Για όσους μέχρι σήμερα πίστευαν ότι ο ''Χορός'' του Ζαλόγγου' είχε συμβεί στ' αλήθεια

Οργή και πανικός
30.5.2013 | 21:51

 

 

Όταν νωρίτερα σήμερα η Μαρία Ρεπούση χαρακτήρισε "εθνικό μύθο" το χορό του Ζαλόγγου προκάλεσε κύμα αντιδράσεων. 

 

Γι' αυτούς δεν έχει σημασία αν ο φιλόλογος Αλέξης Πολίτης (που έκανε την πιο εμπεριστατωμένη έρευνα για τον "χορό" του Ζαλόγγου) καταλήγει πως τα πράγματα δεν έγιναν ακριβώς έτσι. Το άκουσαν στο σχολείο, και αυτό τους αρκεί. Οποιοσδήποτε έχει ψάξει τις πραγματικές πηγές και διαφωνεί, είναι προδότης. 

 

[μιλάνε όλοι... μιλάει και το σταρ τσάνελ]

 

Ο μύθος του Κρυφού Σχολειού έχει καταρριφθεί εδώ και καιρό, και είναι λίγοι οι άνθρωποι που τον υπερασπίζονται πια. Ο Χορός του Ζαλόγγου όμως είναι νέα είσοδος, νέα τραυματική εμπειρία σε όσους δεν γνώριζαν ότι "ο χορός" επινοήθηκε αρκετά χρόνια αργότερα από (ποιους άλλους) τους Έλληνες για να ευλογήσουν τα γένια τους και να εμψυχώσουν τους συμπατριώτες τους, εν όψει της Επανάστασης που θα ακολουθούσε. 

 

Και καλά έκαναν. Το να μεγαλοποιήσεις τα πράγματα, ή να επινοήσεις και μερικούς μύθους, προσφέρει στις δύσκολες ώρες ελπίδα και κουράγιο. Διακόσια τόσα χρόνια μετά, και εκτός αν έχουν σκοπό οι Ελληνίδες να πετάξουν τα βρέφη τους στον γκρεμό εάν κερδίσει η Μέρκελ τις εκλογές, δεν υπάρχει λόγος να κοροϊδευόμαστε. 

 

Οι Σουλιώτισσες, απ' ό,τι δείχνουν οι περισσότερες πηγές και σε περίπτωση που δεν πρόκειται για μύθο επινοημένο από την αρχή, όντως αυτοκτόνησαν και σκότωσαν μαζί και τα παιδιά τους. Πράγμα εξαιρετικά γενναίο, παρ' ό,τι σήμερα μοιάζει υπερβολικό. 

 

Κανένας χορός δεν φαίνεται να υπήρξε, κανένα τραγούδι. Τέτοιες σάλτσες μπορεί να ήταν χρήσιμες παλιά, αλλά δεν βλέπω να έχουν κάποια χρησιμότητα σήμερα. 

 

 

Το εξαιρετικό γλυπτό του Ζογγολόπουλου, στο Ζάλογγο

 

 

 

Αναφορές

 

 

Αναφορά Μπαρτόλντυ 

Πρώτος που κατέγραψε το γεγονός αυτό, ήταν ο Πρώσος περιηγητής και διπλωμάτης Ιάκωβος Μπαρτόλντυ, που έτυχε την εποχή εκείνη (1803-1804) να βρίσκεται στα Ιωάννινα. Η έστω και πολύ περιληπτική αναφορά του στο γεγονός κρίνεται περισσότερο αντικειμενική, με δεδομένο ότι δεν ήταν και τόσο ευνοϊκός προς τους Έλληνες, ούτε όμως και με τον Αλή Πασά, που όμως δεν τον εμπόδισε να τονίσει τη γενναιότητα των Σουλιωτών, αλλά και την αγριότητα των τμημάτων του Αλή Πασά.

 

Στην αναφορά του εκείνη στο έργο του «Ταξίδιον εις την Ελλάδα 1803 - 1804», (δημοσιεύτηκε στη γερμανική το 1805, και σε γαλλική μετάφραση το 1807), σημειώνει (σε ελεύθερη μετάφραση):


"Καμιά εκατοστή απ΄ αυτούς τους δυστυχισμένους είχαν αποτραβηχτεί βόρεια της Πρέβεζας στο Μοναστήρι του Ζαλόγγου. Τους επιτέθηκαν εκεί θεωρώντας ότι τάχα αυτή η τοποθεσία, πράγματι ισχυρή, θα μπορούσε να τους προσφέρει ένα νέο τόπο μόνιμης διαμονής, όπου και η σφαγή που ακολούθησε υπήρξε φρικτή. Τριάντα εννέα γυναίκες γκρεμίστηκαν από τα βράχια με τα παιδιά τους που μερικά ακόμη βύζαιναν."


Σημειώνεται η αναφορά για "39" γυναίκες που "γκρεμίστηκαν", με τα παιδιά τους χωρίς να διασαφηνίζεται αν ήταν αυτοκτονία, ή θηριωδία.

 

[Προσέξτε το "η σφαγή που ακολούθησευπήρξε φρικτή " δηλαδή το ότι "39 γυναίκες γκρεμίστηκαν από τα βράχια". Ο πρώτος και ο μόνος σχετικά έγκυρος μελετητής που ανέφερε το περιστατικό, αφήνει να υπονοηθεί ότι επρόκειτο περί σφαγής και όχι αυτοκτονίας. Πουθενά χορός.] 

 

 


Αναφορά Γ. Ληκ 

Δεύτερος που κατέγραψε το γεγονός, περισσότερο λεπτομερώς, ήταν ο Άγγλος στρατιωτικός, περιηγητής και αρχαιολόγος, Γουλιέλμος Μαρτίνος Ληκ, από πληροφορίες που συνέλεξε το 1805, ως αντιπρόσωπος της Αγγλίας στα Ιωάννινα, τις οποίες συμπεριέλαβε στο σύγγραμμά του "Περιήγηση στη Β. Ελλάδα". Στην αναφορά του αυτή σημειώνει:


"Περίπου 100 οικογένειες είχαν αποτραβηχτεί στο μέρος αυτό από το Σούλι και την Κιάφα, με συνθήκες και ζούσαν στο λόφο ανενόχλητες ώσπου έπεσε το Κούγκι. Τότε επειδή τάχα η περιοχή αυτή ήταν περισσότερη οχυρή ξαφνικά τους επιτέθηκαν με διαταγή του Βεζίρη. Όταν η κατάσταση έγινε απελπιστική ο Κίτσος Μπότσαρης και ένα τμήμα του διέφυγαν. Από τους υπολοίπους, 150 σκλαβώθηκαν και 25 κεφάλια στάλθηκαν στον Αλβανό Μπουλούκμπαση στην Καμαρίνα που διεύθυνε τις επιχειρήσεις, 6 άνδρες και 22 γυναίκες ρίχτηκαν από τα βράχια από το ψηλότερο σημείο του γκρεμνού, προτιμώντας έτσι παρά να πέσουν ζωντανοί στα χέρια των εχθρών τους. Πολλές γυναίκες που είχαν παιδιά, τις είδαν να τα ρίχνουν με δύναμη προτού εκείνες κάνουν το μοιραίο πήδημα ".


Στη δεύτερη ιστορικά αυτή αναφορά γίνεται σαφής λόγος για αυτοκτονία και βρεφοκτονία, ενώ προστίθενται 6 άνδρες, ο δε αριθμός των γυναικών περιορίζεται στις 22, χωρίς να γίνεται και εδώ μνεία για χορό. Σημειώνεται όμως ότι το σύγγραμμα αυτό δημοσιεύτηκε 33 χρόνια αργότερα, το 1835, επί Βασιλείας του Όθωνα.

 

 

 

Αναφορά Χόλαντ 

Tο 1815 ο Χ. Χόλαντ εκδίδει σύγγραμμα με εντυπώσεις του από την Ελλάδα του 1812-13, κάνοντας επιγραμματικά λόγο μόνο για τη βρεφοκτονία στο σχετικό περιστατικό:

 

«...λέγεται σαν πραγματική ιστορία, πως μια ομάδα Σουλιώτισσες, μαζεύτηκαν σ΄ ένα από τα κοντινά στο Σαράι βάραθρα και έριξαν εκεί τα βρέφη τους για να μη γίνουν σκλάβοι του εχθρού».


Στη τρίτη αυτή αναφορά του περιστατικού, αναφέρεται μόνο η βρεφοκτονία. Με το όνομα Σαράι φέρεται ένα παλαιό πυργόκαστρο που ύπήρχε στη περιοχή, κοντά στη Μονή του Ζαλόγγου.

 

 


Αναφορά Χ. Περραιβού 

Τον ίδιο όμως χρόνο, το 1815, (έξι χρόνια πριν την επανάσταση του 21), δημοσιεύεται και η πρώτη ελληνική αναφορά στο περιστατικό που περιλαμβάνεται στη δεύτερη έκδοση της "Ιστορίας του Σουλίου και της Πάργας" του Χριστόφορου Περρραιβού που τυπώθηκε στη Βενετία, που αποτελεί και την πρώτη ουσιαστικά ελληνική πηγή του γεγονότος.


Κατ΄ αυτή, όταν τα στρατεύματα του Αλή απέτυχαν και την φορά αυτή να αιχμαλωτίσουν τους Σουλιώτες που όδευαν προς την Πάργα, και παρά τις συνομολογήσεις που είχαν κάνει μαζί τους, αφού ξεκουράστηκαν επί τριήμερο, επιτέθηκαν ξαφνικά στο Ζάλογγο όπου διαβιούσαν όσοι Σουλιώτες είχαν συνθηκολογήσει νωρίτερα με τον Αλή Πασά, αναφέροντας σχετικά...


«Αι γυναίκες δε κατά την δευτέραν ημέραν βλέπουσαι ταύτην τη κτηνώδη περίστασιν, εσυνάχθησαν έως εξήκοντα, επάνω εις έναν πετρώδη κρημνόν. Εκεί εσυμβουλεύθησαν και απεφάσισαν ότι καλύτερα να ριφθούν κάτω από τον κρημνόν διά να αποθάνουν, πάρεξ να παραδοθούν διά σκλάβες εις χείρας των Τούρκων. Όθεν αρπάξαντες με τας ιδίας των χείρας τα άκακα και τρυφερά βρέφη, τα έρριπτον κάτω εις τον κρημνόν. Έπειτα αι μητέρες πιάνοντας η μία με την άλλη τα χέρια τους άρχισαν και εχόρευαν, χορεύουσαι δε επηδούσαν ευχαρίστως μίαν κατόπιν της άλλης από τον κρημνόν. Μερικαί όμως δεν απέθανον, επειδή έπιπτον επάνω εις τα παιδία των και τους συντρόφους, των οποίων τα σώματα ήταν καρφωμένα πάνω εις τες μυτερές πέτρες του κρημνού».


Στην πρώτη αυτή ελληνική καταγραφή του περιστατικού σημειώνεται αφενός ο αριθμός των γυναικών, στο περίπου, "έως 60", και ότι προηγουμένως "εσυμβουλεύθησαν", (με την κυριολεκτική ερμηνεία της λέξης), όπου κατόπιν συμβουλίου αποφάσισαν πλέον συνειδητά τη βρεφοκτονία και τη δική τους στη συνέχεια αυτοκτονία. Και ενώ αναφέρεται εδώ πρώτη φορά ο "χορός", δεν προσδιορίζεται η ημερομηνία.

 

Πάράλληλα γίνεται μνεία περί της προδοσίας που είχε σχετικά σημειωθεί, για την οποία οι προδότες αναγνωρίζουν το σφάλμα τους, πολεμώντας γενναία, πλην όμως αυτό όπως αποδείχθηκε το πλήρωσαν περισσότερο τα γυναικόπαιδα. Στην επόμενη έκδοση του έργου αυτού, το 1857, απαλείφθηκε το περιστατικό της προδοσίας και η λεπτομέρεια του χορού η δε αναφορά στο γεγονός είναι ψυχρή χωρίς συναισθηματικά στοιχεία.

 

 

 

 

=========

 

 

 

 

Αυτά λοιπόν.

 

Πόσο ενδιαφέρον ότι κανένας (ούτε οι "αυτόπτες μάρτυρες" που φέρονται να αφηγήθηκαν στους πρώτους μελετητές τα γεγονότα) δεν ήξερε οτιδήποτε περί χορών κλπ, μέχρι που -απ' ό,τι φαίνεται- κάποιος Έλληνας αποφάσισε να αφηγηθεί το περιστατικό, εμπλουτίζοντάς το με ηρωϊκά και συγκινητικά διακοσμητικά στοιχεία. 

 

Κυρίως όμως, πόσο ενδιαφέρουσα η ιερή οργή των ενημερωτικών σάιτ και πολλών αναγνωστών τους, όταν δεν έχουν ιδέα για το θέμα, και που είναι ΑΠΟΛΥΤΑ σίγουροι πως όσα ξέρουν είναι σωστά, επειδή τους τα είπε κάποτε στο σχολείο η δασκάλα τους... 

 

 

[Υπάρχουν και αυτοί που ένα ή δύο λεπτά αφότου δημοσίευσα αυτό το ποστ και το βάλαμε στο FB, σχολίασαν, χωρίς να προλάβουν να το διαβάσουν - ή μάλλον, χωρίς καν να νοιαστούν να το διαβάσουν. Ποτέ δεν θα μάθουν ό,τι μπορεί να έμαθε κάποιος που διάβασε τις αναφορές. Και θα συνεχίσουν να είναι ΑΠΟΛΥΤΑ σίγουροι, χωρίς να ξέρουν καν την άλλη άποψη. Διαβάζουν τον τίτλο -χωρίς να διαβάσουν τίποτα παραπάνω- κι έχουν πάρει την απόφασή τους, και νοιώθουν και έτοιμοι για να σχολιάσουν...]

 

Μερικοί συμβολισμοί είναι εξαιρετικά δυνατοί και συγκινητικοί - έτσι και αυτός του Χορού του Ζαλόγγου. Είναι μια συγκλονιστική ιστορία, και το ότι είναι μύθος δεν της αφαιρεί ούτε τη σημασία, ούτε τους συμβολισμούς της. 

 

 

"Κλασσικά Εικονογραφημένα" 

 

 

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
195 Σχόλια
12345
ΜΑΝΩΛΗΣ ΒΑΜΒΟΥΝΗΣ 30.5.2013 | 22:26
Άρη, ΘΕΛΩ αυτο το κομικ, σαν τρελός :p
avatar
jay-r 5.6.2013 | 18:44
"Ο μύθος του Κρυφού Σχολειού έχει καταρριφθεί εδώ και καιρό, και είναι λίγοι οι άνθρωποι που τον υπερασπίζονται πια."

NAI NAI NAI!! ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ!!

Αλλά για μια στιγμή:
http://www.youtube.com/watch?v=SKnInq0FNRA
apolitistos 30.5.2013 | 22:26
Aσε μας ρε φιλε σε λιγο θα μας πεις οτι δεν ισχυει η ιστορια με την μια ψηφο για τα ελληνικα και την Αμερικη... :p
avatar
chrisrov 30.5.2013 | 23:11
Ή ότι η ετυμολογία του ok δεν είναι από το "όλα καλά"
Lucretius 30.5.2013 | 23:12
Και για το πρόγραμμα της apple που χρησιμοποιεί τα ελληνικά, καθώς και τα πετρογλυφικά του μεξικό που έχουν μαιάνδρους!
snafu 31.5.2013 | 00:00
Και ότι τα ελληνικά είναι η πλουσιότερη γλώσσα βεβαίως
Lucretius 31.5.2013 | 01:49
Εννοείται! έχει σίγουρα 45 εκατομμύρια λέξεις παραπάνω απο όλες τις υπόλοιπες μαζί!
Loris 31.5.2013 | 11:35
κι'όμως μιά φίλη μου από το Ζάγκρεμπ μου είπε ακριβώς την ίδια ιστορία με τη μία ψήφο, αλλά για τα κροατικά.......
avatar
Cercum 31.5.2013 | 13:26
άκουσα προχθές,από το Αθήνα 984, ότι η μία ψήφος προέκυψε πρώτα από τη γερμανική κοινότητα στις ΗΠΑ, σχετικαά με το αν έπρεπε μια απόφαση που την αφορούσε να μεταφράζοταν στην γερμανική ή όχι

μετά πήρε ο μύθος για τη γερμανική γλώσσα γενικώς, και την υιοθέτησαν και άλλοι λαοί στη συνέχεια



Kalliopecon 31.5.2013 | 13:29
μισο...δηλαδη το περιστατικο με τον καλογερο και τα μπαρμπουνια που φυγανε απο το τηγανι μισοψημενα παιζει να ειναι ψεμμα??? ο.Ο Θα το googlαρω!
next door's mouse ~( ,,°> 31.5.2013 | 14:52
... Το ίδιο λένε και στη Γερμανία. ( Muhlenberg legend ). Ο ίδιος μύθος κυκλοφορεί και για άλλες γλώσσες , όπως την ισπανική, την γαλλική και την εβραϊκή.... Εντάξει, αυτός ο μύθος ήταν καλός για το δημοτικό και γυμνάσιο για να προτρέψει τα παιδιά να μάθουν να μιλάνε σωστά Ελληνικά και να αγαπήσουν την Ελληνική λογοτεχνία αλλά όταν μεγαλώνουμε πρέπει να καταλαβαίνουμε τι είναι μύθος και τι ιστορική αλήθεια όπως και ότι σε μία πραγματική ιστορία μπορεί να υπάρχει - για διάφορους λόγους - ένα κομμάτι μύθου .
Quiproquo 9.6.2013 | 14:02
Και μια ανάλυση του Σαραντάκου επ'αυτού.
http://sarantakos.wordpress.com/2012/04/09/onevote/
avatar
Δροσιά 30.5.2013 | 22:27
Επιτέλους!!!Θα νιώσουμε πολύ πιο αληθινά περήφανοι για το παρελθόν μας όταν σταματήσουμε να πιστεύουμε στους θρύλους και τις υπερβολές, που ίσως κάποτε να είχαν λόγο ύπαρξης τώρα όμως όχι, και αναζητήσουμε την αλήθεια!
anon1935 31.5.2013 | 11:34
Μία λεπτομέρεια:

Οι Σουλιώτισσες ήταν Αλβανίδες. Δεν μιλούσαν καν ελληνικά!
avatar
Cercum 31.5.2013 | 13:27
??? δεν θεωρούνται αρβανιτοχώρια στο Σούλι

εγώ αρβανίτης είμαι, και αυτό νομίζω δεν ισχύει
avatar
Ble Podia 31.5.2013 | 18:43
Ναι, πράγματι!
fafithozi 1.6.2013 | 00:31
καλα εσυ....τσιου
Takis 1.6.2013 | 21:35
Διαβάζω την «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης» του Γεωργίιου Φίνλεϋ σε μετάφραση Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και έκδοση της Βουλής των Ελλήνων. Το δεύτερο κεφάλαιο του Πρώτου βιβλίου (Τα προ της Επαναστάσεως Συμβάντα) έχει τίτλο «Οι Αλβανοί». Εκεί δαβάζουμε τα εξής:

«Οι ιδιοτελείς Σουλιώται οίτινες είχον συνάψει χωριστάς συνθήκας μετά του Αλή-πασσά - ο Βότσαρης, Κουτσονίκας και Παλάσκας - ουδέν άλλο επέτυχον ειμή όνειδος εκ της εγκαταλείψεως των συμπατριωτών των. Είχον εκλέξει προς διαμονήν των το Ζάλογγο, επί υποσχέσει προστασίας, πλην ο Αλής, ευθύς ως έλαβε κατοχήν της Κιάφας, έπεμψε σώμα στρατού δια να τους προσβάλη εξάπινα. Περί τα εκατόν πεντήκοντα πρόσωπα συνελήφθησαν και απήχθησαν εις δουλείαν. Εικοσιπέντε άνδρες εφονεύθησαν υπερασπιζόμενοι εαυτούς, έξ(ι) δε άνδρες και εικοσιδύο γυναίκες έρριψαν εαυτούς κατά κρημνού όπισθεν του χωρίου, όπως μη πέσουν εις χείρας του απανθρώπου διώκτου των. Αλβανοί στρατιώται επσιτρέψαντες εις Ιωάννινα διηγήθησαν ότι είδον πολλάς νεαράς γυναίκας να ρίπτωσι τα παιδία των από του βράχου, και είτα να ρίπτωνται κάτω αυταί. Τα σώματα τεσσάρων παιδίων ευρέθησαν κάτω. Ο Βότσαρης επέτυχε να συναθροίση περί τα διακόσια πρόσωπα, και δια της αντιστάσεως την οποία αντέταξε μετά των συντρόφων του κατά των εχθρών ηδυνήθη να διαφύγει. Οι στρατιώται του Αλή δεν ήσαν τόσον αιμοβόροι όσον ο πασσάς.»

Στο ίδιο βιβλίο αναφέρεται ότι οι Σουλιώτες ήσαν κλάδος των Τσάμηδων, μιας των τριών μεγάλων διαιρέσεων των Τόσκων.

Τα συμπεράσματα δικά σας ...
avatar
Αδάμας 30.5.2013 | 22:31
Εντάξει, ποιος περίμενε να υπάρχει όντως ΧΟΡΟΣ; Κάνει μπαμ ότι πρόκειται περί σχήμα δραματοποίησης.
Αταξινόμητος 31.5.2013 | 01:34
Ακριβώς αυτό! Άσε που υπήρχε δεν υπήρχε χορός ένα και το αυτό. Η πτώση από τα βράχια είναι από μόνη της εξαιρετικά δραματικό γεγονός
avatar
Cercum 31.5.2013 | 18:14
αν γινόταν αυτό σήμερα, μετά από 300 χρόνια θα λέγαμε πως πέσαμε με i-pod?

avatar
Δροσιά 30.5.2013 | 22:39
και βασικά θα μπορούσαμε να το διδασκόμαστε ως λαογραφία όπως και τόσα άλλα που διδαχθήκαμε ως ιστορία (γίνεσαι Τούρκος Διάκο μου κτλ κτλ) και να μην υπήρχε κανένα σοκ σήμερα αλλά κανένα λαμπρό μυαλό δεν το σκέφτηκε!
Jenny_JJJ 30.5.2013 | 22:41
Πάντα αυτό που μου έκανε την μεγαλύτερη εντύπωση ήταν η αυτοκτονία αυτή-καθαυτή,κι ακόμα περισσότερο το γεγονός του σκοτωμού των παιδιών τους.Ο χορός πάντα μου φαινόταν σαν κάτι πολύ ασήμαντο μπροστά στο όλο γεγονός,οπότε δεν πέφτω κι απ'τα σύννεφα..
Μύθοι υπάρχουν πολλοί,πρέπει να το δεχτούμε.Δεν μπορούμε πάντα να είμαστε 100% σίγουροι για κάποια γεγονότα.Το ότι δεν ήταν τόσο "κινηματογραφικά" όσο νομίζαμε,δεν τους αφαιρούν την αξία τους.
MouMou 30.5.2013 | 22:42
Προφανώς κατάλαβαν οτι η Ρεπούση αμφισβήτησε το γεγονός της αυτοκτονίας/σφαγής των γυναικών και όχι την διαδικασία του χορού. Θα το εκτιμούσα πάντως αν μιλούσε όπως εσύ, ευαισθητοποιημένη μπροστά στη δύναμη αυτών των εθνικών μας μύθων εξηγώντας μας οτι το γεγονός οτι κάτι μπορεί και να είναι μύθος δεν μειώνει την ιστορική του σημασία/αξία. Επίσης διαφωνώ κάθετα με την κομματικοποίηση των ιστορικών επιστημόνων.Όταν πάψει να είναι μέλος κάποιου κομματικού συνδυασμού θα πειστώ παραπάνω για την αξιοπιστία/εγκυρότητα των λεγομένων της.
Άρης Δημοκίδης 30.5.2013 | 23:01
Το μεγάλο πρόβλημα (και λάθος) της Ρεπούση είναι, κατά τη γνώμη μου, πως επειδή αυτή τα έχει στο μυαλό της και τα έχει ερευνήσει, δεν βρίσκει χρήσιμο να εξηγήσει κάτι και στον απλό κόσμο που την ακούει. ΄

Έψαχνα να βρω άρθρο της για το Χορό του Ζαλόγγου και δεν βρήκα. Όταν πετάς "βόμβες" δεν μπορείς να περιμένεις όσοι σε ακούν να κάνουν όλη την έρευνα που έκανα εγώ για να σε πιστέψουν τελικά. Πρέπει να τους πείσεις. Και το ότι δεν προσπαθεί να εξηγήσει -με τα πιο απλά λόγια, σα να μιλάει σε παιδιά δημοτικού- είναι αυτό που προκαλεί συνήθως τις παρεξηγήσεις, και ένα αχρείαστο μίσος εναντίον της.

