Το (ανύπαρκτο) κρυφό σχολειό. Του Κωστή Παπαγιώργη.

Σήκωσε το λάβαρο ο Παλαιών Πατρών Γερμανός; Υπήρξε ή δεν υπήρξε το κρυφό σχολειό;
24.3.2015 | 18:50

 

Σήκωσε το λάβαρο ο Παλαιών Πατρών Γερμανός; Υπήρξε ή δεν υπήρξε το κρυφό σχολειό; Σύνολο το Έθνος διερωτάται και αναμένει απάντηση για να δει τι θα κάνει. Οι ιστορικοί –με γλωσσοδέτη και συγκαταβατική γενικολογία–, οι παπάδες –πάντα στο κάτω παραθύρι και φωνή από τα βάθη του 19ου αι.–, οι παρατρεχάμενοι με άρες μάρες κουκουνάρες.

 

Πέρα από την προφανή παρωδία, είναι βέβαιο ότι τα 9/10 του πληθυσμού γνωρίζουν για το ’21 ό,τι έμαθαν στο δημοτικό και στο λύκειο. Τότε παραδίδονται τα μεγάλα «ιστορικά» διδάγματα, οπότε, ό,τι εγκολπωθεί ο μαθητής ή ο έφηβος, το κρατάει ισοβίως. Ξεχνιέται μήπως το συγκινητικό ποιημάτιο: «Απ’ έξω μαυροφόρα απελπισιά / πυκνής σκλαβιάς χειροπιαστό σκοτάδι / και μέσα στη θολόκλειστη εκκλησιά / την εκκλησιά που παίρνει κάθε βράδυ / την όψη του σχολειού[…]»;

 

Όποιος πλήρωνε, είχε σχολείο. Απλώς το σχολείο, φανερό πάντα, δεν ήταν είδος πρώτης ανάγκης. Επειδή λοιπόν τα λίγα κολλυβογράμματα τα ήξεραν οι ιερείς, εύκολα ταυτίστηκε η εκκλησία και το μοναστήρι με το σχολειό. Μόνο στον Μοριά υπήρχαν 2.400 ιερείς. Να μην ξεχνάμε και την άποψη πού ήθελε τα μοναστήρια «κυψέλες άχρηστων κηφήνων».

 

 

Το καθεστώς του οθωμανού κατακτητή-σφαγέα ήταν απαραίτητο στην ιδεολογία του νεοπαγούς κρατιδίου -για όλα έφταιγε ο «τούρκος», κατά συνέπεια ο αλυτρωτισμός θα θεράπευε τις πληγές του Γένους που έγινε Έθνος εν μια νυκτί, και θα το οδηγούσε στα μεγάλα πεπρωμένα του. Σε περιόδους κρίσης η ιστορική αλήθεια δεν κάνει καλό. Πώς να διδάξουν στα παιδιά οι διδάσκαλοι του ελεύθερου Έθνους ότι η Επανάσταση δεν έγινε αυθόρμητα άλλα επεβλήθη έξωθεν; Στη μυστικοσυνέλευση της Βοστίτσας, για παράδειγμα, όταν ο Φλέσσας κατέφθασε αρειμάνιος, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός απάντησε: «Πού όπλα; Πού χρήματα; Πού στόλος εφωδιασμένος; Οποίον αρχηγόν έχωμεν δια να αντιπαλαίση το τρομερώτατον θηρίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Το περισσότερον πλήθος των λαών δεν γνωρίζει πώς γεμίζονται τα όπλα!» Αντί τούτου προτιμήθηκε η ανύψωση του λαβάρου κ.λπ. Το «καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή / παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή» προεβλήθη ως μυστικός κωδικός των πληθυσμών.

 

Δεν είχαν όμως έτσι τα πράγματα. Οι εγγλέζοι ιστορικοί παρατηρούν ότι το ρωμαίικο εκείνη την εποχή ήταν οικονομική αυτοκρατορία. Απλούστατα διότι είχε στα χέρια του το εμπόριο της Ανατολικής Μεσογείου. Όσο για την Οθωμανική Αυτοκρατορία, δεν είχε μόνο τον δικό μας απελευθερωτικό πόλεμο να αντιμετωπίσει. Πολεμούσε με τη Ρωσία, είχε την απειλή της Περσίας, και βέβαια κατά τόπους εξεγέρσεις από Σερβία, ηγεμονίες, Ουγγαρία, Ήπειρο, Κρήτη, Συρία, Αίγυπτο κ.λπ. Οι τούρκοι ιστορικοί σχεδόν αγνοούν τα «μεγάλα συμβάντα» της δικής μας Επανάστασης. Σημειώνουν πάντως την άγρια σφαγή στην Τριπολιτσά, την οποία αποσιωπούμε εμείς – πάντα για ευνόητους λόγους.

