Ο ψηφιακός Bowie: ένας πρωτοπόρος του internet και της τεχνολογίας

Μια λιγότερο γνωστή αλλά πολύ σημαντική πτυχή του πολυσχιδούς καλλιτέχνη-φαινόμενο

 

Πολύ πριν την έλευση του MySpace, του YouTube, του Facebook και του Instagram, στο μακρινό 1998, όταν η μεγαλύτερη μάζα των μουσικών και των PR εκπροσώπων τους σνόμπαραν το Internet, ο David Bowie αποδεικνύοντας και πάλι τη διορατικότητά του ως προς οτιδήποτε καινοτόμο και πρωτοποριακό, είχε στήσει το BowieNet. 

 

Επρόκειτο για μια online πλατφόρμα, ένα πολυ-σάιτ, που όχι μόνο προσέφερε στους χρήστες μια μεγάλη ποικιλία αποκλειστικού, διαδικτυακού περιεχομένου σχετικού με τον Bowie, αλλά έδινε την δυνατότητα πολλαπλών μορφών αλληλεπίδρασης μεταξύ του καλλιτέχνη και του κοινού.

 

"Κατά τη γνώμη μου, το BowieNet ήταν το πιο ριζοσπαστικό online σημείο επαφής καλλιτέχνη - κοινού που έχει υπάρξει ποτέ", αναφέρει ένας από τους πρώτους χρήστες της πλατφόρμας BοwieNet, σε σχετικό αφιερωματικό άρθρο του BBC.

 

 

Εκτός των άλλων, το BowieNet, όταν ακόμα ο παγκόσμιος πληθυσμός του "ψηφιακού χωριού" δεν ξεπερνούσε τα 20 εκατομμύρια χρήστες, λειτουργούσε ως πάροχος σύνδεσης στο Internet στις ΗΠΑ και την Μ. Βρετανία και ανταγωνιζόταν ήδη εδραιωμένες εταιρείες παροχής διαδικτυακών υπηρεσιών, όπως την AOL την Claranet και άλλες.

 

Έναντι μια μηνιαίας συνδρομής, οι χρήστες του BowieNet, λάμβαναν προνόμια όπως διεύθυνση email με την κατάληξη @davidbowie.com καθώς και αποκλειστική πρόσβαση σε ηχογραφήσεις, μουσικά βίντεο και chat rooms στα οποία συμμετείχε και ο ίδιος ο Bowie, εκμεταλλευόμενος την δύναμη του μέσου, πολύ πριν η δημοφιλία του εκτιναχθεί στα σημερινά επίπεδα.

 

"Μπορεί να μην το ανακοίνωνε από πριν, αλλά κάποια στιγμή θα έμπαινε ξαφνικά στο chatroom και θα έκανε chat με όλους τους παρευρισκόμενους στο κανάλι. Το ψευδώνυμό του ήταν 'Sailor'", αναφέρει ένας fan, στο άρθρο του BBC. "Άλλες φορές μπορεί να είχε κάποιον διάσημο φίλο του καλεσμένο, ενώ συχνά μοιραζόταν μαζί μας κάποιο άγνωστο συγκρότημα ή καλλιτέχνη που είχε ανακαλύψει", προσθέτει ο Craig Carrington. Παράλληλα, o Bowie, μέσω του BowieNet μοιραζόταν με τους fans κομμάτια από το ημερολόγιό του, φωτογραφίες από πίνακές του.

 

 

Όπως υπενθυμίζει το δημοσίευμα του BBC, o David Bowie είχε χρησιμοποιήσει το BowieNet για να δημιουργήσει το πρώτο "Cyber-song" στην ιστορία ζητώντας από τους συνδρομητές να συνδράμουν με στίχους τους. Και τότε, εν έτει 1999, τουλάχιστον 80.000 θαυμαστές είχαν στείλει στίχους για το "What's Really Happening?" το οποίο συμπεριλήφθηκε τελικά στο άλμπουμ του "Hours...".

 

Όταν τελικά επέλεξε ο ίδιος τους στίχους, προσκάλεσε το κοινό του BowieNet, να παρακολουθήσει την ηχογράφηση του κομματιού μέσω ενός διαδραστικού webcast, μέσω ενός πανοραμικού βίντεο 360μοιρών. Τεχνολογία που σήμερα βρίσκει σιγά σιγά το δρόμο της προς το mainstream.

 

Ένας από τους βιογράφους του και συγγραφέας του βιβλίου "Rebel Rebel", ο Chris O'Leary, δήλωσε "ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Τότε, όταν οι ιστοσελίδες άλλων rock stars είχαν μερικές αράδες κείμενο και μερικές φωτογραφίες, ο Bowie είχε στήσει μια πολύ επιτυχημένη, πρωτοποριακή online κοινότητα τριγύρω του". 

 

Σε συνεντεύξεις που είχε δώσει στα μέσα της δεκαετίας του 90 ο Bowie έδειχνε να πιστεύει πολύ στη δύναμη του Internet.

 

Όμως οι ψηφιακές περιπέτειες του Thin White Duke συνεχίστηκαν όταν, λίγο πριν το Millenium και αρκετά πριν τον εικονικό κόσμο του Second Life, o Bowie παρουσίασε στο BowieNet, το τρισδιάστατο περιβάλλον chatting BowieWorld όπου οι χρήστες μπορούσαν να περιηγηθούν μέσω 3D Avatars σε έναν εικονικό κόσμο που είχε δημιουργήσει ο ίδιος ο Bowie. Μια ψηφιακή πόλη που χρειαζόταν μερικά λεπτά για να κατέβει στον υπολογιστή.

 

Στη συνέχεια, ο Bowie συμμετείχε ως χαρακτήρας ονόματι Boz, στο βιντεοπαιχνίδι Omikron της εταιρείας Quantic Dreams, όπου, μάλιστα είχε και την μουσική επιμέλεια.

 

Εδώ ολόκληρο το soundtrack που έγραψε ο Bowie για το video game "Omikron", προ 15ετίας:


 

Κι αν δεν έφταναν αυτά, από το 1995 ο Bowie είχε χρησιμοποιήσει υπολογιστές στην στιχουργική, μέσω ενός προγράμματος για Mac, που ανακάτευε φράσεις του ιδίου και δημιουργούσε στίχους από τους οποίους εμπνεόταν για να δημιουργήσει καινούρια κομμάτια, ενώ υπήρξε κι ένας από τους πρώτους που διέθεσε κομμάτια του αποκλειστικά online, το "Telling Lies" (1997), που κατέβηκε από τον -τότε- αριθμό-ρεκόρ των 300.000 χρηστών. 

 

Μέσω του BowieNet, το 2004, ενθάρρυνε τους fans του να κάνουν ρεμίξ τα κομμάτια του μέσω ενός online διαγωνισμού, όμως σιγά - σιγά το BowieNet ατόνησε και τελικά έκλεισε το 2006 ("επισήμως, το 2012), εξαφανίζοντας στην ψηφιακή λήθη το μεγαλύτερο περιεχόμενό του.

 

To davidbowie.com όπως είναι σήμερα.

 

Το DavidBowie.com, επαναλανσαρίστηκε το 2013, προκειμένου να συνοδεύσει την κυκλοφορία του άλμπουμ του "The Next Day", όμως δεν είχε διατηρήσει ή εξελίξει καμία από τις καινοτομίες του. "Από τα μέσα της δεκαετίας των 00's ο Bowie αφοσιώθηκε στον εαυτό του, την υγεία του και την τέχνη του, αφήνοντας πίσω τον τύπο που θα ήταν συνέχεια online και όταν επανήλθε ήθελε απλά να επικεντρωθεί στην προώθηση της δουλειάς του και όχι στην social ψηφιακή του περσόνα", αναφέρει ο O'Leary.

 

"Αυτό όμως που πρόσφερε στο παρελθόν, στον online κόσμο, δεν είχε προηγούμενο και θα είναι για πάντα μέρος της κληρονομιάς που αφήνει πίσω του", καταλήγει.

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η «Οικονομία της Προσοχής» γεμίζει τις τράπεζες δεδομένων

Ψηφιακή Ζωή Πώς η «Οικονομία της Προσοχής» γεμίζει τις τράπεζες δεδομένων

13.8.2019
Ακούστε τους ήχους του διαστήματος όπως έχουν ηχογραφηθεί από τη Νasa

Ψηφιακή Ζωή Ακούστε τους ήχους του διαστήματος όπως έχουν ηχογραφηθεί από τη Νasa

19.7.2019
Τα σκουπίδια με τα οποία το YouTube έγινε πάμπλουτο

Ψηφιακή Ζωή Τα σκουπίδια με τα οποία το YouTube έγινε πάμπλουτο

13.12.2018
Η βρετανική κυβέρνηση διεξάγει έρευνα για τη δραστηριότητα συγκεκριμένων influencers

Ψηφιακή Ζωή Η βρετανική κυβέρνηση διεξάγει έρευνα για τη δραστηριότητα συγκεκριμένων influencers

27.9.2018
Το τέλος του Instagram, όπως το ξέραμε, πλησιάζει

Ψηφιακή Ζωή Το τέλος του Instagram, όπως το ξέραμε, πλησιάζει

26.9.2018
Ο συνιδρυτής του WhatsApp αποκαλύπτει την κόντρα με τον Ζούκερμπεργκ και γιατί αποχώρησε από το Facebook

Ψηφιακή Ζωή Ο συνιδρυτής του WhatsApp αποκαλύπτει την κόντρα με τον Ζούκερμπεργκ και γιατί αποχώρησε από το Facebook

26.9.2018
Dragonfly - To μυστικοπαθές πρότζεκτ της Google στην Κίνα κατηγορείται για λογοκρισία και παρακολούθηση

Ψηφιακή Ζωή Dragonfly - To μυστικοπαθές πρότζεκτ της Google στην Κίνα κατηγορείται για λογοκρισία και παρακολούθηση

26.9.2018
Το Twitter αλλάζει τους κανονισμούς του για να μπλοκάρει τη δράση των νεοναζί

Ψηφιακή Ζωή Το Twitter αλλάζει τους κανονισμούς του για να μπλοκάρει τη δράση των νεοναζί

26.9.2018
Σεξιστικό κρίθηκε το διάσημο meme «Distracted Boyfriend»

Ψηφιακή Ζωή Σεξιστικό κρίθηκε το διάσημο meme «Distracted Boyfriend»

26.9.2018
Διαχειριστές στο Facebook απροστάτευτοι από βίαιο, πορνογραφικό και σοκαριστικό περιεχόμενο, σύμφωνα με μήνυση

Ψηφιακή Ζωή Διαχειριστές στο Facebook απροστάτευτοι από βίαιο, πορνογραφικό και σοκαριστικό περιεχόμενο, σύμφωνα με μήνυση

25.9.2018
1 Σχόλια
Ashton Heston III 12.1.2016 | 04:18
Αν και δεν εμπίπτει άμεσα στην κατηγορία "Ψηφιακή Ζωή", είναι πάντως ενδεικτικό του πόσο έξυπνα και πρακτικά πρωτοπόρος υπήρξε (πέρα από μεγάλος καλλιτέχνης): Το 1997 έβγαλε τα "Bowie Bonds" ("Ομόλογα Μπόουι"), που ήταν τα πρώτα "celebrity bonds":

Bowie Bonds are asset-backed securities of current and future revenues of the 25 albums (287 songs) that David Bowie recorded before 1990. Issued in 1997, the bonds were bought for US$55 million by the Prudential Insurance Company of America.[2][3] Royalties from the 25 albums generated the cash flow that secured the bonds' interest payments.[5] By forfeiting ten years worth of royalties, David Bowie was able to receive a payment of US$55 million up front. Bowie used this income to buy songs owned by his former manager.[4] Bowie's combined catalog of albums covered by this agreement sold more than 1 million copies annually at the time of the agreement.[3]

However, by March 2004, Moody's Investors Service lowered the bonds from an A3 rating (the seventh highest rating) to Baa3, one notch above junk status.[6][7] The downgrade was prompted by lower-than-expected revenue "due to weakness in sales for recorded music" and that an unnamed company guaranteed the issue.[8]

The Bowie bonds liquidated in 2007 as originally planned, without default, and the rights to the income from the songs reverted to David Bowie.[9]
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια