«Πρέπει να καταλήξουμε σε κάτι. Τον θέλουμε τον αγώνα στην Ελλάδα ναι ή όχι;».  Φωτο: Eurosport
Ρεπορτάζ

Γιατί δεν θα διεξαχθεί το Ράλλυ Ακρόπολις 2019; - Το χρονικό της απόφασης

Ο λόγος είναι αναμενόμενος: έλλειψη πόρων για να καλυφθούν τα έξοδα της διοργάνωσης

Στις 9 Νοεμβρίου του 2018 ανακοινώνεται πως δεν πρόκειται να διεξαχθεί το ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις για το 2019. Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει. Είχαν προηγηθεί εκείνες του 1973 -ελέω της πετρελαϊκής κρίσης- του 1995 και του 2010.

 

Το ανακοινωθέν κάνει η Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος, η οποία από το 2013 που ιδρύεται, έχει την εποπτεία του Ράλλυ Ακρόπολις που εδώ και πέντε χρόνια φιλοξενούσε αγώνες του ERC (Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ) και όχι του WRC (Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ).

 

Οι λόγοι που οδηγούν την ομοσπονδία στην απόφαση μη διεξαγωγής και «ανασύνταξης για το 2020», όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση, είναι οικονομικοί. Όπως εξηγεί στο LIFO.gr ο πρόεδρος της ΟΜΑΕ, Δημήτρης Μιχελακάκης, το κόστος για τη διεξαγωγή του αγώνα στην Ελλάδα αγγίζει περίπου τις 500 χιλιάδες ευρώ.

 

Οι λόγοι που οδηγούν την ομοσπονδία στην απόφαση μη διεξαγωγής και «ανασύνταξης για το 2020», όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση, είναι οικονομικοί. Όπως εξηγεί στο LIFO.gr ο πρόεδρος της ΟΜΑΕ, Δημήτρης Μιχελακάκης, το κόστος για τη διεξαγωγή του αγώνα στην Ελλάδα αγγίζει περίπου τις 500 χιλιάδες ευρώ.

 

323 στελέχη, ασθενοφόρα ακόμη και ελικόπτερα επιστρατεύονται για να ελέγχουν τον αγώνα από ψηλά. «Δεν είναι μόνοι οι ειδικές διαδρομές που βλέπετε στην τηλεόραση. Πρέπει να ελέγχουμε τα πάντα, ακόμη και την κυκλοφορία. Αλίμονο αν μπει στις διαδρομές στο βουνό αυτοκίνητο από κανένα παράδρομο».

 

Ένα μεγάλο κομμάτι των εξόδων για τη διοργάνωση αφορά την τηλεοπτική μετάδοση. Η ΟΜΑΕ κάθε χρόνο έρχεται σε επικοινωνία με το Eurosport -το τηλεοπτικό κανάλι που μεταδίδει τους αγώνες ράλλυ- και σε συνεννόηση με τη FIA, καταβάλλει ένα παράβολο. Αυτό τις προηγούμενες χρονιές αγγίζει μέχρι και τις 170 χιλιάδες ευρώ μόνο για τον αγώνα.

 

Το παράβολο προς το Eurosport στέκεται η αφορμή για την κόντρα κράτους και ομοσπονδίας που κρατά 4 χρόνια. Το 2014 ο τότε υφυπουργός Αθλητισμού αποστέλλει ανακοίνωση στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, όπου και εγγυάται πως τα χρήματα του παραβόλου, της τάξεως των 150 χιλιάδων ευρώ, θα καταβληθούν από το ελληνικό κράτος για να διεξαχθεί κανονικά ο αγώνας.

 

Μέχρι την παραμονή της σύγκλισης του Παγκοσμίου Συμβουλίου για την επιλογή του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ, τα χρήματα δεν καταβάλλονται από το ελληνικό κράτος και η ομοσπονδία αποφασίζει να τα καταθέσει εκείνη για να μην υπάρξει πρόβλημα, και να τις αποδοθούν αργότερα απευθείας από την πολιτεία.

 

Το Ράλλυ Ακρόπολης είναι ένα από τα διασημότερα του πρωταθλήματος. Με ιστορία 60 χρόνων, η Ελλάδα τραβά τα βλέμματα παγκοσμίως όταν το 2005, έναν χρόνο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, στο Ολυμπιακό Στάδιο στήνεται μία ιδιαίτερη πίστα. Φωτο: Eurosport

 

4 χρόνια μετά, ακόμη δεν έχουν δοθεί. «Η ομοσπονδία δεν παίρνει επιχορήγηση από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Εμείς δεν ζητάμε χρήματα από το κράτος, αλλά να είναι συνεπές στις υποχρεώσεις απέναντι στον αγώνα» σημειώνει ο Δημήτρης Μιχελακάκης.

 

Δεν είναι, όμως, η μόνη διαφορά τους με το ελληνικό κράτος. Μεταξύ των συνδιοργανωτών του Ράλλυ Ακρόπολης είναι και οι δήμοι από τους οποίους περνά οι αγώνες. Αυτοί λοιπόν καταβάλλουν ένα ποσό στην ομοσπονδία για την ανάδειξη της περιοχής και την τόνωση της τοπικής οικονομίας, καθώς χιλιάδες άνθρωποι έρχονται μια ολόκληρη βδομάδα για να παρακολουθήσουν τον αγώνα από όλο τον κόσμο.

 

«Ενώ λοιπόν εμείς συμφωνούμε με τους δήμους για το ποσό, το Ελεγκτικό Συμβούλιο του κράτους πολλές φορές δεν εγκρίνει μετά τον αγώνα τα χρήματα, με σκοπό εμείς να μένουμε εκτεθειμένοι».

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα εκείνο με τον Δήμο Λαρισαίων, όταν και παγώνει ένα συμφωνηθέν ποσό της τάξεως των 70 χιλιάδων προς την ομοσπονδία. «Τρομάζω στην ιδέα πως θα ρθει ο Επίτροπος και εκ των υστέρων θα πει πως δεν εγκρίνει ένα ποσό 150 χιλιάδων ευρώ. Δεν πρόκειται να φέρουμε οικονομικό αδιέξοδο για έναν αγώνα που τον θέλουμε αλλά ενδεχομένως να μην τον αντέχουμε».

 

Από τη μη διεξαγωγή του αγώνα, μεγάλοι χαμένοι είναι οι τοπικές επιχειρήσεις στη Λαμία και τη Στερεά Ελλάδα, οι οποίες για μια βδομάδα κάθε χρόνο είχαν τρομερή κίνηση και πληρότητα. Φωτο: Eurokinissi

 

«Πρέπει να καταλήξουμε σε κάτι. Τον θέλουμε τον αγώνα στην Ελλάδα ναι ή όχι; Ζητήσαμε από το ΚΑΣ να βγάλουμε μια φωτογραφία με όλους τους οδηγούς του αγώνα στον βράχο της Ακρόπολης και μας ζήτησαν παράβολο οκτώμισι χιλιάδων ευρώ. Μιλάμε για εικόνα που θα παίζονταν σε όλο τον κόσμο».

 

Θα μπορούσαν οι χορηγοί να καλύψουν τη «χασούρα» για να γίνει κανονικά ο αγώνας; «Αυτό θα είχε "κοντά ποδάρια". Δεν γίνεται να πας και να αφαιμάξεις ή να εκμεταλλευτείς έναν χορηγό για να σώσεις τον αγώνα. Θα γίνει μια χρονιά, όχι παραπάνω» εξηγεί ο πρόεδρος της ομοσπονδίας.

 

Όπως σημειώνουν στην ομοσπονδία, οι σχέσεις της FIA με την ελληνική πλευρά παραμένουν ακόμη πολύ καλές. Στην ανακοίνωση, μάλιστα, του Eurosport για το πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος για το 2019, ο πρόεδρός του ERC, Jean-Baptiste Ley, σημειώνει χαρακτηριστικά ότι μπορεί το Ράλλυ Ακρόπολης να μη διεξαχθεί το επόμενο έτος, αλλά γίνονται οι συζητήσεις για το 2020. «Είναι ένα υψηλής ποιότητας, θρυλικό event, οι πόρτες για το οποίο θα είναι πάντα ανοιχτές».

 

«Η FIA το θέλει πάρα πολύ το ράλλυ στο καλεντάρι της» προσθέτει. Το 2015 με τη χώρα να βρίσκεται υπό capital controls, η ομοσπονδία δέχεται να γίνει ο αγώνας στην Ελλάδα με μηδενικό παράβολο προς το Eurosport. Ακόμη και αυτά καθαυτά τα ποσά για την Ελλάδα είναι πολύ μειωμένα, σε σχέση με εκείνα άλλων χωρών που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα.

 

Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Κύπρου που για να μπει στο καλεντάρι του 2014, καταβάλλει το ποσό των 300 χιλιάδων ευρώ, την ίδια ώρα που η Ελλάδα καλείται να πληρώσει τα μισά για τον ίδιο διαγωνισμό. «Δεν θέλουμε να φαινόμαστε, λοιπόν, οι φτωχοί συγγενείς και για αυτό αποφασίσαμε να μη γίνει φέτος».

 

 

Το Ράλλυ Ακρόπολης είναι ένα από τα διασημότερα του πρωταθλήματος. Με ιστορία 60 χρόνων, η Ελλάδα τραβά τα βλέμματα παγκοσμίως όταν το 2005, έναν χρόνο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, στο Ολυμπιακό Στάδιο στήνεται μία ιδιαίτερη πίστα.

 

Σταματά να συμμετάσχει στο WRC το 2013, εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων. Σήμερα το παράβολο που πρέπει να πληρώσει χώρα για να συμπεριληφθεί στους πίνακες του παγκοσμίου πρωταθλήματος φτάνει στα 15 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για αυτές εκτός Ευρώπης, αγγίζει τα 30.

 

Από τη μη διεξαγωγή του αγώνα, μεγάλοι χαμένοι είναι οι τοπικές επιχειρήσεις στη Λαμία και τη Στερεά Ελλάδα, οι οποίες για μια βδομάδα κάθε χρόνο είχαν τρομερή κίνηση και πληρότητα.

 

Έχει χαθεί άραγε για πάντα το Ράλλυ Ακρόπολης; «Από τώρα πρέπει να ξεκινήσουμε την προετοιμασία για να είμαστε έτοιμοι τον επόμενο Οκτώβριο, προκειμένου να μπούμε στο πρόγραμμα του 2020» σημειώνει ο Δημήτρης Μιχελακάκης.

 

Αν δε διεξαχθεί και την επόμενη χρονιά, υπάρχει ο κίνδυνος, σύμφωνα με τον ίδιο, να ξεχαστεί το Ράλλυ και να χαθεί, όπως έχουν συμβεί και με άλλα ιστορικά, σαν εκείνο της Κένυας. «Γιατί είναι εύκολο να φύγεις από τον αγώνα, αλλά δύσκολο να βγει αυτός που μπήκε στη θέση σου».

Ελλάδα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνής Αμνηστία: Καλεί τις ελληνικές αρχές σε μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό στις φυλακές

Ελλάδα Διεθνής Αμνηστία: Καλεί τις ελληνικές αρχές σε μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό στις φυλακές

9.4.2020
Το Παλαιοβιβλιοπωλείο των Αστέγων δωρίζει βιβλία σε ξενώνες και υπνωτήρια της Αττικής

Ελλάδα Το Παλαιοβιβλιοπωλείο των Αστέγων δωρίζει βιβλία σε ξενώνες και υπνωτήρια της Αττικής

9.4.2020
«Είμαστε σε καραντίνα για όλη μας τη ζωή» - Πώς αντιμετωπίζουν τον κορωνοϊό 3 νησιά του Αιγαίου

Ελλάδα «Είμαστε σε καραντίνα για όλη μας τη ζωή» - Πώς αντιμετωπίζουν τον κορωνοϊό 3 νησιά του Αιγαίου

9.4.2020
Τσιόδρας: Πρέπει να σταματήσουμε να φοράμε γάντια έξω - Ψεύτικη αίσθηση ασφάλειας

Ελλάδα Τσιόδρας: Πρέπει να σταματήσουμε να φοράμε γάντια έξω - Ψεύτικη αίσθηση ασφάλειας

9.4.2020
Ταξί, ΚΤΕΛ, ΙΧ και οχήματα ειδικής μίσθωσης: Διευκρινίσεις για την μετακίνηση

Ελλάδα Ταξί, ΚΤΕΛ, ΙΧ και οχήματα ειδικής μίσθωσης: Διευκρινίσεις για την μετακίνηση

9.4.2020
Στον εισαγγελέα τα sites που γράφουν για άρση των περιοριστικών μέτρων

Ελλάδα Στον εισαγγελέα τα sites που γράφουν για άρση των περιοριστικών μέτρων

9.4.2020
Χαρδαλιάς: Κλειστοί οι ναοί για τους πιστούς το Πάσχα

Ελλάδα Χαρδαλιάς: Κλειστοί οι ναοί για τους πιστούς το Πάσχα

9.4.2020
Κορωνοϊός στην Ελλάδα: 3 θάνατοι και 71 νέα κρούσματα σε 24 ώρες - Το 30% είναι 18-39 ετών

Ελλάδα Κορωνοϊός στην Ελλάδα: 3 θάνατοι και 71 νέα κρούσματα σε 24 ώρες - Το 30% είναι 18-39 ετών

9.4.2020
Πέτσας: Κάποιος που κάνει έξοδο απ' το σπίτι μπορεί να περάσει για ατομική λατρεία και απ' την εκκλησία

Ελλάδα Πέτσας: Κάποιος που κάνει έξοδο απ' το σπίτι μπορεί να περάσει για ατομική λατρεία και απ' την εκκλησία

9.4.2020
Live η ενημέρωση για τον κορωνοϊό στην Ελλάδα

Ελλάδα Live η ενημέρωση για τον κορωνοϊό στην Ελλάδα

9.4.2020