Φίκος: Ο ένδοξός μας βυζαντινισμός στους τοίχους των πόλεων

Ο ιδιότυπος street artist μιλάει στο LIFO.gr
15.7.2014 | 15:00

ΚΛΙΚ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ

 

Η βυζαντινή ζωγραφική χαρακτηρίζεται από αυτό που λέμε "αντίστροφη προοπτική". Όπως δηλαδή στην Αναγέννηση τα έργα εξελίσσονται στο βάθος του πίνακα, σα να συμβαίνουν σε ένα παράθυρο, πίσω από τον τοίχο, στη δική μας παράδοση συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Η ζωγραφική εξελίσσεται από τον τοίχο προς τα εμπρός, επομένως το χώρο -αλλά και το χρόνο- του θεατή. Μιλάμε δηλαδή για την πρώτη 4D ζωγραφική στην ιστορία... Bubbledays-Linz Austria

 

 

Για ποιον λόγο έγινες αγιογράφος;   

Δε θεωρώ τον εαυτό μου αγιογράφο, μάλιστα έχω γράψει και ένα άρθρο για αυτή τη λέξη που αποτελεί νεολογισμό και μάλιστα αδόκιμο όρο. Είμαι ζωγράφος. Όπως κάποιοι κάνουν μεταϊμπρεσιονισμό ή εξπρεσιονισμό, εγώ κάνω βυζαντινή ζωγραφική. Το ότι ζωγραφίζω και θρησκευτικά θέματα εκτός από κοσμικά δεν παίζει κανένα ρόλο. Ο Μιχαήλ Άγγελος ή ο Ραφαήλ έκαναν κατά κόρον θρησκευτική ζωγραφική όμως κανένας δεν τους αποκαλεί "αγιογράφους".

 

Το να ζωγραφίζεις στο δρόμο αυτά που είπαν χτες στις ειδήσεις το θεωρώ "ζωγραφικό κουτσομπολιό", όχι επαναστατική τέχνη... Bubbledays-Linz-Austria

 

Κάποια από τα έργα σου μοιάζει να τα περιβάλει ο μανδύας ενός ερωτισμού. Όπως για παράδειγμα το mural στο Linz της Αυστρίας. Πιστεύεις ότι ο έρωτας με τη θρησκεία είναι τόσο κοντά ώστε να μπορούν να συνυπάρξουν σε ένα έργο;

Είναι πολύ εύστοχη αυτή η ερώτηση γιατί αγγίζει την ουσία ενός πολύ σημαντικού προβλήματος, όχι ζωγραφικού αλλά θεολογικού-φιλοσοφικού. Είναι αλήθεια πως υπάρχει μια μεγάλη παρεξήγηση όσον αφορά τη σχέση έρωτος και χριστιανικής θρησκείας. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε για το συντηρητισμό της εκκλησίας σε θέματα σχέσεως των δύο φύλων. Η παρεξήγηση που ίσως μολύνει τις απόψεις κάποιων ιερέων (όχι το σύνολο της εκκλησίας) για το θέμα, προκύπτει από το νεοπλατωνικό δυϊσμό ύλης και πνεύματος. Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει θέση στις αρχές της χριστιανικής πίστεως που από την Παλαιά Διαθήκη αποδέχεται τον έρωτα σαν πηγή της ζωής, σαν ένα "θείο δώρο". (Το βιβλίο "Έρωτος φύσις" πραγματεύεται ακριβώς αυτό το θέμα και το συστήνω ανεπιφύλακτα στους ενδιαφερόμενους.) Ακόμα και στην ελληνική μυθολογία όμως, οι πρώτοι που γεννήθηκαν μετά το Χάος ήταν ο Έρως και η Γη. Αυτό λέει πολλά. Συνεπώς, ναι, σε ένα έργο που διαπνέεται από ελληνικό-βυζαντινό πνεύμα, είναι, ίσως, ακόμα και αναπόφευκτο να μη συνυπάρχουν αρμονικά ο έρωτας με τη θρησκεία.

 

Η street art καλύπτει πολλές ανάγκες μου εκ των οποίων η πιο σημαντική είναι να διαδώσω, όσο πιο άμεσα γίνεται, το μήνυμα πως η βυζαντινή ζωγραφική είναι "ζωγραφική" και όχι μόνο "αγιογραφία"... Creation of Demos in ancient Attica

 

Τι είναι για σένα ο Θεός;

Ως ορθόδοξος χριστιανός πιστεύω στο Θεό που πρεσβεύει η πίστη μου οπότε δε μπορώ να πω πολλά και πρωτότυπα πράγματα πάνω σ' αυτό. Αν έπρεπε να πω με μια λέξη τι είναι Θεός για μένα, η λέξη αυτή θα ήταν σίγουρα "Αγάπη".

 

Tοιχογραφίες στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Ζυρίχης

 

Έχεις αγιογραφήσει αρκετούς ναούς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ποιά ανάγκη εξυπηρετούν οι εικόνες κατά τη γνώμη σου στις εκκλησίες από την στιγμή που «ο Θεός βρίσκεται μέσα μας»; Δεν είναι κάτι περιττό;

Ο Θεός βρίσκεται μέσα μας και παντού αλλά η εικονογράφηση δεν αφορά αποκλειστικά το Θεό (ο οποίος έτσι κι αλλιώς δεν απεικονίζεται στην παράδοσή μας, η οποία ζωγραφίζει μόνο ότι έχει δει όντως ο άνθρωπος) αλλά την ιστορία της χριστιανικής πίστης. Είναι επομένως ιστοριογραφική και διδακτική, άρα κάθε άλλο παρά περιττή είναι. Αλλά για να το πάω και λίγο αλλού, θα απαντήσω "τις ίδιες ανάγκες με αυτές που εξυπηρετούσε και η εικονογράφηση των αρχαίων ελληνικών ναών".  Δε θα πρέπει να κοιτάμε τη χριστιανική τέχνη ξεχωριστά από την αρχαία ελληνική καθώς είναι πρώτη είναι η εξέλιξη της δεύτερης. Όπως οι αρχαίοι Έλληνες έκαναν ζωφόρο στον Παρθενώνα που απεικόνιζε τη μάχη των Ελλήνων με τις Αμαζόνες, έτσι στο χριστιανικό ναό υπάρχει η ζωφόρος που απεικονίζει τη ζωή του εκάστοτε αγίου ή του Χριστού. Ακόμα και η διάταξη των προσώπων στο τέμπλο της χριστιανικής εκκλησίας (Παναγία βρεφοκρατούσα και τιμώμενος άγιος αριστερά απο την Ιερά Πύλη-Χριστός και Ιωάννης ο Πρόδρομος δεξιά) είναι η ίδια με αυτή της ζωγραφικής της εισόδου των αρχαιοελληνικών τάφων.

Η εικονογράφηση των εκκλησιών κουβαλάει -και εξελίσσει- τη σοφία μιας παράδοσης χιλιάδων χρόνων, και μπορούμε να μάθουμε πολλά μελετώντας την. Το να απορρίπτουμε ότι δεν καταλαβαίνουμε και μάλιστα χωρίς να καταβάλλουμε την ελάχιστη προσπάθεια γι' αυτό, δεν είναι χαρακτηριστικό "ανοιχτού" ανθρώπου, αν και στην εποχή μας παινευόμαστε γι' αυτό.

Tοιχογραφία στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Ζυρίχης

 

Tοιχογραφία στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Ζυρίχης

 

Πρόσφατα ολοκλήρωσες ένα project το οποίο αφορούσε εσωτερικές τοιχογραφίες στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Ζυρίχης. Μίλησέ μου γι' αυτό.

Πριν κάποιους μήνες επικοινώνησε μαζί μου ένας από τους καθηγητές του Πανεπιστημίου λέγοντάς μου πως ενδιαφέρεται να αναμορφώσει το χώρο με κάποιες εσωτερικές τοιχογραφίες. Με είχε βρει από ένα άρθρο της Washington Times. Ο καθηγητής είναι υπεύθυνος του κτηρίου "Building of the Institute of Computational Science" και το ευχάριστο ήταν ότι είναι πολύ φιλότεχνος. Ένα από τα groups των ερευνητών μελετάει τη συμπεριφορά των ρευστών (νερό, αέρας κτλ), από το πως εξελίσσεται ο καρκίνος μέσα στο αίμα μέχρι το τι κινήσεις κάνουν τα χέλια προκειμένου να εξοικονομήσουν ενέργεια διασχίζοντας όλο τον Ατλαντικό ωκεανό! Η δουλειά που κάνουν είναι συναρπαστική, παρόλαυτά, η πρόκληση ήταν μεγάλη, καθώς με μια πρώτη ανάγνωση, αναρωτιέται κανείς, τι σχέση μπορεί να 'χει η βυζαντινή ζωγραφική με την τεχνολογία και τη φυσική! Κάναμε αρκετές συζητήσεις προκειμένου να βρούμε μια κοινή βάση. Το στοίχημα ήταν να συνδυάσουμε το βυζαντινό ύφος της ζωγραφικής μου με στοιχεία της φυσικής, της τεχνολογίας, κάτι από αρχαία Ελλάδα (προσωπική προτίμηση) αλλά και "κάτι από Ελβετία"! Έτσι, αφού καταλήξαμε στα θέματα, πραγματοποιήθηκαν μέσα σε 15 μέρες κάποιες τοιχογραφίες και στους 5 ορόφους του κτηρίου, οι οποίες καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα των αντικειμένων που αγγίζουν οι μελέτες τους, από τον σπουδαίο Ελβετό μαθηματικό Euler, μέχρι την προσωποποίηση της θάλασσας να κρατάει το άτομο του νερού και τον Αριστοτέλη να συνεργάζεται με τον Νεύτωνα. Ήταν πολύ μεγάλη εμπειρία για μένα καθώς πέρα από τη εικαστική δυσκολία του εγχειρήματος, το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο είναι ένα από τα σπουδαιότερα του κόσμου. Ακόμα και ο Αϊνστάιν σπούδασε εκεί!

