Περίεργα πράγματα (στα Άδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης).

Ο ξεναγός και μεταφραστής Κώστας Κουρεμένος εντόπισε κάτι παράξενο σχετικά μ' ένα έργο του Δανιήλ που παρουσιάζεται σε νέα έκθεση.
26.12.2011 | 17:54

"Φαιδρή λογοκρισία (ή φαιδρότερη άγνοια;) σε έργο του Δανιήλ στην Εθνική Γλυπτοθήκη;" αναρωτήθηκε ο Γιάννης Χάρης στο buzz παρουσιάζοντας το παρακάτω ποστ του Κ. Κουρεμένου.  

 

Φεύγουν αυτές τις μέρες οι τελευταίοι Αμερικανοί ένοπλοι απ' το Ιράκ, και ήμουν στην Εθνική Γλυπτοθήκη τελευταία, όπου μπορεί κανείς να δει το δεύτερο κομμάτι της έκθεσης Στα Άδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης, εκείνο που αφορά τη μεταπολεμική τέχνη έως σήμερα. Έχει λοιπόν κάμποσα έργα του Δανιήλ (Παναγόπουλου), που δούλεψε πολλά χρόνια στο Παρίσι· ένα είναι μια λινάτσα με τίτλο Λινάτσα 23/VI/04 (La Busherie): 



Ξεκάθαρη η αναφορά, μέσα από την ορθογραφικά τροποποιημένη λέξη Busherie, στον πρόεδρο - εγκληματία πολέμου Μπους, και βεβαίως υπάρχει λογοπαίγνιο με τη γαλλική λέξη boucherie, σφαγείο, μακελειό. Και όμως, η αιδώς της επιμελήτριας Δρ. Λίνας Τσίκουτα-Δεϊμέζη ήταν τόση ώστε ιδού πώς το διατύπωσε εκείνη στο εισαγωγικό κείμενο που είναι δίπλα, στον τοίχο.



"από ορθογραφικό λάθος, του ιδίου"! Ούτε καν "από συνειδητό ορθογραφικό λάθος, του ιδίου"! Τόση λεπτότητα! Στο δε αγγλικό τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, γίνονται καθαρή λογοκρισία, γιατί εξαφανίζεται η αλλοίωση από τον τίτλο, ο οποίος δεν αποδίδεται ως The Bushery, που θα ήταν διαφανέστατο, αλλά Butchery και μόνο:



Αυτό θα πει "λεπτότητα" και "διακριτικότητα", ειδικά προς τους αγγλόφωνους επισκέπτες...


-------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

*Το παραπάνω ποστ εκτός απ' τη δημοσιοποίηση του ενδιαφέροντος αυτού παραλειπόμενου, έκανε και κάτι άλλο καλό: Μας θύμισε ότι υπάρχει η Εθνική Γλυπτοθήκη στο Γουδή. 

 

Η έκθεση στην οποία παρουσιάζεται το έργο (περιλαμβάνεται και μια μικρή, αναδρομικού χαρακτήρα παρουσίαση όλης της εξέλιξης της δημιουργίας του πρωτοποριακού καλλιτέχνη Δανιήλ -Παναγόπουλου-, 1924-2008) λέγεται:

«Στα άδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης – Άγνωστοι θησαυροί από τις συλλογές της – Μεταπολεμική και Σύγχρονη τέχνη». 

 

 

Εκτός των άλλων σ' αυτήν υπάρχουν έργα των Χ. Μπότσογλου, Γ. Γαϊτη, Κ. Τσόκλη, Α. Ακριθάκη, Ν. Κεσσανλή, Κ. Ξενάκη, Παύλου, Δ. Μυταρά, Ε. Σακαγιάν, Π. Τέτση, Α. Φασιανού, Γ. Ψυχοπαίδη, κ.α.

 

έως 30/4/2012



-----



MIA ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Μετά τη δημοσίευση του ποστ, η κυρία Λίνα Τσίκουτα - Δεϊμέζη
(Επιμελήτρια της έκθεσης) μου έστειλε την ακόλουθη διευκρίνιση:



Κύριε Άρη Δημοκίδη,

Σχετικά με το θέμα που έχει δημιουργηθεί γύρω από ένα έργο του
καλλιτέχνη Δανιήλ, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση την
οποία επιμελούμαι στην Εθνική Γλυπτοθήκη και τα σχόλια που έχουν
αναρτηθεί θα ήθελα να σας αναφέρω τα ακόλουθα. Φυσικά και δεν
υπήρχε καμμία πρόθεση λογοκρισίας ή αιδούς από μεριάς μου.
Διαφορετικά δεν θα διάλεγα το συγκεκριμένο έργο, ως τελευταίο της
μικρής αναδρομικής έκθεσης (11 έργα), που του αφιερώνεται, μέσα
στην συνολική έκθεση της μεταπολεμικής και σύγχρονης ελληνικής
τέχνης. Υπήρχαν πολλά έργα που θα μπορούσαν να επιλεγούν από την γενναιόδωρη δωρεά του προς την Εθνική Πινακοθήκη.


