Νάνος Βαλαωρίτης: «Οι διανοούμενοι σιωπούν από φόβο, βόλεμα ή εγωισμό»

Νάνος Βαλαωρίτης: «Οι διανοούμενοι σιωπούν από φόβο, βόλεμα ή εγωισμό»

Ο ποιητής επανέρχεται για τη Χ.Α. και όχι μόνο

«Οι ψηφοφόροι έκαναν το λάθος να φέρουν τη Χρυσή Αυγή στη Βουλή. Είναι το ίδιο λάθος το οποίο έκαναν το 1920, που καταψήφισαν τον Βενιζέλο και υπερψήφισαν τον Γούναρη, ο οποίος έστειλε στα βάθη της Μικράς Ασίας έναν απαράσκευο στρατό» λέει ο Νάνος Βαλαωρίτης σε απάντησή του προς το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων σε ερώτηση σχετική με την επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.

 

 Υποστηρίζει επίσης ότι  «η Χρυσή Αυγή έχει εξαπλωθεί στην αστυνομία και τον στρατό» και πως οι διανοούμενοι σιωπούν, στην πλειονότητά τους.

 

«Η σιωπή των διανοουμένων μπροστά στα επικίνδυνα φαινόμενα του καιρού μας οφείλεται σε έναν συνδυασμό φόβου, βολέματος και εγωισμού. Κάποιοι αποφεύγουν να μιλήσουν και να εκτεθούν για να μη χάσουν τις θέσεις τις οποίες κατέχουν. Άλλοι μένουν προσηλωμένοι στο έργο τους, πιστεύοντας πως τίποτε έξω από αυτό δεν τους αφορά».

 

Για τη Χ.Α. την οποία σε επιστολή του στον πρωθυπουργό είχε χαρακτηρίσει «βαρβαρικό μόρφωμα», ο ποιητής λέει: «Πολλοί από τους συναδέλφους μου διανοούμενους και συγγραφείς δεν μοιάζουν να το παίρνουν στα σοβαρά. Δεν βαριέσαι, έχουμε δει κι άλλα κι αυτό θα περάσει, λένε ελαφρά τη καρδία».

 

Δεν είναι δυνατόν εξαιρετικά σοβαρά ζητήματα όπως το ρατσιστικό, αλλά και η οικονομική κατάσταση ή οι σχέσεις με τη Γερμανία να αφήνουν αδιάφορους τους διανοούμενους, σημειώνει ο Νάνος Βαλαωρίτης.

 

«Με τη χούντα» παρατηρεί «έγιναν εξεγέρσεις. Και βλέπετε τι συμβαίνει αυτές τις ημέρες με τις μεγάλες κινητοποιήσεις και στη γειτονική Τουρκία. Αλλά για να επιστρέψουμε στην Ελλάδα, η γενιά που αντιστάθηκε κατά τη διάρκεια της Κατοχής, ήταν έτοιμη από την εποχή της δικτατορίας του Μεταξά. Τώρα υπάρχει μια μεγάλη κούραση. Και φταίνε γι’ αυτό δύο επιθέσεις εναντίον της Ελλάδας: η οικονομική επίθεση της Ευρώπης και η πολιτιστική επίθεση της Γερμανίας. Αν ήμουν Γερμανός θα έλεγα να βοηθήσουμε αυτή τη χώρα που υποφέρει. Οι Γερμανοί, όμως, μας φέρθηκαν με μια χυδαιότητα και μια βαρβαρότητα που αγγίζουν τα όρια του ρατσισμού. Μας υποτίμησαν πολιτισμικά. Δεν μπορώ να φανταστώ τη Γερμανία ως φιλική χώρα. Και αυτό έχει επεκταθεί σε ολόκληρο τον Βορρά. Ένας Σουηδός μεταφραστής μού είπε πρόσφατα: "Τώρα ξεχάστε το. Δεν θα μεταφραστείτε". Αναγκάστηκα να στείλω τα βιβλία μου στη Βιβλιοθήκη της Στοκχόλμης. Όλος αυτός ο ανθελληνισμός μοιάζει με οργανωμένο σχέδιο: για να μπορέσουν να επιβληθούν δρακόντεια μέτρα. Κι άλλες φορές στην ιστορία μας χρεοκοπήσαμε. Ποτέ δεν ελήφθησαν μέτρα τέτοιου μεγέθους. Το ΔΝΤ αρνείται να μειωθούν οι φόροι, κόβει τους μισθούς και τις συντάξεις, θέλει να καταργήσει θέσεις εργασίας, ζητάει απολύσεις. Ακόμα και η κυβέρνηση αντιστέκεται».

