Η φάρσα, η αυτοκτονία και η υποκρισία

Η φάρσα, η αυτοκτονία και η υποκρισία Facebook Twitter
13

 

«Βάψατε τα χέρια σας με αίμα» γράφει ένας στο twitter για τους δυο Αυστραλούς djs που έκαναν την φάρσα στην νοσοκόμα. «Όταν λένε ότι είναι σε εύθραυστη ψυχολογική κατάσταση αυτοί οι δυο εννοούν ότι αυτό τους είπαν να πουν οι σύμβουλοι τους» γράφει ένας στα σχόλια του Daily Beast, κάτω από την είδηση που αναφέρει ότι οι δυο φαρσέρ μιλούν σήμερα με ψυχολόγους.

Το «ευαίσθητο» κοινό αναλαμβάνει τον ρόλο του: Ένορκος. Αν μπορούσε να ψηφίσει για την καταδίκη τους θα το έκανε χωρίς δεύτερη σκέψη. Τι κρίμα όμως, ο ρόλος του περιορίζεται στα σχόλια. Μπορεί οι δυο φαρσέρ να μην έκαναν κάτι παράνομο, αλλά έκαναν σύμφωνα με τους περισσότερους κάτι «ανήθικο».

Λίγα εικοσιτετράωρα πριν και οι δυο djs είχαν γίνει στα μάτια του κοινού οι δημοσιογράφοι που έβγαλαν ΤΗΝ είδηση. Το κοινό κατανάλωνε τις αποκλειστικές πληροφορίες που κατά λάθος έδωσε η νοσοκόμα με ευχαρίστηση. Και φυσικά γελούσε με την φάρσα. Κανένας δεν σχολίασε την νοσοκόμα πριν την αυτοκτονία της. Είναι το γνωστό παιχνίδι της υποκρισίας που τα «κίτρινα» media έχουν μάθει στο κοινό να παίζει. Οι αναγνώστες αντιγράφουν όχι μόνο το lifestyle από τις φυλλάδες όπως φαίνεται, αλλά ακόμα και τα ίδια τα συναισθήματα! Η αντίδραση τους θυμίζει τίτλο της Sun: «Κάθαρμα! Σάπισε τώρα στην φυλακή»

Αν υπάρχει ένας «ένοχος» στην ιστορία, αυτό είναι το κοινό που καταναλώνει την άχρηστη πληροφορία. Οι φάρσες των ραδιοφωνικών παραγωγών υπήρχαν επειδή κάποιοι τους άκουγαν. Οι κωμικοτραγικοί τίτλοι βγαίνουν στις εφημερίδες επειδή κάποιοι τους καταναλώνουν. Η άχρηστη πληροφορία επιβιώνει επειδή κάποιοι την μεταφέρουν στόμα-στόμα. Δεν μπορεί να κατηγορούνται πάντα τα media επειδή προσφέρουν στους αναγνώστες αυτό που θέλουν. Δεν θα επιβίωναν αν δεν τους έδινε το κοινό τροφή με αναγνωσιμότητα, ακροαματικότητα και τηλεθεάσεις. Αλλά τότε που θα έβρισκε χώρο να παίξει τον ένορκο;

Υ. Γ

Πριν βιαστείς να πεις ότι όλα αυτά είναι «Βρετανικό φαινόμενο» ξανασκέψου το. Σκέψου ότι πριν μερικά χρόνια το πιο πετυχημένο site στο ελληνικό ιντερνετ ήταν αυτό που μπορούσε ο καθένας από εμάς να παίξει τον «ένορκο» κατηγορώντας όποιον ήθελε χωρίς να τον ελέγχει κανένας.