Το 2004, ο Δανιήλ σε ηλικία 80 ετών, βρισκόταν σε άσχημη φυσική και ψυχολογική κατάσταση και η υγεία του επιδεινώθηκε σταδιακά, ενώ κατά διαστήματα είχε κάποια μικρή παροδική σύγχιση ως προς την μνήμη του. Γνωρίζοντας από πολύ κοντά, μαζί με άλλους φίλους του, όπως η εικαστικός Διοχάντη, την καθημερινότητά του και τις
δυσκολίες τα τελευταία χρόνια της ζωής του, θεωρώ πως θα μπορούσε να έχει κάνει ένα απλό ορθογραφικό λάθος στον τίτλο του έργου. Εξ' άλλου υπήρχαν και άλλα μικρολαθάκια σε σημειώσεις ή επιγραφές πίσω από έργα του.


Το σημαντικό όμως στην έκθεση της Γλυπτοθήκης δεν είναι ένα
πιθανό λάθος εκτίμησης από μεριάς μου, σε ένα τίτλο έργου για να
εστιάσουμε μόνο εκεί.


Το σημαντικό είναι η παρουσίαση του έργου του Δανιήλ, που δίνει
τη δυνατότητα, έστω δειγματοληπτικά, να γνωρίσουμε την
δημιουργική πορεία ενός πρωτοπόρου διανοούμενου καλλιτέχνη της
γενιάς του '60, ο οποίος μέχρι το τέλος δημιουργούσε με έμπνευση
και παρέμενε ευαισθητοποιημένος σε διεθνή πολιτικά και
κοινωνικά ζητήματα.


Το σημαντικό είναι ένα Μουσείο να προτείνει και να προσφέρει
γνώση, καλλιέργεια και αισθητική απόλαυση, ανάταση του πνεύματος
και της ψυχής, μέσα από ξεναγήσεις στο κοινό του, ή σε σχολεία,
όπως πχ της 6ης δημοτικού της Σχολής Χουρδάκη με ενδιαφέρουσες
παρατηρήσεις των μικρών παιδιών και για το έργο του Δανιήλ ή σε
φοιτητές των Σχολών Καλών, όπως του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.


Το σημαντικό της έκθεσης είναι ακόμη, πως μέσα από συστηματική,
επίπονη έρευνα "ανακαλύφθηκαν", αναδύθηκαν απο τις αποθήκες,
συντηρήθηκαν και εκτίθενται πολλά σημαντικά, άγνωστα έργα
γνωστών ή παραγνωρισμένων καλλιτεχνών, προσφέροντας, μέσα από τις συγκεκριμένες δυνατότητες της συλλογής, την παρουσίαση της εξελικτικής πορείας της μεταπολεμικής και σύγχρονης ελληνικής
τέχνης, από την ζωγραφική στις τρεις διαστάσεις, από την αφαίρεση
στις νέες τάσεις, τις εγκαταστάσεις και τα περιβάλλοντα.


Τέλος, σημαντικό είναι να μιλήσουν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες για το
έργο τους και για την έκθεση, μέσα από συναντήσεις με το κοινό που
θα πραγματοποιηθούν από τέλος Ιανουαρίου και για τρεις μήνες
μέχρι το τέλος της έκθεσης. Το πρόγραμμα θα ανακοινωθεί τον
καινούργιο χρόνο.

Με τιμή

Λίνα Τσίκουτα - Δεϊμέζη
Επιμελήτρια της έκθεσης




ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
9 Σχόλια
apologiaprosuavita 26.12.2011 | 18:58
Στοιχηματίζω άγνοια και όχι λογοκρισία.

Πολύ ενδιαφέρον.
avatar
Ανώνυμος/η 26.12.2011 | 20:32
Περίεργη άγνοια θα ήταν... Ψηφίζω δαγκωτό λογοκρισία.
avatar
Ανώνυμος/η 26.12.2011 | 22:59
Εμένα μου φαίνεται κλασσική περίπτωση άγνοιας πάντως.

Δεν τα πιάνουν όλοι τα λογοπαίγνια ξέρετε!

Πάντως,αν δεν ήταν σίγουρη για το τι θέλει να πεί ο καλλιτέχνης, θα μπορούσε απλά να τον ρωτήσει,αντί να τον προσβάλει !!!
apologiaprosuavita 27.12.2011 | 02:22
@22:59

Μάλλον όχι. Πέθανε το 08. Αλλά σίγουρα θα μπορούσε να ρωτήσει κάποιον.

Γιατί οι επιμελητές που δεν πιάνουν τα λογοπαίγνια των εικαστικών των οποιών τις εκθέσεις επιμελούνται καλό θα ήταν να συμβουλεύονται και κανέναν που τα πιάνει.

Τώρα θα μου πεις διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης, πολυγραφότατη, και να μην αντιλαμβάνεται; Εξαρτάται. Εδώ είχαμε πρωθυπουργό που δεν μίλαγε καλά ελληνικά.
avatar
Vassia Karkayanni Karabelia 27.12.2011 | 03:27
Πρόκειται σαφώς γιά λογοπαίγνιο - το ορθογραφικό λάθος, όταν μιλάμε γιά τον Δανιήλ, αποκλείεται τελείως. Στη Γαλλία ήταν άλλωστε συνηθισμένο λογοπαίγνιο τον καιρό που άρχιζε ο αισχρός αυτός ( μεταξύ άλλων) πόλεμος - ίσως ο σκιτσογράφος του Monde, o Plantu να το σκάρωσε πρώτος, μα δεν είμαι σίγουρη. Ηταν και αρκετά απλό, Bush - boucherie(= σφαγή). Ομως ήταν και μέσα στο ''πνεύμα'' του καλού μου φίλου Δανιήλ αυτού του είδους η ειρωνία: τον θυμάμαι ακόμα να το προφέρει, μ'ένα μισοχαμόγελο και κούνημα της κεφαλής! Ανταποκρίνεται πάντως και στην όλη στάση του απέναντι στα ιστορικά συμβάντα, στην ''ιδεολογία του''.
Ξέρω γιά τι μιλώ: τον γνώριζα από το 1971-72 , στο Παρίσι όπου έμενε και εργαζόταν (οπως κι εγώ) μέχρις λίγα χρόνια πριν το θάνατό του , είμασταν στενοί φίλοι, έχω γράψει γι αυτόν (μεταξύ άλλων το λήμμα ''Δανιήλ''του Λεξικού Συγχρόνων Ελλήνων Καλλιτεχνών του εκδ. οίκου Μέλισσα είναι δικό μου), και δεν επιθυμώ να γράφονται ανακρίβειες ούτε γιά τον άνθρωπο ούτε γιά το έργο του. Αυτός και ο λόγος αυτής της παρέμβασης.

Βάσια Καρκαγιάννη Καραμπελιά, ιστορικός τέχνης, τεχνοκριτικός.
avatar
Ανώνυμος/η 27.12.2011 | 11:31
Άρα πολύ ορθώς σχολίασε ο κύριος Κουρεμένος στο μπλογκ του.

Η επιμελήτρια της έκθεσης οφείλει να αποκαταστήσει αμέσως την αλήθεια, και να αφήσει στην άκρη τις παρεμβάσεις και τις αφελείς εξηγήσεις περί "ανορθογραφίας".

Αλεξάνδρα Κ.
avatar
Ανώνυμος/η 27.12.2011 | 20:59
Τι υποκρισία Θεέ μου...εν έτει 2012...
avatar
Ανώνυμος/η 29.12.2011 | 16:01
η πλάκα είναι που αναφέρει ότι είχε κι άλλα μικρολαθάκια αλλά δεν τα αναφέρει (λεπτός άνθρωπος...), θεωρεί ότι το σημαντικό είναι ότι βλέπουμε το έργο του (τότε ας μην έγραφε τις απόψεις της και τις λανθασμένες επεξηγήσεις της, δεν είναι αναγκαίες) και στο τέλος ρίχνει και το όνομα της Διοχάντης προς υπεράσπιση των ισχυρισμών της...
avatar
Ανώνυμος/η 2.1.2012 | 17:03
Θα ήταν πιο αποτελεσματικό να προλογιστεί με κάποιον τρόπο η σειρά των έργων και η επιμελήτρια να γράψει τις ορθογραφικές παρατηρήσεις της σ' εκείνο το σημείωμα, παρά να αλλοιώσει ένα πολύ πιθανό λογοπαίγνιο. Ή άποψη του κριτικού και του μελετητή είναι καλοδεχούμενη γιατί μπορέι να ανοίγει νέους ορίζοντες.

Ειδικά τη στιγμή που υπάρχει πιθανότητα κάποιος πχ φίλος ή γνωστός του καλλιτέχνη να είχε γνωρίσει το συγκεκριμένο έργο ως busherie, με σχετικό σχολιασμό από τον ίδιο τον 'ανορθόγραφο'' και τώρα να το βλέπει butchery!

Ακόμα και αν ο τίτλος έγραφε ''bourboulithres'', νομίζω πως είναι κομμάτι του έργου και δεν πρέπει να αλλοιώνεται.

christina

Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