Η παγκόσμια κυριαρχία των Zara σημαίνει πως αν η εταιρεία δεν αλλάξει φιλοσοφία, τότε δεν θα μπορεί ποτέ να είναι πραγματικά «πράσινη»
Ελλάδα

Ακόμη και αυτό που γίνεται με τα Zara στην Ελλάδα, δείχνει γιατί ο παγκόσμιος κολοσσός πρέπει να «σκοτώσει» την μόδα

Τα Zara, η γρήγορη μόδα και η μανία για κατανάλωση είναι έννοιες ταυτισμένες

Η είδηση πως τα Zara ανακοίνωσαν τη μεγάλη αλλαγή στα ρούχα τους με στόχο να συμβάλλουν στη σωτηρία του πλανήτη, έγινε δεκτή με ενθουσιασμό, αλλά οι σκεπτικιστές είναι πιο επιφυλακτικοί για το πώς η εταιρεία αυτή είναι πράγματι ικανή να αλλάξει τη φιλοσοφία της.

 

Η ανάλυση του Fast Company εξηγεί - ή μάλλον αποδομεί - το σχέδιο των Zara που λέει πως το 2025, όλα τα βαμβακερά, λινά και πολυέστερ υφάσματα που χρησιμοποιεί η εταιρεία στα ενδύματά της θα είναι περισσότερο βιώσιμα, οργανικά ή από ανακυκλωμένα υλικά.

 

Η Zara, μια εταιρεία με ετήσιες πωλήσεις 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πρωτοστάτησε και τελειοποίησε την τέχνη της γρήγορης μόδας. Οι 300 σχεδιαστές της Zara αναδεικνύουν 12.000 νέα σχέδια κάθε χρόνο και για τα πιο περίτεχνα κομμάτια, χρειάζονται μόλις έξι εβδομάδες για να φτάσουν από το χαρτί στα ράφια. Το μυστικό του πώς γίνεται αυτό, έχει αποκαλυφθεί, αλλά το πρόβλημα με αυτή την πρακτική δεν είναι απλά η αντιγραφή των μεγάλων σχεδιαστών. Καθώς η βιομηχανία της μόδας κινείται προς πιο φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, αξίζει κανείς να αναρωτηθεί αν η μόδα μπορεί όντως να είναι βιώσιμη;


Η Inditex, η μητρική εταιρεία των Zara, με αξία 29 δισ. δολ., πιστεύει ότι μπορεί. Μόλις ανήγγειλε ένα φιλόδοξο νέο σχέδιο βιωσιμότητας που θα επηρέαζε και τις οκτώ μάρκες της, μια ομάδα που περιλαμβάνει τα Massimo Dutti και την Pull & Bear. Αυτό αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης ώθησης για να καταστεί η βιομηχανία λιγότερο ρυπογόνος. Τους τελευταίους μήνες, άλλοι γίγαντες της μόδας, όπως η Nike και η Gap Inc., έχουν αναλάβει ανάλογες δεσμεύσεις να χρησιμοποιήσουν πιο βιώσιμα υλικά και να μειώσουν τα αποτυπώματα άνθρακα τους.

 

Αλλά εδώ υπάρχει ένα άλλο ζήτημα: Τα μοντέρνα ρούχα έχουν μικρή διάρκεια ζωής. Τα ρούχα που βγάζουν τα Zara κάθε σεζόν είναι μέσα σε λίγους μήνες στα καλάθια των εκπτώσεων με τιμές μειωμένες από 30% έως 50%, σε μια προσπάθεια να καθαριστεί το απόθεμα για να δοθεί χώρος για την επόμενη τάση. Ένας λόγος που η μόδα είναι μια τόσο μεγάλη μάστιγα στον πλανήτη, είναι ότι απλά καταναλώνουμε υπερβολική μόδα. Η βιομηχανία ενδυμάτων παράγει περισσότερα από 150 δισεκατομμύρια ρούχα κάθε χρόνο, για μόνο 7 δισεκατομμύρια ανθρώπους. Κατά τα τελευταία 15 χρόνια, η παραγωγή ρουχισμού έχει διπλασιαστεί, και όμως ο μέσος όρος ζωής, δηλαδή το πόσο φοριέται ένα ένδυμα, πριν απορριφθεί έχει μειωθεί κατά 36%. Πολλά ρούχα φοριούνται μόλις επτά έως δέκα φορές πριν πεταχτούν η μπουν για πάντα στην άκρη.

 

Τα καταστήματα στην Ελλάδα αποδίδουν το 1,97% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου Inditex.

 

Έτσι, εάν η Zara θέλει να γίνει πιο βιώσιμη, αυτό που πρέπει να κάνει είναι να αλλάξει όλη τη φιλοσοφία της και τον σχεδιασμό των ρούχων της, όχι μόνο τον τρόπο κατασκευής τους. Για την Inditex, ένα βασικό μέρος του σχεδίου είναι η γενική αλλαγή των υφασμάτων που χρησιμοποιεί για τη δημιουργία ενδυμάτων. Μέχρι το 2025, η εταιρεία δεσμεύεται ότι όλα τα βαμβακερά, λινά και πολυεστερικά που θα χρησιμοποιούνται σε όλη την εταιρεία θα είναι είτε βιολογικά,  ή βιώσιμα είτε ανακυκλώσιμα. 

 

Εκτός από αυτά τα σχέδια που σχετίζονται με τα υλικά, η Inditex αναφέρει ότι προσπαθεί να μειώσει τη ρύπανση που δημιουργεί. Λέει ότι θα αποκόψει όλα τα πλαστικά μιας χρήσης από όλες τις πωλήσεις μέχρι το 2023 (που σημαίνει τόσο πλαστικές σακούλες στα καταστήματα όσο και τις λεπτές πλαστικές σακούλες που χρησιμοποιούνται για ηλεκτρονικές παραγγελίες). Και σχεδιάζει να αντλεί το 80% της ενέργειας που απαιτείται από ανανεώσιμες πηγές σε όλα τα καταστήματα, τα κέντρα logistics και τα γραφεία.

 

Αυτοί είναι όλοι αξιέπαινοι στόχοι, ιδιαίτερα για μια εταιρεία με τόσο μεγάλη εμβέλεια και κλίμακα όσο η Inditex. Ο όμιλος έχει 7.490 καταστήματα σε 96 αγορές σε όλο τον κόσμο και απασχολεί 174.000 άτομα από 154 διαφορετικές εθνικότητες. Η βελτίωση της βιωσιμότητας κάθε τμήματος της επιχείρησης θα μπορούσε να οδηγήσει σε μαζικές μειώσεις της ρύπανσης από άνθρακα και πλαστικό.

 

Ωστόσο, πουθενά στην ανακοίνωσή της, η Inditex δεν αναφέρθηκε στον τεράστιο όγκο των ρούχων που παράγει, ούτε στο μοντέλο της πώλησης ενδυμάτων. Στην πραγματικότητα, εργάζεται προς την κατεύθυνση της όλο και μεγαλύτερης ανάπτυξης. Την τελευταία πενταετία, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν από 4% έως 10% κάθε έτος. Ενώ αυτό είναι καλά νέα για τους μετόχους, είναι κακά νέα για τον πλανήτη. Ανεξάρτητα από το πόσο οικολογική είναι η αλυσίδα εφοδιασμού της, η παραγωγή όλο και περισσότερων ρούχων σημαίνει περιβαλλοντικό κόστος.

 

Βέβαια το γεγονός πως η Zara παράγει ρούχα σε τόσο μεγάλη ποσότητα και τόσο γρήγορα, δεν σημαίνει ότι ενθαρρύνει τους καταναλωτές να τα αντιμετωπίζουν ως απορρίψιμα εξίσου γρήγορα.  Αυτό είναι μια αλήθεια που φέρνει και τον καταναλωτή προ των ευθυνών του, αλλά είναι γεγονός ότι ολόκληρη η αλυσίδα εφοδιασμού έχει σχεδιαστεί με βάση τη φύση της μόδας που γρήγορα γίνεται ξεπερασμένη. Η Inditex έχει περάσει δεκαετίες σχεδιάζοντας ένα εντυπωσιακό σύστημα που επιτρέπει γρήγορες αλλαγές και σχεδιασμό. Έχει ένα δίκτυο εργοστασίων σε όλο τον κόσμο - μερικά που ανήκουν στην Inditex και σε τρίτους - μπορούν να λειτουργήσουν σε μια στιγμή για να δημιουργήσουν μια νέα εμφάνιση. Χάρη στην ευέλικτη εφοδιαστική γραμμή, οι πελάτες μπορούν να μεταβούν σε ένα Zara στο Τόκιο και να ρωτήσουν αν έχει, για παράδειγμα, ένα μπουφάν παραλλαγής. Εάν ο διευθυντής καταστήματος λάβει το ίδιο αίτημα πολλές φορές, μπορεί να στείλει ένα μήνυμα πίσω στους σχεδιαστές της εταιρείας. Σε λίγες εβδομάδες, μια νέα αποστολή ρούχων με πάτερν παραλλαγής θα μπορούσε να φθάσει στην ιαπωνική αγορά, ανταποκρινόμενη με τον τρόπο αυτό σε ένα τοπικό microtrend.

