηση των λεγομένων του, τον έλεγχο του κειμένου και την έγκριση από τον ίδιο.

 

«Θέλουμε, τέλος, να πιστεύουμε ότι ο κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων του Ντίνου Χριστιανόπουλου και στενότατος συγγενής του, δεν συναίνεσε στην έκδοση, και εάν συναίνεσε, δεν θα γνώριζε καλόπιστα το περιεχόμενό της. Γι' αυτό του ζητούμε να συμβάλει και αυτός, με όποιον τρόπο νομίζει, στην προστασία του ανθρώπου του και της πνευματικής κοινότητας από μια επιδημική ενέργεια που απειλεί να δηλητηριάσει την πνευματική ζωή όλων μας», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

 

Ολόκληρη η επιστολή:

 

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΑ ΕΣΩΨΥΧΑ ΤΟΥ ΝΤΙΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

 

Θεέ μου, φύλαγε απ' την κακιά στιγμή, [...]
που η νέμεση χαρίζεται στους κουτσομπόληδες
και κάνουν γλέντι την καταστροφή μας.
«Η κακιά στιγμή» Ανυπεράσπιστος καημός

 

Θεωρούμε ηθικά επιβεβλημένο να αποδοκιμάσουμε τη συγγραφική και εκδοτική πράξη που εξ αντικειμένου στρέφεται κατά της ανθρώπινης και της πνευματικής υπόληψης, καθώς και της υστεροφημίας του Ντίνου Χριστιανόπουλου. Μια πράξη που, από την περίοδο που επιλέχτηκε να γίνει, δείχνει και την αναλγησία αυτών που την έκαναν.

 

Κάθε άνθρωπος δικαιούται να λέγει κατ' ιδίαν ό,τι θέλει για τους άλλους, ακόμη και για τους φίλους του –εκφράζοντας ενδεχομένως στιγμιαίες γνώμες και αντιδράσεις– κανείς όμως δεν έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιήσει, να δημοσιεύσει τα λόγια του, ισχυριζόμενος, μάλιστα, σε μια στιγμή που εκείνος δεν μπορεί να τον ελέγξει και να τον διαψεύσει, ότι έχει τη συναίνεσή του. Και επιπλέον κατασκευάζοντας αυτή τη δήθεν συγκατάθεση με τον ισχυρισμό μιας τάχα «δεκαετούς [!] συνέντευξης» και προσθέτοντας ποιος ξέρει πόσες άλλες αναλήθειες.

 

Αλλά κι αν υποτεθεί ότι πριν από μια δεκαπενταετία υπήρξε κάποιας μορφής συναίνεση, αυτή έχει ακυρωθεί από τη μη τήρηση, τη μη ύπαρξη δύο βασικών προϋποθέσεων που έθετε ο Ντ. Χριστιανόπουλος πριν από τη δημοσίευση των συνεντεύξεών του, δηλ. τον προηγούμενο έλεγχο του γραπτού κειμένου και την τελική έγκρισή του από τον ίδιο. Εφόσον οι προϋποθέσεις αυτές δεν υπήρξαν, τούτο καθιστά την υποτιθέμενη αρχική συγκατάθεση -αν δόθηκε- άνευ ισχύος και τη δημοσίευση και έκδοση του περιεχομένου των συνομιλιών ανεπίτρεπτη.

 

Ο Χριστιανόπουλος, σε κατάσταση πλήρους πνευματικής διαύγειας, έχει γραπτώς δηλώσει την ανάγκη ύπαρξης των δύο παραπάνω προϋποθέσεων. Σε ένα μάλιστα απόσπασμα της σχετικής δήλωσής του νομίζει κανείς ότι με τρόπο προβλεπτικό και αναντίλεκτο απαντά στη συγγραφέα του βιβλίου που προκάλεσε τη διαμαρτυρία μας:

 

«Πολλοί νομίζουν πως μια συνομιλία πρέπει να τυπώνεται ακριβώς όπως έγινε, για να κρατηθεί τάχα [...] η ιδιομορφία του αυθόρμητου λόγου [...] Πέρα όμως από το ύφος, το ρετουσάρισμα θα αποκλείσει και άτυχες ή άδικες φράσεις που μπορεί να πληγώσουν κάποιον χωρίς λόγο, ενώ δεν θα προσφέρουν τίποτε θετικό. Εκτός εάν η συνέντευξη εκμαιεύεται ακριβώς γι' αυτές τις φράσεις...

