Πολιτισμός

Φουκουσίμα: Η δειλή επιστροφή των κατοίκων σε πόλεις «φαντάσματα» - Θερμικά πορτρέτα μιας πυρηνικής καταστροφής

Τα θερμικά πορτρέτα της Φουκουσίμα: Κάτοικοι επιστρέφουν δειλά σε πόλεις φαντάσματα εννέα χρόνια μετά την πυρηνική καταστροφή

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

Σχεδόν εννέα χρόνια έχουν περάσει από τον σεισμό 9,1 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην Ιαπωνία, που οδήγησε στην δεύτερη μεγαλύτερη πυρηνική καταστροφή στην ιστορία της ανθρωπότητας μετά το ατύχημα του Τσέρνομπιλ.  

 

Στις 11 Μαρτίου εκείνης της χρονιάς, λίγη ώρα μετά το χτύπημα του εγκέλαδου στη Φουκουσίμα, κύματα ύψους δέκα μέτρων χτύπησαν με ορμή τα ανατολικά, πλημμυρίζοντας με θαλασσινό νερό τον πυρηνικό σταθμό παραγωγής ενέργειας. Το Fukushima Daiichi έμεινε χωρίς δευτερεύον σύστημα έκτακτης παροχής ενέργειας, με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν πολλαπλές εκρήξεις που προκάλεσαν διαρροή ραδιενέργειας.

 

Πάνω από 2.200 άτομα σκοτώθηκαν, ενώ 150.000 άνθρωποι που ζούσαν σε ακτίνα 20 χιλιομέτρων από τις εγκαταστάσεις, αναγκάστηκαν να εκκενώσουν άρον άρον την περιοχή, ενώ καθορίστηκε μόνιμη ζώνη αποκλεισμού από τις αρχές. Η ακτινοβολία άφησε τεράστιες εκτάσεις γης εκτός ορίων και είναι απίθανο οι άνθρωποι να ξαναπατήσουν σε αυτές για χιλιάδες χρόνια. 

 

Ωστόσο από το 2016 ορισμένοι παλιοί κάτοικοι επιστρέφουν δειλά στις εξωτερικές ζώνες που η κυβέρνηση έχει πλέον κηρύξει και πάλι «ασφαλείς». Ο Βρετανός φωτογράφος Τζάιλς Πράις, ταξίδεψε ως το Ναμιέ και το Ιτατέ, τις δύο πόλεις που είχαν χτυπηθεί από ακτινοβολία, για να αποτυπώσει αυτή την επάνοδο των κατοίκων, αποφασίζοντας να τους απαθανατίσει όχι με μία συμβατική κάμερα, αλλά με μία θερμική, όπου τα χρώματα και τα περιγράμματα καθορίζονται από την θερμοκρασία. Οι φωτογραφίες του περιλαμβάνονται στην συλλογή Restricted Residence.

 

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

Περίπου 27.000 άτομα ζούσαν σε αυτές τις δύο πόλεις αλλά ένα απειροελάχιστο ποσοστό τολμά να γυρίσει. «Οι πόλεις είναι σε κατάσταση ανακατασκευής, με ίχνη ζωής και δραστηριότητας την ημέρα, και πολύ λιγότερα τη νύχτα», λέει ο Πράις μιλώντας στο CNN. Πριν επιστρέψουν, ήταν πόλεις φαντάσματα. «Μόλις δρασκελίσεις τις ζώνες αποκλεισμού, ξαφνικά όλα είναι κατεστραμμένα και η βλάστηση οργιάζει».

 

Σκηνές καθημερινής ζωής σε πόλεις ως επί το πλείστον ακατοίκητες, με φανερά σημάδια της καταστροφής. Οι εικόνες παίρνουν διαφορετική διάσταση μέσα από τις βίαιες χρωματικές εναλλαγές της θερμικής κάμερας, εκπέμποντας ένα σιωπηλό σήμα κινδύνου. Οι ζωντανοί, άνθρωποι και ζώα, αποτυπώνονται με κόκκινο και με κίτρινο, με φόντο ένα αλλόκοσμο, μπλε-πράσινο τοπίο. 

 

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

«Η τεχνική της θερμικής απεικόνισης χρησιμοποιείται για βιομηχανικές έρευνες, επιχειρήσεις διάσωσης και ιατρικό έλεγχο για ασθένειες», εξηγεί ο Πράις. «Κοιτάζοντας ένα τοπίο μέσα από αυτές τις κάμερες, ενδιαφερόμουν τόσο για τις ορατές αλλαγές από το τσουνάμι και τον σεισμό, όσο και για τον υπαινιγμό των όσων δεν μπορούμε να δούμε: της ακτινοβολίας και του τρόπου που άλλαξε η αντίληψή μας για το συγκεκριμένο περιβάλλον». 

 

Η ακτινοβολία δεν διαδίδεται ακτινωτά και είναι δύσκολο να διαπιστωθεί με βεβαιότητα πόσο επικίνδυνο είναι να ζει και να εργάζεται κανείς σε μία μολυσμένη περιοχή. Η ιαπωνική κυβέρνηση επιβεβαίωσε το 2018 πως ένας τουλάχιστον άνθρωπος σκοτώθηκε για λόγους που συνδέονται με την διαρροή ραδιενέργειας. Ήταν εργάτης στον πυρηνικό σταθμό. 

 

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

Πηγή φωτό Giles Price, 2019

 

 

 

 

 

 

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος στηρίζει τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες - Μνημόνιο για εγκατάσταση λογισμικού

Πολιτισμός Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος στηρίζει τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες - Μνημόνιο για εγκατάσταση λογισμικού

24.2.2020
Οι καινούργιες ταινίες της εβδομάδας (από 27/2)

Πολιτισμός Οι καινούργιες ταινίες της εβδομάδας (από 27/2)

24.2.2020
«Ασφαλές πέρασμα»: Ο Ai Weiwei κάλυψε με 2.400 σωσίβια προσφύγων την είσοδο μουσείου στη Μινεάπολη

Πολιτισμός «Ασφαλές πέρασμα»: Ο Ai Weiwei κάλυψε με 2.400 σωσίβια προσφύγων την είσοδο μουσείου στη Μινεάπολη

24.2.2020
Αυθεντικό έργο του Ρέμπραντ αποκαλύφθηκε κάτω από στρώσεις βερνικιού

Πολιτισμός Αυθεντικό έργο του Ρέμπραντ αποκαλύφθηκε κάτω από στρώσεις βερνικιού

24.2.2020
Έφυγε από τη ζωή ο ποιητής Γιάννης Δάλλας

Πολιτισμός Έφυγε από τη ζωή ο ποιητής Γιάννης Δάλλας

24.2.2020
Άνοιξε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Εντυπωσιακές εικόνες από την έκθεση

Πολιτισμός Άνοιξε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Εντυπωσιακές εικόνες από την έκθεση

24.2.2020
Μια ηρωίδα ρευστού φύλου με ψηλοτάκουνα στη βάρκα των μεταναστών

Πολιτισμός Μια ηρωίδα ρευστού φύλου με ψηλοτάκουνα στη βάρκα των μεταναστών

24.2.2020
Κική Δημουλά: Είχε προταθεί για το Νόμπελ Λογοτεχνίας τον Ιανουάριο, από την Μενδώνη

Πολιτισμός Κική Δημουλά: Είχε προταθεί για το Νόμπελ Λογοτεχνίας τον Ιανουάριο, από την Μενδώνη

23.2.2020
Μενδώνη για Γλυπτά του Παρθενώνα: Δεν αποδεχόμαστε νομή, κατοχή και κυριότητα από το Βρετανικό Μουσείο

Πολιτισμός Μενδώνη για Γλυπτά του Παρθενώνα: Δεν αποδεχόμαστε νομή, κατοχή και κυριότητα από το Βρετανικό Μουσείο

23.2.2020
Sunday Times σε Μπόρις Τζόνσον: «Να επιστρέψεις τα γλυπτά στην Αθήνα γιατί εκεί ανήκουν»

Πολιτισμός Sunday Times σε Μπόρις Τζόνσον: «Να επιστρέψεις τα γλυπτά στην Αθήνα γιατί εκεί ανήκουν»

23.2.2020