11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τιμά φέτος μέσα από τα αφιερώματά του, τον Αυστριακό Χούμπερτ Ζάουπερ και τον Ρουμάνο Αλεξάντρου Σόλομον που θα παραβρεθούν στη διοργάνωση για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους και να συνομιλήσουν με τους θεατές.
3

Πρόλαβα να δω 4 από αυτά και σας τα προτείνω, μαζί με εκείνα που θα δω οπωσδήποτε με την πρώτη ευκαιρία.

 

Το αλάτι της γης / The Salt of the Earth

των Βιμ Βέντερς και Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο (ενότητα «Καταγραφή της Μνήμης») 

Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στη ζωή και το έργο του καταξιωμένου βραζιλιάνου φωτορεπόρτερ Σεμπαστιάο Σαλγάδο (ο γιος του συνυπογράφει τη σκηνοθεσία) και μέσα από εκθαμβωτικά πλάνα συνθέτει ένα συναρπαστικό καλειδοσκόπιο της ανθρώπινης υφηλίου, με όλες τις αντιφάσεις της. Υποψήφιο για Όσκαρ, το καταπληκτικό φιλμ του Βέντερς αποδεικνύει τη δύναμη και την εφευρετικότητα του Γερμανού στην τεκμηρίωση, και αναδεικνύει το εύρος και το βάθος του Σαλγκάδο, σε πρωτότυπο σχολιασμό του ίδιου του καλλιτέχνη, του καλύτερου social photographer όλων των εποχών, κι ενός εξαιρετικά ευαίσθητου ανθρωπιστή.

Virunga

του Ορλάντο βον Έινσιντελ (ενότητα «Habitat»)

Το γεμάτο σασπένς Virunga του Ορλάντο βον Έινσιντελ, σε εκτέλεση παραγωγής του Λεονάρντο ντι Κάπριο, ισορροπεί ανάμεσα στο οικολογικό ντοκιμαντέρ και το πολιτικό θρίλερ, με επίκεντρο τον αγώνα μιας ομάδας ανθρώπων να προστατέψουν το ομώνυμο πάρκο -μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO στο Κονγκό. Το φιλμ βρέθηκε στην πεντάδα των υποψηφίων για Όσκαρ ντοκιμαντέρ για το 2015.

11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Virunga: Ο ρέιντζερ του πάρκου Patrick Karabaranga κάθεται με έναν ορφανό γορίλα των βουνών.

Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τιμά φέτος μέσα από τα αφιερώματά του, δυο κινηματογραφιστές οι οποίοι μέσα από το έργο τους ασκούν έντονη κριτική στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα: Τον Αυστριακό Χούμπερτ Ζάουπερ / Hubert Sauper και τον Ρουμάνο Αλεξάντρου Σόλομον / Alexandru Solomon. Και οι δυο σκηνοθέτες θα παραβρεθούν στη διοργάνωση για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους και να συνομιλήσουν με τους θεατές.

 

We Come as Friends (2014)

του Ζάουπερ

Στο 17ο φεστιβάλ θα προβληθεί και η πιο πρόσφατη ταινία του Ζάουπερ, We Come as Friends (2014), που επιστρέφει στην Αφρική και πιο συγκεκριμένα στο Νότιο Σουδάν. Ειρηνοποιοί των Ηνωμένων Εθνών, εργάτες, αμερικανοί ευαγγελιστές, Σουδανοί όλων των ηλικιών, παρελαύνουν μπροστά από την κάμερα, αποτυπώνοντας με μελανά χρώματα ένα νεο-αποικιοκρατικό πείραμα που συντελείται στη χώρα.

