Το μοναδικό Όσκαρ στην ιστορία που δόθηκε κατά λάθος ( ; )

Το μοναδικό Όσκαρ στην ιστορία που δόθηκε κατά λάθος ( ; ) Facebook Twitter
Η Μαρίσα Τομέι κερδίζει (;) το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου, το 1993, για την ερμηνεία της στην ταινία «Το ξαδερφάκι μου, ο Βίνι»
2

Μπορεί οι επιλογές της Ακαδημίας να υφίστανται κάθε χρόνο δριμεία κριτική από κριτικούς, σινεφίλ και ανθρώπους της βιομηχανίας του κινηματογράφου, μπορεί τα Όσκαρ να είναι διαβόητα για τις παραλήψεις και τις αδικίες τους, ωστόσο το αδιάβλητο του θεσμού δεν έχει ποτέ αμφισβητηθεί - ή μάλλον σχεδόν ποτέ.

Το 1993, η νίκη της πρωτοεμφανιζόμενης 28χρονης Μαρίσα Τομέι στην κατηγορία του Β' Γυναικείου Ρόλου για την ξεχασμένη πλέον ταινία «Το ξαδερφάκι μου, ο Βίνι» έχει μείνει στην ιστορία ως πιθανότατα το μοναδικό «λάθος» του θεσμού. Η Μαρίσα είχε τότε μόλις 5 ταινίες στο ενεργητικό της και φυσικά δεν ήταν φαβορί για το βραβείο, καθώς είχε να ανταγωνιστεί τη Μιράντα Ρίτσαρντσον (Μοιραίο Πάθος), την Τζούντι Ντέιβις (Παντρεμένα ζευγάρια), και τα φαβορί Βανέσα Ρεντκγρέιβ (Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ) και Τζόαν Πλόουραϊτ (Μαγεμένος Απρίλης). Κι όμως η Τομέι κέρδισε.

Όλη τη χρονιά που ακολούθησε, η νίκη αυτή σχολιάστηκε πάρα πολύ (με προφανείς χρονοκαθυστερήσεις σε εποχές που δεν υπήρχε η αμεσότητα των social media) και μια έντονη φήμη άρχισε να κυκλοφορεί στους κύκλους του Χόλιγουντ. Η αρχή, όπως αναφέρουν έπειτα από έρευνα τα sites Snopes και Gawker, έγινε από ένα δημοσίευμα του Hollywood Reporter το 1994: «Μια φήμη κυκλοφορεί στους κύκλους του Μανχάταν. Πέρσι η Μαρίσα Τομέι κέρδισε το χρυσό αγαλματίδιο κατά λάθος, με ένα επακόλουθο σκάνδαλο έτοιμο να εκδηλωθεί και να ντροπιάσει την Ακαδημία».

Τι ακριβώς είχε συμβεί όμως; Σύμφωνα με αυτή τη φήμη, ο Τζακ Πάλανς που παρουσίαζε το συγκεκριμένο βραβείο, δεν ανακοίνωσε τον σωστό νικητή, αλλά απλώς επανέλαβε το τελευταίο όνομα στην κάρτα των υποψηφίων, που δεν ήταν άλλο από αυτό της Τομέι.

Φυσικά το Hollywood Reporter, όπως και το Entertainment Weekly που αναμετέδωσε την ιστορία, ξεκαθάρισαν ότι δεν την υποστήριζαν. Ωστόσο η «βρόμα» είχε ήδη κυκλοφορήσει και εδραιωθεί και μάλιστα, μερικά χρόνια μετά, ο κριτικός κινηματογράφου του Observer, Ρεξ Ριντ, σε συνέντευξή του, αναζωπύρωσε τη φήμη, ισχυριζόμενος ότι ο Πάλανς ήταν υπό την επήρεια ουσιών κατά τη διάρκεια της τελετής και η Ακαδημία προέβη σε τεράστιο «κουκούλωμα» της γκάφας του για να μην πληγεί ανεπανόρθωτα το κύρος της.

Η Ακαδημία βέβαια, από την πλευρά της, αρνήθηκε όλους αυτούς τους ισχυρισμούς, τονίζοντας ότι δύο εκπρόσωποι της εταιρείας Price Waterhouse, η οποία αναλάμβανε την καταμέτρηση των ψήφων, βρίσκονταν πάντα σε ετοιμότητα να επέμβουν σε περίπτωση λάθους. 

Αν προσέξει κανείς το υλικό από εκείνη τη βραδιά, δεν μπορεί να καταλήξει προφανώς σε ασφαλές συμπέρασμα, καθώς θα δει ότι ο Πάλανς όντως κάνει παύσεις και λάθη στην παρουσίαση και πριν ανακοινώσει το όνομα της Τομέι, ωστόσο ξεκάθαρα διαβάζει το όνομα από τη νικητήρια κάρτα.

 

Γιατί όμως αυτή η φήμη παραμένει τόσο ισχυρή και εγείρει συζητήσεις και διαφωνίες ακόμα και σήμερα, 24 χρόνια μετά; Γιατί πολύ απλά, είναι μια απίστευτα γοητευτική θεωρία συνωμοσίας, η οποία δεν μπορεί, με κανέναν τρόπο, να αποδειχθεί και πάντα θα παραμένει στη γωνία για να πλήξει το αδιάβλητο ενός θεσμού του οποίου η ακρίβεια, όπως είπαμε, είναι σχεδόν αδιαμφισβήτητη. Παρόμοια περίπτωση λάθους σε μεγάλο θεσμό συνέβη πρόσφατα, το 2015, στον διαγωνισμό για τη Μις Υφήλιος, όπου ο παρουσιαστής αναγκάστηκε να πάρει την κορόνα από την εστεμμένη Μις Κολομβία, την οποία είχε εκ παραδρομής ανακοινώσει ως νικήτρια, και να τη δώσει στη Μις Φιλιππίνες, την πραγματική Μις Υφήλιος - μια στιγμή που φυσικά έσπασε το ίντερνετ τις μέρες που ακολούθησαν. Αν όμως είχε ντραπεί και δεν το είχε κάνει;

Πάντως, ένα στοιχείο που κάνει την περίπτωση της Τομέι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα ήταν η διασπορά της φήμης μέσω του περιοδικού τύπου σε μια εποχή που το Twitter, τα memes και όλα όσα θα είχαν υπεραναλύσει, καταδικάσει ή αθωώσει, και εν τέλει γρήγορα ξεχάσει το περιστατικό, ήταν έννοιες άγνωστες. Για την καημένη την Τομέι όμως, που αργότερα θα δήλωνε ότι όλη αυτή η φημολογία υπήρξε ιδιαίτερα επώδυνη για εκείνη, το περιστατικό εντυπώθηκε στη μνήμη όλων των φανατικών του θεσμού και ακόμα αναπαράγεται με την ίδια «ανθρωποφαγική» όρεξη.

Με πληροφορίες από το Mashable

Μη χάσετε και φέτος, αποκλειστικά στα Novacinema, μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες που ξεχωρίζουν στο box office, αλλά και που διακρίνονται σε μεγάλα βραβεία (La La Land, Aστακός).

Oscars News
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Oh, Canada

Ανταπόκριση / «Oh, Canada»: Ο Πολ Σρέιντερ ξανασκηνοθετεί τον Ρίτσαρντ Γκιρ, αλλά η χημεία απουσιάζει

45 χρόνια μετά το «Επάγγελμα Ζιγκολό» οι δυο τους ξανασυναντιούνται σε μια ταινία που αποτελεί έναν κομψό, ενίοτε αυστηρό στοχασμό – αλλά μέχρι εκεί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
‘Spacey Unmasked’: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Οθόνες / Spacey Unmasked: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Νέες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον Κέβιν Σπέισι, με τον αδελφό του ηθοποιού να δηλώνει ότι ο πατέρας τους ήταν ένας αρνητής του Ολοκαυτώματος που διοργάνωνε ναζιστικές συναντήσεις στο σπίτι τους.
THE LIFO TEAM
Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024)

Απώλειες / Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024): Ο βασιλιάς των b-movies και του απενοχοποιημένου exploitation

Κόπολα, Σκορσέζε, Νίκολσον, Μπογκντάνοβιτς, Χάουαρντ, Κάμερον αλλά και όλο το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά έχουν λόγο ύπάρξης χάρη στον Αμερικανό σκηνοθέτη που πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 98 του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ινδία, Νεπάλ, Μπουτάν: Καταγράφοντας τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, την τεχνητή νοημοσύνη και όσα πρεσβεύει η «γκουρού» Βαντάνα Σίβα

Οθόνες / Δύο Έλληνες κινηματογραφιστές ψάχνουν στην Ινδία μια απάντηση για το μέλλον του πλανήτη

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και η Μαρία Γιαννούλη ξεκίνησαν μια έρευνα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την «έξυπνη γεωργία», ταξίδεψαν σε Ινδία, Νεπάλ και Μπουτάν και συζήτησαν με τη διάσημη περιβαλλοντική ακτιβίστρια, Βαντάνα Σίβα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια