Μεξικό: Ίσως αφαιρέσουν τελικά τον πίνακα του γυμνού Ζαπάτα - Συνεχίζεται ο σάλος
Πολιτισμός

Μεξικό: Ίσως αφαιρέσουν τελικά τον πίνακα του γυμνού Ζαπάτα - Συνεχίζεται ο σάλος

Συνεχίζεται ο σάλος με τον πίνακα ζωγραφικής που αναπαριστά τον Εμιλιάνο Ζαπάτα με σώμα γυναίκας

Έκκληση για ψυχραιμία απηύθυνε ο πρόεδρος Αντρές Μανουέλ Λόπες Ομπραδόρ, μετά τον σάλο για τον πίνακα ζωγραφικής με τον Εμιλιάνο Ζαπάτα σε ολόγυμνο σώμα γυναίκας, ψηλοτάκουνα και ροζ σομπρέρο.

 

Ο πρόεδρος του Μεξικού απηύθυνε έκκληση χθες Τετάρτη να πρυτανεύσει η ψυχραιμία, μετά την εισβολή στο Παλάτι Καλών Τεχνών της πρωτεύουσας έξαλλων διαδηλωτών που διαμαρτύρονταν εναντίον του πίνακα ζωγραφικής La Revolución («Η επανάσταση»), που αναπαριστά τον ήρωα της μεξικανικής επανάστασης Εμιλιάνο Ζαπάτα. 

 

Ο πίνακας συμπεριλαμβάνεται σε έκθεση για την μεξικανική επανάσταση (1910-1917) και βρίσκεται στο εξώφυλλο του προγράμματός της, κάτι που προκάλεσε πολεμική στο Μεξικό.

 

Δεκάδες πολίτες, κυρίως από την Πολιτεία Μορέλος, την ιδιαίτερη πατρίδα του Σαπάτα, εισέβαλαν στο μουσείο κραυγάζοντας «να καεί!», ενώ ενεπλάκησαν σε αψιμαχίες με αντιδιαδηλωτές που υπερασπίζονταν τον πίνακα, έργο του ζωγράφου Φαμπιάν Τσάιρες.

 

 

Ο εγγονός του Ζαπάτα, ο Χόρχε Ζαπάτα Γκονσάλες, δήλωσε ότι η οικογένεια σκοπεύει να κάνει μήνυση στο μουσείο και στον Τσάιρες, που κατηγόρησε πως προσπαθεί να «αποκτήσει φήμη» αμαυρώνοντας την εικόνα του ήρωα της επανάστασης.

 

Ο Ζαπάτα Γκονσάλες είπε πως δεν έχει τίποτα εναντίον των ομοφυλόφιλων, «αλλά» ο πίνακας αυτός «δυσφημίζει τον στρατηγό μας, παρουσιάζοντάς τον σαν ομοφυλόφιλο».

 

Τόσο το υπουργείο Πολιτισμού του Μεξικού, όσο και το Εθνικό Ινστιτούτο Καλών Τεχνών ξεκαθάρισαν πως απορρίπτουν «τη λογοκρισία ως μηχανισμό ελέγχου μιας κοινωνίας που απαιτεί ελευθερία έκφρασης και ώριμο διάλογο».

 

Ο πρόεδρος Λόπες Ομπραδόρ σημείωσε πως θα ζητήσει από την υπουργό πολιτισμού Αλεχάντρα Φράουστο Γκερέρο το ζήτημα να επιλυθεί μέσω διαλόγου. «Οι καλλιτέχνες χρειάζονται όλη τους την ελευθερία, δεν είναι δυνατόν να γίνεται λογοκρισία», τόνισε ο βετεράνος πολιτικός, αλλά πρόσθεσε πως είναι επίσης απαραίτητο «να δούμε τι λέει η οικογένεια [Ζαπάτα], να την ακούσουμε».

 

 

Ο Λόπες Ομπραδόρ καταδίκασε τα εγκλήματα εναντίον των ΛΟΑΤΚΙ+, προτρέποντας τους πάντες να δείχνουν σεβασμό και ανοχή στον άλλο, στη διαφορετικότητα. «Δεν πρέπει να διαπράττονται εγκλήματα μίσους, τα καταδικάζω από το βάθος της ψυχής μου — δεν θα το ανεχθούμε αυτό. Πρέπει να δείχνουμε σεβασμό, ανοχή, να σεβόμαστε κάθε έκφραση, κάθε σκέψη, κάθε σεξουαλική προτίμηση», επέμεινε. Διαβεβαίωσε πως το έργο δεν τον φέρνει σε αμηχανία. Ωστόσο ο πρόεδρος δεν απέκλεισε ρητώς το ενδεχόμενο ο πίνακας να αφαιρεθεί από την έκθεση.