avatar
d.d.l. 30.5.2013 | 23:23
Άρη έχω κάνει παρα πολλές προσπάθειες οχι να εξηγήσω αλλά να συζητήσω για γεγονότα της ιστορίας που θεωρούμε ταμπού με ανθρώπους νέους μάλιστα και κάποιου μορφωτικού επιπέδου (χωρίς να θωρώ τον όρο που χρησιμοποιώ αντικειμενικό και δίκαιο). Το αποτέλεσμα που εγώ βλέπω είναι ότι όσο κι αν θέλουμε να ψάχνουμε, να εφευρισκουμε, να ανακαλύπτουμε, να λέμε προοδευτικά λόγια κτλ κτλ η πληροφόρηση μας για θέματα ιστορικά σταματάει σε ο,τι επιβεβαιώνει αυτά που μας έμαθαν να πιστεύουμε από 10 χρόνων. Όλοι οι υπόλοιποι που θέλουμε να αμφισβητούμε είμαστε γραφικοί και ανθέλληνες (ή φιλότουρκοι κατ' άλλους...)
avatar
titika1862 30.5.2013 | 23:30
Καταρχην κι εγω απο ενστικτο θεωρησα το χορο κτο τραγουδι αυτο στοιχειο του θρυλουκ προσπαθεια εμπλουτισμου του περιστατικου που τιποτα δε χανει απο τη γενναιοτητα κ το παραδειγμα λεβεντιας που κομιζει σ ολοκληρο τον κοσμο οπως απειρα αν την ελληνικη ιστορια.Το λαθος της Ρεπουση ειναι οτι ΔΕΝ παραγει επιστημονικη γνωση με αγαθες προθεσεις ,αλλα προπαγανδιζει παγια ανθελληνικες θεσεις.Ειναι δε τετοιο το μενος της που μπροστα σε αυτο δεν κρατα ουτε καν τα προσχηματα του "ανθρωπισμου"που ευαγγελλιζεται η Αριστερα.Ετσι ,αρνουμενη τη σφαγη στη Σμυρνη η τη Γενοκτονια των Ποντιων με τοση αμετροεπεια κ χυδαια αναλγησια δε θιγει μοναχα το εθνικο αισθημα ,αλλα και την ανθρωπιστικη συνειδηση ,καθως προκειται για εγκληματα οχι μονο κατα των "μισητων"της Ελληνων ,αλλα πρωτιστως εγκληματα κατα του Ανθρωπου και του Πολιτισμου.Οταν διατηρουσε ιστοσελιδα προσωπικης επικοινωνιας με το κοινο κι ολοι την εβριζαν προσ[παθησα να της εξηγησω ακριβως αυτο με ηπιους τονους κ εκεινη απλως υπεξεφυγε με μια πολιτικαντικη θρασυδειλη αοριστια τυπου"εμεις παλευουμε για την ειρηνη"...Ερχεται η Ρεπουση να απαξιωσε τα μαρτυρια των Ελληνων ,οταν τοσοι διαπρεπεις ανθρωποι του πνευματος τα ανεδειξαν τοσο αφοπλιστικα.Συλλογισου η Σωτηριου τα περιγραφει τοσο ανατριχιαστικα ολα κι ας ηταν κομμουνιστρια που πανω απο ολα εβαζε την προωθηση της συναδελφωσης των λαων...Δεν υπαρχουν λοιπον δικαιολογιες κι "αλλοθι".Γιατι το φαινομενο Ρεπουση δεν εστιαζεται στο ατομο,αλλα σε μια ευρυτερη ταση της Αριστερας να απεκδυθει ο,τιδηποτε πατριωτικο.στο ονομα ενος ουτοπιστικου διεθνισμου σεμια εποχη που Τουρκια,Γερμανια κι ενα σωρο αλλα συμφεροντα επιβουλευονται αυτον τον τοπο.Αλλα ξερεις, Αρη, η Αριστερα εδωσε το αιμα αμετρητων αγωνιστων της για την ελευθερια αυτου που λεμε Πατριδα στην ουσιαστικη του υποσταση.Ειναι εγκλημα να εκχωρει σημερα ο προοδευτικος χωρος την εννοια "Ελλαδα"και την αγωνια αυτου του εθνους για την επιβιωση του(εδαφικη,πολιτισμικη και βιολογικη)στην ακροδεξια ρητορικη χωρων που ξερουμε εκπροσωπησαν το δωσιλογισμο,τους γερμανοτσολιαδες,τους πολεμοκαπηλους και το παρακρατος ανα τν 20ο αιωνα...Για αυτο θεωρω προσωπικοτητες τυπου Ρεπουση ,οχι μονο προκλητικα αναλγητες κι ανικανες να παραξουν κατι ωφελιμο ,ειτε σε επιστημονικο ειτε σε πολιτικο επειπεδο ,αλλα κι επικινδυνες.Ανιστορητη κι εναντιον των ιδιων τν ανθρωπιστικων μας αισθηματων καθε αποπειρα αποδοχης κ υπερασπισης της...Θα εκτιμησω ενα σχολιασμο σε αυτα,εαν επιθυμεις ,Αρη...
Μένης 30.5.2013 | 23:42
http://ardin-rixi.gr/archives/2567
avatar
titika1862 31.5.2013 | 00:12
Καταρχην κι εγω απο ενστικτο θεωρησα το χορο κτο τραγουδι αυτο στοιχειο του θρυλου κ προσπαθεια εμπλουτισμου του περιστατικου που τιποτα δε χανει απο τη γενναιοτητα κ το παραδειγμα λεβεντιας που κομιζει σ ολοκληρο τον κοσμο οπως απειρα αν την ελληνικη ιστορια.
Το λαθος της Ρεπουση ειναι οτι ΔΕΝ παραγει επιστημονικη γνωση με αγαθες προθεσεις ,αλλα προπαγανδιζει παγια ανθελληνικες θεσεις.
Ειναι δε τετοιο το μενος της που μπροστα σε αυτο δεν κρατα ουτε καν τα προσχηματα του "ανθρωπισμου"που ευαγγελλιζεται η Αριστερα.Ετσι ,αρνουμενη τη σφαγη στη Σμυρνη η τη Γενοκτονια των Ποντιων με τοση αμετροεπεια κ χυδαια αναλγησια δε θιγει μοναχα το εθνικο αισθημα ,αλλα και την ανθρωπιστικη συνειδηση ,καθως προκειται για εγκληματα οχι μονο κατα των "μισητων"της Ελληνων ,αλλα πρωτιστως εγκληματα κατα του Ανθρωπου και του Πολιτισμου.
Οταν διατηρουσε ιστοσελιδα προσωπικης επικοινωνιας με το κοινο κι ολοι την εβριζαν προσ[παθησα να της εξηγησω ακριβως αυτο με ηπιους τονους κ εκεινη απλως υπεξεφυγε με μια πολιτικαντικη θρασυδειλη αοριστια τυπου"εμεις παλευουμε για την ειρηνη"...
Ερχεται η Ρεπουση να απαξιωσε τα μαρτυρια των Ελληνων ,οταν τοσοι διαπρεπεις ανθρωποι του πνευματος τα ανεδειξαν τοσο αφοπλιστικα.Συλλογισου η Σωτηριου τα περιγραφει τοσο ανατριχιαστικα ολα κι ας ηταν κομμουνιστρια που πανω απο ολα εβαζε την προωθηση της συναδελφωσης των λαων...Δεν υπαρχουν λοιπον δικαιολογιες κι "αλλοθι".
Γιατι το φαινομενο Ρεπουση δεν εστιαζεται στο ατομο,αλλα σε μια ευρυτερη ταση της Αριστερας να απεκδυθει ο,τιδηποτε πατριωτικο.στο ονομα ενος ουτοπιστικου διεθνισμου σεμια εποχη που Τουρκια,Γερμανια κι ενα σωρο αλλα συμφεροντα επιβουλευονται αυτον τον τοπο.Αλλα ξερεις, Αρη, η Αριστερα εδωσε το αιμα αμετρητων αγωνιστων της για την ελευθερια αυτου που λεμε Πατριδα στην ουσιαστικη του υποσταση.Ειναι εγκλημα να εκχωρει σημερα ο προοδευτικος χωρος την εννοια "Ελλαδα"και την αγωνια αυτου του εθνους για την επιβιωση του(εδαφικη,πολιτισμικη και βιολογικη)στην ακροδεξια ρητορικη πολιτικων σχηματων που ξερουμε εκπροσωπησαν το δωσιλογισμο,τους γερμανοτσολιαδες,τους πολεμοκαπηλους και το παρακρατος ανα τν 20ο αιωνα...
Για αυτο θεωρω προσωπικοτητες τυπου Ρεπουση ,οχι μονο προκλητικα αναλγητες κι ανικανες να παραξουν κατι ωφελιμο ,ειτε σε επιστημονικο ειτε σε πολιτικο επειπεδο ,αλλα κι επικινδυνες.Ανιστορητη κι εναντιον των ιδιων τν ανθρωπιστικων μας αισθηματων καθε αποπειρα αποδοχης κ υπερασπισης της...
Θα εκτιμησω ενα σχολιασμο σε αυτα,εαν επιθυμεις ,Αρη...
avatar
michalex 31.5.2013 | 22:08
Εσύ Άρη τι ακριβώς λες ότι ΔΕΝ έγινε. Το ότι δεν τραγούδησαν το έχετε γεια βρυσούλες, το ότι δεν χόρεψαν ή το ότι δεν αυτοκτόνησαν για να μην πέσουν στα χέρια των Τούρκων; Την αυτοκτονία των γυναικών αυτών σαν γεγονός τη δέχεσαι; γιατί με τον τίτλο του άρθρου σου δείχνεις το αντίθετο.


[Απάντηση Άρη: Ο τίτλος λέει ότι ο "Χορός του Ζαλόγγου" δεν είναι αληθινός, και όχι οι θάνατοι στο Ζάλογγο. Τι ακριβώς μπερδέψατε;]
avatar
Η αφάνα του Σοπενάουερ 1.6.2013 | 10:43
Kαι κάτι ακόμη. Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη μη ύπαρξη κάποιων καλολογικών στοιχείων όπως ο χορός, τα οποία μετατρέπουν την αφήγηση προς το ηρωικότερον και σε μια αμφίσημη δήλωση της Ρεπούση η οποία ισοπεδώνει το ίδιο το γεγονός, κατατάσσοντάς το στους εθνικούς μύθους εν όλω.
Boris kidric 1.6.2013 | 11:15
Οι μύθοι και οι θρύλοι είναι συστατικό κομμάτι της εθνικής αφήγησης των εθνών- κρατών. Οι περισσότεροι έχουν επινοηθεί ή ο πυρήνας των ιστορικών γεγονότων, έχει ντυθεί με άπειρη σάλτσα. Για το θέμα αυτό διαβάστε το βιβλίο του Χόμπσμπαουμ, "Η επινόηση της παράδοσης."
Το θέμα με την Ρεπούση δεν είναι ο "ανθελληνισμός" της. Το πρόβλημα της Ρεπούση είναι η αντι-επιστημονική της μέθοδος. Το θέμα δεν είναι αν υπήρχε χορός του Ζαλόγγου ή όχι, αλλά να αναδειχτούν οι κοινωνικές και πολιτικές συγκυρίες που επικρατούσαν εκείνη την εποχή και οι οποίες δίνουν ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο μια πράξη, μια επιλογή κτλ αποκτά την αιτία της, την αφορμή της και έχει κάποιες συνέπειες. Αν αφαιρέσεις το ιστορικο-κοινωνικό-οικονομικό- πολιτικό πλαίσιο από τα γεγονότα, διαπράττεις τραγικό επιστημονικό σφάλμα.
Η Ιστορία είναι επιστήμη, έχει κανόνες, νόμους, μεθοδολογία κτλ. Το να τα αγνοείς αυτά, είναι σα να πηγαίνεις να χτίσεις σπίτι, νομίζοντας πως μπορείς να κάνεις ό,τι σου καπνίσει. Το σπίτι θα πέσει. Δυστυχώς όμως οι κοινωνικές επιστήμες πάσχουν από το σύνδρομο της οικειότητας, όλοι νομίζουν ότι ξέρουν αλλά στην ουσία είναι απλά ημιμαθείς.
avatar
Daniel Deronda 1.6.2013 | 11:58
Προς Τιτίκα,
συμφωνώ απόλυτα με όσα λες, μόνο μια μικρή διευκρίνηση για την Αριστερά θα ήθελα να κάνω. Δεν είναι δυνατόν καταρχάς να θεωρούμε αριστερά τη ΔΗΜΑΡ αν εχουμε διαβάσει προσεκτικά τις θέσεις της. Το ότι δηλώνει καποιος αριστερός, δε σημαίνει ότι είναι κιόλας. Όσο για την πραγματική αριστερά, υπάρχουν πάρα πολλές τάσεις εντός της σχετικά με τα εθνικά ζητήματα και η οι διαφορές ανάμεσα στο Συριζα και το ΚΚΕ ως προς αυτό το ζήτημα είναι τεράστιες.
imwrong 1.6.2013 | 14:10
Αγαπητέ Άρη, ποιες είναι οι πηγές σου γι' αυτά που γράφεις για το χορό του Ζαλόγγου;


[Απάντηση Άρη: Μπορείτε να δείτε στο λινκ που έτσι κι αλλιώς παραθέτω, για τις Αναφορές. Δεν το έβαλα για πλάκα :)]

imwrong 2.6.2013 | 02:03
τώρα συνεννοηθήκαμε. Αλλά μόνο μεταξύ μας.
avatar
allotrios 12.8.2013 | 21:57
Χαχα είμαι νέος στο site και βλέπω όλα αυτά τα κείμενα και τις απόψεις, επιστημονικές ή μη κλπ. Γελώ γιατί ένα πράγμα πρέπει να καταλάβουμε: ότι δεν υπάρχει Αλήθεια. Ούτε επιστημονική αλήθεια υπάρχει. Στο συγκεκριμένο ζήτημα μπορεί η μια πλευρά να παραθέσει εργασίες υπέρ και η άλλη κατά. Ακόμα και βίντεο να υπήρχε που θα κατέγραφε το γεγονός πάλι δεν θα ήταν καθολικά αληθινό.
avatar
little blossom 30.5.2013 | 22:43
το ελληνικό σχολείο κάνει μεγάλο κακό στα παιδιά. κι αν δεν αλλάξει αυτό, δεν θα αλλάξει ποτέ κι ο μέσος Έλληνας.
Μένης 31.5.2013 | 02:04
Το Ζάλογγο (με χορό ή χωρίς) ως πληροφορία δεν είναι το χειρότερο που συμβαίνει στα ελληνικά σχολεία. Ούτε καν στη λίστα του Top10 δεν είναι.
Lucretius 31.5.2013 | 03:33
Όντως: Προηγούνται τα θρησκευτικά (το κατηχητικό δηλαδή) και οι δεκάδες ημερομηνίες, μάχες και ονόματα στην ιστορία.
avatar
little blossom 31.5.2013 | 10:37
φανατισμό το λέμε αγαπητέ/ή, και τέτοιου είδους παραμυθάκια τον ενισχύουν με τον καλύτερο τρόπο. άλλο το Ζάλογγο ως πληροφορία, κι άλλο η πλύση εγκεφάλου που υφιστάμεθα στο σχολείο.
avatar
d.d.l. 30.5.2013 | 22:47
Καλά εδώ μας ενοχλεί η δασκάλα μουσικής που βάζει τα παιδάκια να τραγουδήσουν τον κεμαλ του Χατζηδάκη πώς να μην αντιδράσουμε στις ρήσεις μιας ιστορικού που απορρίπτει τους εθνικούς μας μύθους....Ω Ελλάδα της αμάθειας, της μισαλλοδοξίας και εθνικού φρονήματος!
rock lobster 30.5.2013 | 22:51
Η Ρεπούση μίλησε για μία αντικειμενική αλήθεια. Όμως όταν λες κάτι έχει σημασία και το πότε το λες και για ποιο λόγο το λες.

Όταν λοιπόν έχεις προσβάλλει την μνήμη εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων και έχεις μιλήσει (έχεις γράψει βασικά) για "στρίμωγμα στο λιμάνι της Σμύρνης" αυτό που έκανε είναι το λιγότερο πρόκληση. Προσπαθεί να αποπροσανατολίσει για να κρύψει αυτές τις αναφορές, ενόψει της ψήφισης (ή της μη ψήφισης) του αντιρατσιστικού νόμου.
avatar
d.d.l. 30.5.2013 | 23:16
δεν έχει γράψει για στρίμωγμα ούτε για συνωστισμό, έγραψε ότι συνωστίζονταν, ρήμα με αντικειμενικά αρνητική διάσταση γι' αυτό και διορθώθηκε κατοπιν παρατηρήσεων.
avatar
titika1862 30.5.2013 | 23:46
Ναι και ο συνωστισμος στους δρομους της πολης , η σε μια πολυπληθη συναυλια αρνητικο προσημο εχει...Ειναι το ιδιο?Δεν επιτρεπεται μια επιστημων που εχει χρυσοπληρωθει για να συγγραψει αυτα τα βιβλια να γραψει κατι που επιδεχεται αμφισβητησης κ "διορθωσης κατοπιν παρατηρησεων".Δεν ειναι παιδακι του Δημοτικου που γραφει εκθεση κ τη διορθωνει ο δασκαλος.Ειναι μια υποτιθεται κορυφαια επιστημων ,που χαρασσει και εκπαιδευτικη πολιτικη στα σχολεια...Δεν επιτρεπονται τετοιες αστοχιες.Η εκφραση "συνωστιζονται" ηταν εγκληματικη -πληρως αποφορτισμενη απο το βαρος των αληθινων γεγονοτων ,που ηταν η σφαγη απο τους ΜΕΝΟΜΕΝΟΥΣ ΤΣΕΤΕΣ των κεμαλικων στρατευματων.Οι Ελληνες δε "συνωστιστηκαν"επειδη ειχαν απεργια οι...ναυτεργατες στον Πειραια , συνωστιστηκαν διοτι ΔΕΝ υπηρχε διεξοδος διαφυγης ,αφου οι τσετες ειχαν κατακλυσει τους δρομους της φλεγομενης Σμυρνης κι εσφαζαν ,βιαζαν ,κομματιαζαν,κρεμουσαν αβερτα κι αδιακριτως.Και να σημειωσω οτι οι Κεμαλιστες δεν πυρπολησαν μονο τον ελληνικο τομεα της Σμυρνης αλλα και τη συνοικια των Αρμενιων ,που οι ανθρωποι δεν ειχαν αναμειξη στη Μικρασιατικη εκστρατεια.Αρα η απωθηση των Ελληνων δεν μοναχα η περιβοητη "υπερασπιση" των "πατριων εδαφων" εκ μερους των Τουρκων -ηταν απλα μια τελεια αφορμη να τελειωνουν οι Τουρκοι με το ακμαζον χριστιανικο στοιχειο,βγαζοντας ολο τους το διαχρονικο μισος.Η Ρεπουση και με τη σταση εναντιον των Ποντιων δειχνει μια περιεργη ανοχη για να μην πουμε ευαρεσκεια σε αποτροπαια εγκληματα εναντιον αθωων αμαχων.Παραξενο αυτο για μια "φιλαληθη".φιλειρηνιστρια"επιστημονα...
avatar
atman 31.5.2013 | 11:40
οπως συνωστίζομαι στο balux οταν θελω να παραγειλω ποτο δηλ, ή στη bara του Bios???????????????????????
ge0p 2.6.2013 | 16:17
η Hislop στο καινουριο βιβλιο της "το νημα" περιεγραψε πολυ καλυτερα την ιστορικη καταστροφη της Σμυρνης. οποιος ετυχε να διαβασει το βιβλιο πιστευω εμαθε καλυτερη ιστορια απο τα παιδια που τα πληροφορηθηκαν απο το συγγραφικο ταλεντο της ρεπουση.
12345
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