13

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

7 σχόλια
Το επιχείρημα μας σας ότι τα ΜΜΕ δίνουν στο κοινό ότι θέλει και έτσι αυτά δεν έχουν ευθύνη είναι τραγικό και θα έπρεπε να ντρέπεστε.Μόνο σε ένα κόσμο όπου το μόνο κριτήριο θα ήταν τα νούμερα και κατ' επέκταση τα χρήματα και τίποτε άλλο θα μπορούσε αυτό να στέκει. Αλλά ευτυχώς ο κόσμος μας έχει και άλλες αξίες πέρα από το χρήμα και τα νούμερα τηλεθέασης ή ακρόασης. Υπάρχει ηθική, αξιοπρέπεια, καλλιέργεια, επίπεδο, ανθρωπιά, συμπόνια και τόσα που θα πρέπει να εξεταστούν και θα έπρεπε να εξετάζονται πριν ένα πρόσωπο που μιλά δημόσια και σε μεγάλο κοινό ενεργήσει ή μιλήσει δημόσια.Μην ξεχνάμε ότι κάποιο μέρος από το κοινό που ακούει ή παρακολουθεί, μερικές φορές δεν μπορεί να προστατευθεί από τον δημοσιογράφο καθώς δεν υπάρχει στο περιβάλλον του κάποιος που να μπορεί να του εξηγήσει, να του αναλύσει, να του μιλήσει για τις πράξεις και τις συνέπειες τους και όλα τα άλλα που για άλλους από εμάς είναι αυτονόητα, για άλλους έχουν εμπεδωθεί μέσω γονέων και διδασκάλων και για άλλους είναι δυστυχώς ακατανόητα ή παρεξηγημένα.
Τα έχετε μπερδέψει λίγο κ. Αρθρογράφε. Αναφέρεστε στο κοινό ως μια ενιαία μονάδα. Το κοινό των "κίτρινων media" δεν είναι σε καμία περίπτωση το ίδιο κοινό που κατακρίνει την ατυχή κατάληξη που είχε η φάρσα. Εσείς νομίζετε πως είναι οι ίδιοι που απλά άλλαξαν γνώμη? Αλλά μιας και τα τσουβαλιάζουμε όλα, έτσι δεν κάνετε συνήθως όλοι οι "δημοσιογράφοι"? Τα τσουβαλιάζετε και τα παρουσιάζετε όλα όπως θέλετε.
το ενδεχόμενο να της την είπαν άσχημα από το νοσοκομείο και να φοβήθηκε ότι χάνει τη δουλειά της μου μοιάζει πιο πιθανός λόγος για αυτοκτονία. Κάτι μου λέει ότι το νοσοκομείο βρήκε εξιλαστήριο θύμα τους παρουσιαστές. Προσωπικά θεωρώ ότι δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη ! Μια φάρσα έκαναν !
Αν και επαναλαμβανομαι διοτι το εχω ξαναγραψει,ας το ξαναπω.Οταν κανεις φαρσες σε ανθρωπους που δεν γνωριζεις,δεν ξερεις ποτε ποιες θα ειναι οι συνεπειες.Τοσο απλα.Η πραγματικοτητα δεν ειναι ψηφιακη και με ενα delete δεν αλλαζει.Φερουν τεραστια ευθυνη!!
Αν και συμφωνώ ότι το κοινό έχει τις ευθύνες του δεν μπορώ να αποδεχτώ ότι τα ΜΜΕ δεν έχουν καμμία! Το ότι ο κόσμος το θέλει δεν σημαίνει ότι πρέπει να το κάνουν κιόλας! Ο καθένας έχει τον ηθικό του κώδικα. Απόφασή του καθένα είναι πόσο μακριά θα πάει για να βγάλει μια είδηση. Ας υποστούν τις συνέπειες των πράξεών τους.
Όταν το επάγγελμά σου βασίζεται στις δημόσιες σχέσεις (παρουσιαστές ήταν όχι αρθρογράφοι), φυσικά και έχεις ως κριτή τα νούμερα που κάνεις σαν εκπομπή. Αυτό είναι το επάγγελμα σου, το ξέρεις εξαρχής, γι' αυτό και σαν καλός επαγγελματίας πρέπει να ξέρεις να κρατάς τις ισορροπίες. Οι συγκεκριμένοι έκαναν μια φάρσα (πετυχημένη προφανώς), αλλά μετά στράφηκαν εναντίον του θύματος της φάρσας με διάφορα σχόλια. Φυσικά δεν ξέραν ότι το θύμα θα αυτοκτονήσει, όπως δεν ήξεραν και στην φάρσα της Συντέλειας ότι η Κανέλλη θα τρομοκρατηθεί. Αλλά αυτό είναι που ξεχωρίζει τους καλούς επαγγελματίας από τους μέτριους. Να ξέρουν που θα βάλουν ένα μέτρο. Και από την στιγμή που κρίνονται από τα νούμερα που θα κάνουν σαν εκπομπή, φυσικά και το κοινό είναι οι ένορκοι που θα αποφασίσουν αν τους κάνει αυτού του είδους η εκπομπή.
