Ο Νάσος Δάφνης εμπνέεται από ένα Atari ST

Μια έκθεση με άγνωστα έργα του σημαντικού καλλιτέχνη της διασποράς
29.9.2015 | 10:00

Nassos Daphnis, 7-90, 1990, oil on canvas, 24¼ x 30 inches. COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY

 

Στην γκαλερί Richard Taittinger, στη Νέα Υόρκη εκτίθενται τα έργα του Νάσου Δάφνη,  Pixel Fields. Πρόκειται για έργα του καλλιτέχνη που δεν έχουν εκτεθεί ξανά και δημιουργήθηκαν  από το 1988-1992 με την βοήθεια ενός Atari ST.

 

O Δάφνης με αιχμή του δόρατος την εισαγωγή νέων μέσων, όπως ήταν ο υπολογιστής δημιούργησε γραφικά και σχήματα pixelated, χρησιμοποιώντας παράλληλα την πιο παραδοσιακή μορφή της ζωγραφικής στη δεκαετία του 80.

 

«Γεννήθηκα στις Κροκεές, ένα μικρό χωριό κοντά στην Σπάρτη, κάτω  από τον Ταΰγετο. Ήρθα στην Αμερική το 1930 σε ηλικία 16 χρονών. Τότε για πρώτη φορά είδα ζωγραφική διαφορετική από τις εικόνες που έβλεπα στην εκκλησία του χωριού μου. Οι οικονομικές δυσκολίες εκείνης της εποχής, επισκίασαν κάθε επιθυμία μου να ασχοληθώ με τη ζωγραφική. Όμως η σκέψη μου ήταν γεμάτη με χρώματα και θέματα από τη μυθολογία, με γραμμές του ορίζοντα να τέμνονται από παραστάσεις δέντρων.»

 

Ο Νάσος Δάφνης έζησε όλα του τα χρόνια στο Μανχάταν και πέθανε το 2010 σε ηλικία 96 ετών.

 

Τα πρώιμα έργα του είναι βασισμένα στις αναμνήσεις του από την Ελλάδα, είναι ναΐφ, ωστόσο διακρίνει κανείς το ένστικτό του στο χρώμα και τη φόρμα. Μοιραζόταν το ατελιέ του με το Θόδωρο Στάμο και αργότερα αφού είχε υπηρετήσει στον στρατό, και χρησιμοποιώντας τα προνόμια που είχαν οι βετεράνοι πήγε στις αρχές της δεκαετίας του '50 για σπουδές σε Γαλλία, Ιταλία, αλλά και Ελλάδα. Επηρεάστηκε από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό που κυριαρχούσε στην Ευρώπη και άρχισε να ζωγραφίζει με βασικά χρώματα και άσπρο μαύρο, γεωμετρικές φόρμες που χαρακτηρίζουν το έργο του.  Ο περίφημος γκαλερίστας Λίο Καστέλι όταν πρωτόδε τα έργα του Δάφνη σημείωσε δίπλα στο όνομά του: Piet Mondrian. Τη δεκαετία του 60 άρχισε να ασχολείται με τα σφαιρικά σχήματα, ενώ αργότερα έγινε ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους της γεωμετρικής αφαίρεσης στην Αμερική.

 

Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να αναφερθεί κάποιος στον Δάφνη, χωρίς να επισημάνει την μεγάλη του αγάπη στην ανθοκομία. Λάτρευε τις παιώνιες και διασταύρωνε τα δέντρα τους δημιουργώντας νέα υβριδικά είδη, τα οποία ονόμασε Ηφαιστος, Πλούτωνας, Νίκη αλλά και Γκογκέν. Είναι μια ιδιότητα που υπάρχει παντού σε κάθε λεξικό τέχνης: καλλιεργητής δέντρων παιώνιας.

 

Nassos Daphnis, ‘Pixel Fields,’ 2015, installation view. CHARLIE RUBIN/COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY

Nassos Daphnis, 6-88, 1988, enamel on canvas, 45 x 55 inches. COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY

Nassos Daphnis, ‘Pixel Fields,’ 2015, installation view.

Nassos Daphnis, ‘Pixel Fields,’ 2015, installation view.

Nassos Daphnis, 6-87 THE EXPLOSION, 1987, enamel on canvas, 76¼ x 92¼ inches. CHARLIE RUBIN/COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY

Nassos Daphnis, EVOLVING SPHERES, 1987, enamel on canvas, 48¼ x 70 inches. COURTESY RICHARD TAITTINGER GALLERY

 

ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
BIO ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