Τελικά τα αυγά βλάπτουν την υγεία μας; Μπορεί, λένε οι επιστήμονες

WELL BEING

Τελικά τα αυγά βλάπτουν την υγεία μας; Μπορεί, λένε οι επιστήμονες

Μια καινούργια έρευνα που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα συνέδεσε την κατανάλωση των αυγών με τις καρδιαγγειακές παθήσεις. Κατά πόσο όμως ισχύει αυτό;

 

Παρακάτω ακολουθούν διάφορες μελέτες που έχουν γίνει κατά καιρούς και έχουν επικεντρωθεί στις επιπτώσεις των αυγών στην υγεία μας.


Ενώ οι διατροφολόγοι συνιστούν να βάζουμε όσο το δυνατόν λιγότερη χοληστερόλη στη διατροφή μας, μια επιστημονική έρευνα που διεξήχθη το 2015 έδειξε ότι η χοληστερόλη είναι ένα θρεπτικό συστατικό, το οποίο δεν θα έπρεπε να φοβόμαστε να υπερκαταναλώσουμε.


Στην συνέχεια, μια μακροπρόθεσμη έρευνα της Jama (Επιστημονική Περιοδική Έκδοση), στην οποία συμμετείχαν 30.000 άντρες και γυναίκες χωρίς καμία καρδιαγγειακή πάθηση, έδειξε ακριβώς το αντίθετο.

 

Οι ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Σικάγου, με επικεφαλής τον Victor W. Zhong, διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση μόλις μισού αυγού την ημέρα θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο για καρδιακή νόσο, εγκεφαλικό επεισόδιο και πρόωρο θάνατο.

 

Όσο μεγαλύτερη δηλαδή ήταν η κατανάλωση των αυγών, τόσο αυξανόταν και ο κίνδυνος. Ενώ όσοι κατανάλωναν λιγότερο από ένα αυγό την εβδομάδα δεν είχαν αυξημένο κίνδυνο.

 

Η έρευνα που διήρκεσε 17,5 χρόνια έδειξε ότι κάθε 300 χιλιοστόγραμμα χοληστερόλης που προστέθηκαν στην διατροφή, αύξησαν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου κατά 17 τοις εκατό και του πρόωρου θανάτου από οποιαδήποτε αιτία κατά 18 τοις εκατό.

 

Άλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που οι ειδικοί έχουν χαρακτηρίσει τα αυγά επικίνδυνα για την καρδιά. Για δεκαετίες συμβουλεύουν το κοινό να περιορίσει τα αυγά και να διατηρήσει την ημερήσια πρόσληψη χοληστερόλης μικρότερη των 300 χιλιοστόγραμμων, δεδομένου ότι ένας μεγάλος κρόκος αυγού περιέχει 200 χιλιοστόγραμμα χοληστερόλης.

 

Αλλά προτού να σταματήσετε την κατανάλωση των αυγών ή να αρχίσετε να τρώτε μόνο τα ασπράδια, αξίζει να αναλογιστείτε τα αδύναμα σημεία της έρευνας.

 

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 29.615 ενηλίκων, οι οποίοι δεν είχαν διαγνωστεί με καρδιακές νόσους. Ωστόσο, είχαν ανθυγιεινούς τρόπους ζωής, κατανάλωναν αλκοόλ, κάπνιζαν και αντιμετώπιζαν προβλήματα με το βάρος τους, την αρτηριακή πίεση και τα λιπίδια αίματος.

 

Στις δύο δεκαετίες που ακολούθησαν, 5.400 άτομα υπέστησαν καρδιαγγειακό επεισόδιο (συνήθως καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο) και 6.132 άτομα πέθαναν από άλλη αιτία.

 

Προσπαθώντας να διευκρινίσει πώς η κατανάλωση χοληστερόλης επηρέασε τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων, ο Dr. Zhong και η ομάδα του κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι μόλις μισό αυγό την ημέρα ή περίπου τρία μεγάλα αυγά την εβδομάδα αυξάνουν κατά 6% τις πιθανότητες ενός ατόμου να αναπτύξει καρδιαγγειακές παθήσεις.

 

Επειδή ωστόσο, δεν είναι μια ολοκληρωμένη μελέτη παρέμβασης, δεν είναι εφικτό να πούμε τι θα συνέβαινε εάν τα άτομα απέφευγαν τα αυγά και τρεφόντουσαν με άλλες τροφές.

 

Η αντικατάσταση κάποιων τροφών με άλλες τροφές μπορεί να είναι καθοριστικής σημασίας για την υγεία σας, λέει ο Dr. Frank B. Hu, καθηγητής διατροφής και επιδημιολογίας στο Χάρβαρντ.

 

Για παράδειγμα, εάν αντικαθιστούσατε τα αυγά με γιαούρτι χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά και το συνοδεύατε με φρούτα και ξηρούς καρπούς, πιθανόν να βελτιωνόταν η υγεία σας. Αλλά εάν τρώγατε 2 με 3 τηγανητά αυγά μαζί με λουκάνικα, μπέικον και τόστ με βούτυρο, δεν θα περίμενε κανείς ένα υγιές αποτέλεσμα, εξηγεί.


«Οι μελέτες έχουν δείξει ότι η μέτρια κατανάλωση αυγών δεν αυξάνει αισθητά τα επίπεδα χοληστερόλης», λέει Dr. Hu. « Η κατανάλωση τριών ή τεσσάρων αυγών την εβδομάδα δεν φαίνεται να έχει σημαντική επίδραση στη χοληστερίνη του αίματος, εκτός εάν το άτομο έχει υψηλή χοληστερόλη ή διαβήτη τύπου 2».


«Σε παλαιότερες μελέτες, στις οποίες συμμετείχαν υγιείς άνθρωποι, η μέτρια κατανάλωση αυγών δεν σχετιζόταν με σημαντική αύξηση καρδιαγγειακού κινδύνου» πρόσθεσε.

 

Ωστόσο, μεταξύ των 21.275 συμμετεχόντων που έλαβαν μέρος στη «Physicians' Health Study», μια μελέτη που κράτησε περισσότερα από 20 χρόνια, εκείνοι που έτρωγαν ένα ή περισσότερα αυγά την ημέρα ήταν πιο πιθανό να αναπτύξουν καρδιακή ανεπάρκεια από εκείνους που έτρωγαν αυγά σπάνια.


Είναι συνηθισμένο και λογικό να υπάρχουν μεταξύ των ερευνών διαφορετικά αποτελέσματα, επισημαίνει. Είναι μέρος της επιστημονικής διαδικασίας.


Ο Zachary S. Clayton, σε μια περιεκτική ανάλυση σχετική με την κατανάλωση αυγού και την υγεία της καρδιάς, την οποία δημοσίευσε το 2017, υποστήριξε ότι δίνοντας 2 αυγά την ημέρα σε υγιείς ανθρώπους, για δώδεκα εβδομάδες, δεν αυξήθηκε ο κίνδυνος, αντίθετα μειώθηκαν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων τους.


Ωστόσο, δήλωσε ότι είναι σημαντικό να διακρίνουν τα άτομα εάν τους επηρεάζει η όχι η χοληστερόλη. Τα αυγά μπορούν να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία κάποιων ατόμων, μπορεί να τους αυξάνουν τον κίνδυνο παρουσίασης καρδιαγγειακών παθήσεων ενώ σε άλλα άτομα να έχουν θετικές επιπτώσεις.


Αυτό, λοιπόν, το οποίο προτείνει είναι να κάνετε εξετάσεις αίματος και έπειτα να αρχίσετε την κατανάλωση των αυγών. Αφότου θα έχουν περάσει 3 με 4 εβδομάδες, κατά τις οποίες θα τρώτε αυγά, θα ξανακάνετε εξετάσεις. Εάν όλα παραμένουν φυσιολογικά στα επίπεδα του αίματος, τότε το αυγό συμβάλλει θετικά στην υγεία σας.


Εν τω μεταξύ, οι καταναλωτές πρέπει να λάβουν υπόψη τους ακόμη δύο σημαντικά ζητήματα. Αρχικά, τις άλλες τροφές που περιλαμβάνονται στην διατροφή τους.

 

Πρέπει να ακολουθούν ένα πρότυπο κατανάλωσης μεσογειακού στυλ, γεμάτο με φρούτα, λαχανικά, ψάρια και πουλερικά, ενώ είναι σημαντικό να τρώνε κόκκινο κρέας, τυριά και άλλα γαλακτοκομικά είδη, πλούσια σε λιπαρά, σπάνια.


Από την άλλη, τα αυγά είναι ένα φθηνό, εύπεπτο και εύκολο στην παρασκευή φαγητό, το οποίο έχει θετικές επιδράσεις όταν περιέχεται στην διατροφή των ηλικιωμένων και βοηθάει σημαντικά στην ανάπτυξη των μικρών παιδιών. Επίσης, παρά το υψηλό επίπεδο χοληστερόλης, δεν είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά.


Επιπλέον, τα αυγά έχουν σημαντικές θρεπτικές ουσίες. Σε ένα μεγάλο αυγό, λαμβάνετε περισσότερα από 6 γραμμάρια πρωτεΐνης ενώ αποτελεί πηγή φωσφόρου, καλίου, βιταμινών Α και D και διαφόρων βιταμινών B.

 

Ακόμη, έχουν μεγάλες ποσότητες λουτεΐνης και ζεαξανθίνης, οι οποίες έχουν συνδεθεί με την προστασία έναντι της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

 

Όσον αφορά τους κρόκους, αποτελούν βασικό θρεπτικό συστατικό, σημαντικό για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και του υγιούς νευρικού συστήματος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Well Being

ΑΡΚΑΔΙ: Ένα 100% φυσικό-φυτικό υγρό πράσινο σαπούνι χεριών που παράγεται στην Ελλάδα

Well Being

Ο σωστός τρόπος για να φροντίζετε τη στοματική σας υγεία

Well Being

Το στόμα λέει πολλά για την υγεία

Well Being

Box2Box: Σύμμαχος στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού αλλά και στην ευεξία μας

Well Being

Μια παλιά αποθήκη στο Μετς μετατράπηκε σε boutique gym

Well Being

Workout Hall: Ένα σύγχρονο προπονητήριο που έχει σκοπό να κάνει το fitness τρόπο ζωής

Well Being

4 προτάσεις για στιγμές ευεξίας και χαλάρωσης στο σπίτι

Well Being

Επιστροφή στο γραφείο: 5 ελαφριά γεύματα για κάθε μέρα της βδομάδας

Well Being

Παγωμένο τσάι: 5 φυσικά οφέλη που ενισχύουν τον οργανισμό

Well Being

Πού θα βρείτε αυθεντικές ιταλικές γεύσεις για θεματικές βραδιές με φίλους στο σπίτι