 

Η συγγραφή νέων ιστορικών αναγνωσμάτων δεν είναι βέβαια αθώα. Υπακούει σε έξωθεν πάλι ντιρεκτίβες οι οποίες συνοψίζονται στο απλό συμπέρασμα: ας τελειώνουμε με την κενή ηρωολογία και την εθνικιστική λογοκοπία. Τι θα γίνει όμως με το κοινό φρόνημα που διαπλάστηκε δυο αιώνες τώρα και δεν ξεριζώνεται με καμιά παναγία; Η εκπαίδευση, με άλλα λόγια, καλείται να παραδεχθεί ότι επί 170 χρόνια ψευδολογούσε με άλλοθι την εθνική συνοχή.

 

Και δεν είναι βέβαια το «κρυφό σχολειό» το διαφιλονικούμενο ζήτημα. Εκείνο που προέχει είναι η «αφανής Ιστορία» του τόπου που πρέπει να γίνει γνωστή. Το παράδειγμα της Ύδρας είναι καίριο. Με αμιγώς αρβανίτικο πληθυσμό, αυτό το λιμάνι που πλούτισε από το ναυτεμπόριο χωρίς να έχει ούτε έναν Οθωμανό στο έδαφός του, καθικέτευσε τον Καπουδάν Πασά να αποσταλεί ένας διοικητής διότι «ο τόπος δεν τιμονιάζεται». Όσο για το σχολείο –που κανείς δεν το απαγόρευε– ο δάσκαλος που θα αναλάμβανε να διδάξει τα υδραιόπουλα όφειλε πρώτα να μάθει την αρβανίτικη διάλεκτο, για να διδάξει κατόπιν την ελληνική γλώσσα. Οι Υδραίοι ήταν αναλφάβητοι. Ο Μιαούλης όχι μόνο δεν ήξερε να βάλει την υπογραφή του αλλά μπέρδευε τα άρθρα και έλεγε «ο γυναίκας μου»…


Όποιος πλήρωνε, είχε σχολείο. Απλώς το σχολείο, φανερό πάντα, δεν ήταν είδος πρώτης ανάγκης. Επειδή λοιπόν τα λίγα κολλυβογράμματα τα ήξεραν οι ιερείς, εύκολα ταυτίστηκε η εκκλησία και το μοναστήρι με το σχολειό. Μόνο στον Μοριά υπήρχαν 2.400 ιερείς. Να μην ξεχνάμε και την άποψη πού ήθελε τα μοναστήρια «κυψέλες άχρηστων κηφήνων».

 

Ο νεοέλλην πολίτης, όποιος κι αν είναι, θα πρέπει να καταλάβει ότι αν δεν κινήσει λιγάκι το χεράκι του προκοπή δε βλέπει. Τα φανερά σχολεία ήταν πάρα πολλά, τόσα πολλά που αν τα μάθει –υπάρχουν πολλά βιβλία περί τούτου– θα μείνει κεχηνώς. Κεχηνώς επίσης θα μείνει αν επιτέλους διαπιστώσει ότι η υπόδουλη χώρα δεν τελούσε υπό καθεστώς «τόνα χτύπαε τ’ άλλο από την απελπισιά», αλλά ότι πλησιάζοντας στην Επανάσταση είχε δικαιώματα, λαϊκό πολιτισμό, άρχοντες, πλούτο, διανοούμενους, μεγάλους αξιωματούχους στην Πύλη, και βέβαια ότι η Εκκλησία αποτελούσε έναν πανίσχυρο «παρακρατικό οργανισμό», όπως γράφουν οι ιστορικοί.

 

Αυτό που κατέστησε τη χώρα άλυτο γρίφο είναι το πού επιτέλους ανήκει. Είναι χώρα της Ανατολής; Χαμένο μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας; Βαλκανικό κρατίδιο με όλα τα συμπαρομαρτούντα; Κληρονόμος του μεγαλύτερου πολιτισμού; Ιστορικό λάθος; 

 

________

Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στη LIFO τον Μάρτιο του 2007 

ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΓΙΩΡΓΗΣ
BIO ΑΡΘΡΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
58 Σχόλια
123
avatar
Dr.Faust 25.3.2014 | 21:49
Η προτελευταία παράγραφος με καθηλωσε και με συγκλόνισε συνάμα.. Τώρα συνειδητοποιώ πόσο μεγάλη ηλιθιότητα μας έδερνε, που θέλαμε να κιόλας την ελευθερία μας.. Δε μεναμε στον οθωμανικό παράδεισο καλύτερα..
avatar
Ανώνυμος/η 24.3.2015 | 21:23
καποιοι μεινατε.
trollolo 26.3.2015 | 18:20
Παράδεισος όντως, όπως αυτός της κατοχής και της Χούντας. Άλλο να στα λένε κι άλλο να τα ζεις. Ένα όνειρο ζούσαμε και μας ξύπνησαν οι άτιμοι που ήθελαν και επανάσταση.
Konstantinos717 25.3.2014 | 21:51
Σύμφωνα με το βιβλίο του Παναγόπουλου "Τα ψιλά γράμματα της ιστορίας", οι Οθωμανοί δεν είχαν κανένα απολύτως πρόβλημα με τα σχολεία. Υπήρχαν και ακαδημίες όπως των Ιωαννίνων και της Χίου τα οποία ήταν μεγάλα πνευματικά κέντρα
Ο μεγαλύτερος πολέμιος των σχολείων και συγκεκριμένα των σχολείων που δίδασκαν θετικές επιστήμες και φιλοσοφία ήταν η εκκλησία.
Κατεδίωξε, αφόρισε και όπλισε χέρια για να φονεύσουν εκπαιδευτικούς που είχαν σπουδάσει στην Ευρώπη και προσπάθησαν να μεταλαμπαδεύσουν εδώ τις γνώσεις τους.
Η γενικότερη πορεία της άρχουσας εκκλησίας, ο σκοταδισμός της, οι μηχανορραφίες της έως και σήμερα, με κάνει εμένα προσωπικά να πιστεύω αυτές τις θέσεις.
avatar
amarcord 25.3.2014 | 22:05
Με ευχαρίστηση διάβασα το κείμενο που συμπτωματικά λέει περίπου ό,τι έλεγα κι εγώ πριν λιγότερο από ένα χρόνο σε σχόλιό μου για αντίστοιχο θέμα για την ύπαρξη ή όχι παιδείας στην οθωμανικής κατοχής ελλάδα.

Είχα την τύχη να έχω καθηγήτρια στα πανεπιστημιακά έδρανα την εξαίρετη κυρία Μαρία Ευθυμίου, ειδικό στα ζητήματα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Με το χέρι στην καρδιά σας εξομολογούμαι ότι αν και αριστούχος και με ευρεία μέχρι τότε εγκυκλοπαιδική μόρφωση, έπρεπε να φτάσω πρωτοετής φοιτήτρια, ολόκληρη μοσχάρα δηλαδή, για να πληροφορηθώ ότι δεν απαγορευόταν η εκπαίδευση στην τουρκοκρατία αλλά μόνο οι….κωδωνοκρουσίες στις χριστιανικές εκκλησίες!
Απλά οι άνθρωποι είχαν τόση αμορφωσιά σε πολλά χωριά που μόνο οι παπάδες ήξεραν τα "κολυβογράμματα" (όση μόρφωση χρειαζόταν δηλαδή για να διαβάσουν τα κόλλυβα)

Ο διάσημος πίνακας που "σκιτσάρεται" επάνω και τα "φεγγαράκια" παιδικά τραγουδάκια φαίνεται ότι έκαναν τρομερή εντύπωση που χίλιοι Κορδάτοι δεν θα μπορούσαν να ξεριξώσουν για να αποκαλύψουν την σαπίλα προυχοντων και εκκλησίας. Ένα ώριμο κράτος όμως δεν χρειάζεται πια μύθους. Χρειάζεται αλήθειες και γνώση που προκύπτει μόνο από την καλυτέρευση της (άθλιας) εκπαίδευσής μας.
MeBeast 26.3.2014 | 04:56
Μπράβο για το σχόλιο σου και θα προσέθετα μόνο ότι για να καταλάβεις την πολιτική και πόσο μάλλον την ιστορία, χρειάζονται ψυχραιμία, γνώση των γεγονότων αλλά όχι κορώνες. Η επιστημονική αλήθεια είναι αντίθετη σε ιδεολογίες, πατριωτισμούς η προκαταλήψεις.
LaRage 26.3.2015 | 18:52
Πολύ ορθό το σχόλιο σου! Καταλαβαίνω απόλυτα πόσο άσχημο είναι να μαθαίνεις στο πανεπιστήμιο πλέον κάτι τόσο σημαντικό. Δώδεκα χρόνια εκπαίδευση στο σχολείο και μόνο ως πρωτοετής στο τμήμα κοινωνιολογίας έμαθα από την ιστορικό πως δεν υπήρχε κρυφό σχολειό. Περιττό να πω , μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση ,πως όλοι είχαν μείνει άναυδοι στο άκουσμα εκείνης της πληροφορίας. Τέρμα πια αυτή η άθλια (με διάφορα ψευδή στοιχεία) εκπαίδευση στα σχολεία. Η αλήθεια πρέπει να γίνεται γνωστή από νωρίς σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.
avatar
Ανώνυμος/η 25.3.2014 | 22:23
Το ότι οι Έλληνες των νησιών του Σαρωνικού και της Στερεάς μιλούσαν αρβανίτικα , είναι δείγμα έλλειψης κοινής ελληνικής παιδείας για τους υπόδουλους του Ρουμ μιλλιέτ . Όσο και αν ξενίζει κάποιους ,τα μοναστήρια κατα το μεσαίωνα ήταν η μόνη πηγή γνώσης ,κάτι που -δυστυχώς- ίσχυε μέχρι τον 17ο αιώνα στην Ελλάδα. Οι φωτισμένες μορφές του ελληνισμού αυτής της περιόδου ήταν αποκλειστικά δυτικοτραφείς εύποροι .
Επίσης, να μην ξεχνάμε ό,τι η ελληνική χερσόνησος ήταν τότε αραιοκατοικημένα κατσάβραχα και η καρδιά του ρωμαίικου χτυπούσε στην άλλη πλευρά του αιγαίου. Στη σημερινή Τουρκία ,υπήρχε η μεσαία αστική τάξη των Ελλήνων ( χρησιμοποιώ τον προσδιορισμό καταχρηστικά ) υπό της πνευματικής καθοδήγησης του πατριαρχείου και της εξουσίας του σουλτάνου. Οι άνθρωποι είχαν μάθει να συνυπάρχουν από αιώνες μαζί με τους μουσουλμάνους και να ζουν με κάποια σχετική ευμάρεια . Πιστεύει κανείς πως τυχαία έπεσε ο σπόρος της ανυπακοής στην ξεκομμένη Πελοπόννησο ?
Στις πλούσιες παρίστριες περιοχές το αντίστοιχο κίνημα απέτυχε γιατί δεν είχε την αποδοχή των εκεί "βολεμένων " πληθυσμών , ούτε την πολυπόθητη βοήθεια της γειτονικής ορθόδοξης Ρωσίας .
Θα διαφωνήσω με το άρθρο , λέγοντας πως την περίοδο πριν την επανάσταση το βιωτικό και πνευματικό επίπεδο ήταν στο ναδίρ ενώ η διαφθορά (βλ. Αλή πασάς , κλεφταρματολοί κοτζαμπάσηδες ) και οι βιαιοπραγίες έδιναν και έπαιρναν .
Σαν νεοέλληνες δεν μας απασχολεί και τόσο η ύπαρξη της οθωμανικής αυτοκρατορίας ,καθώς αντιπροσωπεύει κάτι ξένο και δεσποτικό ως προς τον δυτικό πολιτισμό του οποίου είμαστε μέτοχοι .Την εξετάζουμε επιφανειακά , μόνο κατά την περίοδο που εκείνη βρίσκεται στο λυκόφως μέσα από το οποίο ξεπροβάλει η εθνογένεση .
avatar
sogl 25.3.2015 | 21:51
"Το ότι οι Έλληνες των νησιών του Σαρωνικού και της Στερεάς μιλούσαν αρβανίτικα , είναι δείγμα έλλειψης κοινής ελληνικής παιδείας για τους υπόδουλους του Ρουμ μιλλιέτ"