το κοινο τους εκρινε θετικοτατα και ολοι γελασαν με τη φαρσα. εκ των υστερων, μετα την αυτοκτονια τους καταδικασαν. επισης δε ξερουμε αν ηταν οντως αυτοκτονια. και ακομα και να ηταν, αν ειχε σχεση με τη φαρσα. το να αυτοκτονησε λογω φαρσας το βρισκω παρα πολυ τραβηγμενο παντως.
Σκέφτεσαι την φάρσα μεμονωμένα. Σκέψου να ζεις στην Αγγλία με την όλη μυθοποίηση της βασιλείας, να νομίζεις ότι μίλησες στην βασίλισσα και να γυρίζεις περίχαρος και να το λες σε όλον τον κόσμο με καμάρι (δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα σαν πρόσωπο). Σκέψου την επόμενη μέρα που έχει κυκλοφορήσει η φάρσα στον κόσμο και όλοι σε σκέφτονται σαν την χαζή που δεν κατάλαβε την διαφορά ανάμεσα στις διαλέκτους (από τους συναδέλφους σου ως τους φίλους σου).Στην φάρσα μπορεί να γέλασε το κοινό τους, όπως κάποιοι μπορεί να γέλασαν και με την φάρσα στην Κανέλλη, όπως ο κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να θεωρεί ο ίδιος τι είναι αστείο για τον ίδιο. Το κοινό όμως του ραδιοφωνικού σταθμού σε ποσοστό 80% έκρινε ότι ήθελαν να φύγουν. Σαν φάρσα γενικά δεν ήταν κάτι τραγικό, μπορεί να την έκανα με την παρέα μου και να ψοφάγαμε στα γέλια, αλλά όταν είσαι παρουσιαστής πρέπει να είσαι λίγο περισσότερο υποψιασμένος και επαγγελματίας. Γιατί και να μην αυτοκτονούσε, μπορεί να την απέλυαν ή να γινόταν (όπως φαντάζομαι και έγινε) αντικείμενο γενικού χλευασμού.
το να αποκαλυψει καποιος τηλεφωνικως ιατρικα προσωπικα δεδομενα ειναι λαθος.οταν μαλιστα προκειται για δημοσια προσωπα,προστιθενται κ αλλοι λογοι στη λιστα του"γιατι ειναι λαθος"..ωστοσο ποσοι θα αυτοκτονουσαν για ενα τετοιο λαθος?δεν ξερω αν εχουν διερευνησει το ενδεχομενο υπαρξης προδιαθεσης η αακομη κ το ενδεχομενο να μην προκειται καν για αυτοκτονια.για τα παιδια που εκαναν τη φαρσα πραγματικα λυπαμαι..ευτυχως δεν αυτοκτονησε και η κανελλη γιατι ποιος ξερει που θα βρισκοταν τωρα ο φανης...οσο για τη συμπεριφορα του κοινου,την καλυτερη εξηγηση μου την εδωσε ενας ξεναγος στο εδιμβουργο.οταν τον ρωτησα γιατι καποτε εκτελουσαν η βασανιζαν τοσο κοσμο δημοσιως κ κανεις δεν εκανε τιποτα,αντιθετα το απολαμβαναν,η απαντηση ηταν"ο κοσμος ηθελε ενα καλο θεαμα για να ξεχαστει απ τα δικα του προβληματα(πεινα,χολερα,εξαθλιωση κλπ)και τοτε καποια γυναικα επρεπε να βαφτιστει μαγισσα"
η φαρσα στη κανελλη ηταν πολυ πιο χοντρη. εκτος αυτου , ποιος γελαει με τις κρυαδες τους...''ευτυχως δεν αυτοκτονησε και η κανελλη γιατι ποιος ξερει που θα βρισκοταν τωρα ο φανης...'' ουδεν σχολιο