 

 

Το έργο του Τσάιρες παρουσιάζεται στο πλαίσιο της συλλογικής έκθεσης «Εμιλιάνο: Ο Ζαπάτα μετά τον Ζαπάτα», που οργανώθηκε με την ευκαιρία της συμπλήρωσης εκατό ετών από τον θάνατο του θρυλικού επαναστάτη το 1919 σε μάχη με στρατεύματα πιστά στον πρόεδρο Πορφίριο Δίας. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τη 16η Φεβρουαρίου.

 

Ο Ζαπάτα (1879-1919), επικεφαλής του κινήματος των αγροτών, υπέρμαχος της αναδιανομής της γης και των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων, ηγέτης της επανάστασης χάρη στην οποία τερματίστηκε η στρατιωτική δικτατορία και εγκαθιδρύθηκε δημοκρατία, λατρεύεται ως και σήμερα από πολλούς Μεξικανούς.

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, dpa, Thomson Reuters Foundation

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έφυγε από την ζωή ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Λεβαντής

Πολιτισμός Έφυγε από την ζωή ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Λεβαντής

1.4.2020
Αλόννησος: Με 5 κάμερες live εικόνα από τον «Παρθενώνα των Ναυαγίων»

Πολιτισμός Αλόννησος: Με 5 κάμερες live εικόνα από τον «Παρθενώνα των Ναυαγίων»

1.4.2020
Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ ζωγραφίζει το ξύπνημα της Άνοιξης και μοιράζεται τα έργα του ως «ανάπαυλα από τις ειδήσεις»

Πολιτισμός Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ ζωγραφίζει το ξύπνημα της Άνοιξης και μοιράζεται τα έργα του ως «ανάπαυλα από τις ειδήσεις»

1.4.2020
Όπερα, συναυλίες και άλλες εκδηλώσεις σε δωρεάν ψηφιακές αναμεταδόσεις στο site του Μεγάρου Μουσικής

Πολιτισμός Όπερα, συναυλίες και άλλες εκδηλώσεις σε δωρεάν ψηφιακές αναμεταδόσεις στο site του Μεγάρου Μουσικής

1.4.2020
Φτιάξε ταινία και σενάριο για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης-Διαγωνισμός για παιδιά και νέους

Πολιτισμός Φτιάξε ταινία και σενάριο για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης-Διαγωνισμός για παιδιά και νέους

1.4.2020
Κορωνοϊός: Παίζοντας κλασική μουσική σε νοσοκομείο της Ν. Κορέας

Πολιτισμός Κορωνοϊός: Παίζοντας κλασική μουσική σε νοσοκομείο της Ν. Κορέας

1.4.2020
Stefania: Η εκπρόσωπος της Eurovision παρουσιάζει το «SuperG!rl» σε ένα acoustic version από το σπίτι της

Πολιτισμός Stefania: Η εκπρόσωπος της Eurovision παρουσιάζει το «SuperG!rl» σε ένα acoustic version από το σπίτι της

1.4.2020
Πέθανε από κορωνοϊό ο θρυλικός τρομπετίστας της τζαζ Wallace Roney

Πολιτισμός Πέθανε από κορωνοϊό ο θρυλικός τρομπετίστας της τζαζ Wallace Roney

1.4.2020
Ίδρυμα Ευγενίδου: Δωρεάν online εργαστήρια για μαθητές - Πότε ξεκινούν οι εγγραφές

Πολιτισμός Ίδρυμα Ευγενίδου: Δωρεάν online εργαστήρια για μαθητές - Πότε ξεκινούν οι εγγραφές

31.3.2020
Δωρεάν online προβολές για παιδιά και νέους από το Φεστιβάλ Ολυμπίας

Πολιτισμός Δωρεάν online προβολές για παιδιά και νέους από το Φεστιβάλ Ολυμπίας

31.3.2020
1 Σχόλια
βλαχάκι (το) 12.12.2019 | 11:11
φυσικά και ΔΕΝ θα άνοιγε ρουθούνι αν ένα γυναικείο σύμβολο παρουσιαζόταν "αρρενωποιημένο", να μην σου πω ότι θα έλεγαν ....."α, τι ωραίο!".

...όμως στη λατινική αμερική (κι όχι μόνο αυτή φυσικά) με το καλά εδραιωμένο φαινόμενο του "machismo" και την ξεκάθαρη υποτίμηση της θέσεως των γυναικών με τα τραγικά consequences https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_against_women_in_Mexico το σύμβολο του Ζαπάτα έτσι αποτελεί ξεκάθαρα ύβρη.

Το ίδιο το έργο το βρίσκω λίγο προβοκατόρικο μεν, αλλά μ' αρέσει, με όλον τα εντελώς blatant σύμβολά του, για τέχνη μιλάμε άλλωστε. Θα το έβρισκα γονιμότερο, όμως, να έχει ενταχθεί όμως εντός ενός εννοιολογικού πλαισίου ή ενός διαλόγου, που να δύναται να διευρύνει τις οπτικές, αντί απλώς να "σοκάρει"/"θίξει".
Ας ελπίσουμε ότι τουλάχιστον ένας διάλογος θα έχει ανοίξει, ακόμη κι αν τελικώς το έργο αφαιρεθεί.