 

Αυτή η ευκινησία είναι μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις της Zara και της Inditex. Αλλά αναπτύσσεται για να δημιουργήσει εμφανίσεις που μπορεί να μην είναι στη μόδα μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες ή μήνες. Αυτό συμβάλλει άμεσα στην υπερκατανάλωση των ρούχων μας. Ακόμη και αν η Inditex καταφέρει να δημιουργήσει τα περισσότερα από τα ρούχα της από πιο βιώσιμα υλικά, δεν θα είναι μια πραγματικά βιώσιμη μάρκα αν οι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα επειδή είναι τώρα στη μόδα και αναμένουν να τα απορρίψουν μέσα σε ένα χρόνο. Ακόμη και αν η Inditex είναι σε θέση να εφαρμόσει γρήγορα την τεχνολογία ανακύκλωσης, θα απαιτήσει ακόμα ενέργεια και πόρους για να χρησιμοποιήσει τα παλιά ενδύματα, να ανακτήσει τις ίνες και να μετατρέψει αυτές τις ίνες σε νέα ρούχα.

 

Η πιο φιλική προς το περιβάλλον προσέγγιση θα ήταν να δημιουργηθούν ανθεκτικά κλασικά ρούχα που θα φορούσε ο πελάτης για χρόνια πριν την ανακύκλωση. Η Zara δημιουργεί ήδη κάποια ρούχα που ταιριάζουν με αυτήν την περιγραφή και θα μπορούσε εύκολα να επεκτείνει αυτό το τμήμα της συλλογής. Και θα μπορούσε ενδεχομένως να περιστρέψει την ευκίνητη αλυσίδα εφοδιασμού της για να αρχίσει να κατασκευάζει προϊόντα κατόπιν ζήτησης, έτσι ώστε να μην χρειαστεί ποτέ να καταγράψει ή ακόμα και να καταστρέψει το απούλητο απόθεμα.

 

Το φαινόμενο Zara στην Ελλάδα

 

Στην Ελλάδα, το 25% των αγορών στα ρούχα πάει στα Zara

 

Ακόμη και αυτό που γίνεται στην Ελλάδα, είναι ενδεικτικό της δύναμης που έχουν τα Ζara παγκοσμίως. Η εταιρεία εμφάνισε υπερδιπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης στην Ελλάδα, απ' αυτόν που παρουσίασε στην τελευταία οικονομική χρήση.

 

Το ρεπορτάζ του Capital για την εξάπλωση των Zara και του ομίλου είναι πολύ διαφωτιστικό για οικονομική ανάλυση, αλλά αν κανείς το προσεγγίσει ως προς το ρόλο των Ελλήνων καταναλωτών στο ζήτημα της «πράσινης» μόδας, είναι εξίσου αποκαλυπτικό. Το ρεπορτάζ αναφέρει πως οι πωλήσεις έσπασαν το φράγμα του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ ανερχόμενες στα 517 εκατ. ευρώ, 8% υψηλότερες σε σχέση με το 2017. Οι πωλήσεις του Ισπανικού ομίλου, την ίδια περίοδο ενισχύθηκαν κατά 3% στα 26,14 δισ. ευρώ, με τις online πωλήσεις του να αγγίζουν τα 3,2 δισ. ευρώ σημειώνοντας ανάπτυξη 27%.

 

Αυτό σημαίνει πως τα καταστήματα στην Ελλάδα αποδίδουν το 1,97% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου Inditex. Αν και τα 517 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύουν χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό για τον παγκόσμιο τζίρο του ομίλου, για την ελληνική αγορά ένδυσης η οποία τζιράρει, σύμφωνα με στελέχη του λιανεμπορίου περίπου 2 δισ. ευρώ, ξεπερνούν το 25%. Ακόμη πιο ενδιαφέρον όμως είναι πως ο Ισπανικός όμιλος Inditex ο οποίος έκανε την εμφάνισή του στην Ελλάδα το 1993, μέσω των οκτώ σημάτων που αναπτύσσει πλέον, έχει καταφέρει την τελευταία 15ετία και με την κορύφωση της οικονομικής κρίσης, η οποία έβαλε λουκέτο σε εκατοντάδες επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης, να υπερδιπλασιάσει τον τζίρο του, ο οποίος το 2004 ήταν στα 215 εκατ. ευρώ.

