Ο K2-18b έχει νερό, αλλά θα μπορούσε να κρύβει και ζωή;

Ανακάλυψαν για πρώτη φορά νερό σε δυνητικά κατοικήσιμο πλανήτη - Έλληνας επιστήμονας στην ερευνητική ομάδα

Την ύπαρξη νερού στην ατμόσφαιρα ενός εξωπλανήτη σε απόσταση 110 ετών φωτός από τη Γη ανακάλυψαν για πρώτη φορά επιστήμονες

Αστρονόμοι, στην ομάδα των οποίων συμμετείχε και Έλληνας επιστήμονας, ανακάλυψαν νερό στην ατμόσφαιρα ενός πλανήτη που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από την κατοικήσιμη ζώνη ενός μακρινού αστέρα.

Το εύρημα κάνει τον K2-18b έναν πιθανό υποψήφιο στην αναζήτηση εξωγήινης ζωής, κάτι που όμως ακόμη δεν είναι εύκολο να διαπιστωθεί. Μέσα σε 10 χρόνια, νέα διαστημικά τηλεσκόπια θα μπορούσαν να προσδιορίσουν αν η ατμόσφαιρα του K2-18b περιέχει αέρια που μπορεί να παράγονται από ζωντανούς οργανισμούς. Λεπτομέρειες δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Nature Astronomy ενώ την έκθεση μεταδίδει το BBC και όλα τα διεθνή μμε.

Η επικεφαλής επιστήμονας, η καθηγήτρια Giovanna Tinetti του UCL στο Λονδίνο κάνει λόγο για μια εκπληκτική ανακάλυψη. «Αυτή είναι η πρώτη φορά που έχουμε εντοπίσει νερό σε έναν πλανήτη στην κατοικήσιμη ζώνη γύρω από ένα αστέρι όπου η θερμοκρασία είναι δυνητικά συμβατή για την παρουσία της ζωής», είπε. Η κατοικήσιμη ζώνη είναι η περιοχή γύρω από ένα αστέρι όπου οι θερμοκρασίες είναι τέτοιες που επιτρέπουν την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή στην επιφάνεια ενός πλανήτη. Το νερό είτε βρίσκεται σε υγρή μορφή στην επιφάνεια του K2-18b είτε μόνο στην ατμόσφαιρα του, κάτι που προς το παρόν είναι αδύνατο να προσδιοριστεί.

Ο K2-18b είναι 111 έτη φωτός - περίπου 650 εκατομμύρια μίλια - μακριά από τη Γη, απόσταση τεράστια για να σταλεί ανιχνευτής. Έτσι, η μόνη επιλογή είναι να περιμένουμε την επόμενη γενιά διαστημικών τηλεσκοπίων που θα τεθεί σε εφαρμογή το 2020 με σκοπό να αναζητήσουν αέρια στην ατμόσφαιρα του πλανήτη που θα μπορούσαν να παραχθούν μόνο από ζωντανούς οργανισμούς, σύμφωνα με τον Δρ. Ingo Waldmann του UCL. «Είναι ένα από τα μεγαλύτερα ερωτήματα στην επιστήμη. Πάντα αναρωτιόμασταν εάν είμαστε μόνοι στο αύμπαν», δήλωσε ο Δρ Waldmann. «Εντός των επόμενων 10 ετών, θα γνωρίζουμε αν υπάρχουν χημικές ουσίες που οφείλονται στη ζωή σε αυτές τις ατμόσφαιρες».

Οι πλανήτες πέρα από το ηλιακό μας σύστημα ονομάζονται εξωπλανήτες. Ο πρώτος εξωπλανήτης ανακαλύφθηκε το 1992 ενώ περισσότεροι από 4.000 έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές Πολλοί από αυτούς τους κόσμους είναι μεγάλοι πλανήτες που πιστεύεται ότι μοιάζουν με τον Δία ή τον Ποσειδώνα.

Η ομάδα πίσω από την ανακάλυψη εξέτασε τους πλανήτες που ανακαλύφθηκαν από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble μεταξύ 2016 και 2017. Οι ερευνητές καθόρισαν μερικά από τα χημικά στην ατμόσφαιρά τους, μελετώντας τις αλλαγές στο φως του αστεριού καθώς οι πλανήτες περιστρέφονταν γύρω από τους ήλιους τους. Το φως που διηθήθηκε μέσα από τις ατμόσφαιρες των πλανητών μεταβλήθηκε βαθιά από τη σύνθεση της ατμόσφαιρας.

Μόνο ο K2-18b αποκάλυψε τη «μοριακή υπογραφή» του νερού, το οποίο αποτελεί ζωτικό συστατικό για τη ζωή στη Γη. Τα υπολογιστικά μοντέλα των δεδομένων που εξετάστηκαν υποδηλώνουν ότι μέχρι και το 50% της ατμόσφαιρας μπορεί να αποτελείται από νερό. Ο νέος πλανήτης είναι διπλάσιος του μεγέθους της Γης και έχει θερμοκρασία αρκετά δροσερή ώστε να έχει υγρό νερό, μεταξύ μηδέν και 40 βαθμών Κελσίου.

Ο 28χρονος επιστήμονας Άγγελος Τσιάρας

Στην ομάδα συμμετείχε και ένας Έλληνας, ο 28χρονος επιστήμονας Άγγελος Τσιάρας, μέλος της ομάδας UCL, ο οποίος δήλωσε ότι η εύρεση νερού στην ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη ήταν εξαιρετικά συναρπαστική.

Ένα εμπόδιο σε αυτή την προσέγγιση, ωστόσο, είναι ότι οι αστρονόμοι δεν μπορούν να συμφωνήσουν για το ποια αέρια θα αποτελέσουν απόδειξη της ζωής. Αυτό μπορεί να είναι μια πιο μακροχρόνια διαδικασία. Είναι πιθανό να απαιτηθεί μια έρευνα σχετικά με τη χημική σύνθεση ίσως εκατοντάδων κόσμων και μια κατανόηση του πώς δημιουργούνται και εξελίσσονται, σύμφωνα με την Tinetti.

«Η Γη πραγματικά ξεχωρίζει στο δικό μας Ηλιακό Σύστημα, έχει οξυγόνο, νερό και όζον, αλλά αν βρούμε όλα αυτά γύρω από έναν πλανήτη γύρω από ένα μακρινό αστέρι, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί πριν πούμε ότι υποστηρίζει τη ζωή», δήλωσε. «Γι 'αυτό πρέπει να καταλάβουμε όχι μόνο κάποιους πλανήτες στον γαλαξία αλλά εκατοντάδες από αυτούς. Και ελπίζουμε ότι οι κατοικήσιμοι πλανήτες θα ξεχωρίζουν, ότι θα δούμε μια μεγάλη διαφορά μεταξύ των πλανητών που είναι κατοικήσιμοι και όσων δεν είναι».

«Η ανακάλυψη νερού σε έναν πιθανά κατοικήσιμο κόσμο πέρα από τη Γη, μού δημιουργεί πρωτόγνωρα συναισθήματα. Ο K2-18b σίγουρα δεν είναι μια δεύτερη Γη, καθώς έχει αρκετά μεγαλύτερη μάζα και πολύ διαφορετική ατμοσφαιρική σύνθεση. Ωστόσο, ερχόμαστε πλέον λίγο πιο κοντά σε απαντήσεις που αφορούν το θεμελιώδες ερώτημα: Είναι η Γη μοναδική στο σύμπαν;» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Έλληνας ερευνητής.

«Η μελέτη αυτή συμβάλλει σημαντικά στην κατανόηση των κατοικήσιμων κόσμων πέρα από το ηλιακό μας σύστημα και σηματοδοτεί μια νέα εποχή στην έρευνα των εξωπλανητών, μια εποχή σημαντική, ώστε να κατανοήσουμε ποια θέση κατέχει η Γη, το μοναδικό μας σπίτι, στην απεραντοσύνη του σύμπαντος», πρόσθεσε. Σε κάθε περίπτωση εκτιμά ότι ο K2-18b αποτελεί θαυμάσιο στόχο για νέες παρατηρήσεις, που θα φέρουν στο φως περισσότερα στοιχεία για τη σύνθεση και το κλίμα του.

Ο Άγγελος Τσιάρας, ερευνητής του Τμήματος Φυσικής και Αστρονομίας του Πανεπιστημιακού Κολεγίου του Λονδίνου (UCL), μίλησε για την μοναδική αυτή ανακάλυψη και την σημασία της, στην ΕΡΤ:

Google Maps: Πώς να μιλάτε εύκολα ενώ ταξιδεύετε - Νέα υπηρεσία

Τech & Science Google Maps: Πώς να μιλάτε εύκολα ενώ ταξιδεύετε - Νέα υπηρεσία

Το Facebook αφαίρεσε 11.6 εκ. αναρτήσεις σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών

Τech & Science Το Facebook αφαίρεσε 11.6 εκ. αναρτήσεις σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών

14.11.2019
Έρευνα: Η κλιματική αλλαγή απειλεί την υγεία των παιδιών που γεννιούνται σήμερα

Τech & Science Έρευνα: Η κλιματική αλλαγή απειλεί την υγεία των παιδιών που γεννιούνται σήμερα

14.11.2019
Τα μυστικά του μεγαλύτερου πιθήκου που έζησε ποτέ στη Γη

Τech & Science Τα μυστικά του μεγαλύτερου πιθήκου που έζησε ποτέ στη Γη

Η Gucci συνεργάζεται με το Snapchat στα πλαίσια της καμπάνιας Gift Giving

Τech & Science Η Gucci συνεργάζεται με το Snapchat στα πλαίσια της καμπάνιας Gift Giving

14.11.2019

Τech & Science Κάνναβη: Η συχνή χρήση αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού στους νέους σύμφωνα με δύο έρευνες

14.11.2019

Τech & Science «Σιωπηλή Αποκάλυψη»: 400.000 είδη εντόμων κινδυνεύουν με εξαφάνιση και, μαζί με αυτά, όλη η ζωή στη Γη

13.11.2019

Τech & Science NASA: To ρόβερ Curiosity ανίχνευσε μυστηριώδεις αυξομειώσεις στο οξυγόνο του Άρη

13.11.2019

Τech & Science Άροκοθ: Η NASA έδωσε νέο όνομα στην Έσχατη Θούλη, το μακρινότερο ουράνιο σώμα όπου έχει φθάσει διαστημικό σκάφος

13.11.2019

Τech & Science Καταρρίπτεται ο μύθος: Τα φυτά δεν βελτιώνουν την ποιότητα του αέρα σε εσωτερικούς χώρους

12.11.2019
5 Σχόλια
skeletor 12.9.2019 | 00:25
Ο Άγγελος Τσιάρας προτίμησε να γίνει επιστήμονας και να μην πετάει μολότοφ "στους μπάτσους".
Βρε τον κερατά...
Ηροστρατος 12.9.2019 | 00:31
"Δυνητικα κατοικησιμο" οταν το φως που τρεχει με 300000 χιλιομετρα το δευτερολεπτο θελει 110 χρονια για να παει (κι αλλα τοσα για να ερθει)!
Και εν τω μεταξυ η βιοσφαιρα του πλανητη που ζουμε χειροτερευει συνεχως.
Σκεφτομαι ποσα πλαστικα θα ειχαν μαζεψει απο τις θαλασσες και τους ωκεανους με τα κονδυλια που χρησιμοποιουν γι αυτα.τα ανουσια "Σταρ Τρεκ" προτζεκτς..
Γκαργκάουλας 12.9.2019 | 13:35
Ατοπο το σχόλιο σου μίστερ Ηρόστρατε και ολίγον ακατανόητο θα έλεγα.Που βρίσκεις το "ανούσιο" συγνώμη αλλά δεν το κατανοώ. Το να είμαστε "κλεισμένοι" μόνο σε αυτόν τον πλανήτη αυτό και άν ειναι ανούσιο δε νομίζεις?
PANOS1975 12.9.2019 | 08:22
Το συμπαν ειναι αβέβαιο.Ετσι εβλεπαν και για τον Τιτανα (δορυφόρο του κρόνου) μεσω τηλεσκοπιου οτι εχει νερο αλλα μολις εφτασε εκει μη επανδρωμενο σκαφος διαπιστωσε ακριβως το αντιθετο. Αν υποθέσουμε παντως οτι στελνουμε ενα σκαφος που ταξιδευει με σταθερή ταχυτητα 55000 χιλιομέτρα την ωρα θα χρειαστει 2 εκατομύρια και επιπλεον 200 χιλιαδες χρόνια να φτασει (το φως κινειται με 300000 χιλιομέτρα το δευτερόλεπτο και θα χρειαστει 110 χρόνια)
Ugg-α-μπ-Uggas 15.9.2019 | 17:10
Το μεγαλύτερο εμπόδιο για την κατάκτηση του διαστήματος είναι η διαρκής διαστολή του σύμπαντος. Οι αποστάσεις ολοένα και μακραίνουν. Με τάση επιτάχυνσης.