Η κωμωδία Του Κουτρούλη ο γάμος του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Σμαράγδας Καρύδη, η οποία συμπρωταγωνιστεί με τον Νίκο Κουρή.
Θέατρο

Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις.

Από τον Γιούγκερμαν του Καραγάτση στου Κουτρούλη το Γάμο.

Παρά τις αντιρρήσεις ή τους ενδοιασμούς από πολλούς, που προβληματίζονται αν και κατά πόσο μπορεί ένα μυθιστόρημα ή ένα ποίημα να αποτελέσει το υλικό ενός θεατρικού έργου, τόσο οι σκηνοθέτες με τις επιλογές τους όσο και οι θεατές με την προτίμηση που δείχνουν στο είδος επιβεβαιώνουν το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει γι' αυτά τα κείμενα και δικαιολογούν το πέρασμά τους στη σκηνή, όπου οι Έλληνες ηθοποιοί αναλαμβάνουν να ζωντανέψουν μυθιστορηματικούς ήρωες.


Μιλώντας για μυθιστορηματικούς ρόλους, ελάχιστοι μπορούν να φτάσουν τον θρύλο που λέγεται Γιούγκερμαν. Ο Φινλανδός αριστοκράτης και κεντρικός ήρωας ενός από τα πλέον γνωστά βιβλία του Καραγάτση πήρε σάρκα και οστά μέσα από την ερμηνεία του Γιάννη Στάνκογλου στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Τάρλοου πέρσι με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Πορεία και φέτος επιστρέφει στον ίδιο χώρο.

 

Το μυθιστόρημα, που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην «Καθημερινή» την περίοδο 1931-1932 προτού κυκλοφορήσει κανονικά ως βιβλίο από τις εκδόσεις Εστία, καταπιάνεται με τον παράνομο έρωτα ενός έφεδρου ανθυπολοχαγού που επιστρέφει στη Μυτιλήνη μετά τη Μικρασιατική Εκστρατεία με τη νεαρή χήρα του αδελφικού του φίλου.


Για πρώτη φορά μεταφέρεται στη σκηνή το αριστούργημα του Στράτη Μυριβήλη Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια. Τη διασκευή αλλά και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Πέτρος Ζούλιας, ενώ τη δασκάλα Σαπφώ Βρανά υποδύεται η Λένα Παπαληγούρα. Το μυθιστόρημα, που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην «Καθημερινή» την περίοδο 1931-1932 προτού κυκλοφορήσει κανονικά ως βιβλίο από τις εκδόσεις Εστία, καταπιάνεται με τον παράνομο έρωτα ενός έφεδρου ανθυπολοχαγού που επιστρέφει στη Μυτιλήνη μετά τη Μικρασιατική Εκστρατεία με τη νεαρή χήρα του αδελφικού του φίλου. Διαποτισμένο από τις πικρές μνήμες των χαρακωμάτων και της χρεοκοπίας της Μεγάλης Ιδέας, το μυθιστόρημα αναζητά λύση και διέξοδο για τους νέους ανθρώπους του Μεσοπολέμου που ατενίζουν το μέλλον, το δικό τους και της πατρίδας τους, με αβεβαιότητα και αγωνία. Στο θέατρο Βέμπο.

 

Ελάχιστοι μυθιστορηματικοί ρόλοι μπορούν να φτάσουν τον θρύλο που λέγεται Γιούγκερμαν. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου


Η κωμωδία Του Κουτρούλη ο γάμος του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Σμαράγδας Καρύδη, η οποία συμπρωταγωνιστεί με τον Νίκο Κουρή και μια ομάδα καταξιωμένων αλλά και νεότερων ηθοποιών και μουσικών που παίζουν, χορεύουν, τραγουδάνε και ερμηνεύουν τα τραγούδια της παράστασης σε μουσική του Μίνωα Μάτσα. Στο θέατρο Βασιλάκου.


