Ο χρυσός της Κολομβίας, πέρα από το Ελ-Ντοράντο

Θησαυροί από την αρχαία Κολομβία με αφορμή τη νέα έκθεση του Βρετανικού Μουσείου
3.10.2013 | 17:52

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι την προσοχή των ημερών θα κλέψει η καινούργια έκθεση του Βρετανικού Μουσείου με τίτλο Shunga, Ιαπωνική Ερωτική Τέχνη από το 1600 ως το 1900. Ο κατάλογος προπωλείται και είναι ήδη ανάρπαστος. 

Το θέμα όμως ξεφεύγει από τη θεματολογία της στήλης, κι έτσι στρέφω την προσοχή μου στην επόμενη έκθεση που θα εγκαινιαστεί στο Βρετανικό Μουσείο με τίτλο Πέρα απο το Ελ-Ντοράντο, Δύναμη και Χρυσός στην αρχαία Κολομβία (17 Οκτωβρίου 2013-23 Μαρτίου 2014). 

 

 

Στην έκθεση αυτή θα εξερευνηθούν οι πολιτισμοί της Κολομβίας πριν την άφιξη των Ισπανών στη χώρα το 16ο αιώνα. Πολλά από τα αντικείμενα της έκθεσης θα έρθουν στο Λονδίνο με προσωρινό δανεισμό από το περίφημο Μουσείο του Χρυσού στην Μπογκοτά. Επ'ευκαιρία λοιπόν της έκθεσης σας παρουσιάζω 10 χρυσά αριστουργήματα από το Museo del Oro. 

 

 

 

 Η Σχεδία της Muisca, το κορυφαίο αριστούργημα του μουσείου. Θεωρείται εθνικός θησαυρός και δεν εξάγεται ποτέ για έκθεση απο τη χώρα. Είναι κατασκευασμένο με την τεχνική του χαμένου κεριού ως ένα ενιαίο κομμάτι από κράμα μετάλλου που περιλαμβάνει χρυσό σε ποσοστό 80% και χαλκό. Το ομοίωμα αποδίδει μια σκηνή από την τελετή του El-Dorado, δηλαδή της ενθρόνισης του αρχηγού των Muisca: επάνω σε μια σχεδία ταξιδεύουν στο κέντρο ο αρχηγός και γύρω του άλλοι συνοδοί. Σύμφωνα με το τελετουργικό των Muisca ο νέος αρχηγός κάλυπτε όλο το σώμα του με χρυσό και κρατώντας στα χέρια σμαράγδια και χρυσό βουτούσε στη λίμνη Guatavita για να τα προσφέρει στους θεούς. 600-1600 μ.Χ.

 

 

Το Poporo είναι τελετουργικό σκεύος που περιείχε κονιορτοποιημένο ασβέστη από απολιθωμένα όστρεα, ο οποίος χρησιμοποιόταν για το μάσημα των φύλλων της κόκας. Το συγκεκριμένο αντικείμενο, το Poporo Quimbaya, ήταν μάλλον ταφικό κτέρισμα και περιέχει ακόμη ασβέστη. Χρονολογείται το 300 μ.Χ. και είναι από τα πιό αναγνωρίσιμα τεχνουργήματα της προκολομβιανής τέχνης. 

 

 

Ανθρωπόμορφη μάσκα από το Tierradentro, 200 π.Χ.-900 μ.Χ.

 

  Περίαπτο με τη μορφή φτερωτού ψαριού, San Agustin, 1-900 μ.Χ.

 

Κόσμημα στήθους με τη μορφή του ανθρώπου-νυχτερίδα. Sierra Nevada de Santa Marta, 900-1600 m.X.

 

Βραχιόλι από το Tierradentro, 200 π.Χ.-900 μ.Χ. 

 

Ομοίωμα περιβόλου με κεντρική μορφή έναν δικέφαλο άνδρα. Muisca, 600-1600 μ.Χ. 

 

 

 Κόσμημα στήθους με τη μορφή ανθρώπου-πτηνού. Περιοχή Cauca, 900-1600 μ.Χ.

 

Κόσμημα στήθους με γεωμετρικά και ζωόμορφα θέματα. Quimbaya, 700-1600 m.X. 

 

Κόσμημα στήθους με ανθρωπόμορφα και ζωόμορφα χαρακτηριστικά. Περιοχή Tolima, 1ος αι. π.Χ.-700 μ.Χ. 

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
6 Σχόλια
tæZz 4.10.2013 | 10:03
Καταπληκτική έκθεση με μοναδικής τέχνης κτερίσματα!

Θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να μπορούσαν να συγκεντρωθούν μαζί σε μια έκθεση τα καλλιτεχνήματα και τα βασιλικά κοσμήματα που λεηλάτησαν και έκλεψαν οι Ισπανοί, Φράγκοι, Ιταλοί και λοιποί Δυτικοί κατα την διάρκεια της Δ' Σταυροφορίας και της ακόλουθης Φραγκοκρατίας, δλδ την Άλωση της Κωνσταντινούπολης και την καταλήστευση των εδαφών της (Ανατολικής Ρωμαικής Αυτοκρατορίας <Βυζάντιο>).

Βλέπουμε ότι οι Δυτικοί, λίγο πριν καταληστεύσουν και εξοντώσουν τους πολιτισμούς της Αμερικανικής Ηπείρου είχαν ήδη κάνει "πρόβα τζενεράλε" στην Ρωμανία και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
avatar
ΕΥΡΗΜΑΤΑ 4.10.2013 | 17:32
Ένα τέτοιο εγχείρημα μόνο σε έκδοση μπορώ να το φανταστώ, η οποία μάλιστα θα απαιτούσε τεράστια έρευνα (η οποία όμως θα άξιζε τον κόπο, έχετε δίκιο!)
[email protected] 4.10.2013 | 11:09
Κάτι παραπάνω από εντυπωσιακό! Ευχαριστούμε.
avatar
Ανώνυμος/η 4.10.2013 | 22:46
Πολύ όμορφα κι ενδιαφέροντα εκθέματα, μια και προέρχονται από πολιτισμούς που εμείς τους γνωρίζουμε ελάχιστα. Γιατί οι χρονολογήσεις έχουν τόσο μεγάλες αποκλίσεις (ανώτερη-κατώτερη);
avatar
ΕΥΡΗΜΑΤΑ 5.10.2013 | 16:54
H ερώτησή σας είναι πραγματικά πολύ εύστοχη. Δεν είμαι βέβαιη για την απάντηση γιατί δεν είμαι ειδική στους πολιτισμούς αυτούς, αλλά πιθανολογώ δύο απαντήσεις: 1. ότι όταν ένα αρχαίο αντικείμενο (και αυτό ισχύει ανεξαρτήτως τόπου και εποχής) δεν βρεθεί στην ανασκαφή, αλλά από λαθρανασκαφή, σύλληση κλπ. καταλήξει στο εμπόριο αρχαιοτήτων, δεν μπορεί με ασφάλεια να χρονολογηθεί.
2. τα συγκεκριμένα αντικείμενα αποδίδονται σε πολιτισμούς που καλύπτουν ένα μεγάλο χρονολογικό φάσμα και η εξέλιξη της τέχνης είναι περιορισμένη.
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