Μπορώ να κάνω αγωγή στο Υπουργείο Παιδείας επειδή έχασα το εξάμηνο;

Facebook Twitter
5

City Legal
1.

κ. Γραμματίδη γεια σας,
Είμαι φοιτήτρια, ετών 35, σε πανεπιστήμιο μετά από 4 χρόνια νυχτερινό γενικό λύκειο και πανελλήνιες το 2010. Είμαι στο 4ο έτος και αντιμετωπίζω πολύ μεγάλο οικονομικό πρόβλημα, αφού δεν βρίσκω δουλειά στη πόλη όπου φοιτώ.
Το πρόβλημα μου όμως δεν είναι το οικονομικό, αφού δεν αφορά μόνο εμένα, αλλά πληθώρα ανθρώπων. Σ' αυτό που θέλω την συμβουλή σας, είναι σε σχέση με τις σπουδές.
Αν αποδειχθεί ότι το πρόγραμμα του Υπ. Παιδείας είναι μόνο απολύσεις και τελικά ιδιωτικοποίηση των σπουδών, με χάσιμο κάποιου εξαμήνου ή ολόκληρου έτους, μπορώ εγώ ή κάποια ομάδα φοιτητών να κινηθεί νομικά εναντίον του Υπουργείου?
Συγκεκριμένα, αν τα αποτελέσματα της πολιτικής που ακολουθεί το Υπουργείο έχουν ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό από σπουδές, είτε λόγω οικονομικών (δίδακτρα) είτε λόγω απολύσεων (μαθήματα που υπάρχουν στο πρόγραμμα σπουδών, αλλά χωρίς καθηγητές που θα το διδάσκουν), πως μπορώ να βρω το δίκιο μου? Γιατί θεωρώ πως το να δεχθώ τον αποκλεισμό μου για οποιονδήποτε λόγο, μετά τις τόσες θυσίες από μεριά μου και της οικογένειάς μου, απαράδεχτο.
Σημείωση: Θεωρώ πως οι άνθρωποι που παλεύουν να κάνουν κάτι καλύτερο στη ζωή τους σπουδάζοντας ή κάνοντας κάτι που μπορεί να προσφέρει στην κοινωνία αργότερα, με μισθό 510 ευρό, 4 ώρες ύπνο, 20 ώρες στο πόδι, πανελλήνιες, διάβασμα και καλά αποτελέσματα, πείνα, κρύο κ.λπ. θα έπρεπε να επιβραβεύονται κι όχι να αποκλείονται από ένα σωρό πράγματα (όπως κι εγώ, π.χ. Erasmus, εκθέσεις για φοιτητές (έως 30 ετών), στέγαση (έως 26 ετών) κ.λπ.).
Συγνώμη για τον μονόλογο.
Με εκτίμηση,

Σοφία

Αγαπητή Σοφία,

Όπως πάντα, απαντώ μόνο στο νομικό σκέλος της ερώτησής σου (δεν είναι εδώ η θέση για να αναπτύσσω τις πολιτικές μου απόψεις): όλα τα κοινωνικά δικαιώματα που προβλέπονται στο Σύνταγμα αλλά και σε διεθνή κείμενα όπως η Οικουμενική Διακήρυξη και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, (δηλαδή δικαίωμα στην παιδεία, την υγεία, την εργασία, την κοινωνική πρόνοια κλπ) είναι δικαιώματα που όπως λέμε «δεν έχουν πλήρες κανονιστικό περιεχόμενο» ή αλλιώς η συνταγματική κατοχύρωση των δικαιωμάτων αυτών είναι μεν απόλυτη αλλά διασφαλίζει ένα «σχετικό» (και όχι απόλυτο) κοινωνικό κεκτημένο. Με απλά λόγια αυτό σημαίνει ότι το κράτος έχει μια «γενική» υποχρέωση να προάγει πολιτικές που εξασφαλίζουν την πρόσβαση των πολιτών στην υγεία, την παιδεία, την εργασία κλπ αλλά ΔΕΝ μπορεί να νοηθεί μια δικαστικά επιδιώξιμη αντίστοιχη «αξίωση» του πολίτη κατά του κράτους. Η πολιτεία υποχρεούται να θεσπίζει εκείνα τα μέτρα που στοχεύουν στη μείωση της ανεργίας, την δωρεάν παροχή της βασικής παιδείας, την πρόσβαση των πολιτών στην υγεία αλλά ΔΕΝ μπορεί κάποιος να κάνει αγωγή κατά του Ελληνικού Δημοσίου λέγοντας «είμαι άνεργος» ή «δεν έχει σχολείο κοντά στο σπίτι μου» ή «δεν έχει κρεβάτια η εντατική του Ευαγγελισμού». Η πολιτεία έχει γενική υποχρέωση να μεριμνά για την υλοποίηση των κοινωνικών δικαιωμάτων των πολιτών αλλά η δικαιοσύνη δεν μπορεί να της υποδείξει με ποια συγκεκριμένα μέτρα και τρόπους θα το κάνει αυτό καθώς κάτι τέτοιο θα συνιστούσε παραβίαση της «πολιτικής αρχής» (που λέει ότι η γενική πολιτική της χώρας καθορίζεται από κυβέρνηση που απολαμβάνει της εμπιστοσύνη της Βουλής η οποία αντιπροσωπεύει και εκφράζει τη λαϊκή κυριαρχία).

Η μόνη περίπτωση που κάποιος θα μπορούσε να κάνει αγωγή είναι εάν το κράτος υιοθετούσε μέτρα σχετικά μετ την παιδεία, την υγεία κλπ που περιέχουν αθέμιτες διακρίσεις κατά προσώπων ή ομάδων προσώπων. Τότε κάποιος που είχε υποστεί βλάβη ο ίδιος από υλικές πράξεις των κρατικών οργάνων που σχετίζονται με αυτές τις αθέμιτες διακρίσεις θα μπορούσε να κινηθεί κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Επίσης, σε μια ακόμη πιο δύσκολη νομικά περίπτωση, εάν ο νόμος προέβλεπε για ένα θέμα διακριτική ευχέρεια ενός διοικητικού οργάνου και το όργανο αυτό ασκούσε τη διακριτική ευχέρεια με τρόπο που εναντιωνόταν στα κοινωνικά δικαιώματα των πολιτών ενώ μπορούσε να επιλέξει κάποια άλλη εναλλακτική που θα προωθούσε τα δικαιώματα αυτά, ίσως εκεί να μπορούσε να ζητηθεί η δικαστική ακύρωση των ενεργειών αυτών του διοικητικού οργάνου (αλλά αυτό είναι πολύ τραβηγμένο).

_____________

2.

Χρησιμοποιώ συχνά την παραλιακή. Συχνά δυο ποδηλάτες κινούνται παράλληλα με αποτέλεσμα το προσπέρασμα να είναι δύσκολο και δυνητικά θανατηφόρο. Ακόμα έχω γίνει συχνά μάρτυρας ακτιβισμού από ποδηλάτες που πραγματοποιούν μοτοπορίες. Γιατί άραγε οι ποδηλάτες που συχνά κατέχουν ποδήλατα εκατοντάδων ευρώ να μην φέρουν πινακίδες και να πληρώνουν πρόσθετα τέλη;

Αλέξανδρος

Αγαπητέ Αλέξανδρε,

Ο νόμος ορίζει ότι τα ποδήλατα πρέπει να κινούνται είτε στην ειδική λωρίδα για τα λεωφορεία είτε (αν αυτή δεν υπάρχει) κατά μήκος του ερείσματος της οδού (στον παράδρομο δηλαδή) κι αν δεν υπάρχει και τέτοιο στο δεξί-δεξί άκρο του οδοστρώματος (σύριζα προς τον πεζοδρόμιο). Αν κάποιος ποδηλάτης δεν το τηρεί αυτό, διαπράττει τροχαία παράβαση.

Επίσης, όταν προσπερνάς ποδήλατο μπορείς κατ’ εξαίρεση να το προσπεράσεις και από δεξιά.