Την ίδια ακριβώς γλώσσα μιλούσαν και επί Βυζαντίου οπότε μάλλον υπάρχει η πιο απλή εξήγηση ότι ήταν αλβανόφωνοι πληθυσμοί πάππου προς πάππου, που για πρώτη φορά θεωρήθηκε κακό ή περίεργο να μιλάνε τη μητρική τους γλώσσα γύρω στο Μεσοπόλεμο, όταν η ελληνική εθνική ιδεολογία (μετά το στραπάτσο του '22) άλλαξε και από πολιτική ταυτότητα ανοιχτή σε ενσωμάτωση όποιου πίστευε σε αυτήν (εθνική ιδεολογία "αμερικάνικου στυλ") έγινε βιολογικού τύπου ταυτότητα κληροδοτούμενη με την καταγωγή και μόνο (εθνική ιδεολογία "γερμανικού στυλ").

avatar
Yiannis Liolios 25.3.2014 | 22:29
Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι δεν έγινε ούτε η Γαλλική Επανάσταση! Και θα το τεκμηριώσω. Ο delacroix απεικόνισε και τη γαλλική επανάσταση και τη σφαγή στη Χίο. Άρα εφόσον δεν υπήρξε ποτέ το δεύτερο, δεν έγινε ούτε και το πρώτο.
avatar
poul 25.3.2014 | 23:02
Μόνο που το συμπέρασμα σου στηρίζεται στην υπόθεση ότι κάποιος ανέφερε ότι δεν συνέβη η σφαγή της Χίου, πράγμα που δεν το ισχυρίστηκε κάνεις. Καλή προσπάθεια πάντως
avatar
Yiannis Liolios 25.3.2014 | 23:49
αναφερομαι σε αυτη τη παραγραφο "Το καθεστώς του οθωμανού κατακτητή-σφαγέα ήταν απαραίτητο στην ιδεολογία του νεοπαγούς κρατιδίου -για όλα έφταιγε ο «τούρκος»" και στο γενικότερο πνεύμα του άρθρου.
avatar
sogl 25.3.2015 | 21:52
"Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι δεν έγινε ούτε η Γαλλική Επανάσταση! Και θα το τεκμηριώσω. Ο delacroix απεικόνισε και τη γαλλική επανάσταση και τη σφαγή στη Χίο. Άρα εφόσον δεν υπήρξε ποτέ το δεύτερο, δεν έγινε ούτε και το πρώτο. "