 

 

Λεπτομέρεια τοιχογραφίας στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Ζυρίχης

 

Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου ζωγράφοι και πώς σε έχουν επηρεάσει;

Μπορώ να πω ότι θαυμάζω πάρα πολλούς ζωγράφους, παρόλαυτά, δε γνωρίζω κατά πόσο επηρεάζομαι άμεσα από αυτούς. Στην πραγματικότητα προτιμώ να αντλώ ένα "μάθημα" από την τέχνη του καθενός παρά να υιοθετώ στοιχεία της ζωγραφικής τους. Ο αγαπημένος μου ζωγράφος είναι ο Eλ Γκρέκο τον οποίο θεωρώ τη μεγαλύτερη ζωγραφική ιδιοφυία στην ιστορία της τέχνης. Το μάθημα του είναι "ο συνδυασμός των αντιθέτων παράγει το δυνατότερο αποτέλεσμα". Κάτι σαν κι αυτό που είχε πει ο Ηράκλειτος δυο χιλιάδες χρόνια πριν: "Εκ των διαφερόντων καλλίστην αρμονίην". Ο Ελ Γκρέκο ουσιαστικά έκανε κάτι φαινομενικά αδύνατο. Ένωσε δυο αντιδιαμετρικά αντίθετες τέχνες, τη Βυζαντινή και τη Δυτική. Η Βάσω Κατράκη είναι μια από τις σπουδαιότερες ελληνίδες καλλιτέχνιδες και με επηρέασε αρκετά σε κάποια φάση της ζωής μου. Οι πετρογραφίες της μου είπαν "όσο λιγότερα, τόσο πιο ουσιαστικα". Αν θέλεις να αναφέρω κάποια ονόματα αυτά θα ήταν: Φώτης Κόντογλου, Παρθένης, Σεζάν, Κλιμτ, Μοντιλιάνι, σύγχρονοι street artists όπως οι Os Gemeos, Aryz, Retna, ομάδες καλλιτεχνών όπως οι ζωγράφοι των αρχαιοελληνικών αγγείων της κλασικής περιόδου και οι καλλιτέχνες της αρχαίας Μεσοποταμίας. Δε θα μπορούσα φυσικά να μην αναφέρω ένα μεγάλο ζωγράφο ο οποίος όχι με επηρέασε, αλλά μου δίδαξε όσα ξέρω κι αυτός είναι ο Γιώργος Κόρδης.

 

 

 

Οι street artists της Αθήνας συνήθως περνούν κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα μέσα από τα έργα τους. Έχεις αντίστοιχο στόχο;

Όχι, το αντίθετο μάλιστα. Με κουράζει πολύ να βλέπω διαρκώς γύρω μου εικαστικά σχόλια για τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα της εποχής. Είναι το πιο εύκολο πράγμα για να ακουστεί κάποιος. Βάζει ένα παιδάκι που υποφέρει ή έναν πολιτικό γελοιοποιημένο κι αμέσως κάνει "σπουδαία τέχνη". Το να ζωγραφίζεις στο δρόμο αυτά που είπαν χτες στις ειδήσεις το θεωρώ "ζωγραφικό κουτσομπολιό", όχι επαναστατική τέχνη. Η τέχνη για μένα οφείλει να μιλάει για διαχρονικές αξίες και αλήθειες. Έτσι έκαναν επί χιλιάδες χρόνια μέχρι σήμερα όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί. Κάτι θα ήξεραν. Στην τελική, υπάρχουν και όμορφα πράγματα στη ζωή...

 

 

"I was born to love not to hate"

 

 

________________

 

Δώσε μου ένα top5 με κομμάτια που θα άκουγες ξανά και ξανά

 

Κανένας πόνος δεν ειν' αρκετός-Razastarr

 

Ρασόπουλο-Ποντιακή παραδοσιακή μουσική

 

Saviorself-Jedi Mind Tricks

 

Μιλώ για σένα-Θανάσης Παπακωνσταντίνου

 

Δεν ειν' αργά-Ρόδες 

 

 

 

 

Σε μια φωτογραφία μπροστά από ένα έργο σου στην Ιρλανδία ποζάρεις σαν να είσαι ένα από τα πρόσωπα του έργου. Αισθάνεσαι ότι κάποιες φορές ζεις περισσότερο στην φαντασία σου παρά στην πραγματική ζωή;

Όχι, είμαι βαθειά ρεαλιστής. Το έχω κάνει και με άλλα έργα αυτό και στην πραγματικότητα υποδηλώνει την αντίθετη διαδικασία από αυτή που περιέγραψες. Η ζωγραφική μου δηλαδή είναι αυτή που βγαίνει στον κόσμο μας κι εγώ αλληλεπιδρώ με αυτήν. 

Αυτό έχει να κάνει με τις αρχές της ζωγραφικής μου. Η βυζαντινή ζωγραφική χαρακτηρίζεται από αυτό που λέμε "αντίστροφη προοπτική". Όπως δηλαδή στην Αναγέννηση τα έργα εξελίσσονται στο βάθος του πίνακα, σα να συμβαίνουν σε ένα παράθυρο, πίσω από τον τοίχο, στη δική μας παράδοση συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Η ζωγραφική εξελίσσεται από τον τοίχο προς τα εμπρός, επομένως το χώρο -αλλά και το χρόνο- του θεατή. Μιλάμε δηλαδή για την πρώτη 4D ζωγραφική στην ιστορία, μετράει πάνω από χίλια χρόνια σαν ολοκληρωμένη εικαστική πρόταση και είναι ελληνική!

 

 

Lifeline

 

Limerick-Ireland

 

Ποια είναι η γνώμη σου για τα θαύματα της Εκκλησίας και ιδιαίτερα για αυτά που παίζουν κεντρικό ρόλο οι εικόνες των εκκλησιών (π.χ Δάκρυα που τρέχουν από τα μάτια της Παναγίας, φιδάκια που βγαίνουν γύρω από τις εικόνες κ.τ.λ.)

Η γνώμη μου είναι πως όποιος είναι ανοιχτός στο να δει, βλέπει. Και το αντίθετο. Είδα πρόσφατα μια συνέντευξη του Νηλ Άρμστρονγκ, όπου, μεταξύ πολλών, τον ρώτησαν: "Τι λες για τις φήμες που ακούγονται ότι το ταξίδι στη Σελήνη ήταν στημένο?" Κι αυτός απάντησε: "Πιστέψτε με, ένα τέτοιο εγχείρημα θα ήταν πολύ πιο δύσκολο να "στηθεί", παρά να γίνει πραγματικά". Το ίδιο πιστεύω κι εγώ για τα θαύματα. Αν πιστεύεις στο Θεό, καταλαβαίνεις πως είναι πολύ πιο εύκολο να γίνει ένα θαύμα, παρά να δημιουργηθεί ένα ψεύτικο από τους ανθρώπους. Το θέμα είναι λοιπόν αν έχεις πίστη σαν άνθρωπος και κατά πόσο είσαι ανοιχτός στο να "δεις".

 

 

Έχεις δεχτεί αποδοκιμασίες για τα έργα σου από καλλιτέχνες της εγχώριας street art;

Όχι, αλλά δε γνωρίζω κιόλας Έλληνες street artists. Όσους έχω γνωρίσει στο εξωτερικό εντυπωσιάζονται καθώς δεν έχουν ξαναδεί κάτι παρόμοιο. Στο εξωτερικό βέβαια οι άνθρωποι έχουν πιο αγνό κριτήριο. Δε συνδέουν άμεσα τη ζωγραφική μου με βυζαντινές εικόνες.

 

Salvation

 

Η street art καλύπτει κάποια ανάγκη σου που δεν μπορείς να την καλύψεις μέσω της βυζαντινής ζωγραφικής;

Η street art καλύπτει πολλές ανάγκες μου εκ των οποίων η πιο σημαντική είναι να διαδώσω, όσο πιο άμεσα γίνεται, το μήνυμα πως η βυζαντινή ζωγραφική είναι "ζωγραφική" και όχι μόνο "αγιογραφία". Πέρα από αυτό, σίγουρα μου δίνει τη δυνατότητα να δουλέψω σε μεγάλα μεγέθη αλλά και να έρθω σε επαφή με το αστικό περιβάλλον(≠αποστειρωμένο περιβάλλον εργαστηρίου) κάνοντας την τέχνη μου πιο διαδραστική. Πάντως η street art ήρθε σαν φυσική εξέλιξη για μένα καθώς υπήρξα για πολλά χρόνια graffiti writer στο παρελθόν.

 

Wasted Love

Wasted Love

 

Ποιά είναι η γνώμη σου για τους άθεους;

Η αθεία είναι μια μόδα της εποχής η οποία αργά ή γρήγορα θα περάσει. Είναι η φάση της ανθρωπότητας τέτοια που προσομοιάζει με αυτή του έφηβου νέου. Αφού έχει μάθει 5 βασικά πράγματα από το δημοτικό (20ος αιώνας και άνοδος της γνώσης και της τεχνολογίας) νομίζει πως τα γνωρίζει όλα, αμφισβητώντας και αγνοώντας έτσι οτιδήποτε ανώτερο από αυτόν, δηλαδή καθηγητές, γονείς κτλ (δηλαδή το Θεό). Ίσως πάρει αιώνες μέχρι η ανθρωπότητα να ενηλικιωθεί και να παραδεχτεί πως ναι, υπάρχει κάτι ανώτερο από τον άνθρωπο, αν και πιστεύω πως θα γίνει πολύ νωρίτερα. Όντας λάτρης των ντοκιμαντέρ, έχω ακούσει πολλές φορές από στόματα επιστημόνων τη φράση: "Αυτό το φαινόμενο δεν εξηγείται επιστημονικά, αλλά αν δίναμε ένα όνομα στη δύναμη που το προκαλεί, αυτό θα ήταν "Θεός". Για να ολοκληρώσω, προσωπικά σέβομαι τις απόψεις όλων, ακόμα κι αν δε συμφωνώ μ' αυτές. Αυτό που δε μ' αρέσει είναι όταν κάποιος άθεος δε σέβεται την πίστη μου, και είτε την προσβάλει, με οποιοδήποτε τρόπο, είτε μου κάνει λεκτική επίθεση επειδή υποθέτει ότι αφού κάνω βυζαντινή ζωγραφική λογικά είμαι ο επίσημος εκπρόσωπος της ορθόδοξης εκκλησίας και μπορεί να μου ξεφουρνίσει όλα του τα απωθημένα για τα "κακά" που του έχει κάνει η εκκλησία. Όσον αφορά όμως καθαρά (το τονίζω) το θέμα της πίστης, λυπάμαι τους άθεους. Μου φαίνεται πολύ θλιβερό να αδυνατείς να πιστέψεις σε κάτι παραπάνω από μια χούφτα χώμα και νερό. 

 

Wasted Love

 

Τι περιλαμβάνουν τα καλλιτεχνικά σου σχέδια για το άμεσο μέλλον;

Φεύγω σύντομα για Ίμπιζα όπου με έχουν καλέσει για μια τοιχογραφία και γυρνώντας, έχω αναλάβει την εξ ολοκλήρου εικαστική αναμόρφωση ενός σχολείου στην Αθήνα το οποίο θα είναι και το πρώτο σχολείο στην Ελλάδα ζωγραφισμένο βυζαντινά και με διδακτικό χαρακτήρα. Μετά από αυτό, το πρόγραμμα έχει δύο μεγάλα τοιχογραφικά projects και μια ατομική έκθεση στο εξωτερικό.

 

We fell the sick body- Six D.o.g.s gallery

 

Τι έμαθες για την ζωή μέσα από την βυζαντινή ζωγραφική; Η ελληνική ζωγραφική είναι ο πλέον κατάλληλος τόπος για να αναζητήσουμε μαθήματα για τη ζωή. Και αυτό, γιατί, πολύ απλά, είναι ο μοναδικός ίσως πολιτισμός που είπε "ζω-γραφική" ("γραφή της ζωής") αυτό που άλλοι λένε "βάψιμο". 

Η ζωγραφική που έχω σπουδάσει αποτελείται από 3 βασικά στοιχεία (σχέδιο, χρώμα, σύνθεση) και μπορώ να πω πως για κάθε στοιχείο, μπορούμε να βγάλουμε ένα μάθημα για τη ζωή. Το σχέδιο, διδάσκει πως στη ζωή, κάθε κίνησή μας χρειάζεται αποφασιστικότητα και ειλικρίνεια. Μόνο έτσι βγαίνει μια γραμμή καθαρή αλλά και προσωπική, όπως ακριβώς στη ζωγραφική των αρχαιοελληνικών αγγείων. Από το χρώμα έμαθα πως στη ζωή τα πάντα είναι σχέσεις. Δεν υπάρχει τίποτα "απόλυτο". Ένα ουδέτερο χρώμα δείχνει θερμότερο δίπλα σε ένα ψυχρότερο από αυτό, αλλά ψυχρότερο δίπλα σε ένα θερμότερο από αυτό. Τέλος, η σύνθεση της βυζαντινής-ελληνικής ζωγραφικής είναι το πιο σημαντικό μάθημα. Από αυτήν έμαθα πως ο κόσμος είναι ένα σφιχτά δεμένο σύνολο πραγμάτων και σχέσεων τα οποία αλληλεπιδρούν και αλληλοεξαρτώνται. Κάθε μικρή μας κίνηση επηρεάζει όλο το σύμπαν, όπως αλλάζοντας μια μόνο μικρή γραμμή, αλλάζει ο ρυθμός όλου του έργου.

 

Δημιουργία- Κελεός

 

 

________________

Περισσότερα για τον Φίκο και την δουλειά του στο site του και στην σελίδα του στο Facebook

 

 

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΚΡΗΣ
BIO ΑΡΘΡΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
13 Σχόλια
Κουλτούρα να φύγουμε 15.7.2014 | 11:56
Πολύ ωραίος λόγος. Επίσης πρέπει να είναι η πιό απλή και εμπεριστατωμένη άποψη που άκουσα για την αθεϊα.
Heuristically programmed ALgorithmic computer 15.7.2014 | 12:17
Εξαιρετικά έργα, κάτι διαφορετικό από τα κοινά graffiti.
Lucretius 15.7.2014 | 13:13
"Η αθεία είναι μια μόδα της εποχής η οποία αργά ή γρήγορα θα περάσε"

φυσικά, μια μόδα της εποχής, που κρατά ήδη από τον 6ο αιώνα π.Χ και εξαπλώνεται ευρύτερα με τον διαφωτισμό και το άνοιγμα του ανθρώπινου μυαλό.

"Όντας λάτρης των ντοκιμαντέρ, έχω ακούσει πολλές φορές από στόματα επιστημόνων τη φράση: "Αυτό το φαινόμενο δεν εξηγείται επιστημονικά, αλλά αν δίναμε ένα όνομα στη δύναμη που το προκαλεί, αυτό θα ήταν "Θεός".

Δύσκολο να το πει αυτό επιστήμονας, εκτός και αν το ντοκιμαντέρ έιναι για την Κιβωτό του Νώε.

"Αυτό που δε μ' αρέσει είναι όταν κάποιος άθεος δε σέβεται την πίστη μου, και είτε την προσβάλει, με οποιοδήποτε τρόπο, είτε μου κάνει λεκτική επίθεση επειδή υποθέτει ότι αφού κάνω βυζαντινή ζωγραφική λογικά είμαι ο επίσημος εκπρόσωπος της ορθόδοξης εκκλησίας και μπορεί να μου ξεφουρνίσει όλα του τα απωθημένα για τα "κακά" που του έχει κάνει η εκκλησία."

Ας είμαστε ειλικρινείς, η εκκλησία (ειδικά στην ελλάδα) είναι αυτή που κάνει δύσκολη την ζωή των Άθεων, παρά το αντίθετο. Ας πάρουμε για παράδειγμα την κατήχηση στα σχολεία, τις εικόνες παντού και τους θρησκευτικούς όρκους σε κάθε πτυχή του δημοσιου βίου.


" Όσον αφορά όμως καθαρά (το τονίζω) το θέμα της πίστης, λυπάμαι τους άθεους. Μου φαίνεται πολύ θλιβερό να αδυνατείς να πιστέψεις σε κάτι παραπάνω από μια χούφτα χώμα και νερό."

Δώσε μου αποδείξεις και θα δεχτώ ότι θες. Αλλά δέξου και εσύ οτι αν είχες γεννηθεί πεντακόσια χιλιόμετρα ανατολικά ή δυτικά θα πίστευες σε αντιδιαμετρικά δόγματα σχετικά με την φύση, την μορφή και τις ιδιότητες του θεού.
avatar
atman 15.7.2014 | 13:50
ουφ, το θέμα ειναι περισσότερο επιστημολογικο απο θεολογικό, για οποίον δεν γνωρίζει ότι "absence of evidence is not evidence of absence" τι συζήτηση να κάνεις;
Lucretius 15.7.2014 | 14:28
Eπίσης "extraordinary claims require extraordinary evidence".
Επίσης η παρουσία είναι που τεκμηριώνεται, όχι η απουσία, διαφορετικά περνάμε στη σφαίρα της ιπτάμενης αόρατης ιπτάμενης τσαγιέρας του Ράσελ, που επίσης δεν μπορεί να αποδειχθεί οτι δεν υπάρχει.

Ξέχασα να γράψω στο αρχικό ποστ οτι ο καλλιτέχνης φτιάχνει πραγματικά ωραία έργα.
avatar
atman 15.7.2014 | 17:40
φυσικά και η ιπταμενη αορατη τσαγιερα του Ρασελ δεν μπορει να αποδειχθει.
ενα τόσο απλο πράγμα αποτελει ήδη ένα σημαντικό περιορισμό, δεν μας λεει κάτι για τα επιστημολογικα ορια της γνώσης;
LaodamasQuale 16.7.2014 | 02:46
Η Επιστήμη και η Φιλοσοφία δεν ισχυρίζονται όμως ότι κατέχουν την Αλήθεια ενώ οι Αβρααμικές παραδόσεις το κάνουν ασύστολα. Ούτε καν οι υπόλοιπες θρησκείες δεν θεωρούν ότι κατέχουν την σωστή και ολόκληρη Αλήθεια. Ίσως και γι'αυτό οι θρησκευτικοί πόλεμοι γίνονται αποκλειστικά μεταξύ μουσουλμάνων, χριστιανών και εβραίων. Δεν γνωρίζω αν υπάρχει Θεός-α-οι αλλά είμαι σίγουρος ότι ούτε και κανένας άλλος γνωρίζει και αν είναι να ερμηνεύσω κάτι από τις χριστιανικές παραδόσεις, αυτό θα ήταν ότι είναι απύθμενη αλαζονεία να πιστεύεις ότι γνωρίζεις ένα υποθετικό Άπειρο Ον μέσα από τα γυαλιά του δόγματός σου και κατάλυση του ότι έχει πει ο Χριστός να καταδικάζεις και να μισείς στο όνομα του. Imho.
Lucretius 16.7.2014 | 20:43
Τα όρια της γνώσης περιορίζονται από αυτό που μπορεί να γίνει γνωστό. Ο θεός παλιότερα βρισκόταν πίσω από οτιδήποτε δεν μπορούσε να εξηγηθεί, από τον καιρό μέχρι τις ασθένειες. Ο θεός σήμερα βρίσκεται στα κενά που δεν έχει καλύψει ακόμη η επιστήμη - και όλο μικραίνουν.
avatar
atman 25.7.2014 | 10:53
@lucretius ". Ο θεός σήμερα βρίσκεται στα κενά που δεν έχει καλύψει ακόμη η επιστήμη - και όλο μικραίνουν. Πηγή: www.lifo.gr'
για οποιον εχει παρακολουθησει την επιστημονικη πορεια θα ήξερε οτι οσο περισσότερο φως απλωνεται τόσο περισσότερο σκοταδι φαινεται να αποκαλύπτεται.
Τον 19αι θεωρουσαν ότι μετα τον Μαξγουελ η φυσικη εχει τελειωσει και εμενε μονο η ερμηνεια της ακτινοβολιας μελανου σωματος να εξηγηθει.
Suprise suprise, εξηγήθηκε με την κβαντικη μηχανικη και απο τοτε όλα τα γραμμικα, ντετερμινιστικα μοντελα περι επιστημης που οι περισσότεροι μη επιστημονες (λανθασμενα) πιστευουν μεχρι τωρα πηγαν στραφι.
Αλανιάρης 30.7.2014 | 03:31
"φυσικά, μια μόδα της εποχής, που κρατά ήδη από τον 6ο αιώνα π.Χ και εξαπλώνεται ευρύτερα με τον διαφωτισμό και το άνοιγμα του ανθρώπινου μυαλό."

Αν ίσχυε κάτι τέτοιο στα κομουνιστικά κράτη που μεγάλωσαν με απαγόρευση θρησκείας και σκληρή Αθεϊστική προπαγάνδα δεν θα είχαν αύξηση οι θρησκευόμενοι, στην Ρωσία από 12% έφτασαν στο 87% και στην Κίνα ο προσηλυτισμός σε θρησκείες από τότε που σταμάτησε η αντιθρησκευτική πολιτική σκαρφάλωσε στο 85%. Εκεί τι έγινε;; Έκλεισαν τα μυαλά τους; Εγώ πιστεύω ότι ο υλισμός κλείνει το μυαλό απ ότι το ανοίγει γιατί είναι μια στείρα μορφή σκέψης που αναγνωρίζει μόνο ότι βλέπει.

"Δύσκολο να το πει αυτό επιστήμονας, εκτός και αν το ντοκιμαντέρ έιναι για την Κιβωτό του Νώε. "

Δύσκολο ξεδύσκολο η συντριπτική πλειοψηφία των Επιστημόνων πιστεύουν σε μια ανώτερη δύναμη, το 48% διατηρούν μια θρησκεία και το 11% πιστεύει σε μια ανώτερη δύναμη. Η Ιστορία του Νώε είναι μια παραβολική ιστορία για τους δίκαιους και την επιβίωσή τους.

http://www.pewforum.org/2009/11/05/scientists-and-belief/

Τα πράγματα για σένα είναι πολύ χειρότερα στους Κορυφαίους Επιστήμονες που οι θρησκευόμενοι είναι ακόμα πιο ψηλά!

http://blogs.discovermagazine.com/intersection/2010/04/13/are-top-scientists-really-so-atheistic-look-at-the-data/

'Ας είμαστε ειλικρινείς, η εκκλησία (ειδικά στην ελλάδα) είναι αυτή που κάνει δύσκολη την ζωή των Άθεων, παρά το αντίθετο. Ας πάρουμε για παράδειγμα την κατήχηση στα σχολεία, τις εικόνες παντού και τους θρησκευτικούς όρκους σε κάθε πτυχή του δημοσιου βίου.''

Μπορείς να απαλλαγείς από τα περισσότερα, το ότι σε ενοχλούν οι εικόνες μάλλον δείχνει κάποια εμμονή, συνομιλώντας με άθεους όλο και περισσότερο πιστεύω στην ύπαρξη δαιμονίων γιατί ένας πραγματικός άθεος είναι απάθεος με ότι αφορά την θρησκεία οπότε και "άθεους" σαν εσένα κάτι άλλο τους οδηγεί ώστε να εξαπολύουν τέτοια επίθεση σε κάτι τόσο ωφέλιμο για την ψυχολογία όσο η πίστη και τόσο όμορφο όπως τα θρησκευτικά έθιμα και η θρησκευτική τέχνη.

http://www.livescience.com/18421-religion-impacts-health.html

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140328103043.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140116084846.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140403095135.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131218100139.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131003093041.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140418161431.htm

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131220154509.htm

"Δώσε μου αποδείξεις και θα δεχτώ ότι θες. Αλλά δέξου και εσύ οτι αν είχες γεννηθεί πεντακόσια χιλιόμετρα ανατολικά ή δυτικά θα πίστευες σε αντιδιαμετρικά δόγματα σχετικά με την φύση, την μορφή και τις ιδιότητες του θεού."

Οντολογική απόδειξη (Γιατί υπάρχει κάτι;), Κοσμολογική απόδειξη (Fine Tuning), Μαθηματική απόδειξη(Godel's theorem), Λογική απόδειξη (κάτι αναίτια από το απόλυτο τίποτα δεν μπορεί να συμβεί). Όταν ένας άθεος λέει ότι όσο ανακαλύπτουμε το Σύμπαν τόσο πιο πίσω πάει ο Θεός βγάζει τα μάτια του γιατί το σύμπαν έχει αρχή, όσο ανακαλύπτουμε πώς δουλεύει το Σύμπαν τόσο η Τυχαιότητα εξαφανίζεται γιατί φαίνεται ότι το Σύμπαν ήταν προκαθορισμένο, το Σύμπαν είναι καθορισμένο για αυτό και η Επιστήμη φέρνει αποτέλεσμα και επιστήμη κάνουν μόνο όντα με Νου που ακολουθάνε τον Ντετερμινιστικό τρόπο σκέψης και αφού το Σύμπαν είναι καθορισμένο τότε είναι προϊόν ενός Νου! Οτιδήποτε άλλο θα προϋπόθετε τυχαιότητα κάτι που η Επιστήμη φυσικά δεν δέχεται. Το Σύμπαν είχε μια Κοσμική αρχή, το απέδειξε το BVG Theorem, το Σύμπαν ήταν προκαθορισμένο να φτιάξει ζωή με συνείδηση αλλά και να την συντηρήσει όμως το Σύμπαν είναι ασυνείδητο και δεν είναι αιώνιο οπότε είναι αποτέλεσμα μιας ανώτερης συνείδησης. Αν αφαιρέσουμε τον Θεό το Σύμπαν ξεπετάχτηκε από το απόλυτο τίποτα, συναρμολογήθηκε τυχαία και είμαστε εδώ κατά τύχη. Όποιο επιστημονικό βιβλίο και αν κοίταξα το τίποτα η τυχαιότητα και η τύχη δεν υπάρχουν σαν επιστημονική εξήγηση.
avatar
atman 15.7.2014 | 14:19
Σε αυτο το πνεύμα βέβαια βρίσκς ποιο ενδιαφέρον αυτό: https://pbs.twimg.com/media/A_ccB3iCcAIMgXw.jpg ποιου είναι;

to_kerataki_mou 16.7.2014 | 02:26
Εχθές μόλις πέρασα έξω από το Γεωπονικό στην Ιερά Οδό. Έτσι και δείτε πώς έχουν κάνει την τοιχογραφία ...
avatar
paramagazo 16.7.2014 | 10:55
Μου φαίνονται πανέμορφες εικόνες,
απόδειξη ότι το παρελθόν μπορεί να ζωογονήσει το παρόν στα χέρια
δημιουργικών ανθρώπων

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