Κώνοι που μέχρι τώρα ήταν γνωστοί μόνο από την αρχαία τέχνη της Αιγύπτου, ανακαλύφθηκαν σε τάφους
Πολιτισμός

Το μυστήριο με τους κώνους στα κεφάλια των Αιγυπτίων που απεικονίζονται σε αρχαία ιερογλυφικά

Για πρώτη φορά οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν κώνους που μέχρι τώρα έβλεπαν μόνο σε αιγυπτιακή τέχνη

Σε απεικονίσεις ιερογλυφικών και τοιχογραφιών της αρχαίας Αιγύπτου εντοπίζονται κάποιοι περίεργοι κώνοι σε μέγεθος κούπας του καφέ πάνω σε κεφάλια ανθρώπων

 

Τα αντικείμενα αποτελούσαν μυστήριο για τους αρχαιολόγους, πολλοί από τους οποίους θεωρούσαν πως ήταν απλώς ένα σύμβολο. Τώρα, μια νέα μελέτη διαπιστώνει ότι αυτοί οι «κώνοι κεφαλής» ήταν πραγματικά, αντικείμενα. Οι ερευνητές έχουν ανακτήσει δύο από τα περίεργα αντικείμενα σε ταφές ηλικίας 3300 ετών. Οι αρχαιολόγοι πραγματοποίησαν τις ανακαλύψεις στο Akhetaten, μία από τις πιο ασυνήθιστες πόλεις της αρχαίας Αιγύπτου. Η περιοχή κατοικήθηκε για περίπου 15 χρόνια κατά τη διάρκεια του 14ου αιώνα π.Χ. ενώ η Αίγυπτος ήταν υπό την κυριαρχία του Φαραώ Ακενατόν που έδωσε στην τοποθεσία το όνομά της. Εκεί αναπτύχθηκε ένα βραχύβριο θρησκευτικό σύστημα (και, στα μάτια των τελευταίων Φαραώ, αιρετικό), επικεντρωμένο στη λατρεία ενός μόνο Θεού, που εκπροσωπείται από τον Ήλιο. 

 

 

Οι δύο κώνοι κεφαλής προέρχονται από τάφους σε εργατικό νεκροταφείο. Ένας τάφος ήταν πολύ καλύτερα διατηρημένος από τον άλλο, ο οποίος είχε συληθεί. Τα λείψανα έφεραν όμως κώνους κεφαλής μπερδεμένους στα μαλλιά τους. Οι κώνοι ήταν ανοιχτού χρώματος και δείχνουν να είναι από αγνό κερί μέλισσας, ενώ έχουν ύψος περίπου 8 εκατοστών.

 

Σύμφωνα με τους New York Times, oι ανακαλύψεις μπορεί να βοηθήσουν να στηριχτεί η θεωρία του συμβολισμού. Η θεωρία δηλαδή ότι οι κώνοι ήταν απλώς ένας τρόπος για τους καλλιτέχνες να υποδηλώνουν το ειδικό καθεστώς κάποιου, όπως τα φωτοστέφανα που χρησιμοποιούνται για να δηλώνουν την αγιότητα στη χριστιανική τέχνη.

 

Αλλά, η ανακάλυψη ενισχύει και μια άλλη βασική υπόθεση σχετικά με τους κώνους: ότι ήταν αρωματισμένες κύστες με αλοιφή που έλιωναν αργά στον ήλιο για να αρωματίσουν και να καθαρίσουν το σώμα, τόσο κυριολεκτικά όσο και πνευματικά. Η θεωρία λέει πως οι κώνοι θα μπορούσαν να εξαγνίζουν τελετουργικά τους φέροντες, τοποθετώντας τους σε κατάλληλη κατάσταση για να συμμετάσχουν σε τελετουργίες, λέει η επικεφαλής της ομάδας Anna Stevens του Πανεπιστημίου Monash στη Μελβούρνη της Αυστραλίας.

 

 

Όμως, η ομάδα δεν μπορούσε να βρει χημικές ενδείξεις από τον καλά διατηρημένο τάφο ότι ο κώνος της κεφαλής είχε λιώσει και πέσει πάνω στο άτομο που το φορούσε. Αυτό δεν αποκλείει απαραιτήτως τη θεωρία του εξαγνισμού, λέει η αρχαιολόγος του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, Lise Manniche. Υποστηρίζει επίσης πως τα αρχαία έργα τέχνης υποδηλώνουν ότι οι κώνοι τοποθετούνταν σε μέλη των ανώτερων τάξεων, και όχι σε ανθρώπους που είχαν ταφεί σε εργατικό νεκροταφείο. «Θα ερμηνεύσω τους δύο κώνους ως μια απομίμηση των αξεσουάρ της ελίτ, που χρησιμοποιούνταν από τους λιγότερο τυχερούς κατοίκους της πόλης».