 

Για τη Χρυσή Αυγή λέει:  «Είναι ένα καταστροφικό κίνημα. Ξέρουμε τι έγινε στη Γερμανία και ξέρουμε τι θα συμβεί κι εδώ: θα μας κομματιάσουν. Είναι νεοναζί που αντιγράφουν τον χιτλερισμό βήμα προς βήμα. Αν σήμερα ο στόχος είναι οι μετανάστες, αύριο θα είμαστε εμείς, αλλά και όλοι οι διανοούμενοι που κρίνουν πως αυτή τη στιγμή δεν πρέπει να μιλήσουν. Τώρα, όμως, είναι ακριβώς η ώρα που το ναζιστικό μόρφωμα πρέπει να βγει εκτός νόμου, για να πάψει να αποσπά ψήφους από όσους έχουν αγανακτήσει με την οικονομική πολιτική την οποία έχει επιβάλει η Ευρώπη. Βρισκόμαστε ανάμεσα σε συμπληγάδες και θα πρέπει να κάνουμε κάτι προτού να είναι πολύ αργά».

Πολιτισμός
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος στηρίζει τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες - Μνημόνιο για εγκατάσταση λογισμικού

Πολιτισμός Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος στηρίζει τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες - Μνημόνιο για εγκατάσταση λογισμικού

24.2.2020
Οι καινούργιες ταινίες της εβδομάδας (από 27/2)

Πολιτισμός Οι καινούργιες ταινίες της εβδομάδας (από 27/2)

24.2.2020
«Ασφαλές πέρασμα»: Ο Ai Weiwei κάλυψε με 2.400 σωσίβια προσφύγων την είσοδο μουσείου στη Μινεάπολη

Πολιτισμός «Ασφαλές πέρασμα»: Ο Ai Weiwei κάλυψε με 2.400 σωσίβια προσφύγων την είσοδο μουσείου στη Μινεάπολη

24.2.2020
Αυθεντικό έργο του Ρέμπραντ αποκαλύφθηκε κάτω από στρώσεις βερνικιού

Πολιτισμός Αυθεντικό έργο του Ρέμπραντ αποκαλύφθηκε κάτω από στρώσεις βερνικιού

24.2.2020
Έφυγε από τη ζωή ο ποιητής Γιάννης Δάλλας

Πολιτισμός Έφυγε από τη ζωή ο ποιητής Γιάννης Δάλλας

24.2.2020
Άνοιξε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Εντυπωσιακές εικόνες από την έκθεση

Πολιτισμός Άνοιξε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Εντυπωσιακές εικόνες από την έκθεση

24.2.2020
Μια ηρωίδα ρευστού φύλου με ψηλοτάκουνα στη βάρκα των μεταναστών

Πολιτισμός Μια ηρωίδα ρευστού φύλου με ψηλοτάκουνα στη βάρκα των μεταναστών

24.2.2020
Κική Δημουλά: Είχε προταθεί για το Νόμπελ Λογοτεχνίας τον Ιανουάριο, από την Μενδώνη

Πολιτισμός Κική Δημουλά: Είχε προταθεί για το Νόμπελ Λογοτεχνίας τον Ιανουάριο, από την Μενδώνη

23.2.2020
Μενδώνη για Γλυπτά του Παρθενώνα: Δεν αποδεχόμαστε νομή, κατοχή και κυριότητα από το Βρετανικό Μουσείο

Πολιτισμός Μενδώνη για Γλυπτά του Παρθενώνα: Δεν αποδεχόμαστε νομή, κατοχή και κυριότητα από το Βρετανικό Μουσείο

23.2.2020
Sunday Times σε Μπόρις Τζόνσον: «Να επιστρέψεις τα γλυπτά στην Αθήνα γιατί εκεί ανήκουν»

Πολιτισμός Sunday Times σε Μπόρις Τζόνσον: «Να επιστρέψεις τα γλυπτά στην Αθήνα γιατί εκεί ανήκουν»

23.2.2020
2 Σχόλια
Βαγγέλης 4.6.2013 | 16:36
> Τώρα υπάρχει μια μεγάλη κούραση. Και φταίνε γι’ αυτό δύο επιθέσεις εναντίον της Ελλάδας: η οικονομική επίθεση της Ευρώπης και η πολιτιστική επίθεση της Γερμανίας.

Από τη μία ο τρόπος της κυρίας Ρεπούση, ο αφ' υψηλού, με το δάχτυλο διαρκώς υψωμένο, κι απ' την άλλη αυτός του Βαλαωρίτη, πιο μετρημένος, που έχει να πει και κάτι παρήγορο για τον λαό, χωρίς να σημαίνει πως τον χαϊδεύει.
VASILY ZAITSEV 4.6.2013 | 17:31
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ μια φωνή λογικής σε μια εποχή που όλο και περισσότερες λέξεις χάνουν το νόημά τους!