ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πολιτισμός

Παγγαίο: Άγνωστοι κατέστρεψαν με συρματόβουρτσα βραχογραφίες 3.000 ετών

Άγνωστοι βανδάλισαν αρχαίες βραχογραφίες στο Παγγαίο πιθανότατα γιατί πιστεύουν ότι αποτελούν χάρτες για κρυμμένους θησαυρούς

Φυσιολάτρες και περιπατητές που ανέβηκαν στο Παγγαίο διαπίστωσαν λίγο μετά την έλευση του νέου χρόνου ότι βραχογραφίες άνω των 3.000 ετών, καταστράφηκαν από αγνώστους με τη χρήση συρματόβουρτσας.

 

Όπως υποστηρίζουν αρχαιολόγοι, μελετητές και ιστοριοδίφες της περιοχής, παρότι η ταυτότητα των ανθρώπων που προξένησαν τις φθορές δεν είναι γνωστή, οι βραχογραφίες πιθανότατα καταστράφηκαν από χρυσοθήρες, που ψάχνουν συστηματικά στην περιοχή για θησαυρούς. Πιστεύουν ότι τα σχέδια αυτά αποτελούν σημάδια, που αντιστοιχούν σε κάποιον μυστικό χάρτη, ο οποίος σχετίζεται με κάποιο είδος κρυμμένου θησαυρού. Έτσι λοιπόν τα καταστρέφουν για να μειώσουν τις πιθανότητες κάποιοι άλλοι να οδηγηθούν στο θησαυρό.

 

Στην πραγματικότητα βέβαια, οι περίφημες αυτές βραχογραφίες (ή ακιδογραφήματα), όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο δικηγόρος, ιστορικός και μελετητής, Θόδωρος Λυμπεράκης, είναι σχέδια σκαλισμένα πάνω σε γρανίτη ή ασβεστόλιθο, τα οποία μπορεί κάποιος να τα θαυμάσει από κοντά σε ορεινές περιοχές του Παγγαίου, πολύ κοντά μάλιστα και σε οικισμούς. Οι βραχογραφίες αυτές, όπως επισημαίνει, ανακαλύφθηκαν το 1966 από τον καθηγητή του ΑΠΘ, Νικόλαο Μουτσόπουλο, ο οποίος τις μελέτησε και έκανε σχετικές αναφορές. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, εκατοντάδες από αυτές βρίσκονται απροστάτευτες, εκτεθειμένες, χωρίς να υπάρχει καμία μέριμνα, αφού δεν αποτελούν αρχαιολογικό χώρο, άρα δε φυλάσσονται».

 

Οι βραχογραφίες μετά την καταστροφή Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Οι βραχογραφίες μετά την καταστροφή Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

«Σε κάθε περίπτωση όμως», υπογραμμίζει με έμφαση ο κ. Λυμπεράκης, «αποτελούν ένα μέρος της πλούσιας και σημαντικής πολιτιστικής μας κληρονομιάς και πρέπει να διαφυλαχθούν. Πολιτισμός δεν είναι μόνο η Ακρόπολη και τα άλλα γνωστά μνημεία, είναι και αυτά τα σχέδια, που μας δίνουν σημαντικά στοιχεία για τη ζωή των ανθρώπων πριν από 3.000 χρόνια».

 

Έλλειψη στοιχειώδους παιδείας

 

«Είναι λυπηρό και αδιανόητο», συνεχίζει ο Καβαλιώτης δικηγόρος και ιστορικός, «τα βραχογραφήματα αυτά να καταστρέφονται από ασυνείδητους και άσχετους ανθρώπους λόγω της ημιμάθειάς τουςν αλλά και στον βωμό ενός -τις περισσότερες φορές ανύπαρκτου- θησαυρού. Βέβαια η αρχαιοκαπηλία στην περιοχή μας είναι μια μεγάλη μάστιγα, αλλά αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση. Οι ενέργειες πάντως αυτές των ανθρώπων υποδηλώνουν στοιχειώδη έλλειψη παιδείας, έλλειψη γνώσης και κατανόησης της ιστορίας. Πρέπει να σημειώσουμε ότι τέτοιους είδους σχέδια συναντάμε μόνο στις περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας και σε δυο ακόμα περιοχές της πατρίδας μας, στη Νάξο και την Κρήτη. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πόσο σημαντικό είναι να τις προστατέψουμε και να κάνουμε τους ανθρώπους κοινωνούς της ιστορίας μας. Αυτό γίνεται μόνο μέσα από την εκπαίδευση. Άρα, χρειάζεται οι νέοι άνθρωποι να γνωρίσουν την τοπική ιστορία και τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει».

 

Οι βραχογραφίες πριν την καταστροφή Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, οι παλαιότερες από τις βραχογραφίες ανάγονται στην όψιμη εποχή του χαλκού (περί την 3η χιλιετία π.Χ.), ενώ οι νεότερες φθάνουν μέχρι και τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους. Σε αυτές απεικονίζονται στιγμές από την καθημερινότητα των ανθρώπων που ζούσαν στην περιοχή (Θράκες στην καταγωγή). Σηματοδοτούσαν σημεία για λατρευτικούς σκοπούς ή έδιναν πληροφορίες για την καθημερινότητα εκείνων των ανθρώπων όπως το κυνήγι ή την εύρεση νερού, για τον λόγο αυτό και οι αναπαραστάσεις σχετίζονται με διάφορα ζώα όπως ελάφια, ζαρκάδια, λύκοι, αλεπούδες και σκύλοι.

 

 

 

 

Ο κ. Λυμπεράκης σημειώνει ακόμα ότι για όσες βραχογραφίες έχουν μέχρι σήμερα διασωθεί, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είτε βρίσκονται σε περιοχές που δεν είναι εύκολα προσβάσιμες είτε δεν έχουν ακόμα ανακαλυφθεί από τους χρυσοθήρες.

 

Οι βραχογραφίες πριν την καταστροφή Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

«Ο συγκεκριμένος βράχος», τονίζει, «ήταν ο πιο προσιτός σε όσους ήθελαν να πάρουν μια πρώτη γεύση αυτής της άγνωστης και ολότελα απροστάτευτης, πανάρχαιας τέχνης, γιατί βρισκόταν πολύ κοντά στην ασφαλτοστρωμένη οδό, που οδηγεί από το Ακροβούνι προς το Δασικό Χωριό και στις κορυφές του Παγγαίου».

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σημειωματάρια του Δαρβίνου λείπουν από τη βιβλιοθήκη του Κέιμπριτζ εδώ και 20 χρόνια - «Μάλλον έχουν κλαπεί»

Πολιτισμός Σημειωματάρια του Δαρβίνου λείπουν από τη βιβλιοθήκη του Κέιμπριτζ εδώ και 20 χρόνια - «Μάλλον έχουν κλαπεί»

25.11.2020
Grammy 2021: «Η Μπιγιονσέ και οι υπόλοιποι» - Η λίστα με τις υποψηφιότητες

Πολιτισμός Grammy 2021: «Η Μπιγιονσέ και οι υπόλοιποι» - Η λίστα με τις υποψηφιότητες

24.11.2020
Αιόλου: Τα «μυστικά» μιας αρχαίας οδού - Φωτογραφίες

Πολιτισμός Αιόλου: Τα «μυστικά» μιας αρχαίας οδού - Φωτογραφίες

24.11.2020
Η Τζούντι Ντεντς και ο Ίαν ΜακΚέλεν σε σόου στο Zoom, για την ενίσχυση των εργαζομένων στα θέατρα

Πολιτισμός Η Τζούντι Ντεντς και ο Ίαν ΜακΚέλεν σε σόου στο Zoom, για την ενίσχυση των εργαζομένων στα θέατρα

22.11.2020
Κορωνοϊός: Θα επιβιώσουν τα σινεμά; - Φόβοι για μαζικά λουκέτα

Πολιτισμός Κορωνοϊός: Θα επιβιώσουν τα σινεμά; - Φόβοι για μαζικά λουκέτα

21.11.2020
Πολυχώρος πολιτισμού, τουρισμού και boutique hotel θα δημιουργηθούν στο Κτήμα Νάσιουτζικ

Πολιτισμός Πολυχώρος πολιτισμού, τουρισμού και boutique hotel θα δημιουργηθούν στο Κτήμα Νάσιουτζικ

21.11.2020
Πέθανε η ηθοποιός Μένη Κυριάκογλου, βασικό μέλος της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης

Πολιτισμός Πέθανε η ηθοποιός Μένη Κυριάκογλου, βασικό μέλος της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης

21.11.2020
Συγκλονιστική ανακάλυψη στην Πομπηία: Τα λείψανα ενός πλούσιου πολίτη δίπλα σε έναν σκλάβο

Πολιτισμός Συγκλονιστική ανακάλυψη στην Πομπηία: Τα λείψανα ενός πλούσιου πολίτη δίπλα σε έναν σκλάβο

21.11.2020
Ο Τομ και ο Τζέρι γίνονται (επιτέλους) ταινία από την Warner Bros - Δείτε το τρέιλερ

Πολιτισμός Ο Τομ και ο Τζέρι γίνονται (επιτέλους) ταινία από την Warner Bros - Δείτε το τρέιλερ

21.11.2020
Η «Αποκάλυψη» του Ιωάννη: Online πρεμιέρα στο κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

Πολιτισμός Η «Αποκάλυψη» του Ιωάννη: Online πρεμιέρα στο κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση

20.11.2020
6 Σχόλια
Network 7.1.2020 | 15:34
Τέλος,η ηλιθιότητα είναι ανίκητη όποιο κίνητρο και αν ισχύει για την καταστροφή.
Λογική μηδέν 7.1.2020 | 16:07
Πιθανότατα για το γεγονός ευθύνονται οι απόγονοι του μεγάλου Αλεξάνδρου ,ο οποίος είχε διώξει τους βάρβαρους αλλά μάλλον κάποιοι του ξέφυγαν και συνεχίζουν να αφήνουν απογόνους..
Δον Ιδιώτης 7.1.2020 | 16:42
Φέρτε μας πίσω τα Ελγίνεια...
avatar
ΕΛΠΟ 7.1.2020 | 19:18
"...Βέβαια η αρχαιοκαπηλία στην περιοχή μας είναι μια μεγάλη μάστιγα, αλλά αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση. Οι ενέργειες πάντως αυτές των ανθρώπων υποδηλώνουν στοιχειώδη έλλειψη παιδείας, έλλειψη γνώσης και κατανόησης της ιστορίας."

Πηγή: www.lifo.gr

Πολιτικοί - και δη όσοι διετέλεσαν ή είναι ΠΘ και υπουργοί Παιδείας -, ακούτε ;

Από εκεί ξεκινάνε όλα. Η σύλληψη των αρχαιοκάπηλων ΔΕΝ ΛΥΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.
avatar
gin&lemon 8.1.2020 | 12:20
Καμία παιδεία..τι ντροπή..
whatyouseeiswhatyouget 8.1.2020 | 14:57
Αντί να υπάρχει μια ωραιότατη ορειβατική διαδρομή για αυτές τις βραχογραφίες, διαβάζουμε πως τις καταστρέφουν. Και μετά διακηρύσσουν οι διάφοροι ντόπιοι με τις παραλλαγές που ψάχνουν θησαυρούς και αρχαία την ελληνικότητά τους και την ιστορικότητα του τόπου τους.
Εμ, αν σου μαθαίνουν πως η αρχαία Μακεδονία ήταν μόνο η Αμφίπολη, η Βεργίνα και η Πέλλα αυτά να περιμένεις.
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια