ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πολιτισμός

Παγγαίο: Άγνωστοι κατέστρεψαν με συρματόβουρτσα βραχογραφίες 3.000 ετών

Άγνωστοι βανδάλισαν αρχαίες βραχογραφίες στο Παγγαίο πιθανότατα γιατί πιστεύουν ότι αποτελούν χάρτες για κρυμμένους θησαυρούς

Φυσιολάτρες και περιπατητές που ανέβηκαν στο Παγγαίο διαπίστωσαν λίγο μετά την έλευση του νέου χρόνου ότι βραχογραφίες άνω των 3.000 ετών, καταστράφηκαν από αγνώστους με τη χρήση συρματόβουρτσας.

 

Όπως υποστηρίζουν αρχαιολόγοι, μελετητές και ιστοριοδίφες της περιοχής, παρότι η ταυτότητα των ανθρώπων που προξένησαν τις φθορές δεν είναι γνωστή, οι βραχογραφίες πιθανότατα καταστράφηκαν από χρυσοθήρες, που ψάχνουν συστηματικά στην περιοχή για θησαυρούς. Πιστεύουν ότι τα σχέδια αυτά αποτελούν σημάδια, που αντιστοιχούν σε κάποιον μυστικό χάρτη, ο οποίος σχετίζεται με κάποιο είδος κρυμμένου θησαυρού. Έτσι λοιπόν τα καταστρέφουν για να μειώσουν τις πιθανότητες κάποιοι άλλοι να οδηγηθούν στο θησαυρό.

 

Στην πραγματικότητα βέβαια, οι περίφημες αυτές βραχογραφίες (ή ακιδογραφήματα), όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο δικηγόρος, ιστορικός και μελετητής, Θόδωρος Λυμπεράκης, είναι σχέδια σκαλισμένα πάνω σε γρανίτη ή ασβεστόλιθο, τα οποία μπορεί κάποιος να τα θαυμάσει από κοντά σε ορεινές περιοχές του Παγγαίου, πολύ κοντά μάλιστα και σε οικισμούς. Οι βραχογραφίες αυτές, όπως επισημαίνει, ανακαλύφθηκαν το 1966 από τον καθηγητή του ΑΠΘ, Νικόλαο Μουτσόπουλο, ο οποίος τις μελέτησε και έκανε σχετικές αναφορές. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, εκατοντάδες από αυτές βρίσκονται απροστάτευτες, εκτεθειμένες, χωρίς να υπάρχει καμία μέριμνα, αφού δεν αποτελούν αρχαιολογικό χώρο, άρα δε φυλάσσονται».

 

Οι βραχογραφίες μετά την καταστροφή Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Οι βραχογραφίες μετά την καταστροφή Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

«Σε κάθε περίπτωση όμως», υπογραμμίζει με έμφαση ο κ. Λυμπεράκης, «αποτελούν ένα μέρος της πλούσιας και σημαντικής πολιτιστικής μας κληρονομιάς και πρέπει να διαφυλαχθούν. Πολιτισμός δεν είναι μόνο η Ακρόπολη και τα άλλα γνωστά μνημεία, είναι και αυτά τα σχέδια, που μας δίνουν σημαντικά στοιχεία για τη ζωή των ανθρώπων πριν από 3.000 χρόνια».

 

Έλλειψη στοιχειώδους παιδείας

 

«Είναι λυπηρό και αδιανόητο», συνεχίζει ο Καβαλιώτης δικηγόρος και ιστορικός, «τα βραχογραφήματα αυτά να καταστρέφονται από ασυνείδητους και άσχετους ανθρώπους λόγω της ημιμάθειάς τουςν αλλά και στον βωμό ενός -τις περισσότερες φορές ανύπαρκτου- θησαυρού. Βέβαια η αρχαιοκαπηλία στην περιοχή μας είναι μια μεγάλη μάστιγα, αλλά αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση. Οι ενέργειες πάντως αυτές των ανθρώπων υποδηλώνουν στοιχειώδη έλλειψη παιδείας, έλλειψη γνώσης και κατανόησης της ιστορίας. Πρέπει να σημειώσουμε ότι τέτοιους είδους σχέδια συναντάμε μόνο στις περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας και σε δυο ακόμα περιοχές της πατρίδας μας, στη Νάξο και την Κρήτη. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πόσο σημαντικό είναι να τις προστατέψουμε και να κάνουμε τους ανθρώπους κοινωνούς της ιστορίας μας. Αυτό γίνεται μόνο μέσα από την εκπαίδευση. Άρα, χρειάζεται οι νέοι άνθρωποι να γνωρίσουν την τοπική ιστορία και τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει».

 

Οι βραχογραφίες πριν την καταστροφή Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, οι παλαιότερες από τις βραχογραφίες ανάγονται στην όψιμη εποχή του χαλκού (περί την 3η χιλιετία π.Χ.), ενώ οι νεότερες φθάνουν μέχρι και τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους. Σε αυτές απεικονίζονται στιγμές από την καθημερινότητα των ανθρώπων που ζούσαν στην περιοχή (Θράκες στην καταγωγή). Σηματοδοτούσαν σημεία για λατρευτικούς σκοπούς ή έδιναν πληροφορίες για την καθημερινότητα εκείνων των ανθρώπων όπως το κυνήγι ή την εύρεση νερού, για τον λόγο αυτό και οι αναπαραστάσεις σχετίζονται με διάφορα ζώα όπως ελάφια, ζαρκάδια, λύκοι, αλεπούδες και σκύλοι.

 

 

 

 

Ο κ. Λυμπεράκης σημειώνει ακόμα ότι για όσες βραχογραφίες έχουν μέχρι σήμερα διασωθεί, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είτε βρίσκονται σε περιοχές που δεν είναι εύκολα προσβάσιμες είτε δεν έχουν ακόμα ανακαλυφθεί από τους χρυσοθήρες.

 

Οι βραχογραφίες πριν την καταστροφή Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

«Ο συγκεκριμένος βράχος», τονίζει, «ήταν ο πιο προσιτός σε όσους ήθελαν να πάρουν μια πρώτη γεύση αυτής της άγνωστης και ολότελα απροστάτευτης, πανάρχαιας τέχνης, γιατί βρισκόταν πολύ κοντά στην ασφαλτοστρωμένη οδό, που οδηγεί από το Ακροβούνι προς το Δασικό Χωριό και στις κορυφές του Παγγαίου».

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε η αρχιτέκτονας Σουζάνα Αντωνακάκη

Πολιτισμός Πέθανε η αρχιτέκτονας Σουζάνα Αντωνακάκη

5.7.2020
Παρίσι: Έκθεση αναπαριστά τις τελευταίες ώρες της Πομπηίας

Πολιτισμός Παρίσι: Έκθεση αναπαριστά τις τελευταίες ώρες της Πομπηίας

5.7.2020
Θεσσαλονίκη: 13χρονος μαθητής κατέκτησε το πρώτο βραβείο σε παγκόσμιο διαγωνισμό ποίησης

Πολιτισμός Θεσσαλονίκη: 13χρονος μαθητής κατέκτησε το πρώτο βραβείο σε παγκόσμιο διαγωνισμό ποίησης

5.7.2020
ΑΠΘ: «Θησαυροί» μεγάλων ευεργετών, φυλαγμένοι σε ένα υπόγειο 1.300 τετραγωνικών μέτρων

Πολιτισμός ΑΠΘ: «Θησαυροί» μεγάλων ευεργετών, φυλαγμένοι σε ένα υπόγειο 1.300 τετραγωνικών μέτρων

5.7.2020
Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε το σερβίρισμα του σούσι

Πολιτισμός Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε το σερβίρισμα του σούσι

4.7.2020
Το μουσείο του Λούβρου ανοίγει με «συγκεκριμένη διαδρομή» στο εσωτερικό - Κλειστά τμήματα λόγω πανδημίας

Πολιτισμός Το μουσείο του Λούβρου ανοίγει με «συγκεκριμένη διαδρομή» στο εσωτερικό - Κλειστά τμήματα λόγω πανδημίας

4.7.2020
Cash rebate: Οικονομικό κίνητρο για διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα

Πολιτισμός Cash rebate: Οικονομικό κίνητρο για διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα

4.7.2020
5 παραστάσεις του Θεάτρου Νέου Κόσμου σε μίνι καλοκαιρινή περιοδεία

Πολιτισμός 5 παραστάσεις του Θεάτρου Νέου Κόσμου σε μίνι καλοκαιρινή περιοδεία

3.7.2020
Οι φωτογραφίες του Πάρι Ταβιτιάν στο LifO Shop

Πολιτισμός Οι φωτογραφίες του Πάρι Ταβιτιάν στο LifO Shop

3.7.2020
4 ταινίες μικρού μήκους από το Φεστιβάλ Καννών στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση

Πολιτισμός 4 ταινίες μικρού μήκους από το Φεστιβάλ Καννών στο YouTube του Ιδρύματος Ωνάση

3.7.2020
6 Σχόλια
Network 7.1.2020 | 15:34
Τέλος,η ηλιθιότητα είναι ανίκητη όποιο κίνητρο και αν ισχύει για την καταστροφή.
Λογική μηδέν 7.1.2020 | 16:07
Πιθανότατα για το γεγονός ευθύνονται οι απόγονοι του μεγάλου Αλεξάνδρου ,ο οποίος είχε διώξει τους βάρβαρους αλλά μάλλον κάποιοι του ξέφυγαν και συνεχίζουν να αφήνουν απογόνους..
Δον Ιδιώτης 7.1.2020 | 16:42
Φέρτε μας πίσω τα Ελγίνεια...
avatar
ΕΛΠΟ 7.1.2020 | 19:18
"...Βέβαια η αρχαιοκαπηλία στην περιοχή μας είναι μια μεγάλη μάστιγα, αλλά αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση. Οι ενέργειες πάντως αυτές των ανθρώπων υποδηλώνουν στοιχειώδη έλλειψη παιδείας, έλλειψη γνώσης και κατανόησης της ιστορίας."

Πηγή: www.lifo.gr

Πολιτικοί - και δη όσοι διετέλεσαν ή είναι ΠΘ και υπουργοί Παιδείας -, ακούτε ;

Από εκεί ξεκινάνε όλα. Η σύλληψη των αρχαιοκάπηλων ΔΕΝ ΛΥΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.
avatar
gin&lemon 8.1.2020 | 12:20
Καμία παιδεία..τι ντροπή..
whatyouseeiswhatyouget 8.1.2020 | 14:57
Αντί να υπάρχει μια ωραιότατη ορειβατική διαδρομή για αυτές τις βραχογραφίες, διαβάζουμε πως τις καταστρέφουν. Και μετά διακηρύσσουν οι διάφοροι ντόπιοι με τις παραλλαγές που ψάχνουν θησαυρούς και αρχαία την ελληνικότητά τους και την ιστορικότητα του τόπου τους.
Εμ, αν σου μαθαίνουν πως η αρχαία Μακεδονία ήταν μόνο η Αμφίπολη, η Βεργίνα και η Πέλλα αυτά να περιμένεις.
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια