Μια νέα ανακάλυψη έκανε η NASA στον Δία

Η NASA προσπάθησε να σώσει ένα διαστημικό σκάφος στον Δία και έκανε μια εντυπωσιακή ανακάλυψη

Η NASA έκανε μία εντυπωσιακή ανακάλυψη στον Δία στην προσπάθεια της να σώσει το ηλιακό διαστημικό σκάφος Juno από το σκοτάδι

Μία εντυπωσιακή ανακάλυψη έκανε η NASA, στην προσπάθεια της να σώσει το διαστημικό σκάφος Juno από πιθανό ηλεκτρονικό «θάνατο».

Όλα συνέβησαν στις αρχές Νοεμβρίου αλλά η επίσημη ανακοίνωση ήρθε έναν μήνα αργότερα, μετά το 22o πέρασμα του διαστημικού σκάφους από τον Δία.

Τι συνέβη

Το Juno συλλέγει ενέργεια από τον ήλιο για την λειτουργία του και πετά σε ύψος 3.500 χιλιομέτρων πάνω από τα σύννεφα του μεγαλύτερου πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα. Ως τώρα το σκάφος διατηρούσε μία τροχιά που του εξασφάλιζε αδιάκοπη οπτική επαφή με τον ήλιο. Τον περασμένο μήνα όμως, για πρώτη φορά το Juno θα υποχρεωνόταν να περάσει πίσω από την σκιά του γιγάντιου πλανήτη και να παραμείνει εκεί για 12 ώρες. Οι μπαταρίες του δεν επαρκούσαν και οι επιστήμονες φοβήθηκαν ότι το σκάφος θα είχε την άδοξη μοίρα του Opportunity, όταν ο ουρανός του Άρη γέμισε με σκόνη και μπλόκαρε τις ακτίνες του ήλιου.

Τελικά οι μηχανικοί έλυσαν τον γρίφο και το Juno γλίτωσε από την επικίνδυνη σκιά, ανακαλύπτοντας στην πορεία έναν νέο, τιτάνιο κυκλώνα στο μέγεθος του Τέξας, στον νότιο πόλο του πλανήτη Δία.

Έναν νέο κυκλώνα ανακάλυψε το διαστημικό σκάφος Juno της NASA, στον νότιο πόλο του Δία. Κάτω δεξιά, διακρίνεται ο νέος σχηματισμός, που φωτογραφήθηκε στο υπέρυθρο, στις 4 Νοεμβρίου.

Φωτογραφία τραβηγμένη στο ορατό φως, στις 3 Νοεμβρίου. Ο νέος κυκλώνας διακρίνεται κάτω δεξιά (1). Οι κυκλώνες έχουν εξαγωνική κατανομή, γύρω από έναν κεντρικό σχηματισμό στον νότιο πόλο του Δία (Φωτό NASA)

«Ο συνδυασμός της φαντασίας και της αναλυτικής σκέψης για άλλη μια φορά έφεραν αποτελέσματα για τη NASA», λέει ο Σκοτ Μπόλτον, επικεφαλής ερευνητής της ομάδας του Juno, στο ερευνητικό κέντρο Southwest του Σαν Αντόνιο. «Συνειδητοποιήσαμε ότι η τροχιά έφερνε το Juno στην σκιά του Δία και αυτό θα μπορούσε να έχει καταστροφικές συνέπειες, επειδή το σύστημα λειτουργεί με φωτοβολταϊκά συστήματα. Οι μηχανικοί μας αποφάσισαν να αποφύγουμε τη σκιά του με μία ευφυέστατη μανούβρα και ιδού: με το που βγήκαμε στην άλλη πλευρά, κάναμε μία ακόμα σημαντική ανακάλυψη».

Τα παστέλ χρώματα μιας καταιγίδας - Και πάλι από την κάμερα του Juno (NASA)

Το Juno βρίσκεται στη γειτονιά του Δία από τον Ιούλιο του 2016 και οι κάμερες του που συλλέγουν την ορατή και την υπέρυθρη ακτινοβολία εντόπισαν τεράστιους κυκλώνες στους πόλους του: εννέα στον βορρά και έξι στον νότο. Τώρα οι επιστήμονες προσπαθούν να διαπιστώσουν αν πρόκειται για φαινόμενα που διαρκούν μερικούς μήνες ή αν είναι μόνιμοι, δυναμικοί σχηματισμοί, όπως η μεγάλη κόκκινη κηλίδα του.

Έκλειψη: H Ιώ, ένα από τα φεγγάρια του Δία, ρίχνει την σκιά της πάνω στον πλανήτη (NASA)