Φωτογραφία αρχείου EPA

Επιστήμονες έμαθαν σε ποντίκια να παίζουν «κρυφτό»

Γερμανοί νευροεπιστήμονες «έμαθαν» σε ποντίκια να παίζουν κρυφτό

Γερμανοί νευροεπιστήμονες «έμαθαν» σε ποντίκια να παίζουν κρυφτό.

Στο πλαίσιο ενός πειράματος, οι ερευνητές πέρασαν λίγες εβδομάδες με τρωκτικά μέσα σε ένα μικρό διαμέρισμα, όπου είχαν προηγουμένως εγκαταστήσει διαφανή και αδιαφανή κουτιά. Διαπίστωσαν ότι τα νεαρά ποντίκια μετατράπηκαν πολύ γρήγορα σε καλούς παίκτες, παρότι δεν είχαν ανταμοιβή με λιχουδιές.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε την Πέμπτη στην επιστημονική επιθεώρηση Science και επικεντρώθηκε στο παιχνίδι, ένα ιδιαίτερα σημαντικό ορόσημο στην εξέλιξη των θηλαστικών. Τα ποντίκια έμοιαζαν χαρούμενα όταν έβρισκαν τους ερευνητές που έπαιζαν μαζί τους ή όταν τα έβρισκαν εκείνοι, κάνοντας μικρά άλματα και αφήνοντας υπερηχητικές κραυγές (σ.σ τις οποίες βγάζουν σε εύρος κύματος που δεν μπορεί να συλλάβει το ανθρώπινο αυτί), που προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι συνδέονται με την ευχαρίστηση.

«Όταν εργάζεσαι πολύ με ποντίκια για σειρά ετών, συνειδητοποιείς πόσο ευφυή και πόσο κοινωνικά είναι τα ζώα αυτά», σημείωσε ο Κονσταντίν Χάρτμαν του πανεπιστημίου Χούμπολτ (Βερολίνο), όπου δουλεύουν και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Ο Χάρτμαν είναι ανάμεσα στους συγγραφείς της μελέτης. «Αυτό που μας εξέπληξε ήταν ο βαθμός» που τα ποντίκια έμαθαν να παίζουν καλά, πρόσθεσε ο ίδιος Γερμανός επιστήμονας μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Ως πειραματόζωα επιστρατεύθηκαν έξι αρσενικά ποντίκια στην εφηβεία. Ως χώρος του παιγνιδιού επελέγη ένα διαμέρισμα εμβαδού τριάντα τετραγωνικών μέτρων. Κάθε παιγνίδι άρχιζε με το νεαρό ποντίκι να βρίσκεται μέσα σε κουτί κλεισμένο με καπάκι. Όταν το ποντίκι έπρεπε να ψάξει, η ερευνήτρια έκλεινε το κουτί και κρυβόταν, πριν ανοίξει το καπάκι με τηλεκοντρόλ. Έπειτα από εκπαίδευση, το τρωκτικό έμαθε πως αυτό σήμαινε πως έπρεπε να πηδήξει έξω και να αρχίσει να την ψάχνει. Όταν την έβρισκε, η ερευνήτρια το επιβράβευε χαϊδεύοντάς το και γαργαλώντας το, χωρίς να του δίνει καμία λιχουδιά, ούτε νερό.

Όταν η ερευνήτρια άφηνε εξαρχής το κουτί ανοικτό και το έξηνε, το ποντίκι ήξερε πως αυτό σήμαινε πως έπρεπε να βγει και να πάει να κρυφτεί.

Μέσα σε μία ως δύο εβδομάδες, τα ποντίκια ανέπτυξαν αρκετά περίπλοκες στρατηγικές: για παράδειγμα έμαθαν να κρύβονται σε σημεία όπου η ερευνήτρια είχε ήδη ψάξει, ενώ προτιμούσαν επίσης να κρύβονται στα αδιαφανή κουτιά και όχι στα διαφανή. «Αναζητούσαν τα χέρια μας για να τα χαϊδεύουμε και να τους γαργαλήσουμε τα πλευρά, όπως παίζει κανείς με γατάκια ή κουτάβια», εξήγησε ο Χάρτμαν.

Οι επιστήμονες συμπέραναν ότι τα ποντίκια παρακινούνταν όχι μόνο από τις αλληλεπιδράσεις, αλλά και διότι τους άρεσε το παιχνίδι. Πέρα από τις κραυγές και τα πηδηματάκια χαράς, συχνά τα ποντίκια πήγαιναν να κρυφτούν ξανά αμέσως μόλις τα έβρισκαν, σαν να ήθελαν να παρατείνουν τη διάρκεια του παιγνιδιού και να καθυστερήσουν την ανταμοιβή.

Το παιχνίδι διαδραματίζει καίριο ρόλο στην ανάπτυξη των γνωστικών λειτουργιών των θηλαστικών στην εφηβεία. Τα ποντίκια θεωρούνται θαυμάσιο μοντέλο για τη μελέτη της εγκεφαλικής δραστηριότητας στον άνθρωπο, λόγω της εξελικτικής τους εγγύτητας, κάτι στο οποίο οφείλεται επίσης η πολύ συχνή χρησιμοποίησή τους ως πειραματόζωων στην ιατρική.

Οι επιστήμονες θέλουν να μάθουν ποια τμήματα του προμετωπιαίου φλοιού, που συνδέονται με τις κοινωνικές συμπεριφορές, εμπλέκονται — αλλά καθώς το παιγνίδι είναι πολύ ρευστή δραστηριότητα, αυτό είναι δύσκολο να μελετηθεί.

Χάρη σε μικρά τσιπ εμφυτευμένα στα κεφάλια των νεαρών ποντικών, που κατέγραφαν την εγκεφαλική τους δραστηριότητα στη διάρκεια του πειράματος, οι επιστήμονες μπόρεσαν να εξακριβώσουν ποιοι είναι οι συγκεκριμένοι νευρώνες που συνδέονται με το παιγνίδι. Αυτό ίσως μια μέρα αποδειχθεί χρήσιμο σε μελλοντικές μελέτες: για παράδειγμα, για να εξεταστεί η νευρολογική εξέλιξη όταν δραστηριότητες όπως το παιγνίδι περιορίζονται.

Τα ευρήματα ωστόσο εγείρουν ηθικά ζητήματα για τη χρήση ποντικιών σε επιστημονικά και ιατρικά πειράματα. «Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε συνείδηση των γνωστικών λειτουργιών ενός ζώου», σημείωσε ο Χάρτμαν, προσθέτοντας ότι πρέπει πάντα να «ζυγίζεται» η προώθηση της επιστήμης με πειράματα και η χρησιμοποίηση ζώων. «Η έρευνα αυτού του τύπου θα βοηθήσει τους επιστήμονες να δουν τα ποντίκια ως κάτι περισσότερο από απλά πειραματόζωα».

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το θανάσιμο παράσιτο που πέρασε από τους γορίλες στους ανθρώπους

Τech & Science Το θανάσιμο παράσιτο που πέρασε από τους γορίλες στους ανθρώπους

16.10.2019
Τα πρώτα smartphones εξ ολοκλήρου κατασκευασμένα στην Αφρική

Τech & Science Τα πρώτα smartphones εξ ολοκλήρου κατασκευασμένα στην Αφρική

16.10.2019
Ερευνητές δημιουργούν memes για ανθρώπους με προβλήματα όρασης

Τech & Science Ερευνητές δημιουργούν memes για ανθρώπους με προβλήματα όρασης

14.10.2019
Joseph Plateau: Το Google Doodle τιμά τον σημαντικό Βέλγο φυσικό

Τech & Science Joseph Plateau: Το Google Doodle τιμά τον σημαντικό Βέλγο φυσικό

14.10.2019
Tο dark mode για το Instagram είναι εδώ - Πώς το ενεργοποιείς

Τech & Science Tο dark mode για το Instagram είναι εδώ - Πώς το ενεργοποιείς

12.10.2019

Τech & Science Είναι αυτό ένα σημάδι πως γερνάμε γρηγορότερα για την ηλικία μας; - Μια νέα έρευνα αποκαλύπτει

12.10.2019

Τech & Science Χάκερ έκλεψε όλα τα στοιχεία χιλιάδων πελατών σε σεξουαλικές υπηρεσίες ιστοσελίδας στην Ολλανδία

11.10.2019

Τech & Science Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι είχε σχεδιάσει για την Κωνσταντινούπολη τη μεγαλύτερη πέτρινη γέφυρα στον κόσμο

11.10.2019
Πώς δημιουργούνται τα καθημερινά doodles της Google;

Τech & Science Πώς δημιουργούνται τα καθημερινά doodles της Google;

10.10.2019