 

Εκτός αυτού με ενοχλεί συχνά και το λεξιλόγιό μου. Αυτά που όταν λέχθηκαν μπορεί να ήταν νόστιμα, τώρα που τυπώθηκαν έγιναν χυδαία. Βλέπετε λοιπόν γιατί χρειάζεται εκ των υστέρων μία επέμβαση; Αυτή την επέμβαση δεν τη θελήσατε, κι έτσι με πικράνατε πολύ, πικραίνοντας ταυτόχρονα κι αυτούς που τους πήραν τα σκάγια».

 

Στο σημείο αυτό αισθανόμαστε επίσης την ανάγκη να αποδοκιμάσουμε και τη συνέργεια σε αυτήν την πράξη του εκδότη που εξέδωσε το βιβλίο και το κυκλοφορεί.

 

Θέλουμε, τέλος, να πιστεύουμε ότι ο κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων του Ντίνου Χριστιανόπουλου και στενότατος συγγενής του, δεν συναίνεσε στην έκδοση, και εάν συναίνεσε, δεν θα γνώριζε καλόπιστα το περιεχόμενό της. Γι' αυτό του ζητούμε να συμβάλει και αυτός, με όποιον τρόπο νομίζει, στην προστασία του ανθρώπου του και της πνευματικής κοινότητας από μια επιδημική ενέργεια που απειλεί να δηλητηριάσει την πνευματική ζωή όλων μας.

 

Αθανασοπούλου, Μαρία, επίκ. καθηγήτρια, ΑΠΘ

Αλισάνογλου Γιώργος, ποιητής –εκδότης

Αποστολίδου Βενετία, καθηγήτρια ΑΠΘ

Ατζακάς Γιάννης, συγγραφέας

Ατζακά Γιώτα, ομότιμη καθηγήτρια του ΑΠΘ

Βαγενάς Νάσος, ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ

Βανίδης Γιάννης, συνταξιούχος τραπεζικός

Γκανίδου Αρετή, φιλόλογος-ποιήτρια

Δαββέτας Νίκος, συγγραφέας

Θωμαϊδου – Μώρου Μάρθα, πρώην λέκτωρ ΑΠΘ

Καλαντζοπούλου Βίκη, πρώην επίκουρη καθηγήτρια ΑΠΘ

Καλούτσας Τάσος, πεζογράφος

Καραγιάννης Μάκης, πεζογράφος – κριτικός

Καράογλου Χ. Λ., ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ

Κατσιγιάννη Άννα, επίκ. καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πατρών

Κόκορης Δημήτρης, αναπλ. καθηγητής ΑΠΘ

Κορδομενίδης Γιώργος, εκδότης- διευθυντής του περιοδ. Εντευκτήριο,

Κοροβίνης Θωμάς, συγγραφέας- φιλόλογος – τραγουδοποιός

Κουνάγια Ουρανία, ποιήτρια

Κωστίου Κατερίνα, καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πατρών

Λαζαρίδης Σπύρος, ποιητής – συγγραφέας

Λυκούργου Κλεονίκη, πρώην επίκουρη καθηγήτρια ΑΠΘ

Μάρκογλου Πρόδρομος, ποιητής -συγγραφέας

Μίγγας Δημήτρης, συγγραφέας

Μπακογιάννης Μιχάλης, επίκ. καθηγητής ΑΠΘ

Ναούμ Ιωάννα, επίκουρη καθηγήτρια ΑΠΘ

Ναρ, Λέων δρ Νεοελληνικής Φιλολογίας – συγγραφέας

Πίστας Παναγιώτης, φιλόλογος –πρώην πανεπιστημιακός

Ριζάκης Κώστας, ποιητής, διευθ. περ. Καρυοθραύστις

Σιμώτας Τάκης, συνταξιούχος δικηγόρος

Στεργιούλας Διονύσης, συγγραφέας

Τικτοπούλου Κατερίνα, αναπλ. καθηγήτρια ΑΠΘ

Τσιριμώκου Λίζυ, ομότιμη καθηγήτρια ΑΠΘ

Φραντζή ΄Αντεια, ομότιμη καθηγήτρια ΑΠΘ

Φιλοκύπρου Έλλη, καθηγήτρια ΕΚΠΑ

Χοντολίδου Ελένη, αναπλ. καθηγήτρια ΑΠΘ

 

 

 

 

 

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To έργο «Βlink» του Φιλ Πόρτερ ανεβαίνει στην Αθήνα - Δείτε το τρέιλερ

Πολιτισμός To έργο «Βlink» του Φιλ Πόρτερ ανεβαίνει στην Αθήνα - Δείτε το τρέιλερ

13.12.2019
Πέθανε ο ηθοποιός Ντάνι Αϊέλο

Πολιτισμός Πέθανε ο ηθοποιός Ντάνι Αϊέλο

13.12.2019
Μετρό Θεσσαλονίκης: Στο ΚΑΣ η μελέτη για τον Σταθμό Βενιζέλου - Τι προβλέπει για τις αρχαιότητες

