Φωτογραφία: Ratno Sardi/Griffith University
Πολιτισμός

Βραχογραφία 44.000 ετών ανακαλύφθηκε σε σπήλαιο - Η αρχαιότερη σκηνή κυνηγιού στον κόσμο

Μία βραχογραφία 44.000 ετών, με ανθρώπους που εμφανίζουν χαρακτηριστικά ζώων, ανακάλυψαν επιστήμονες σε σπήλαιο της Ινδονησίας

Μία βραχογραφία ηλικίας τουλάχιστον 43.900 ετών, που αποτελεί την αρχαιότερη σκηνή κυνηγιού στον κόσμο, ανακαλύφθηκε σε σπήλαιο της Ινδονησίας από Αυστραλούς και Ινδονήσιους επιστήμονες. 

 

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν σε ασβεστολιθικό σπήλαιο στη νήσο Σουλαβέζι της Ινδονησίας βραχογραφίες που απεικονίζουν οκτώ μικρές ανθρώπινες μορφές, μερικές από τις οποίες έχουν και χαρακτηριστικά ζώου να κυνηγούν με δόρατα ή μακριά σκοινιά δύο αγριόχοιρους και τέσσερις μικρούς βούβαλους. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή αρχαιολογίας Μαξίμ Όμπερτ του Πανεπιστημίου Γκρίφιθ στο Μπρισμπέιν της Αυστραλίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature", ανακοίνωσαν ότι η σκηνή του κυνηγιού στο σπήλαιο Λεάνγκ Μπουλού Σιπόνγκ 4, που είχε ανακαλυφθεί το 2017, έχει μήκος περίπου 4,5 μέτρων και είναι μονόχρωμη σε απόχρωση βαθυκόκκινη.

 

Οι ανθρώπινες μορφές και τα ζώα έχουν ζωγραφιστεί ταυτόχρονα με το ίδιο στιλ και την ίδια τεχνική, ενώ τα πρόσωπα των ανθρώπων εμφανίζουν χαρακτηριστικά ζώων (ζωάνθρωποι ή θηριάνθρωποι). Το σώμα είναι ανθρώπινο, αλλά το κεφάλι ή άλλα μέρη του σώματος ανήκουν σε ζώα (πουλιά, ερπετά κ.ά.). Πιθανώς η απεικόνιση αυτή παραπέμπει σε πρωτόγονες θρησκευτικές αντιλήψεις σχετικά με τη σχέση ανθρώπων και ζώων. Ίσως, κατά τους ερευνητές, πρόκειται για την αρχαιότερη ένδειξη της ικανότητας των προγόνων μας να φαντάζονται την ύπαρξη υπερφυσικών όντων, ένα θεμέλιο για την κατοπινή ανάπτυξη της θρησκείας.

 

Η καθιερωμένη άποψη είναι ότι οι πρώτες βραχογραφίες εμφανίστηκαν στην Ευρώπη και αρχικά περιείχαν αφηρημένα σύμβολα. Πριν περίπου 35.000 χρόνια αυτή η απλή μορφή τέχνης είχε εξελιχτεί σε πιο πολύπλοκες μορφές. Πριν 21.000 έως 14.000 χρόνια, η τέχνη των σπηλαίων στην Ευρώπη κατά την Ανώτερη Παλαιολιθική Περίοδο περιλάμβανε πια τις αρχαιότερες έως τώρα γνωστές απεικονίσεις ανθρώπων και ζώων μαζί σε αναγνωρίσιμες σκηνές κυνηγιού. Επίσης περιλάμβανε απεικονίσεις αφηρημένων όντων που συνδυάζουν χαρακτηριστικά ζώων και ανθρώπων, ίσως στο πλαίσιο της διήγησης κάποιας ιστορίας.

 

Όμως, κατά τον Όμπερτ, «η σπηλαιογραφία στο Λεάνγκ Μπουλού Σιπόνγκ 4 δείχνει ότι δεν υπήρξε βαθμιαία εξέλιξη της Παλαιολιθικής τέχνης από τις πιο απλές στις πιο πολύπλοκες μορφές πριν περίπου 35.000 χρόνια, τουλάχιστον όχι στη Νοτιοανατολική Ασία. Όλα τα βασικά συστατικά μιας άκρως εξελιγμένης καλλιτεχνικής κουλτούρας ήσαν παρόντα στο Σουλαβέζι πριν 44.000 χρόνια, συμπεριλαμβάνοντας αναπαραστατική τέχνη, σκηνές και θηριάνθρωπους».

 

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι, αν ληφθεί υπόψη και η ανακάλυψη μιας ανάλογης βραχογραφίας ηλικίας τουλάχιστον 40.000 ετών στη νήσο Βόρνεο (η ανακοίνωση είχε γίνει το 2018), τότε η Ινδονησία προβάλλει ως ένα σημαντικότερα μέρη στη Γη για την κατανόηση των απαρχών της τέχνης των σπηλαίων και της εξέλιξης του ανθρώπινου νου. «Οι απεικονίσεις των θηριανθρώπων στο Λεάνγκ Μπουλού Σιπόνγκ 4 μπορεί να αντιπροσωπεύουν τις πιο πρώιμες ενδείξεις της ικανότητας μας να συλλαμβάνουμε νοητικά πράγματα που δεν υπάρχουν στο φυσικό κόσμο, μια θεμελιώδης έννοια για τη σύγχρονη θρησκεία», δήλωσε ο αναπληρωτής καθηγητής Άνταμ Μπραμ του Πανεπιστημίου Γκρίφιθ.

 

Φωτογραφία: Ratno Sardi/Griffith University

 

«Οι οντότητες που είναι εν μέρει άνθρωποι και εν μέρει ζώα», προσέθεσε, «συναντώνται στις λαϊκές παραδόσεις και διηγήσεις σχεδόν κάθε σύγχρονης κοινωνίας και σε πολλές θρησκείες παγκοσμίως θεωρούνται θεοί, πνεύματα ή προγονικά πλάσματα. Το Σουλαβέζι είναι πλέον η κοιτίδα της αρχαιότερης εικόνας αυτού του είδους, πιο πρώιμη από τον άνθρωπο με κεφάλι λιονταριού της Γερμανίας, που είναι ηλικίας 40.000 ετών και ήταν έως τώρα η αρχαιότερη απεικόνιση θηριανθρώπου».

 

 

 

Οι Αυστραλοί ερευνητές έχουν ανακαλύψει στο νότιο Σουλαβέζι, στην περιοχή Μάρος-Πανγκέπ, πολλά νέα σπήλαια με εντυπωσιακές βραχογραφίες, που ακόμη δεν έχουν χρονολογηθεί. Μάλιστα εξέφρασαν την ανησυχία τους, επειδή σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις τα έργα τέχνης υφίστανται αυξανόμενη φθορά, καθώς διαβρώνεται η επιφάνεια των βράχων όπου έχουν γίνει οι ζωγραφιές.

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής

Πολιτισμός Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής

17.1.2020
Επιβεβαιώθηκε: Αυθεντικό έργο του Κλιμτ ο πίνακας που ήταν κρυμμένος σε τρύπα

Πολιτισμός Επιβεβαιώθηκε: Αυθεντικό έργο του Κλιμτ ο πίνακας που ήταν κρυμμένος σε τρύπα

17.1.2020
7o Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων: Η νέα γενιά του χορού στη Στέγη

Πολιτισμός 7o Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων: Η νέα γενιά του χορού στη Στέγη

17.1.2020
Τα live του Σαββατοκύριακου (17-19/1)

Πολιτισμός Τα live του Σαββατοκύριακου (17-19/1)

17.1.2020
Το «Phantom of the Opera» με τους πρωταγωνιστές του West End στην Ελλάδα-Πρώτες εικόνες

Πολιτισμός Το «Phantom of the Opera» με τους πρωταγωνιστές του West End στην Ελλάδα-Πρώτες εικόνες

17.1.2020
«Περηφάνια και Προκατάληψη»: Η Ιόλη Ανδρεάδη σκηνοθετεί το κλασικό έργο της Τζέιν Όστεν

Πολιτισμός «Περηφάνια και Προκατάληψη»: Η Ιόλη Ανδρεάδη σκηνοθετεί το κλασικό έργο της Τζέιν Όστεν

17.1.2020
Ντοκουμέντο: Μια σπάνια τηλεοπτική συνέντευξη του Νίκου Καββαδία στο κατάστρωμα του πλοίου «Απολλωνία»

Πολιτισμός Ντοκουμέντο: Μια σπάνια τηλεοπτική συνέντευξη του Νίκου Καββαδία στο κατάστρωμα του πλοίου «Απολλωνία»

