Ο Παντελής Θεοχαρίδης θυμάται την α΄εκτέλεση της ''Μικρής Πατρίδας'' των Γιώργου Ανδρέου - Παρασκευά Καρασούλου

Ο Παντελής Θεοχαρίδης θυμάται την α΄εκτέλεση της ''Μικρής Πατρίδας'' των Γιώργου Ανδρέου - Παρασκευά Καρασούλου Facebook Twitter
4

 

Το 1996 ο ερμηνευτής Παντελής Θεοχαρίδης δέχεται ένα τηλεφώνημα από τον συνθέτη Γιώργο Ανδρέου. Ο Ανδρέου τον είχε ακούσει να τραγουδάει κάπου στη Θεσσαλονίκη και του πρότεινε να είναι ο βασικός τραγουδιστής σε ένα δίσκο που ετοίμαζαν με τον στιχουργό Παρασκευά Καρασούλο.

 

Αρχικά επρόκειτο να αποδώσει όλα τα κομμάτια, αλλά λίγο μετά ήρθαν οι συμμετοχές του Γιώργου Νταλάρα, της Ελένης Τσαλιγοπούλου, της Μόρφως Τσαϊρέλη και του Αλκίνοου Ιωαννίδη - ο Αλκίνοος είχε ήδη κάνει το πικ του με το Στην Αγορά του Αλ Χαλίλι του Νίκου Ζούδιαρη. Και πάλι όμως η Μικρή Πατρίδα θεωρείται πρώτος προσωπικός δίσκος του Θεοχαρίδη, αφού τελικά τραγούδησε τα εφτά από τα δώδεκα τραγούδια.

 

Το πρώτο κομμάτι που γράφτηκε στο στούντιο ήταν Του Παραδείσου τα πουλιά, ενώ το πρώτο που δοκίμασε ο ερμηνευτής με τον συνθέτη στο πιάνο ήταν το Ο καθένας μια θάλασσα ορίζει, γι' αυτό και με το τελευταίο δέθηκε περισσότερο συναισθηματικά. Όσο για τη Μικρή Πατρίδα, γράφτηκαν άλλη μέρα τα κουπλέ στο στούντιο και άλλη τα ρεφρέν.

 

Το εν λόγω τραγούδι, η μπαλάντα Μικρή Πατρίδα, κάτι είχε εξ αρχής και δεν ήταν μόνο η, χατζιδακικής υφής, μελωδία του Ανδρέου. Σίγουρα μεγάλο ρόλο στην καλλιτεχνική επιτυχία του έπαιξαν και οι στίχοι του Παρασκευά Καρασούλου, που άγγιξαν το επίπεδο της ποίησης. Γιατί, ασχέτως αν κάποιοι σήμερα το πήραν πολύ πατριωτικά το τραγούδι (λόγω τίτλου), ο καθένας μπορεί να ορίσει τι και ποια είναι η προσωπική του Μικρή Πατρίδα.

 

Όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος, ο Ανδρέου σημείωσε στο ένθετο πως η εν λόγω σύνθεση χρωστά πολλά στον Rene Aubry - εν προκειμένω στο κομμάτι του Aubry, Apres la pluie -, ο οποίος με τη σειρά του χρωστά πολλά στον Μάνο Χατζιδάκι κ.ο.κ. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ερμηνευτή, ο Χατζιδάκις χρωστάει στον Nino Rota και μην πάμε πιο πίσω γιατί στο τέλος θα γίνει το τραγούδι...ιταλική καντσονέτα.

 

Ο Παντελής Θεοχαρίδης θυμάται την α΄εκτέλεση της ''Μικρής Πατρίδας'' των Γιώργου Ανδρέου - Παρασκευά Καρασούλου Facebook Twitter

 

Το πιο μελανό σημείο στην ιστορία της Μικρής Πατρίδας είναι ότι βγήκε στα μέσα του 1990, τότε που κυριαρχούσε το βίντεο-κλιπ ως μέσο προβολής ενός τραγουδιού για να παρασύρει ολόκληρο το άλμπουμ στην επιτυχία.

 

Τόσο ο Θεοχαρίδης, όμως, όσο και ο Καρασούλος, κυρίως από ιδεολογική θέση αφενός, πιστεύοντας στην αυτοδυναμία του τραγουδιού αφετέρου, αρνήθηκαν να γυρίσουν βίντεο-κλιπ! Αποτέλεσμα ήταν μέσα σε ελάχιστο χρόνο, αφού η Μικρή Πατρίδα άρχισε να ακούγεται από τον κραταιό Μελωδία, να γνωρίσει νέες εκτελέσεις με άλλους ερμηνευτές, να οπτικοποιηθεί κιόλας μ' αυτούς κι έτσι να περάσει στη συνείδηση του κόσμου - σίγουρα κάτι καλό και οφέλιμο για όλους τους άλλους πλην του αρχικού ερμηνευτή, Παντελή Θεοχαρίδη. Μόνο στα credits του άλμπουμ Ψίθυροι (2000) της Χαρούλας Αλεξίου, όπου η Μικρή Πατρίδα αποδόθηκε για μία ακόμη φορά με τη φωνή της συνοδεία πιάνου, αναγραφόταν το όνομα του Θεοχαρίδη ως ο πρώτος ερμηνευτής.

 

Για τους παραπάνω λόγους, το τραγούδι αυτό βάραινε τον Θεοχαρίδη και για αρκετά χρόνια το είχε αφαιρέσει από τα προγράμματα του. Παρ' όλα αυτά, 18 χρόνια μετά, μέσα σ' όλες τις άλλες δισκογραφικές εργασίες του, δεν του έμελλε να ξανατραγουδήσει ένα τραγούδι με την αντίστοιχη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία της Μικρής Πατρίδας, εξ ου και σήμερα το ζητάει ο κόσμος σε κάθε συναυλία του.

 

Αναμφισβήτητα η Μικρή Πατρίδα είναι ένα πανέμορφο τραγούδι που χαρακτήρισε ολόκληρο το λεγόμενο έντεχνο της δεκαετίας του 1990 και ο Παντελής Θεοχαρίδης ενδεχομένως ο πιο αδικημένος Έλληνας τραγουδιστής.

 

Ο Παντελής Θεοχαρίδης θυμάται την α΄εκτέλεση της ''Μικρής Πατρίδας'' των Γιώργου Ανδρέου - Παρασκευά Καρασούλου Facebook Twitter

 

* Αυτόν τον καιρό ο Παντελής Θεοχαρίδης βρίσκεται στο στούντιο ηχογραφώντας τον ολοκαίνουργιο κύκλο τραγουδιών της Λένας Πλάτωνος με τίτλο Ιερός Πόνος.

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Αχ δεν έχω λόγια γι'αυτή τη φωνάρα...Με συγκινεί όσο καμία άλλη φωνή στην Ελλάδα (θα έλεγα ότι με συγκλονίζει αλλά ακούγεται κάπως βαρύγδουπο). Αν είναι αδικημένος δεν ξέρω. Ξέρω ότι η Θεσσαλονίκη τον αγαπάει και έχει το κοινό του εκεί. Ξέρω ότι αν κατέβαινε στην Αθήνα και έμπλεκε λίγο παραπάνω με τα εκεί κυκλώματα σίγουρα θα είχε τη μεγάλη αναγνώριση που του αξίζει, αλλά είναι επιλογή του νομίζω να μένει και να δημιουργεί στη σκηνή της Θεσσαλονίκης.
Η εξαιρετική, δωρική ερμηνεία του Παντελή Θεοχαρίδη είναι μακράν η καλύτερη όλων όσων ακολούθησαν. Δεν θα πρεπε να τον θεωρείτε αδικημένο, είναι καταξιωμένος στη συνείδηση των ακροατών.
Συμφωνώ απόλυτα, ελάχιστα τραγούδια στην ελληνική δισκογραφία ήταν τόσο ολοκληρωμένα στην αρχική τους εκτέλεση ώστε να είναι περιττή κάθε επανεκτέλεση. Κάθε επανεκτέλεση είτε με τις κορόνες του Νταλάρα και του Φραγκούλη, είτε με τον κατατονισμό της Αλεξίου και της Τσαλιγοπούλου που το έλεγε σε όλες τις εμφανίσεις της με τον Ανδρέου τα επόμενα χρόνια, δεν προσέδωσαν τίποτα παραπάνω στο τραγούδι πέραν από την υπενθύμιση του πόσο αριστουργηματικά το απέδωσε ο νεαρός τότε Θεοχαρίδης. Από αυτό τον δίσκο πολύ αδικημένο θεωρώ και το Ερωτικό.