 

Αλλά ο Rune Nyord, αρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο Emory της Ατλάντα, είναι επιφυλακτικός. Επισημαίνει ότι η αιγυπτιακή τέχνη υποδηλώνει ότι οι κώνοι κεφαλής φοριούνται και σε άλλα πλαίσια, όπως σε φεστιβάλ ή παρουσία του Φαραώ. Και αυτό σημαίνει πως απλά ήταν ένα καπέλο ή αξεσουάρ της εποχής

 

Οι κώνοι είναι ωστόσο οι πρώτοι που ανακαλύφθηκαν και αυτό από μόνο του τους κάνει ένα σημαντικό εύρημα, καταλήγουν οι αρχαιολόγοι, εξηγώντας ότι η ανακάλυψη επιβεβαιώνει ότι ήταν πράγματι κατασκευασμένοι για χρήση στην αρχαία Αίγυπτο. Το αν οι κώνοι χρησιμοποιήθηκαν μόνο για ταφή των νεκρών ή αν είχαν σχεδιαστεί και για τους ζωντανούς, δεν έχει ακόμη καθοριστεί.

 

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Σαντιρβάν τζαμί ξαναβρίσκει τη χαμένη αίγλη του - Αποκαταστάθηκε το περίτεχνο τέμενος στη Δράμα

Πολιτισμός Το Σαντιρβάν τζαμί ξαναβρίσκει τη χαμένη αίγλη του - Αποκαταστάθηκε το περίτεχνο τέμενος στη Δράμα

24.1.2020
Η εντυπωσιακή καμπάνια των Dolce & Gabbana είναι βγαλμένη από πίνακες του Ρούμπενς

Πολιτισμός Η εντυπωσιακή καμπάνια των Dolce & Gabbana είναι βγαλμένη από πίνακες του Ρούμπενς

23.1.2020
Η επιστροφή της μούμιας - Η φωνή ενός ιερέα της Αρχαίας Αιγύπτου ακούγεται ξανά

Πολιτισμός Η επιστροφή της μούμιας - Η φωνή ενός ιερέα της Αρχαίας Αιγύπτου ακούγεται ξανά

23.1.2020
Πρεμιέρα απόψε για την «Ηλέκτρα» του Άρη Μπινιάρη-Πρώτες φωτογραφίες

Πολιτισμός Πρεμιέρα απόψε για την «Ηλέκτρα» του Άρη Μπινιάρη-Πρώτες φωτογραφίες

23.1.2020
Οι Placebo, το πρώτο μεγάλο όνομα του φετινού Rockwave Festival

Πολιτισμός Οι Placebo, το πρώτο μεγάλο όνομα του φετινού Rockwave Festival

23.1.2020
Η βίαιη αποικιοκρατία στο Κονγκό μέσα από αφηγήσεις, τραγούδι και χορό στη Στέγη

Πολιτισμός Η βίαιη αποικιοκρατία στο Κονγκό μέσα από αφηγήσεις, τραγούδι και χορό στη Στέγη

23.1.2020
Μία αρχαία «σάουνα» ανακαλύφθηκε στην Πόλη του Μεξικού

Πολιτισμός Μία αρχαία «σάουνα» ανακαλύφθηκε στην Πόλη του Μεξικού

22.1.2020
«Anti-Gone»: Το νέο πολυμεσικό έργο του Τεό Τριανταφυλλίδη κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Sundance

Πολιτισμός «Anti-Gone»: Το νέο πολυμεσικό έργο του Τεό Τριανταφυλλίδη κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Sundance

22.1.2020
Δεσμώτες Φαλήρου: Μεγάλη φθορά στη Νεκρόπολη - «Οργή» Μενδώνη για την κατάσταση του αρχαίου τάφου

Πολιτισμός Δεσμώτες Φαλήρου: Μεγάλη φθορά στη Νεκρόπολη - «Οργή» Μενδώνη για την κατάσταση του αρχαίου τάφου

22.1.2020
Ο «Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος» ανεβαίνει στο Θέατρο Σημείο-Οι πρώτες φωτογραφίες

Πολιτισμός Ο «Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος» ανεβαίνει στο Θέατρο Σημείο-Οι πρώτες φωτογραφίες

22.1.2020