Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη)

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
1
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
Anna Maria Taigi, κέρινο ομοίωμα πάνω από σκελετό στο San Crisogono, Ρώμη

Είναι εκπληκτικό το πόσο η λαϊκή φαντασία, πιστεύει και συντηρείται από τις εικόνες των αγίων σωμάτων, και πόσο δημοφιλή είναι τα προσκυνήματα σε αγγελικές μορφές. Η πραγματικότητα είναι λίγο πιο σύνθετη, καθώς – ακόμα και αν ένα σώμα έχει συντηρηθεί στο μικροκλίμα ενός φερέτρου αποσυντίθεται μόλις έρθει σε επαφή με την ατμόσφαιρα. Το άφθαρτο είναι κάτι συναρπαστικό. Ειδικά όταν συνοδεύεται από τον μύθο της αγιότητας.

 

Στη συνέχεια επεμβαίνει η επιστήμη, η τέχνη, το μακιγιάζ. Στο σκήνωμα της οσίας Anna Maria Taigi, οι ρυτίδες στο πρόσωπό της είναι σχηματισμένες από κερί. Λίγες μαύρες τρίχες που ξεπηδούν κάτω από τις ξανθές της μπούκλες δίνουν μια εικόνα λίγο πιο ζοφερή, κρυμμένη κάτω από την γαλήνια επιφάνεια. Το μόνο που έχει στην πραγματικότητα απομείνει από την αγία είναι ο σκελετός.

Γενικώς η εικόνα των άφθαρτων αγίων είναι μια εικόνα που επιτείνει τη σύγχυση γύρω από το άγιο και το καλό. Και πολλές από τις ιστορίες των άφθαρτων αγίων, των οποίων μόνο ένα μικρό ίχνος βρέθηκε είναι εξ ολοκλήρου μια κατασκευή που συνδέεται με τον μύθο της πίστης. Οι περισσότεροι που φτάνουν στα παρεκκλήσια να θαυμάσουν τα εξαιρετικής θεατρικότητας γυάλινα φέρετρα των αγίων ακούνε μια αφήγηση πολύ πειστική. Το μακιγιάζ και οι εργασίες συντήρησης δεν έχουν γίνει για να ξεγελαστεί κανένας, αλλά για να διατηρήσουν την εντύπωση του αγίου την ώρα που ανακαλύφθηκε στον τάφο του.

Στο μυστηριώδες πρόσωπο των αγίων κρύβεται το χαμόγελο που συνδέει τον Ύπνο και το Θάνατο. Είναι κατά κάποιο τρόπο ένα momentum mori που μας λέει ένα κρανίο. Θα πεθάνουμε όλοι, αλλά ίσως, αν είμαστε καλοί, θα μπορέσουμε να ξαναϋπάρξουμε  σε αυτό τον κόσμο. Έστω και με κέρινο μακιγιάζ.

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Carlo da Sezze.Κέρινη ανάπλαση πάνω από τον σκελετό του στο San Francesco d’Assisi a Ripa Grande, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
Ο St. Robert Bellarmine, Sant’Ignazio di Loyola στο Campo Marzio, στη Ρώμη.
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Camillus de Lellis στον ναό La Maddalena, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St Wittoria, ο σκελτός της ντυμένος και καλυμένος στην Santa Maria sopra Minerva, στη Ρώμη.
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Cecilia,στο Τραστέβερε, στη Ρώμη
Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Francesca Romana, στην Maria Nova, στη Ρώμη


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Giovanni da Triora Santa Maria, στη Santa Maria in Aracoeli, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Paula Frassinetti, στην Convento di Santa Dorotea, στη Ρώμη

Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Pope Pius V, στην Santa Maria Maggiore, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Victoria, στην Santa Maria della Vittoria, στη Ρώμη.


Η αγιοσύνη είναι παντοτινή (και πολύ κέρινη) Facebook Twitter
St. Victoria, στην Santa Maria della Vittoria, στη Ρώμη.


 

Οι φωτογραφίες είναι της Ελίζαμπεθ Χάρπερ και δημοσιεύθηκαν στο Atlas Obscura

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ενδιαφέρουσα η πληροφορία της ύπαρξης των ανασυντιθεμενων σκηνωμάτων αλλά ελλιπέσ τουλάχιστον το άρθρο και ο σχολιασμός καθώς δεν εμβαθύνουν στον συμβολισμό και την ιστορία του θέματος.