16.1.2020
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου «Πέρα από τα Σύνορα» προσκαλεί Έλληνες και ξένους δημιουργούς

Πολιτισμός Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου «Πέρα από τα Σύνορα» προσκαλεί Έλληνες και ξένους δημιουργούς

16.1.2020
«Ο Τζέιμς Μποντ θα παραμείνει γένους αρσενικού» αποκαλύπτει η παραγωγός της σειράς ταινιών

Πολιτισμός «Ο Τζέιμς Μποντ θα παραμείνει γένους αρσενικού» αποκαλύπτει η παραγωγός της σειράς ταινιών

16.1.2020
Εθνική Πινακοθήκη: «Κερδίζεται ο χαμένος χρόνος» - Εντός χρονοδιαγράμματος η επέκταση

Πολιτισμός Εθνική Πινακοθήκη: «Κερδίζεται ο χαμένος χρόνος» - Εντός χρονοδιαγράμματος η επέκταση

16.1.2020
6 Σχόλια
annibas 11.12.2019 | 21:47
Ψέματα.
Είναι η συνωμοσία του γύρου.
Οι shapiens πριν από 50000 χρόνια ήταν αυστηρά vegan
avatar
Harlan 12.12.2019 | 09:50
Γδύσου, μείνε ξυπόλητος, πάρε ένα ακόντιο και μια κοφτερή πέτρα και τρέχα να κυνηγήσεις ελάφια.

Αν καταφέρεις να σκοτώσεις έστω και ένα ελάφι πριν σε φάνε οι λύκοι και οι αρκούδες, έλα εδώ μετά να μας περιγράψεις τις εμπειρίες σου.

Αν είναι να αναβιώσουμε την παλαιολιθική εποχή, να την αναβιώσουμε παντού, όχι μόνο εκεί που μας συμφέρει.

Εμένα π.χ. μου αρέσει πάρα πολύ ο τρόπος επίλυσης διαφορών της παλαιολιθικής εποχής.

Θεωρείς για παράδειγμα ότι ο απέναντι σου είναι άχρηστο βάρος στην Γη; Του δίνεις μια ροπαλιά κατακέφαλα και τελείωσε το πρόβλημα. Δεν κάθεσαι να γράφεις σχόλια στα σόσιαλ.
annibas 12.12.2019 | 19:32
Εσύ να υποθέσω πως καλλιεργείς τα μήλα, το σιτάρι, τη σόγια, τις πατάτες, το βαμβάκι , το λινό και όλα αυτά που θέλεις να τρως και να φοράς.
Βέβαια αυτά δεν ήταν ποτέ στην ίδια ήπειρο. Βγάλε τα πόδια από τις πολλές βάρκες και μιλάμε πάλι μετά.
avatar
Harlan 13.12.2019 | 00:29
Οχι βέβαια. Εσύ είσαι αυτός που θέλει να γυρίσει στην παλαιολιθική εποχή και να κάνει τα ίδια με αυτά που βλέπει στις ζωγραφιές των σπηλαίων.
Εγώ είμαι οκ στην εποχή μου.

Το μόνο που σου λέω είναι ότι την παλαιολιθική εποχή δεν μπορείς να την αναβιώσεις μόνο εκει που σε συμφέρει. Η εντελώς ή καθόλου.

Υ.Γ. Κλάψε λίγο ακόμα για το ότι σας "αναγκάζουμε" και σας "επιβάλλουμε".
Πως είναι δυνατον το 0,5% να επιβάλλει την θέληση του στο 99,5% ;
annibas 12.12.2019 | 19:24
Με τη διαφορά πως εσείς οι Vegan προσπαθείτε να επιβάλετε το τι θα τρώμε εμείς οι άλλοι.
Εγώ δεν προσπαθώ να επιβάλω σε κανένα Σάπιενς τίποτα.
annibas 13.12.2019 | 09:19
Μα εσύ είσαι στην παλαιολιθική μια και δεν ξέρεις να διαβάζεις: "Ψέματα. Είναι η συνωμοσία του γύρου. Οι shapiens πριν από 50000 χρόνια ήταν αυστηρά vegan Πηγή: www.lifo.gr"
Αυτό λέει που θέλω να γυρίζω.
Από την πείνα ή το κλάμα βλέπεις ότι θέλεις;