Ελλάδα

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία η τοξωτή γέφυρα Τσακώνας

Μια από τις μεγαλύτερες τοξωτές γέφυρες του κόσμου και η δεύτερη σε μήκος στην Ελλάδα

 

Παραδόθηκε σήμερα στην κυκλοφορία η τοξωτή γέφυρα της Τσακώνας, μήκους 390 μέτρων και προϋπολογισμού 22,85 εκατ. ευρώ. Η γέφυρα που βρίσκεται στα όρια των νομών Μεσσηνίας - Αρκαδίας, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μεγαλύτερες τοξωτές γέφυρες του κόσμου και είναι δεύτερη σε μέγεθος στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος (μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου).

 

Το μήκος της είναι 390 μέτρα και ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 22,85 εκατ. ευρώ ενώ το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε πως με το έργο αυτό ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος Τρίπολης-Καλαμάτας.

 

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά 

 

Η Τ4 είναι μια σύμμεικτη τοξωτή γέφυρα. Αποτελείται από δύο ακρόβαθρα και ένα μεσόβαθρο. Οι θέσεις αυτών έχουν κριθεί με βεβαιότητα από τη γεωλογική μελέτη ως απόλυτα ευσταθείς.


Τα επί μέρους ανοίγματα, που δημιουργούνται ανέρχονται σε 90m και 300m. Το άνοιγμα των 90m γεφυρώνεται με ένα προεντεταμένο φορέα, με λοξή αντηρίδα οπλισμένου σκυροδέματος που στηρίζεται επί του μεσοβάθρου Μ1. Το άνοιγμα των 300m γεφυρώνεται εν μέρει (σε μήκος 40m) με προεντεταμένο φορέα, ολόσωμα συνδεδεμένο με λοξή αντηρίδα οπλισμένου σκυροδέματος επί του μεσοβάθρου.

 

 

Το υπόλοιπο του ανοίγματος σε μήκος 260m καλύπτεται με 2 χαλύβδινα τόξα κιβωτιοειδούς διατομής (εσωτερικών διαστάσεων 1,60m X 2,80m). Τα τόξα αυτά αποτελούνται από χαλυβδόφυλλα πάχους 70÷120mm (πέλματα) και 20÷40mm (κορμοί). Κάθε τόξο διαθέτει 20 αναρτήρες που διατάσσονται ανά 12m, αναρτώντας το σύμμεικτο κατάστρωμα από τις 2 κύριες διαμήκεις δοκούς.


Η γέφυρα αυτή, συνολικού μήκους 390m και μέγιστου ελευθέρου ανοίγματος 300m, είναι η 2η μεγαλύτερη στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος (μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου) και συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλυτέρων τοξωτών γεφυρών παγκοσμίως. Είναι ένα επιβλητικό έργο που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από Ελληνες Μηχανικούς και τεχνίτες. Εχει συγκεντρώσει την προσοχή παγκόσμιας εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όπως το Imperial College της Μεγάλης Βρεττανίας με τακτικές επισκέψεις των μεταπτυχιακών φοιτητών της Γεωτεχνικής Μηχανικής.

 

 

Το ιστορικό

 

Το πολύπαθο τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα του αυτοκινητοδρόμου Τρίπολης – Καλαμάτας, μήκους 11,5 χλμ, ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις αρχές του 1990 από την Περιφέρεια Πελοποννήσου και παραδόθηκε τελικά σε κυκλοφορία την άνοιξη του 2000.


Ένα χρόνο μετά την παράδοσή του, εμφανίστηκαν σοβαρές ενδείξεις γεωλογικών ασταθειών οι οποίες δεν αντιμετωπίστηκαν από την Περιφέρεια Πελοποννήσου.


Τρία χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα τον Φεβρουάριο του 2003 εκδηλώθηκε η ευρεία κατολίσθηση της Τσακώνας. Τα αίτια της κατολίσθησης αυτής, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στον Ελλαδικό Χώρο μετά την κατολίσθηση στην Περιοχή της Παναγοπούλας στην Αχαία, δεν έχουν διερευνηθεί πλήρως, ωστόσο σχετίζονται σίγουρα και με το τρόπο που κατασκευάστηκε το Εργο την περίοδο 1990 - 2000.
Η έκταση της κατολίσθησης ήταν τέτοια (μετακινήθηκαν περίπου 6.000.000 μ3 εδαφικής μάζας) που παρουσιάστηκαν προβλήματα και στην Π.Ε.Ο. Μεγαλόπολης – Καλαμάτας (Δερβένι κλπ) τα οποία ακόμα μέχρι και σήμερα αντιμετωπίζονται από το Υπουργείο μας.


Όλες οι μελέτες και εργασίες για αποκατάσταση της κατολίσθησης και την ανακατασκευή του αυτοκινητοδρόμου έγιναν με μέριμνα και χρηματοδότηση του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων με δεδομένη την αφαίρεση των σχετικών αρμοδιοτήτων (από το 2003) από την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Οι εργασίες αυτές περιλάμβαναν :


• Τέσσερεις μεγάλες γέφυρες συνολικού μήκους 1.220 μέτρων και για διέλευση του αυτοκινητοδρόμου από τις περιοχές που εκδηλώθηκαν κατολισθητικά φαινόμενα και συγκριμένα:
Μια κοιλαδογέφυρα μήκους 500 μέτρων
Δύο γέφυρες μήκους 160 μέτρων εκάστη
Μία σύμμεικτη τοξωτή γέφυρα Τσακώνας (Γέφυρα Τ4) μήκους 400 μέτρων.
Εξ αυτών η σημαντικότερη είναι η σύμμεικτη τοξωτή γέφυρα της Τσακώνας (Γέφυρα Τ4) μήκους 400 μέτρων για την γεφύρωση της περιοχής της μεγάλης κατολίσθησης που είναι ένα έργο εξαιρετικής πολυπλοκότητας τόσο ως προς την θεμελίωση όσο και ως προς την ανωδομή.
• Δύο (2) Τεχνικά με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut & Cover). Το ένα μήκους 125 μέτρων διπλού κλάδου και το άλλο μήκους 300 μέτρων μονού κλάδου.
• Σημαντικό αριθμό ειδικών γεωτεχνικών έργων σταθεροποίησης πρανών με αγκυρώσεις, κατασκευής οπλισμένων επιχωμάτων, πασσαλότοιχων, κλπ.
• Ανακατασκευή ή επισκευή σημαντικού αριθμού εγκάρσιων τεχνικών απορροής των όμβριων του αυτοκινητοδρόμου.

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γενικά αίθριος ο καιρός σήμερα με αραιές νεφώσεις

Ελλάδα Γενικά αίθριος ο καιρός σήμερα με αραιές νεφώσεις

28.11.2020
Σενάρια για παράταση του lockdown έως τις 14 Δεκεμβρίου- Με ποια εξαίρεση

Ελλάδα Σενάρια για παράταση του lockdown έως τις 14 Δεκεμβρίου- Με ποια εξαίρεση

27.11.2020
Φλώρινα: Συναγερμός στο γηροκομείο - Εργαζόμενοι και τρόφιμοι βρέθηκαν θετικοί

Ελλάδα Φλώρινα: Συναγερμός στο γηροκομείο - Εργαζόμενοι και τρόφιμοι βρέθηκαν θετικοί

27.11.2020
Lοckdown: Αστυνομική επιχείρηση σε Μεσογείων και Βουλιαγμένης- Έλεγχοι σε όλα τα αυτοκίνητα

Ελλάδα Lοckdown: Αστυνομική επιχείρηση σε Μεσογείων και Βουλιαγμένης- Έλεγχοι σε όλα τα αυτοκίνητα

27.11.2020
Θεσσαλονίκη: Μειωμένο κατά 30%το ιικό φορτίο στα λύματα

Ελλάδα Θεσσαλονίκη: Μειωμένο κατά 30%το ιικό φορτίο στα λύματα

27.11.2020
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων προειδοποιεί για τους κινδύνους της εγκατάστασης αιολικών πάρκων σε νησίδες των Δωδεκανήσων

Ελλάδα Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων προειδοποιεί για τους κινδύνους της εγκατάστασης αιολικών πάρκων σε νησίδες των Δωδεκανήσων

27.11.2020
Παπαευαγγέλου: 4.500 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία - 25.000 ενεργά κρούσματα Covid στην Ελλάδα

Ελλάδα Παπαευαγγέλου: 4.500 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία - 25.000 ενεργά κρούσματα Covid στην Ελλάδα

27.11.2020
Χαρδαλιάς: Οι 18 περιοχές της χώρας που είναι σε αυξημένο κίνδυνο

Ελλάδα Χαρδαλιάς: Οι 18 περιοχές της χώρας που είναι σε αυξημένο κίνδυνο

27.11.2020
Η κυβέρνηση βάζει πλαφόν στις τιμές των τεστ για κορωνοϊό- Πόσο θα κοστίζουν

Ελλάδα Η κυβέρνηση βάζει πλαφόν στις τιμές των τεστ για κορωνοϊό- Πόσο θα κοστίζουν

27.11.2020
Κορωνοϊός: Ο «χάρτης» των 2.013 νέων κρουσμάτων - 319 στη Αττική, 545 στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα Κορωνοϊός: Ο «χάρτης» των 2.013 νέων κρουσμάτων - 319 στη Αττική, 545 στη Θεσσαλονίκη

27.11.2020
4 Σχόλια
Agelotis 28.1.2016 | 12:34
Μαζί με τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά και αυτό της πιο άκυρης γέφυρας..
avatar
panosd 28.1.2016 | 23:42
γιατι ελληναρα μου;επειδη δε περνας εσυ επειδη μενεις αλλου;κανε μας τη χαρη...ακυρο το σχολιο σου να ξερεις ειναι...
avatar
offeta 29.1.2016 | 19:21
Καμμια γεφυρα δεν ειναι ακυρη.
Σε μεταφερει απο το ενα μερος στο αλλο, τι αλλο θες?
avatar
σκύλος 30.1.2016 | 16:24
Απόσβεση ίσως;
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια