Έλεος με το αυτομαστίγωμα! Το βιβλίο απευθύνεται σε μαθητές 6ης Δημοτικού, όχι σε φοιτητές του Ιστορικού. Όταν απευθύνεσαι σε 12χρονα παιδιά, αναγκαστικά είσαι και λίγο απλουστευτικός (πολύ δε μάλλον όταν έχεις και να καλύψεις 5 αιώνες ιστορίας). Πέραν αυτού, το βιβλίο αποτελεί ανάγνωσμα μαθητών ελληνικών σχολείων, και επομένως είναι λογικό να βλέπει τα πράγματα από ελληνική οπτική. Το ίδιο συμβαίνει με τα βιβλία σε όλες τις χώρες του κόσμου. Ίσως είναι δυσάρεστο σε ορισμένους, αλλά στον πλανήτη εξακολουθούν να υπάρχουν κράτη, κυρίαρχες ιδεολογίες, κτλ. Όταν τα καταργήσει το υπόλοιπο ανθρώπινο γένος, ίσως θα ήταν καλή ιδέα να πράξουμε το ίδιο. Προς το παρόν όμως, το ό,τι δεν είμαστε παγκόσμια πρωτοτυπία δεν είναι και αξιοκατάκριτο. Πάντως, η εικόνα που προσπαθεί να περάσει το άρθρο για το σύγγραμμα (ότι είναι βαρετό, υπερβολικά εκτενές, πατριδοκάπηλο, κτλ) είναι παραπλανητική. Το βιβλίο διατίθεται στο διαδίκτυο στη διεύθυνση http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-F114/520/3380,13616/unit=2446 και ο καθένας μας μπορεί να το διαβάσει και να το κρίνει. Π.χ. στο πρώτο κεφάλαιο που πραγματεύεται θέματα ελληνικής ιστορίας (Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου), επί συνόλου 4 σελίδων, το κυρίως κείμενο είναι μία (1) σκάρτη σελίδα. Όλο το υπόλοιπο κεφάλαιο αποτελείται από: γλωσσάρι, πηγές, 1 παράγραφο που τιτλοφορείται «ματιές στο παρελθόν» (και αναλύει τις συνέπειες από την πτώση της Πόλης), 1 χάρτη, και εικόνες από κάμποσες μικρογραφίες, πίνακες ζωγραφικής (μεταξύ άλλων, του… Σουλτάνου Μουράτ Β΄) κτλ. Το κεφάλαιο για τους Σουλιώτες (που τόσο ενόχλησε τον αρθρογράφο) αναφέρει επί λέξει στην πρώτη του κιόλας σειρά: «Οι κάτοικοι του Σουλίου ήταν βοσκοί που μιλούσαν ελληνικά και αρβανίτικα». Η παραδοχή, και μόνο, του τελευταίου γεγονότος, δείχνει ότι το βιβλίο δεν γράφτηκε με τα σκοτεινά κίνητρα που του αποδίδονται από ορισμένους. Βέβαια, δεν είναι τόσο προοδευτικό ώστε να αναφέρεται σε «συνωστισμούς στη Σμύρνη», αλλά τέλος πάντων, δεν είναι και για πέταμα.
Σχολιάζει ο/η