The Great Communist Bank Robbery (2004)

του Αλεξάντρου Σόλομον

Μια συγκλονιστική αληθινή ιστορία αφηγείται το The Great Communist Bank Robbery (2004) του Αλεξάντρου Σόλομον. Το 1959 μια ομάδα πρώην καθεστωτικών κομμουνιστών ληστεύει τη Ρουμανική Εθνική Τράπεζα, μια κίνηση με στόχο να πλήξει το απολυταρχικό σύστημα. Μετά τη σύλληψή τους, το καθεστώς τους υποχρεώνει να πρωταγωνιστήσουν στην προπαγανδιστική ταινία Reconstruction, μια αναπαράσταση του περιστατικού με την υπόσχεση να μειωθούν οι ποινές τους. Όμως, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων, οι δράστες εκτελούνται. Το σκληρό πρόσωπο της εξουσίας έρχεται στο φως σε μια υπόθεση που πήρε τεράστιες διαστάσεις εντός και εκτός συνόρων. Στα ίδια γεγονότα είναι βασισμένη και η τελευταία ταινία του Ναέ Κάρανφιλ ClosertotheMoon (2014), με πρωταγωνιστή τον Μαρκ Στρονγκ.
 

Katharine HepburnThe Great Kate

των Άντριου Ντέιβις και Ρίκε Μπρέντελ (Αφιέρωμα «Ανατρεπτικές Φωνές του Γερμανικού Ντοκιμαντέρ» - ενότητα «Πορτρέτα»)

Το Katharine HepburnThe Great Kate των Άντριου Ντέιβις και Ρίκε Μπρέντελ συνθέτει το πορτρέτο της αμερικανίδας ηθοποιού Κάθριν Χέπμπορν, της προοδευτικής αντιστάρ που άφησε εποχή και ενσάρκωσε τη μοντέρνα, ανεξάρτητη γυναίκα κόντρα στα χολιγουντιανά πρότυπα.
Γυρισμένο για την τηλεόραση, το ντοκιμαντέρ δεν λέει κάτι που δεν γνωρίζουμε ήδη για την Νο 1 σταρ στην ιστορία του αμερικανικού κινηματογράφου, σύμφωνα με το AFI, αλλά μας υπενθυμίζει, μέσα από αποσπάσματα ταινιών, συνεντεύξεις (ειδικά εκείνη στον Ντικ Κάβετ, που έσπασε την σιωπή της λίγους μήνες πριν από την πρώτη και μοναδική της εμφάνιση σε τελετή Όσκαρ), βιογραφικά στοιχεία και μια ήπια κριτική προσέγγιση στο έργο της, πως μια γυναίκα με φιλελεύθερες αρχές έφτασε την κατάλληλη στιγμή στο Χόλιγουντ, επιδίωξε και κατέκτησε τη φήμη, έπεσε και σηκώθηκε πολλές φορές στη μεγάλη καριέρα της, και κυρίως, ήθελε και κατάφερε να έχει τον τελευταίο λόγο πολύ πριν την έλευση του φεμινισμού στο σινεμά, ακριβώς επειδή όμορφες στο χρόνο, είναι αυτές που διαθέτουν ισχυρή προσωπικότητα, πέρα από τις βαρετές νόρμες και τα χαρακτηριστικά του συρμού.

11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Katharine Hepburn

 

Limited Partnership

του Τόμας Τζ. Μίλερ / Thomas G. Miller (ενότητα «Ανθρώπινα Δικαιώματα»)
Η συγκλονιστική ιστορία ενός ζευγαριού ομοφυλοφίλων ακτιβιστών -ενός από τα πρώτα ζευγάρια που παντρεύτηκαν στις ΗΠΑ εν έτει 1975. Όταν προέβαλαν αίτημα για πράσινη κάρτα για τον έναν από αυτούς, αυτό απορρίφθηκε με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για τη σεξουαλική τους ταυτότητα και οι ίδιοι μήνυσαν την αμερικανική κυβέρνηση. Ο αγώνας τους διήρκεσε 40 χρόνια, μέχρι τη νομιμοποίηση των γάμων μεταξύ ομοφυλοφίλων από τον Ομπάμα το 2013, και αφού ο ένας εκ του ζευγαριού είχε ήδη πεθάνει. Ο Μίλερ κατόρθωσε να παρακολουθήσει προσωπικά και ιστορικά τον αγώνα του ζευγαριού και να βγάλει αβίαστα συγκίνηση για το δράμα και την πίστη στον σκοπό τους. 

