Φωτογραφίζοντας τη μαύρη τρύπα: O Έλληνας αστροφυσικός που επαλήθευσε τη θεωρία του Αϊνστάιν

Ο αστροφυσικός Δημήτρης Ψάλτης διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στην ανάλυση της πρώτης φωτογραφίας από μαύρη τρύπα

Ένας Έλληνας επιστήμονας της διασποράς, ο Δημήτρης Ψάλτης, καθηγητής Αστρονομίας και Φυσικής του Πανεπιστημίου της Αριζόνας, διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στο νέο μεγάλο Τηλεσκόπιο Ορίζοντα Γεγονότων (Event Horizon Telescope-EHT), που πήρε την πρώτη φωτογραφία από μια μαύρη τρύπα.

Η τερατώδης μαύρη τρύπα, στον γαλαξία Μessier 87, έχει διάμετρο περίπου 40 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων (τρία εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τη Γη) και βρίσκεται σε απόσταση 500 εκατομμυρίων τρισεκατομμυρίων χιλιομέτρων.

Ο Δ. Ψάλτης και οι συνεργάτες του ανέλαβαν -για πρώτη φορά σε τέτοια κλίμακα- να εξετάσουν κατά πόσο η εικόνα της μαύρης τρύπας επαληθεύει τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας του Άλμπερτ Αϊνστάιν. Γι' αυτό το σκοπό αυτό ανέπτυξαν τα σχετικά «τεστ» και κατέληξαν στη σημαντική διαπίστωση ότι ο Αϊνστάιν για μια ακόμη φορά δικαιώθηκε, καθώς η εικόνα της μαύρης τρύπας τελικά ταιριάζει πολύ καλά στις προσομοιώσεις που είχαν προηγηθεί με βάση τη θεωρία.

Αμέσως μετά τη σημερινή ανακοίνωση, ο ελληνικής καταγωγής αστροφυσικός δήλωσε: «Το Τηλεσκόπιο ΕΗΤ για πρώτη φορά μας επέτρεψε να ελέγξουμε τις προβλέψεις της γενικής θεωρίας της σχετικότητας του Αϊνστάιν γύρω από υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες στα κέντρα γαλαξιών. Το μέγεθος και η σκιά (σ.σ. της μαύρης τρύπας του γαλαξία Μ87 που φωτογραφήθηκε) επιβεβαιώνει τις ακριβείς προβλέψεις της γενικής θεωρίας της σχετικότητας του Αϊνστάιν, αυξάνοντας έτσι την εμπιστοσύνη μας σε αυτή τη θεωρία που έχει κλείσει ένα αιώνα. Η απεικόνιση μιας μαύρης τρύπας είναι μόνο η αρχή της προσπάθειας μας να αναπτύξουμε νέα εργαλεία που θα μας επιτρέψουν να ερμηνεύσουμε τα άκρως πολύπλοκα δεδομένα της φύσης».

Ο Δημήτρης Ψάλτης γεννήθηκε στις Σέρρες το 1970 και πήρε το πτυχίο Φυσικής από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης το 1992. Έκανε το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις (1997) και υπήρξε μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Κέντρο Αστροφυσικής Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν, στο Πανεπιστήμιο ΜΙΤ και στο Ινστιτούτο Προωθημένων Μελετών του Πανεπιστημίου Πρίνστον, ενώ -μεταξύ άλλων διακρίσεων- έχει βραβευθεί από το Ίδρυμα Μποδοσάκη (2005).

Από το 2003 διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, όπου σήμερα είναι καθηγητής Αστρονομίας και Φυσικής. Οι έρευνές του εστιάζονται στον έλεγχο της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας του Αϊνστάιν σε κοσμική κλίμακα, μελετώντας κυρίως τις μαύρες τρύπες και τους αστέρες νετρονίων.

Ο κ. Ψάλτης ασχολείται με το Τηλεσκόπιο Ορίζοντα Γεγονότων από τα πρώτα στάδιά του. Με την ερευνητική ομάδα του στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνας ανέπτυξε τα τεστ της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας, που το τηλεσκόπιο ΕΗΤ πραγματοποιεί. Επίσης έχει αναπτύξει αλγόριθμους προσομοίωσης σε υπολογιστές, που προέβλεψαν εκ των προτέρων πώς θα μοιάζουν οι πρώτες εικόνες από τις μαύρες τρύπες.

Εκτός από το ΕΗΤ, είναι μέλος στις επιστημονικές ομάδες των αποστολών LOFT του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και NICER της NASA, καθώς του επιστημονικού συμβουλευτικού συμβουλίου του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ στη Βόννη.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πολλά παιδιά μαθαίνουν μέσω Google ότι δεν υπάρχει Άγιος Βασίλης

Τech & Science Πολλά παιδιά μαθαίνουν μέσω Google ότι δεν υπάρχει Άγιος Βασίλης

13.12.2019

Τech & Science Athens Science Festival 2020: Με θέμα «Τεχνητή Νοημοσύνη» το φετινό φεστιβάλ επιστήμης - Πώς να υποβάλετε αίτηση

13.12.2019
Ανακαλύφθηκε το βαθύτερο σημείο ηπειρωτικής Γης

Τech & Science Ανακαλύφθηκε το βαθύτερο σημείο ηπειρωτικής Γης

12.12.2019
Συστήματα αναγνώρισης προσώπου ξεγελιούνται από μάσκες και απλές φωτογραφίες

Τech & Science Συστήματα αναγνώρισης προσώπου ξεγελιούνται από μάσκες και απλές φωτογραφίες

12.12.2019
Το Chrome θα μας ειδοποιεί αν κάποιος χρησιμοποιεί τον κωδικό μας

Τech & Science Το Chrome θα μας ειδοποιεί αν κάποιος χρησιμοποιεί τον κωδικό μας

12.12.2019
Το Instagram δοκιμάζει νέες επιλογές στο layout των stories

Τech & Science Το Instagram δοκιμάζει νέες επιλογές στο layout των stories

12.12.2019

Τech & Science To YouTube βάζει τέλος σε προσβολές και απειλές - Η νέα πολιτική της δημοφιλούς πλατφόρμας

11.12.2019
Αυτά είναι τα καλύτερα προϊόντα και γεγονότα τεχνολογίας της δεκαετίας

Τech & Science Αυτά είναι τα καλύτερα προϊόντα και γεγονότα τεχνολογίας της δεκαετίας

«Pepper PARLOR»: Στην Ιαπωνία άνοιξε καφετέρια με σερβιτόρους ρομπότ

Τech & Science «Pepper PARLOR»: Στην Ιαπωνία άνοιξε καφετέρια με σερβιτόρους ρομπότ

11.12.2019
Αυτές είναι οι χώρες με τις ταχύτερες συνδέσεις Ίντερνετ στον κόσμο

Τech & Science Αυτές είναι οι χώρες με τις ταχύτερες συνδέσεις Ίντερνετ στον κόσμο

10.12.2019
3 Σχόλια
Ορίων 11.4.2019 | 08:47
Είναι αξιοσημείωτο ότι μια μικρή γωνιά της Γης (Σέρρες) έβγαλε δύο από τους πιο σημαντικούς αστροφυσικούς της εποχής μας: την Βίκυ Καλογερά και τον Δημήτρη Ψάλτη. Η κυρία Καλογερά έγινε γνωστή παγκοσμίως το 2015 για την καθοριστική συμμετοχή της στην ανακάλυψη των βαρυτικών κυμάτων. Τώρα ο κύριος Ψάλτης συνδέει το όνομα του με μια άλλη μεγάλη ανακάλυψη. Και οι δύο βρίσκονται πια στις ΗΠΑ, βέβαια.
Θεμος 11.4.2019 | 12:51
Θα διαβασουμε καπου αραγε οτι ο Einstein δεν πιστευε οτι μπορουν να υπαρχουν μαυρες τρυπες με singularity (Βαρυτική μοναδικότητα) γιατι ειναι λιγο κωμικο να λεμε οτι επαληθευεται η θεωρια του Einstein οταν η ιδια η singularity μας λεει οτι καπου υπαρχει λαθος.
Cogito ergo sum 11.4.2019 | 18:48
Σωστά.

Η θεωρία της γενικής σχετικότητας του Αϊνστάιν και το τι πίστευε ο ίδιος δεν συμπίπτουν όμως απαραίτητα. Η ΓΣ είναι ένα σύνολο εξισώσεων που περιγράφουν τη δύναμη της βαρύτητας με γεωμετρικούς όρους. Όλες οι συνέπειες αυτών των εξισώσεων δεν έγιναν άμεσα αντιληπτές, γιατί η λύση τους είναι πολλές φορές δύσκολη. Μια τέτοια "δυσάρεστη" συνέπεια είναι και η πρόβλεψη για τις μαύρες τρύπες. Και λέω δυσάρεστη, γιατί σύμφωνα με τις εξισώσεις η ύλη μέσα σε μια μαύρη τρύπα καταρρέει σε ένα σημείο μηδενικής διάστασης και άπειρης πυκνότητας. Αυτός είναι και ο λόγος που οι περισσότεροι φυσικοί πιστεύουν ότι η ΓΣ θα αντικατασταθεί κάποια στιγμή από μια πιο πλήρης θεωρία, η οποία θα αποφεύγει το άπειρο. Ο Αϊνστάιν προφανώς και το καταλάβαινε αυτό και αυτός είναι και ο λόγος που δεν "συμπαθούσε" όλες τις συνέπειες της θεωρίας που ο ίδιος ανακάλυψε.