Τέλος, δεν ξέρω πόσο ενοχλητικές είναι οι μοτοπορίες (δεν οδηγώ) αλλά μου φαίνεται σόλοικο να πληρώνει «πρόσθετα τέλη» κάποιος που έχει ένα φιλικό προς το περιβάλλον μέσο που κοστίζει εκατοντάδες ευρώ και όχι κάποιος που έχει ένα ρυπαίνον και φασαριόζικο μέσο χιλιάδων ευρώ.

_____________

3.

Εργαζόμουν με σύμβαση έργου για ένα τρίμηνο σε ένα κέντρο ελευθέρων σπουδών ως καθηγήτρια. Συνέχισα το δεύτερο λέγοντάς μου κάθε εβδομάδα τώρα θα πληρωθείς για να υπογράψεις και τη νέα σύμβαση για το νέο τρίμηνο. Έχει περάσει ένας χρόνος, τελείωσα και το δεύτερο τρίμηνο (χωρίς σύμβαση και πληρωμή)-τηλέφωνο στο τηλέφωνο, την επόμενη εβδομάδα, την επόμενη εβδομάδα, σιγά σιγά δεν μου απαντούσαν το τηλέφωνο και προχθές μου το έκλεισαν και στη μούρη. Φαίνεται πως ο κύριος αυτός το κάνει σύστημα αυτό το κόλπο, τώρα έχει πάρει καινούργιους καθηγητές χωρίς να έχει ξοφλήσει τους παλιούς. Πείτε μου τι να κάνω?

Διδασκαλία

Αγαπητή Διδασκαλία,

Ευθέως: να πάτε σε ένα συνάδελφο και να του δώσετε την εντολή να διεκδικήσει τα δεδουλευμένα σας και τις οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές. Έχω ξαναπεί ότι στη φόρμα όπου κάνετε τις ερωτήσεις σας γράφουμε: «Οι απαντήσεις δεν μπορούν να αφορούν τον τρόπο χειρισμού συγκεκριμένης υπόθεσης». Δεν χειριζόμαστε υποθέσεις διαδικτυακώς ούτε υποκαθιστούμε τους συναδέλφους. Δεν είμαστε εδώ για να σας πούμε πώς θα κινηθείτε και πώς θα λύσετε το πρόβλημά σας. Είμαστε εδώ για να λύνουμε απορίες σχετικά με το νόμο. Για τον χειρισμό και την αντιμετώπιση νομικών προβλημάτων, μόνο η ανάθεση της υπόθεσής σας σε δικηγόρο μπορεί να φέρει αποτελέσματα. Η υπεράσπιση δεν «γκουγκλάρεται», προσφέρεται ως υπηρεσία από εξειδικευμένους επαγγελματίες.

_____________

4.

Αγαπητέ Χρήστο,

Έχω φύγει από την Ελλάδα από το 1998, πρώτα για σπουδές και αργότερα για δουλειά στη Γερμανία. Στην πόλη που ζω είμαι εγγεγραμμένη στο δήμο, αλλά στην Ελλάδα δεν δήλωσα ποτέ πουθενά ότι έφυγα. Επειδή δεν είχα ούτε περιουσία ούτε εισόδημα στην Ελλάδα, δεν έχω κάνει και φορολογική δήλωση, αν και έχω ΑΦΜ. Φέτος λόγω κληρονομικών πήγα στην εφορία στην Ελλάδα και μου είπαν ότι έπρεπε να έχω κάνει αλλαγή φορολογικής κατοικίας και ότι τώρα πρέπει να πληρώσω πρόστιμα για εκπρόθεσμη δήλωση από το 1998 καθώς και την έκτακτη εισφορά, αν και πρόκειται για εισοδήματα που έχουν ήδη φορολογηθεί στην Γερμανία. Μήπως μπορείς να με ενημερώσεις για το τι λέει ο νόμος; Ευχαριστώ

Μαρίνα

Αγαπητή Μαρίνα,

Ο νόμος λέει το εξής απλό: αν δεν πας να δηλώσεις αλλαγή φορολογικής κατοικίας, τότε είσαι υπόχρεος υποβολής φορολογικής δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογείσαι στην Ελλάδα για το παγκόσμιο εισόδημά σου - εκτός εάν εφαρμόζεται κάποια διακρατική σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας). Με την Γερμανία υπάρχει τέτοια σύμβαση (κυρώθηκε με τον Αναγκαστικό Νόμο 52/1967) και συνεπώς απευθύνσου σε κάποιο συνάδελφο με τη βοήθεια του οποίου θα αποδείξεις την μόνιμη εγκατάστασή σου στη Γερμανία και την φορολόγησή σου εκεί ώστε να συνεννοηθείς με την Δ.Ο.Υ.

_____________

Ρωτήστε κι εσείς τον Χρήστο Γραμματίδη στο City Legal, για τα νομικά ζητήματα που σας απασχολούν, συμπληρώνοντας την φόρμα δεξιά (αν δεν τη βλέπετε κάντε κλικ εδώ).

Παρακαλούμε, μία ερώτηση κάθε φορά.

5

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Τη στιγμή που κάποιος είναι ήδη φοιτητής στο Πανεπιστήμιο, δεν υπάρχει συγκεκριμένη υποχρέωση του κράτους να εξασφαλίσει τη λειτουργία του, ώστε να είναι δυνατόν να αποφοιτήσει; Αν δηλαδή η λειτουργία του Πανεπιστημίου διακοπεί επ'αόριστον, ο άνθρωπος αυτός δεν μπορεί να διεκδικήσει αποζημίωση και ηθική βλάβη;
Πρώτον αν μπορούσε να διεκδικήσει, θα έπρεπε να στραφεί κατά του νομικού προσώπου του Πανεπιστημίου και όχι κατά του κράτους. Δεύτερον, για να δικαιούται αποζημίωση πρέπει να ισχυριστεί ότι μεσολάβησε κάποιου είδους αδικοπραξία από μέρους του Πανεπιστημίου. Το θεωρώ εξαιρετικά δύσκολο (έως παντελώς απίθανο) να ευδοκιμήσει τέτοια αγωγή.
Στο θέμα της παιδείας (κ των άλλων κεκτημένων όπως αναφέρονται στην απάντηση), ΟΛΟΙ μπορούμε να κάνουμε κάτι και χωρίς να χρειάζεται να φτάσουμε σε σημεία όπως.. "Αν δηλαδή η λειτουργία του Πανεπιστημίου διακοπεί επ'αόριστον" ή αυτά που ρωτάει στην ερώτηση ο φίλος..Λέγετε ψήφος. Δε νομίζω να σας έκρυψαν ποτέ οτι θέλουν να ιδιοτικοποιήσουν την παιδεία, την υγεία κτλ. Οπότε προς τι το πέσιμο απ τα σύννεφα?
Αλέξανδρε, που κολλάει η ενόχληση που σου προκαλούν οι ποδηλάτες με την επιβολή τελών κυκλοφορίας; Ό,τι μας ενοχλεί ζητούμε να φορολογηθεί; Σαν ποδηλάτισσα να σου απαντήσω ότι κι εμένα με ενοχλούν αφάνταστα τα αυτοκίνητα που περνούν ξυστά δίπλα μου, ρυπαίνουν την ατμόσφαιρά μου και μπορώ να παραθέσω άπειρες ακόμα ενοχλήσεις. Ας συνυπάρξουμε χωρίς γκρίνιες.
Αλέξανδρε ξέχασες τους πεζούς που και αυτοί κυκλοφορούν με πανάκριβα παπούτσια και δεν αφήνουν τα πεζοδρόμια ελεύθερα για να παρκάρετε και εκεί.Ειδικά το καλοκαίρι Αλέξανδρε πίστεψε με παρκάρουν ( και το ξέρεις) και στα πεζοδρόμια της παραλιακής.Πέρα από τη πλάκα πολύ ποδηλάτες οδηγούν επιπόλαια.Το θέμα είναι ότι σίγουρα οι οδηγοί αυτοκινήτων είναι κατά πολύ χειρότεροι και σίγουρα πολύ πιο επικίνδυνοι. Το σωστό θα ήταν ειδικά στην παραλιακή να δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος τον οποίο φυσικά θα παραβιάζουν οι οδηγοί όπως και τους λεωφορειοδρόμους και τους πεζόδρομους.Οπότε ας ελπίσουμε μανταρίνι στην συνύπαρξη με όσο το δυνατό λιγότερες γκρίνιες