Το ποίημα «Αίας» του Γιάννη Ρίτσου γράφτηκε όσο ο μεγάλος Έλληνας ποιητής ήταν εξόριστος στη Λέρο και στη Σάμο και φέρει όχι μόνο την ιστορία του μυθικού ήρωα αλλά και τις μνήμες και τη σκοτεινή εμπειρία του ποιητή από την ελληνική ιστορία. Τον μονόλογο σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Γιάννης Τράντας. Στο θέατρο Αλκμήνη.

 

Για πρώτη φορά μεταφέρεται στη σκηνή το αριστούργημα του Στράτη Μυριβήλη Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO.

 

Θέατρο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Clock Tick: Η Pavlina Styl και ο Χρήστος Κωνσταντόπουλος ερμηνεύουν ιστορίες για την «αθέατη θέα» μιας ζωής

Θέατρο Clock Tick: Η Pavlina Styl και ο Χρήστος Κωνσταντόπουλος ερμηνεύουν ιστορίες για την «αθέατη θέα» μιας ζωής

13.12.2019
Ευθύμης Μπαλαγιάννης: «Η απόσταση και η ταύτιση με έναν ρόλο είναι ένα λεπτό σχοινί»

Θέατρο Ευθύμης Μπαλαγιάννης: «Η απόσταση και η ταύτιση με έναν ρόλο είναι ένα λεπτό σχοινί»

13.12.2019
«Ρίττερ, Ντένε, Φος» στο Θέατρο Τέχνης: Δύσκολη αποστολή, αξιοθαύμαστη παράσταση

Θέατρο «Ρίττερ, Ντένε, Φος» στο Θέατρο Τέχνης: Δύσκολη αποστολή, αξιοθαύμαστη παράσταση

6.12.2019
 «Ωραία μου κυρία» σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα: Απότομη προσγείωση σε ένα μεταμοντέρνο σύμπαν

Θέατρο «Ωραία μου κυρία» σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα: Απότομη προσγείωση σε ένα μεταμοντέρνο σύμπαν

29.11.2019
Queer ήρωες στα αθηναϊκά θέατρα: Όσα σήμερα θεωρούνται δεδομένα ήταν κάποτε απαγορευμένα

Θέατρο Queer ήρωες στα αθηναϊκά θέατρα: Όσα σήμερα θεωρούνται δεδομένα ήταν κάποτε απαγορευμένα

28.11.2019
Passinho Carioca: Από τις φαβέλες του Ρίο στους «Όρνιθες» του Καραθάνου στη Στέγη

Θέατρο Passinho Carioca: Από τις φαβέλες του Ρίο στους «Όρνιθες» του Καραθάνου στη Στέγη

27.11.2019
Κριτική για το «Πριν την αποχώρηση» του Μπέρνχαρντ: Μπορούμε να γελάσουμε με τον ναζισμό;

Θέατρο Κριτική για το «Πριν την αποχώρηση» του Μπέρνχαρντ: Μπορούμε να γελάσουμε με τον ναζισμό;

23.11.2019
Tom in Greece: Η ομοφοβική και μίζερη ελληνική επαρχία στη σκηνή της Στέγης

Θέατρο Tom in Greece: Η ομοφοβική και μίζερη ελληνική επαρχία στη σκηνή της Στέγης

21.11.2019
Η «Λούλου» σε σκηνοθεσία Χουβαρδά: Ένα αινιγματικό κείμενο, μια διεκπεραιωτική παράσταση

Θέατρο Η «Λούλου» σε σκηνοθεσία Χουβαρδά: Ένα αινιγματικό κείμενο, μια διεκπεραιωτική παράσταση

14.11.2019
«Μαρίκα» και «Οι Φάλαινες του Αυγούστου»: Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί δύο έργα που τον αφορούν

Θέατρο «Μαρίκα» και «Οι Φάλαινες του Αυγούστου»: Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί δύο έργα που τον αφορούν

11.11.2019

PRINT ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