Πολιτισμός Μετρό Θεσσαλονίκης: Στο ΚΑΣ η μελέτη για τον Σταθμό Βενιζέλου - Τι προβλέπει για τις αρχαιότητες

13.12.2019
«Αστικές Περιηγήσεις»: Μια έκθεση-περίπατο στην Αθήνα φιλοξενεί το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών

Πολιτισμός «Αστικές Περιηγήσεις»: Μια έκθεση-περίπατο στην Αθήνα φιλοξενεί το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών

13.12.2019
Όλες οι δωρεάν εκδηλώσεις του ΚΠΙΣΝ για την παραμονή Πρωτοχρονιάς

Πολιτισμός Όλες οι δωρεάν εκδηλώσεις του ΚΠΙΣΝ για την παραμονή Πρωτοχρονιάς

13.12.2019
Παράταση παραστάσεων για το «Tom in Greece» στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Πολιτισμός Παράταση παραστάσεων για το «Tom in Greece» στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

13.12.2019
Το ταϊλανδέζικο μασάζ στον κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco

Πολιτισμός Το ταϊλανδέζικο μασάζ στον κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco

13.12.2019
UNESCO: Η Μετακινούμενη Κτηνοτροφία και η Βυζαντινή Μουσική στον κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Πολιτισμός UNESCO: Η Μετακινούμενη Κτηνοτροφία και η Βυζαντινή Μουσική στον κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

12.12.2019
Σπάνια ευρήματα από τις Κυκλάδες της Μυκηναϊκής εποχής στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός Σπάνια ευρήματα από τις Κυκλάδες της Μυκηναϊκής εποχής στο Μουσείο Μπενάκη

12.12.2019
To AthensRocks επιστρέφει: The National και Idles ζωντανά στην Αθήνα

Πολιτισμός To AthensRocks επιστρέφει: The National και Idles ζωντανά στην Αθήνα

12.12.2019
5 Σχόλια
avatar
Faceless 16.11.2019 | 01:22
Είναι τρομακτικό που προσπαθούν να λογοκρίνουν τον Χριστιανόπουλο κάποιοι αυτόκλητοι "προστάτες". Αν ο άνθρωπος είχε τα λογικά του θα τους στόλιζε καταλλήλως
avatar
ΜΗΔΕΝ ΕΝΑ 16.11.2019 | 10:18
Nα φοβασαι τους νταβατζήδες εμπόρους ενός γέρου ποιητή που πάσχει από άνοια εδω και τεσσερα χρόνια... και όχι τους φίλους του που δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα όταν τον υπερασπίζονται. Που θα το πας τωρα και στην ελευθερία της έκφρασης, ενώ πρόκειται για μια χυδαία εμπορική εκμετάλευση
avatar
mspamas 16.11.2019 | 15:02
Σιγά την "εμπορική εκμετάλλευση", δεν ξέρω τι φαντάζεσαι για την αγορά του βιβλίου, ότι δηλαδή θα μοσχοπουλήσει και θα βγάλουν γερό χρήμα;
avatar
Faceless 17.11.2019 | 14:37
10 χρόνων συνομιλίες έχει. Αυτά πίστευε για τους συγκεκριμένους ο Χριστιανόπουλος, μήπως δεν είχε καταχεριάσει τον Ρίτσο και τον Ελύτη?
ball and chain 16.11.2019 | 08:49
Βρισκομαι στην σελιδα 265 απο τα εσωψυχα.
Οι μισοι απο αυτους που εχουν υπογραψει την επιστολη εχουν ακουσει τα μυρια οσα.Το πιο πολυ μουχαμπετι γινεται με παροτρυνσεις της συγγραφεως συνομιλητριας για το ΑΠΘ κ τους καθηγητες του.Μεχρι στιγμης πιο πολλα γραφει για τον Σφυριδη (συγγραφεα γιατρο κ φιλο του ποιητη) απο τον οποιο η Σταυρακοπουλου ζητησε την γνωμη του για την εκδοση τωρα που ο ποιητης τα'χει χαμενα.Για οικονομια χωρου λεει,δεν γραφονται οι ερωτησεις ολες μα αυτουσιος ο λογος του ποιητη (χωρις να ξερουμε τι εχει προηγηθει απο την Σταυρακοπουλου)
Κ ενω απο το βιβλιο ο ποιητης μας κανει ξεκαθαρο οτι παλευει συνεχως με τις λεξεις με τα γραπτα κ με οτι τον αφορα,εγω μεχρι στιγμης (σελ 265) νιωθω τον Ντινο λογοτεχνικη μαριονετα της κυριας καθηγητριας.
Μα Χριστιανοπουλος και 1000 σελιδες;