Κλωνοποίησαν γενετικά τροποποιημένες μαϊμούδες για να έχουν νευροψυχικές διαταραχές

Κινέζοι επιστήμονες δημιούργησαν τις πρώτες πέντε κλωνοποιημένες μαϊμούδες, που έχουν τροποποιηθεί γενετικά, ώστε να εμφανίζουν παθήσεις παρόμοιες με τις νευροψυχικές διαταραχές στους ανθρώπους και έτσι να μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη βιοϊατρική έρευνα.

Οι ερευνητές, οι οποίοι έκαναν δύο σχετικές δημοσιεύσεις στο αγγλόφωνο κινεζικό περιοδικό "National Science Review", ανέπτυξαν τις κλωνοποιημένες μαϊμούδες με το όμοιο γενετικό υπόβαθρο στο Ινστιτούτο Νευροεπιστήμης της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών στη Σαγκάη.

Είναι η πρώτη φορά που δημιουργούνται πολλαπλοί κλώνοι μιας μεταλλαγμένης μαϊμούς με στόχο τη βιοϊατρική έρευνα. Όλοι οι κλώνοι -που προήλθαν από δερματικά κύτταρα- έχουν την ίδια τροποποίηση στο DNA τους, προκειμένου να εκδηλώνουν συμπτώματα παρόμοια με τις ανθρώπινες διαταραχές όπως το άγχος, η κατάθλιψη, η αϋπνία και η σχιζοφρένεια.

Η δημιουργία πειραματόζωων-μοντέλων με παρόμοια γονίδια και παθολογικά συμπτώματα ελπίζεται, σύμφωνα με τους Κινέζους επιστήμονες, ότι θα βοηθήσει στη δοκιμή νέων θεραπειών για διάφορες ανθρώπινες νευρολογικές, ψυχικές και άλλες παθήσεις.

Η βασική γενετική τροποποίηση, η οποία έγινε με τη μέθοδο ακριβείας CRISPR/Cas9 αφορά την αφαίρεση από το γονιδίωμα των μαϊμούδων ενός γονιδίου (BMAL1) που ρυθμίζει το βιολογικό (κιρκάδιο) ρολόι του οργανισμού. Χρησιμοποιήθηκε η ίδια τεχνική -μεταφορά πυρήνα σωματικού κυττάρου- που είχε επιτρέψει τη δημιουργία πέρυσι των πρώτων κλωνοποιημένων μαϊμούδων Ζονγκ Ζονγκ και Χούα Χούα στην Κίνα.

«Η διαταραχή του βιολογικού ρολογιού μπορεί με τη σειρά της να οδηγήσει σε πολλές ανθρώπινες παθήσεις, όπως οι διαταραχές του ύπνου, ο σακχαρώδης διαβήτης, ο καρκίνος και οι νευροεκφυλιστικές ασθένειες», δήλωσε ο ερευνητής δρ Χουνγκ-Τσουν Τσανγκ της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών.

Οι Κινέζοι επιστήμονες δήλωσαν αισιόδοξοι ότι χάρη στη δημιουργία κλωνοποιημένων πειραματόζωων θα μειωθεί μελλοντικά ο αριθμός των μεγάλων ζώων, όπως οι μακάκοι που σήμερα χρησιμοποιούνται για βιοϊατρικές έρευνες σε όλο τον κόσμο.

Επίσης, ο διευθυντής του κινεζικού Ινστιτούτου Νευροεπιστήμης καθηγητής Μου-Μινγκ Που διαβεβαίωσε ότι η έρευνα εποπτεύεται από επιτροπή βιοηθικής και βρίσκεται σε συμφωνία με τις διεθνείς βιοηθικές προδιαγραφές για την έρευνα σε ζώα.

Όπως είπαν οι ερευνητές, σχεδιάζουν να δημιουργήσουν στο μέλλον περισσότερους κλωνοποιημένους μακάκους που θα φέρουν στο DNA τους μεταλλάξεις παθολογικών γονιδίων, ώστε να μελετηθούν καλύτερα διάφορες ανθρώπινες ασθένειες.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