 

Αντίστοιχα το δίκτυο των καταστημάτων του ομίλου σχεδόν τριπλασιάστηκε την τελευταία 15ετία από 56 σημεία το 2004, σε 165 ενώ τα κέρδη προ φόρων, αυτά ανήλθαν στην τελευταία χρήση αθροιστικά σε 32 εκατ. ευρώ αυξημένα 40%.

 

Ναυαρχίδα του Ισπανικού ομίλου στην Ελλάδα παραμένει η αλυσίδα Ζara Hellas, η οποία με δίκτυο 47 καταστημάτων, στην τελευταία χρήση αύξησε τις πωλήσεις της κατά 11,5% στα 269,546 εκατ. ευρώ, η καθαρή κερδοφορία της διπλασιάσθηκε ανερχόμενη στα 8,9 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη προ φόρων υπερδιπλασιάστηκαν και άγγιξαν τα 14 εκατ. ευρώ.

 

Τι συμβαίνει με τα άλλα καταστήματα της Inditex:

Η Bershka Hellas, με δίκτυο 30 καταστημάτων, εμφάνισε έστω και οριακή κάμψη πωλήσεων στα 67,835 εκατ. ευρώ από 68.364 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη προ φόρων της περιορίστηκαν στα 1,462 εκατ. ευρώ από 3,463 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα Pull&Bear Hellas, με δίκτυο 25 καταστημάτων, ενίσχυσε τις πωλήσεις της κατά 13%, στα 53,708 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων υπερδιπλασιάστηκαν στα 4,9 εκατ. ευρώ από 2,212 εκατ. ευρώ. Στα 48,990 εκατ. ευρώ από 48,798 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι πωλήσεις της αλυσίδας Stradivarius Hellas, η οποία διαθέτει 21 καταστήματα, ενώ τα κέρδη προ φόρων της ανήλθαν σε 3,354 εκατ. ευρώ από 1,915 εκατ. ευρώ. Στα 22,62 εκατ. ευρώ ανήλθε ο κύκλος εργασιών της Oysho Hellas, ενισχυμένος κατά 2,3% ενώ τα κέρδη πει φόρων της αλυσίδας που διαθέτει δίκτυο 19 καταστημάτων διαμορφώθηκαν στα 2,36 εκατ. ευρώ από 2,75 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά στην αλυσίδα Massimo Dutti Hellas που διάθετε δίκτυο 21 καταστημάτων, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 8,4%, στα 35,3 εκατ. ευρώ ενώ τα κέρδη προ φόρων στα 2,952 εκατ. ευρώ από 2,210 εκατ. ευρώ. Η Uterqüe εμφάνισε πωλήσεις 181.296 ευρώ από 138.359 ευρώ και κέρδη προ φόρων 72.521 ευρώ από 54.374 ευρώ.

 

 

Αφού λοιπόν διαβάσατε όλα τα παραπάνω στοιχεία κατευθυνθείτε στην ντουλάπα σας και δείτε πόσα ρούχα Zara έχετε, πόσα από αυτά φοράτε ακόμη και πόσα έχετε αγοράσει που κατέληξαν μέσα σε λίγους μήνες στα σκουπίδια. Και μετά σκεφτείτε πως αυτό συμβαίνει για τους πελάτες μόνο των 47 καταστημάτων από τα 490 καταστήματα σε 96 αγορές σε όλο τον κόσμο. Η εικόνα δεν είναι πολύ διαφορετική παγκοσμίως και θα είχε ενδιαφέρον αν κάποιος κάνει τα μαθηματικά για να διαπιστώσει πόσα χρήματα σπαταλάμε για ρούχα που θα φορέσουμε 5-1- φορές.

 

Τα Zara ξεκίνησαν την γρήγορη, αναλώσιμη μόδα. Και τώρα μόνο αυτά έχουν την εξουσία να την σκοτώσουν και να εφεύρουν ένα εντελώς νέο επιχειρηματικό μοντέλο για τη βιομηχανία της μόδας και το καλό του πλανήτη. Θα το κάνουν;

 

Ελλάδα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο 18χρονος από την Συρία που μπήκε στο ΕΜΠ με 19.055 μόρια: «Θέλω να βοηθήσω την Ελλάδα όπως μπορώ»

Ελλάδα Ο 18χρονος από την Συρία που μπήκε στο ΕΜΠ με 19.055 μόρια: «Θέλω να βοηθήσω την Ελλάδα όπως μπορώ»

15.9.2019
Εκτός ελέγχου η πυρκαγιά στην Ζάκυνθο - Ορατός από δορυφόρο ο καπνός

Ελλάδα Εκτός ελέγχου η πυρκαγιά στην Ζάκυνθο - Ορατός από δορυφόρο ο καπνός

15.9.2019
Σε στενό κύκλο η κηδεία του Τάκη Σπυριδάκη - Η επιθυμία της οικογένειας

Ελλάδα Σε στενό κύκλο η κηδεία του Τάκη Σπυριδάκη - Η επιθυμία της οικογένειας

15.9.2019
Στον εισαγγελέα οι συλληφθέντες για τα επεισόδια στα Εξάρχεια - Βαριές κατηγορίες

Ελλάδα Στον εισαγγελέα οι συλληφθέντες για τα επεισόδια στα Εξάρχεια - Βαριές κατηγορίες

15.9.2019
Η ΕΛ.ΑΣ. αποχαιρετά τον Άρη, τον σκύλο που έβρισκε εκρηκτικά: «Σ' ευχαριστούμε!»

Ελλάδα Η ΕΛ.ΑΣ. αποχαιρετά τον Άρη, τον σκύλο που έβρισκε εκρηκτικά: «Σ' ευχαριστούμε!»

15.9.2019
Δολοφονία Τοπαλούδη: Στο ψυχιατρείο των φυλακών Κορυδαλλού ο 21χρονος κατηγορούμενος - Αντιδρούν οι γονείς της

Ελλάδα Δολοφονία Τοπαλούδη: Στο ψυχιατρείο των φυλακών Κορυδαλλού ο 21χρονος κατηγορούμενος - Αντιδρούν οι γονείς της

15.9.2019
Εξιχνιάστηκε υπόθεση πορνογραφίας ανηλίκων με δράστη 28χρονο και θύμα 13χρονη

Ελλάδα Εξιχνιάστηκε υπόθεση πορνογραφίας ανηλίκων με δράστη 28χρονο και θύμα 13χρονη

15.9.2019
Μαίνεται η πυρκαγιά στην Ζάκυνθο - Εκκενώνεται και δεύτερο χωριό

Ελλάδα Μαίνεται η πυρκαγιά στην Ζάκυνθο - Εκκενώνεται και δεύτερο χωριό

15.9.2019
Ανεξέλεγκτη η φωτιά στη Ζάκυνθο - Εκκενώνονται σπίτια στο χωριό Κερί

Ελλάδα Ανεξέλεγκτη η φωτιά στη Ζάκυνθο - Εκκενώνονται σπίτια στο χωριό Κερί

15.9.2019
Θρίλερ στον Βόλο: Βρέθηκε απανθρακωμένο πτώμα μέσα σε αυτοκίνητο - Αποκλεισμένη η περιοχή

Ελλάδα Θρίλερ στον Βόλο: Βρέθηκε απανθρακωμένο πτώμα μέσα σε αυτοκίνητο - Αποκλεισμένη η περιοχή

15.9.2019
6 Σχόλια
Ugg-α-μπ-Uggas 27.7.2019 | 01:38
Δεν είναι απορίας άξιο, λοιπόν, το γεγονός ότι οι μικρομεσαίες εγχώριες επιχειρήσεις λυγίζουν κάτω από τα δυσθεώρητα λειτουργικά κόστη. Ήδη ο όμιλος Inditex καταλαμβάνει το 1/4 της ελληνικής αγοράς.
avatar
Harlan 27.7.2019 | 09:14
Μια από τις μεγαλύτερες (αυτ)απάτες των μοντέρνων καιρών μας είναι αυτή της ελεύθερης βούλησης και της ιδιαιτερότητας. Νομίζουμε ότι είμαστε ελεύθεροι στις επιλογές μας, νομίζουμε ότι είμαστε κάτι το ιδιαίτερο, ο καθένας ξεχωριστά.
Ζήτω ο καπιταλισμός που μας δίνει επιλογές για το τι θα φορέσουμε, τι θα φάμε, που θα πάμε διακοπές, πως θα διασκεδάσουμε.

Μια απλούστατη ματιά στα στοιχεία αποδεικνύει ακριβώς το αντίθετο. Δεν υπήρξαν στην ιστορία της ανθρωπότητας πιο μαζικά και πιο ηλίθια ανδράποδα από μας.

Η διασκέδαση και οι διακοπές καθορίζονται πλέον από τα must των σοσιαλμηδια. Ολοι οι ηλίθιοι ταυτόχρονα σε ένα hot spot να ζμπρώχνονται για την καλύτερη σέλφι. Να μην αναφέρω μαζικές εκδηλώσεις "ξεφαντώματος" και in μαγαζιά που είναι φίσκα.

Τροφή. Ο μέσος ευρωπαίος πετάει 120 κιλά τρόφιμα στα σκουπίδια. Οχι ληγμένα, όχι σάπια. Κανονικότατα τρόφιμα που θα μπορούσαν να θρέψουν όλους τους πεινασμένους του πλανήτη. Αλλά επειδή οι πεινασμένοι του πλανήτη δεν έχουν λεφτά, οι εταιρείες τροφής πουλάνε στους ήδη χορτάτους ευρωπαίους 120 κιλά άχρηστης τρόφής.
Πόσο βλάκας μπορείς να είσαι για να αγοράζεις κάθε χρόνο 120 κιλά φαγητό που θα το πετάξεις έτσι κι αλλιως; (ΠΡΙΝ λήξει).
Νομίζεις κιόλας ότι αγοράζεις με γνώμονα το συμφέρον σου, την υγεία σου, την Φύση και με βάση "αντικειμενικά" επιχειρήματα, πανηλίθιε. Οι εταιρείες τρίβουν τα χέρια τους με το μυαλό που κουβαλάς.

Μόδα. Η μέση ευρωπαία αγοράζει κάθε χρόνο 6 ρούχα που θα μείνουν αφόρετα στην ντουλάπα της, μέχρι να τα πετάξει. Συν αυτά που θα πετάξει μετά από 4-5 φορεσιές.
Τι ελεύθερη βούληση έχετε βρε ανόητες; Την ελεύθερη βούληση να δουλεύετε [ * ] σαν τρελές για να πληρώσετε ρούχα που ποτέ δεν θα φορέσετε;
[ * ] Εκτός αν δεν δουλεύετε, αλλά είσαστε εξαρτημένες από ένα αρσενικό

Και πόσο ξεχωριστές και ιδιαίτερες μπορεί να είστε, όταν οι μισές από τις διπλανές σας φοράνε τα ίδια ακριβώς με εσάς; Στολές φοράτε. Σαν στρατιωτάκια.
Μόνο που σας τις έχουν βάψει παρδαλές για να μην βλέπετε ότι πρόκειται για στολές. Κλώνοι χωρίς μυαλό - αυτό ακριβώς συμφερει τις εταιρείες.
Ποτέ άλλοτε δεν έβλεπες τόση ομοιομορφία στους δρόμους. Τρομακτικό είναι.

Υ.Γ. Ο όμιλος Ζάρα είναι σύμπτωμα, δεν είναι αίτιο. Το αίτιο είναι το οικονομικό μοντέλο που ακολουθούμε και το θεωρούμε σαν "ανώτερο"

Υ.Υ.Γ. Κάπου στο άρθρο αναφέρεται και η ευθύνη των καταναλωτ(ρι)ών, να μην αγοράζουν την γρήγορη μόδα. Δεν υπάρχει καμία τέτοια ευθύνη. Θα υπήρχε, αν οι καταναλωτές ήταν ελέυθεροι να επιλέξουν με γνώμονα την Λογική και το συμφέρον τους. Δεν είναι.

Υ.Υ.Υ.Γ. Το περιβάλλον το έχουν όλοι γραμμένο. Ολοι λειτουργούν με την παράλογη παραδοχή, ότι τις περιβαλλοντικές ζημιές θα τις πληρώσουν άλλοι (όπως π.χ. ο Καναδάς που στέλνει τα σκουπίδια του στις Φιλιππίνες).
Το περιβαλλοντικό κόστος είναι δύσκολο να αποτιμηθεί και ποτέ δεν έπαιξε ρόλο στα προϊόντα / υπηρεσίες που καταναλώνουμε.
Ισως κάποτε (όταν θα είναι πάρα πολύ αργά) αποφασίσουμε να ενσωματώσουμε το περιβαλλοντικό κόστος σε όλες τις τιμές όλων των προϊόντων. Αλλά τότε θα καταρρεύσει ο καπιταλισμός που βασίζεται ακριβώς στο αντίθετο: μαζική παραγωγή + μεταφορά αρνητικών επιπτώσεων σε τρίτους.
avatar
Απλά Μαθηματικά 28.7.2019 | 09:51
Έχεις δίκιο αλλά το φρένο δεν πρέπει να το βάλει το οικονομικό μοντέλο αλλά η ίδια η παιδεία μας.
Εμείς πρέπει να μάθουμε να μην είμαστε άπληστοι, υπερκαταναλωτικά όντα και έρμαια της κάθε βίζιτας του ινστα.
Πρέπει να πάψουμε πλέον να τα ρίχνουμε όλα στους άλλους σαν κακομαθημένα παιδάκια του Δημοτικού και να αποδεχτούμε ότι εμείς φταίμε και εμείς πρέπει να αλλάξουμε.
Επίσης εδώ να σημειώσω πως αυτή η δημοσιά συζήτηση γίνεται ακριβώς επειδή ισχύει ο καπιταλισμός, αν την κάναμε σε κάποια χώρα του πρώην ανατολικού μπλόκ τώρα πιθανότατα θα ήμασταν ήδη στο βαγόνι για την Σιβηρία.
avatar
Harlan 28.7.2019 | 13:44
1. Το απλό: Οποτε κάνει κάποιος κριτική στον καπιταλισμό, δεν υποστηρίζει αναγκαστικά την παλιά ΕΣΣΔ. Ελεος πια με τον φόβο των "γκομμουνιστών με τα κονσερβοκούτια και τις Σιβηρίες". Αυτό το καθεστώς ψόφησε (και πολύ καλά έκανε) εδώ και 30 χρόνια.
Αυτό δεν σημαίνει ότι το σημερινό οικονομικό μας μοντέλο είναι υπεράνω κριτικής.

Ιδίως μάλιστα με το εγγενές, δομικό έγκλημα που περιέχει και που δεν είναι άλλο από την ιδιωτικοποίηση των ατομικών κερδών, αφήνοντας τα κόστη - περιβαλλονιτκά, ανθρωπιστικά κ.α. - στους πιο αδύναμους.

Αυτό το έγκλημα δεν έχει καμία σχέση με το πόσο κακή ήταν η ΕΣΣΔ. Ούτε με το πόση ελευθερία λόγου επέτρεπε.

2. Το πολύπλοκο: Η Παιδεία και η Ατομική Ευθύνη (λέγεται και Καντιανή Λογική) είναι αυτονόητα κλισεδάκια που θεραπευουν πάσα νόσον και πάσαν μ...

Ναι, είναι σωστές προτροπές. Ποιός θα μπορούσε να αρνηθεί ότι η Παιδεία - όπως και το να κάνουμε όλοι το "σωστό" - θα μας έλυνε όλα τα προβλήματα;

Αλλά επειδή ακριβώς πρόκειται για αυτονόητα και αφηρημένα πολυεργαλεία, μετατρέπονται σε μετάθεση ευθυνών. ΟΤΑΝ αποκτήσουμε Παιδεία και ΟΤΑΝ όλοι κάνουν σωστά πράγματα, θα λυθούν τα προβλήματα. Μέχρι να γίνει όμως αυτό, εμείς μπορούμε να αράξουμε, μη κάνοντας τίποτα συγκεκριμένο.

Σαν γνήσιο παιδί της εποχής μου, δεν παραγνωρίζω την μεγάλη σημασία της ατομικής ευθύνης. Σαφώς και καλούμαστε να πάρουμε αποφάσεις κάθε μέρα. Και οι αποφάσεις μας έχουν αντίκτυπο και στο περιβάλλον και στα ζώα και στους πιο αδύναμους ανθρώπους.
Αρα _οφείλουμε_ να προσμετράμε τον αντίκτυπο της κάθε επιλογής μας.

Υπάρχει όμως και ένα Αλλά: Οι εταιρείες σαν την Ζαρα κ.α. έχουν 100Χ ισχυρότερους μηχανισμούς για να επηρεάσουν - και επιβάλλουν - την θέληση τους. Που δεν είναι άλλη από την μεγιστοποίηση των κερδών τους.

Το ξέρεις ότι για κάθε εκλεγμένο εκπρόσωπο στις Βρυξέλλες υπάρχουν 100 λομπίστες;
Εμείς ( = ο λαός, οι καταναλωτές, ο απλός κόσμος) εκλέγουμε ΕΝΑΝ για να εκπροσωπήσει τα συμφέροντα μας και οι εταιρείες πληρώνουν ΕΚΑΤΟ για να εκπροσωπήσουν τα δικά τους.

Ποιός πιστεύεις ότι θα κερδίσει;

Να μην μιλήσω για δισεκατομμύρια (υπόγειας) διαφήμισης, καθαρή διαστρέβλωση και απόκρυψη στοιχείων όπου συμφέρει, δικά τους ΜΜΕ, προπαγάνδα κλπ. κλπ. κλπ.

Είναι λοιπόν εντελώς 2 μέτρα και 2 σταθμά όταν ζητάς από ένα κοριτσάκι να αναλάβει τις ευθύνες του όταν θέλει να αγοράσει ένα βρακάκι από τα Oysho και ταυτόχρονα να παραβλέπεις τα δισεκατομμύρια που έχει ρίξει η βιομηχανία της "γρήγορης μόδας" για να του πλύνει το μυαλό (και να φτιάξει και νόμους υπέρ της).

Ναι, το κάθε κοριτσάκι έχει ευθύνες για τις επιλογές του, όπως όλοι μας. Αλλά που είναι η σύγκριση με τις ευθύνες αυτών που καθορίζουν συμπεριφορές, νόμους και οικονομικά στοιχεία;
avatar
Μαύρος Γάτος 15.9.2019 | 16:58
Ευχαριστώ Χάρλαν,
Με έβγαλες από τον κόπο να πω περίπου τα ίδια (χωρίς να το τραβήξω βέβαια ως την καντιανή ηθική).

Κάποτε θα πρέπει να αρχίσουμε να συζητάμε να συζητάμε σοβαρά πως θα περιορίσουμε την εξουσία των λόμπι (πρώτο απλό βήμα : να μην εκπίπτουν από το φορολογητέα κέρδη οι δαπάνες για λόμπινγκ)
avatar
Ηλέκτρα Αντωνιάδου 28.7.2019 | 15:24
Συμφωνώ, και μπράβο σου που τα γράφεις χύμα.
Προσωπικό σχόλιο: Είμαι γυναίκα και ειλικρινά ποτέ δεν κατάλαβα το χόμπυ της μόδας. Για το συγκεκριμένο θέμα μαλώνω δεκαετίες με τη μάνα μου. Όποτε χρειάζομαι καινούρια ρούχα, ένα παντελόνι για βαφτίσια, ένα πουκάμισο για τη δουλειά, ένα μπλουζάκι γιατί τα παλιά μου στένεψαν/σκίστηκαν, με βαριά καρδιά σηκώνομαι να πάω στην αγορά ν' αρχίσω το βάλε βγάλε στα αποδυτήρια. Αποφεύγω τα ψώνια σαν το διάολο το λιβάνι – κάτι που δεν ισχύει με άλλες αγορές, όπως τρόφιμα, αξεσουάρ ποδηλάτου, κήπου, βιβλία, κ.α. Το shopping είναι η χειρότερή μου, αν μπορούσα θα πλήρωνα κάποια άλλη με τον ίδιο σωματότυπο να αγοράζει και να μου φέρνει τα ρούχα έτοιμα.
Δεν το καταλαβαίνω: Κάθε ρούχο είναι ένα κομμάτι πανί. Να διαλέξεις το σχέδιο, μέγεθος και χρώμα που σου αρέσει, ναι, αλλά μετά, γιατί να το βαρεθείς και να θέλεις να το ξεφορτωθείς, μπαίνοντας στην ίδια χρονοβόρα διαδικασία; Ή, γιατί να σου αρέσει κάτι που έβγαλε κάποιος άλλος για να πουλήσει, κάτι που είναι “στη μόδα”; Πού ξέρει αυτός ο άλλος τι θέλω εγώ, και γιατί να τρέξω να φορέσω τη δική του έμπνευση, που μάλιστα θα φορούν, όπως λέει και το άρθρο, μαζικά χιλιάδες γυναίκες δίπλα μου;
Θέλω να είμαι όσο γίνεται πιο ξεχωριστή, όσον αφορά τα ρούχα, όχι εννοώντας να κυκλοφορώ με ένα καπέλο με μωβ φτερά. Και θέλω να ελευθερώνω τον πολύτιμο χρόνο μου από περιττές διαδικασίες και αγγαρείες. Για τους δύο αυτούς λόγους, η μόδα με αφήνει ολωσδιόλου αδιάφορη.
Και το γεγονός ότι βρωμίζει τον πλανήτη, με κάνει αυτομάτως και εχθρό της.