Φαίνεται ο γνήσιος απόγονος των εφευρετών της λογικής, όχι παίζουμε.
Jorgus 25.3.2014 | 23:14
Δεν ξέρω τι είναι πιο βαρετό τελικά η ψευδο-ιστορία που διδάσκεται στο σχολείο ή το ότι την θυμόμαστε κάθε χρόνο τέτοια μέρα...
avatar
atman 24.3.2015 | 20:50
το βαρετο ειναι η απελπιδα και συστηματικα απο 20ετιας προσπαθεια καθεστωτικων διανοουμενων, δεν εχω λογο να συμπεριλαβω τον παπαγιωργη εκει ,να μας πεισουν οτι το σημαντικο ειναι αν η επανασταση σηκωθηκε 21 η 23 η 25 μαρτιου, αν ο κουντουριωτης συννενοουταν στα ελληνικα με τον κολοκοτρωνη και τον μαυροκορδατο και οτι ο ελληνικος χωρος ηταν ειρηνευμενος και ... ευημερουσε κατα βαση .
avatar
atman 24.3.2015 | 20:51
παρεπιπτοντως την ανακριβη θεωρια της βαρυτητας που διδασκονται στο σχολειο εσυ την χαρακτηριζεις ψευδοφυσικη; φυσικα και ειναι ανακριβης (δεν υπαρχει η κβαντικη μεσα ουτε φυσικα η γενικη σχετικοτητα) ενω ειναι και ανακριβης επιστημολογικα στο βαθμο που βαζει τον ντετερμινισμο της νευτωνειας μηχανικης ως επιστημονικη αληθεια (που η κβαντικη εδειξε οτι δεν ισχυει)
MadMax 26.3.2015 | 02:58
Τώρα τι σχέση έχει αυτό που ανέφερες; Πρώτον η Νευτώνεια μηχανική δεν είναι ανακριβής, απλά ισχύει για άλλες τάξεις μεγέθους και ταχυτήτων (τα οποία καλύπτουν το 99% των περιπτώσεων που εξετάζουμε όταν τη διδασκόμαστε παρεμπιπτόντως). Άλλο το να μην αναφέρεις το 1% της αλήθειας για προφανείς εκπαιδευτικούς λόγους (το οποίο δεν ακυρώνει το υπόλοιπο 99%) και άλλο το να λες κάτι το οποίο είναι απλά ψέμα.
avatar
sogl 25.3.2015 | 21:59
"φυσικα και ειναι ανακριβης (δεν υπαρχει η κβαντικη μεσα ουτε φυσικα η γενικη σχετικοτητα)"

Τείνει ασυμπτωτικά προς την αλήθεια και συμφωνεί με ένα σωρό πειράματα, αντίθετα με τους εθνικιστικούς μύθους για τους οποίους η κεντρική ιδέα είναι *ακριβώς* να απομακρύνονται από την αλήθεια προκειμένου να συσπειρώνουν το έθνος. Δεν υπάρχει καμία, μα καμία απολύτως σύγκριση επιστημολογικά ανάμεσα σε αυτά τα δύο είδη ανακρίβειας. Είναι σα να μου λες ότι ο ισχυρισμός πως είμαι 73.5 κιλά (ενώ είμαι 74) είναι το ίδιο πράγμα με τον ισχυρισμό ότι έχω φτερά, είμαι αθάνατος ήρθα πριν 4.000 χρόνια από το Σείριο.

Πολύ περισσότερο μοιάζει με το Δημιουργισμό η εθνικιστική ιστορία.

Η πικρή αλήθεια είναι ότι υπάρχουν έθνη που η συνοχή τους είναι τύπου συμβολαίου, βασίζονται δηλαδή σε κοινή πεποίθηση ελεύθερων πολιτών σε κάποιες αξίες, κατά προτίμηση προς το μέλλον. Και υπάρχουν έθνη που η συνοχή τους είναι τύπου θρησκείας, βασίζονται δηλαδή στη φανατική προσκόλληση των μελών τους σε ιστορίες που σε γενικές γραμμές είναι ψέματα και φυτεύονται σε μικρή ηλικία.

Το ελληνικό έθνος είναι της δεύτερης κατηγορίας και γι' αυτό πάντα μα πάντα οι οπαδοί του θα είναι δούλοι των κάθε λογής ιερατείων τους (διεφθαρμένοι πολιτικοί, παπάδες, στρατιωτικοί κλπ) στην ψυχή (και, πολύ πιο σημαντικά, στο πορτοφόλι). Και περήφανοι για αυτό, όπως κάθε αληθινός κρετίνος.
Eburke 25.3.2014 | 23:20
Βέβαια, πέρναγαν τόσο ωραία τότε που με το ζόρι τους επεβλήθει η επανάσταση άσχετα εαν στο παρελθόν έιχε επιχειρηθή άλλες 11 φορες σε διαφορα μέρη του Ελλαδικού χώρου και άσχετα εάν σκοτώθηκαν 800.000 Έλληνες στον αγώνα για ανεξαρτησία.

Α. Κοραής, Σάλπισμα Πολεμιστήριον [1801]: «Tις εξ ημών δεν εδοκίμασε την απάνθρωπον αγριότητα και ασπλαγχνίαν της διεστραμμένης των Oσμανλίδων γενεάς; Αυτοί […] μας εγύμνωσαν από την προγονικήν ημών δόξαν. […] Τους ιερούς ημών ναούς μετέβαλον εις τζαμία, και μη αρκούμενοι εις το να μας στερούσι τα αναγκαία μέσα του να συστήσωμεν σχολεία εις ανατροφήν και φωτισμόν των ημετέρων τέκνων, μας αρπάζουσιν από τους πατρικούς κόλπους και αυτά τα τέκνα, δια να τα κατηχώσιν εις την θρησκείαν του Μωάμεθ, ή να τα μεταχειρίζωνται….. ω Γραικοί, και πώς να προφέρη το στόμα μου τοιαύτην των Γραικών καταισχύνην; Δια να τα μεταχειρίζωνται εις τας ασελγείς και παρανόμους αυτών ηδονάς. Μας κρίνουσιν αδίκως και μας στερούσι την ζωήν χωρίς έλεον ή κρίσιν. Εις τας κεφαλάς των δυστυχών Γραικών έπεσαν σήμερον όλαι αι φρικταί εκείναι κατάραι, με τας οποίας ο Θεός εφοβέριζε πάλαι τους Ιουδαίους».

Για μένα μονίμως κενηχώς είναι όποιος προσπαθεί να αποτινάξει τη λαμπρότητα του εγχειρήματος της επανάστασης και ακόμα χειροτερά ξεχνάει ότι κάποιοι πρόγονοι μας θυσίασαν τη ζωή τους για μία ελευθερία που σήμερα έχουμε τόσο δεδομένη.. –υπάρχουν πολλά βιβλία περί τούτου–
avatar
LAMPROS 26.3.2014 | 10:01
Δεν νομίζω οτι η πραγματική ιστορική αλήθεια, αφαιρεί λαμπρότητα απο την επανάσταση, τουναντίον την κάνει λαμπρότερη, δείχνοντας οτι οι επαναστάτες είχαν να αντιμετωπίσουν όχι μόνο τους Οθωμανούς, αλλα και την αντίδραση απο τους βολεμένους και την εκκλησία, που χωρίς ίχνος ντροπής (που να το βρεί) καπηλεύθηκε τα ιστορικά γεγονότα διαστερβλώνοντάς τα προς όφελός της. 23 Μαρτίου ξεκίνησε η επανάσταση, 25 επέβαλε η εκκλησία, κανένας δεσπότης δεν ήταν εκεί, ο Π.Π Γερμανός επέβαλε η εκκλησία, αφορίστηκε η επανάσταση απο το πατριαρχείο, οτι πρωτοστάτησε επέβαλε η εκκλησία, ποτέ και πουθενά δεν αναφέρεται οτι απαγορεύτηκε η διδασκαλεία των ελληνικών και τα σχολεία, στα (ανύπαρκτα) κρυφά σχολειά διδάσκονταν λίγα κολλυβογράμματα επέβαλε εκκλησία. Το 1971 ε΄δημοτικού τότε, πήγαμε εκδρομή με το σχολείο στην μονή Πεντέλης για να δούμε το κρυφό σχολειό, (κάτι που συνεχίζεται ακόμα) στην εύλογη παιδική απορία μου, πώς προλάβαιναν τα παιδιά να έρθουν με τα πόδια απο την Αθήνα και να φύγουν πρίν τα βρεί το ξημέρωμα, εισέπραξα μια σφαλιάρα απο τον δάσκαλο που ακόμα την θυμάμαι. Η ιστορία έχει αποδείξει, οτι οι λαοί που ζούν με παραμύθια, δεν μπορούν να ανεχτούν την αλήθεια, και είναι έτοιμοι να χάψουν ό,τι παραμύθι κι αν τους σερβίρουν, είτε ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ λέγεται, είτε ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΣ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ.
avatar
atman 24.3.2015 | 20:53
πραγματικη ιστορικη αληθεια: απο τον Μπορχες λογοτεχνιικα και απο τους μεταμοντερνους επιστημονικα η προταση αυτη ειναι πλήρως αστηρικτη ως και αστεια.
οταν μιλαμε για κοινωνικα φαινομενα που λαμβανουν χωρα αναμεσα σε ανθρωπους δεν υπαρχουν επιστημονικες αληθειες οσο αντικρουομενα βλεμματα και αποψεις.
avatar
TVKAL 24.3.2015 | 21:09
Πολύ σωστός. Ο Κοραής το 1801, δεν γνώριζε. Ο Παπαχρόνης του 2000, ήξερε καλύτερα. Μια ιστορία που έμεινε ζωντανή 300 - 400 χρόνια, ακόμα και ως λαϊκός μύθος αν θέλετε, έπρεπε να φτάσουμε να την αμφισβητήσουμε τα τελευταία 50. Ενώ σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις έχει αποδειχθεί ότι οι λαϊκοί μύθοι βασίζονται σε ιστορικά (άρα αληθινά) γεγονότα, εδώ κάποιοι θέλουν να πάμε ανάποδα στην επιστήμη της ιστορίας. Τώρα για το αν υπήρχε κρυφό σχολειό ή όχι, αν απαντήσεις με μια λέξη κατηγορηματική, είτε ναι, είτε όχι, λάθος θα κάνεις και αυτό επειδή 400 χρόνια είναι πάρα πολλά. Προφανώς υπήρξαν χρόνια που ήταν πιο ελεύθερα και μπορούσε υπό προϋποθέσεις να υπάρχει ελληνική μόρφωση και άλλα χρόνια που η παιδεία ήταν απαγορευμένη ή απαγορευτική από τις συνθήκες. Σε αυτές τις περιόδους που δεν υπήρξε ελεύθερη παιδεία, προφανώς υπήρξαν εστίες γνώσης και τέτοιες εστίες δεν μπορούσαν να είναι πολλές. Ελληνικά βιβλία δεν κυκλοφορούσαν παντού, οι εκκλησίες είχαν τα θρησκευτικά βιβλία και οι ιερείς γνώριζαν να διαβάζουν και να γράφουν. Τώρα για το σύνολο της στάσης της εκκλησίας απέναντι στην επανάσταση πάλι ένα κατηγορηματικό ναι ή ένα όχι, δεν θα πει την αλήθεια. Αλλά το να επικαλούμαστε τη στάση του τάδε ή του δείνα παπά ή του πατριαρχείου στην Κωνσταντινούπολη, για να θεμελιώσουμε τις απόψεις μας για τη στάση της πλειοψηφίας των ιερέων, πάλι σε σκόπιμη πλάνη οδηγεί.
avatar
Ηροστρατος 25.3.2015 | 00:47
Ποιους εγυμνωσαν οι Οθωμανοι απο την 'προγονικην των δοξαν'; Μηπως τα δυο τριτα των κατοικων απο τη Βοιωτια και κατω που μιλουσαν ΜΟΝΟ αλβανικα;
avatar
sogl 26.3.2015 | 12:08
"Tις εξ ημών δεν εδοκίμασε την απάνθρωπον αγριότητα και ασπλαγχνίαν της διεστραμμένης των Oσμανλίδων γενεάς; Αυτοί […] μας εγύμνωσαν από την προγονικήν ημών δόξαν. […] Τους ιερούς ημών ναούς μετέβαλον εις τζαμία, και μη αρκούμενοι εις το να μας στερούσι τα αναγκαία μέσα του να συστήσωμεν σχολεία εις ανατροφήν και φωτισμόν των ημετέρων τέκνων, μας αρπάζουσιν από τους πατρικούς κόλπους και αυτά τα τέκνα, δια να τα κατηχώσιν εις την θρησκείαν του Μωάμεθ, ή να τα μεταχειρίζωνται….. ω Γραικοί, και πώς να προφέρη το στόμα μου τοιαύτην των Γραικών καταισχύνην; Δια να τα μεταχειρίζωνται εις τας ασελγείς και παρανόμους αυτών ηδονάς. Μας κρίνουσιν αδίκως και μας στερούσι την ζωήν χωρίς έλεον ή κρίσιν. Εις τας κεφαλάς των δυστυχών Γραικών έπεσαν σήμερον όλαι αι φρικταί εκείναι κατάραι, με τας οποίας ο Θεός εφοβέριζε πάλαι τους Ιουδαίους"

Αυτά βέβαια τα έγραφε από το Παρίσι απολαμβάνοντας το κρουασάν του και έχοντας ακριβώς μηδενική εμπειρία των υπό συζήτηση γεγονότων, οπότε ήταν λίγο σαν τα "πεινάνε τα παιδιά μας, πουλημένοι μνημονιακοί" (location: London, posted through my iPhone).
cinnamon13 26.3.2014 | 10:33
Ιστορικό λάθος;
Λάθος γενικότερα είμαστε και σαν χώρα και σαν πολίτες . Και το χειροτερο ειναι πως δεν μαθαινουμε ποτε από τα λάθη μας .
avatar
Ανώνυμος/η 24.3.2015 | 21:30
ελεος με την εθνικη κλαψα και αυτομαστιγωμα!
avatar
sogl 27.3.2015 | 11:05
ναι αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα στην ελληνική εθνική νοοτροπία, η υπερβολικά μικρή ιδέα για τον εαυτό μας και η διαρκής, αμείλικτη αυτοκριτική.
κώστας σ 26.3.2014 | 11:36
ορίστε παιδιά, να το κρυφό σχολειό

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%B7_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%93%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85%CF%82_%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%AE
Ψεκασμένος 26.3.2014 | 17:47
Συγνώμη αλλά ας μου εξηγήσει κάποιος κάποια πράγματα.
ΟΚ,το κρυφό σχολειό δεν υπήρξε,ο Π.Π.Γερμανός δεν ύψωσε κανένα λάβαρο,κτλ.
Ε,Και;;
Σοβαρά τώρα,εκτός απο κάτι παπαδόπληκτους-θρησκόληπτους,ποιός νομίζετε ότι "σοκάρεται";
Και απο που και ως που,με αφορμη τα παραπάνω-μηδενικής σημασίας-γεγονότα,προκύπτουν παρανοϊκές απόψεις σαν της τελευταίας παραγράφου,ότι η Ελλάδα μπορεί να είναι "ιστορικό λάθος";!;!

Δεύτερον: Ε,όχι και "ειδυλλιακή" η Οθωμανική αυτοκρατορία...
Το Οθωμανικό κράτος ήταν ένα καταπιεστικό καθεστώς.Οι άπιστοι έπρεπε να πληρώνουν το επιβαλόμενο απο το κοράνι χαράτσι,δηλαδή το ένα δέκατο απο αυτά που βγάζανε(και που οι πιστοί δεν πληρώνανε).Το χαράτσι αλλιώς λεγότανε "κεφαλικός φόρος"επειδή αν δεν το πλήρωνες σου παίρνανε το κεφάλι.

Το χαράτσι ήτανε ο βασικός πυλώνας των οικονομικών της αυτοκρατορίας,και γι αυτό δεν τρωγόντουσαν οι Οθωμανοί να επιβάλουν την θρησκεία τους στους πάντες,διότι θα χάνανε το πιο βασικό έσοδό τους.
Βλέπετε,υπήρχε και το προηγούμενο του Αραβικού χαλιφάτου,(Μέση Ανατολή,Βόρεια Αφρική)όπου η συντριπτική πλειοψηφία έγιναν μουσουλμάνοι,οπότε και σταματήσανε να πληρώνουν το χαράτσι(τζίζια στα Αραβικά)και έτσι χρεωκόπησε και κατέρευσε.

Επίσης οι άπιστοι ήτανε υποχρεωμένοι να παραχωρουν απο ένα παιδί η κάθε οικογένεια στο κράτος,με σκοπό να του κάνουνε πλύση εγκεφάλου,ώστε να γίνει ο φανατικότερος υπερασπιστής του,μισώντας ακόμα και τους γονείς του.

Τέλος οι Οθωμανοί ήτανε ένας βάρβαρος και αμόρφωτος λαός.Ακόμη και οι κυβερνώντες ήτανε αμόρφωτοι,και γι αυτό σε θέσεις κλειδιά είχανε συνήθως Φαναριώτες(Δραγουμάνοι κτλ).
Σκεφτείτε μόνο το ότι κοτζάμ αυτοκρατορία,και δεν έχουν αφήσει ούτε ένα αρχιτεκτονικό μνημείο πουθενά,και δεν έχουν συγγράψει ούτε ένα βιβλίο.

avatar
amarcord 26.3.2014 | 20:23
Ναι μεν η άποψη ότι η Ελλάδα μπορεί να είναι ιστορικό λάθος μπορεί να θεωρηθεί και ως ύβρις (αν και είναι αλήθεια ότι κολοβωμένη ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει με τα μύρια οικονομικά προβλήματα) αλλά η τελευταία σας παράγραφος είναι σούμπιτη από τα σχολικά εγχειρίδια και την πατροπαράδοτη "παράδοση" για τον αγροίκο Τούρκο.
Όχι μόνο άφησαν πολλά και σημαντικότατα αρχιτεκτονικά μνημεία οι Οθωμανοί (η Κωνσταντινούπολη είναι υπερπλήρης και όχι μόνο) αλλά συνέγραψαν οπωσδήποτε πλέον του ενός βιβλία.

http://www.theottomans.org/english/art_culture/index.asp

http://www.theottomans.org/english/art_culture/science.asp
avatar
atman 24.3.2015 | 20:57
μπορεις να διαβασεις κατι απο Παμουκ πχ για να καταλαβεις οτι τους Οθωμανους τους απασχολουσε διαχρονικα η ισχυς οχι η επιστημη ή η γνωση. Η Οθωμανικη αυτοκρατοιρ,α οντως για καποια στιγμξη το ισχυροτερο ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ κρατος της εποχης του, επικεφαλης του μουσουλμανικου κοσμου, σιγουρα δεν ηταν ενα βαρβαρο κρατος, αλλωστε οι οθωμανοι προσγειωθηκαν στην περιοχη που ειχε τους ΠΙΟ ΠΡΟΗΓΜΕΝΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΣ της εποχης τους, Ρωμεικο, Περσικο και Ισλαμικο, τον 11αι., επομενως με αντιγραφες επιρροες κλπ υιοθετησαν στοιχεια και ανεπτυξαν ενα πολιτισμο που το απογειο του ομως ειναι δυο πολιορκιες, (της Βιεννης αποτυχημενη της Πολης επιτυχημενη) και οχι καποιο τρομερα πρωτοτυπο η σημαντικο πολιτιστικο εργο
κώστας σ 26.3.2014 | 20:46
ενώ είμαι σίγουρος για το ότι ανέπτυξαν κάποια λογοτεχνία, δε θα επεκταθώ γιατί δε γνωρίζω την αξία της ή την έκτασή της. αρχιτεκτονικά μνημεία, αν πας στην Πόλη θα βρεις δεκάδες, μερικά απ' αυτά αρκετά αξιόλογα. Επίσης, σημαντικότατο μέρος, η κλασσική μουσική που γράφτηκε (αναλογεί περίπου στο 'δικό μας' Μπαρόκ κι αποτελεί συνέχεια της κοσμικής βυζαντινής μουσικής) και έχει επιμελώς παροπλισθεί στη χώρα μας, προκειμένου να ενισχυθεί το πατριωτικό αντιτουρκικό αίσθημα.
(http://www.youtube.com/watch?v=ou-ZMYyKvxg)
avatar
atman 24.3.2015 | 20:58
σε βιβλια γαι την παγκοσμια αρχιτεκτονικη ποσα βρισκεις σε σχεση με την ισχυ στρατιωτικη που ειχε η οθωμανικη αυτοκρατορια; εξαιρετικα λιγα σε σχεση με την πολιτικη ισχυ της
123

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