Documented

του José Antonio Vargas (ενότητα «Μικρές Αφηγήσεις»)

Ο βραβευμένος με Πούλιτζερ για μετάδοση έκτακτης επικαιρότητας ακτιβιστής Χοσέ Αντόνιο Βάργκας μοιράζεται  στο Documented την θαρραλέα ιστορία του: Ύστερα από την αποκάλυψη ότι ζει στις ΗΠΑ ως παράνομος μετανάστης, ξεκίνησε έναν σκληρό αγώνα που οδήγησε την κυβέρνηση Ομπάμα στην αλλαγή του μεταναστευτικού νόμου. Με ιντρίγκαρε ιδιαίτερα το θάρρος ενός φτωχόπαιδου που ρίσκαρε μια στρωμένη καριέρα για να μείνει πιστός στον σκοπό που έθεσε στη ζωή του, δηλαδή το κυνήγι της αλήθειας, όποια κι αν είναι η έκβαση.

11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
O ακτιβιστής Χοσέ Αντόνιο Βάργκας.

Running From Crazy 

της Μπάρμπαρα Κοπλ (ενότητα «Πορτρέτα»)

Η βραβευμένη με Όσκαρ Μπάρμπαρα Κοπλ στο Running From Crazy παρακολουθεί την Μάριελ Χέμινγουεϊ, εγγονή του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας που το στοιχειώνει η κληρονομιά της οικογένειάς της, σημαδεμένη από ψυχικές ασθένειες και εξαρτήσεις. 

 

Just Eat It: A Food Waste Story 

του Grant Baldwin (ενότητα «Habitat»)

Ο σκηνοθέτης και η σύζυγός του κάνουν ένα ασυνήθιστο πείραμα: θα επιβιώσουν για έξι μήνες μόνο με τρόφιμα που πετιούνται στα σκουπίδια, προκειμένου να αποδείξουν on camera πόσο τεράστιο είναι το πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων (σχεδόν το 50% καταλήγουν στους κάδους απορριμμάτων χωρίς να υπάρχει αντικειμενικός λόγος).

Who Took Johnny

των David Beilinson, Suki Hawley & Michael Galinsky (ενότητα «Μικρές Αφηγήσεις»)

Η πιο διαβόητη ιστορία εξαφάνισης στις ΗΠΑ, μια άλυτη –εδώ και 30 χρόνια- υπόθεση: ο 12χρονος Τζόνι Γκος εξαφανίστηκε μυστηριωδώς το 1982 (ήταν το πρώτο εξαφανισμένο παιδί η φωτογραφία του οποίου εμφανίστηκε σε κουτί γάλακτος). Θεωρίες συνομωσίας και άπειρα ερωτηματικά καλά κρατούν μέχρι σήμερα.  

Between Dog and Wolf: The New Model Army Story 

του Ματ Ριντ / Matt Reid (ενότητα «Μουσική και Χορός»)

Ένα ντοκιμαντέρ για το ροκ συγκρότημα των New Model Army - ασυμβίβαστοι και underground, συνεχίζουν για πάνω από 25 χρόνια να  ξεσηκώνουν τους φανς τους ανά τον κόσμο.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Γιατί δεν μου άρεσε το «Megalopolis» του Κόπολα»

The Review / «Γιατί δεν μου άρεσε το Megalopolis του Κόπολα»

Πόσα λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές και γιατί δεν έχει απολύτως καμία σημασία; Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Τάσος Μελεμενίδης συζητούν για τη φιλόδοξη νέα ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα που έκανε την πρεμιέρα της στις Κάννες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Oh, Canada

Ανταπόκριση / «Oh, Canada»: Ο Πολ Σρέιντερ ξανασκηνοθετεί τον Ρίτσαρντ Γκιρ, αλλά η χημεία απουσιάζει

45 χρόνια μετά το «Επάγγελμα Ζιγκολό» οι δυο τους ξανασυναντιούνται σε μια ταινία που αποτελεί έναν κομψό, ενίοτε αυστηρό στοχασμό – αλλά μέχρι εκεί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια