Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας «πρωτόγονος κομμουνισμός» της Νεολιθικής Εποχής

Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας «πρωτόγονος κομμουνισμός» της Νεολιθικής Εποχής Facebook Twitter
Η ποσότητα αλλά και η ποιότητα των ευρημάτων –κεραμικά αγγεία, τεχνουργήματα από κόκαλο, κοσμήματα από πέτρα και κόκαλο− είναι εντυπωσιακή.
0

Σε μια γραφική τοποθεσία, στη νοτιοδυτική όχθη της λίμνης Ορεστιάδας, στο Δισπηλιό Καστοριάς, βρίσκεται η αρχαιολογική θέση «Νησί» που θεωρείται από τις σημαντικότερες στη Nεολιθική Eποχή πανευρωπαϊκά. Εδώ εγκαταστάθηκε πριν από 7.700 χρόνια μια ομάδα από τροφοσυλλέκτες, κυνηγούς και ψαράδες που υπολογίζεται ότι στη μεγαλύτερη ακμή της έφθανε τα τριακόσια και πλέον άτομα, η τοποθεσία δε παρέμεινε σε χρήση για περισσότερα από 2.500 χρόνια.

Η θέση έγινε γνωστή το 1932, όταν η στάθμη της λίμνης κατέβηκε και ο αρχαιολόγος Αντώνιος Κεραμόπουλος εντόπισε υπολείμματα ξύλινων πασσάλων όπου στηρίζονταν προϊστορικές οικίες. Να διευκρινίσουμε βέβαια ότι, αντίθετα από ό,τι φαίνεται στην αναπαράσταση, οι οικίες αυτές δεν βρίσκονταν μέσα στη λίμνη πάνω σε ξύλινες πλατφόρμες, αλλά ήταν παρόχθιες. Η συστηματική έρευνα και μελέτη του λιμναίου νεολιθικού οικισμού ξεκίνησε το 1992 από τον καθηγητή Προϊστορικής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ Γ. Χ. Χουρμουζιάδη, μετά την αποδημία του οποίου το 2013 τα «ηνία» της ανασκαφής ανέλαβε ο συνάδελφός του και συνομιλητής μου Κώστας Κωτσάκης

Θα υπήρχαν οπωσδήποτε κάποια περιστατικά βίαιων συμπεριφορών ή τοπικών συγκρούσεων, ο κανόνας όμως ήταν η ειρηνική συνύπαρξη κι αυτό πιστοποιείται από το γεγονός ότι σπάνια βρίσκουμε ίχνη βίας σε σκελετούς ανθρώπων της εποχής. Δεν υπήρχε δηλαδή μια θεσμική βία ή ο πόλεμος ως θεσμός με στόχο την επέκταση μιας πολιτικής ή οικονομικής ισχύος.

Το Ανοικτό Μουσείο Δισπηλιού δημιουργήθηκε το 1997-99 ως συμπλήρωμα των ανασκαφών, όμως η απλή αναπαράσταση του οικισμού είναι κάτι διαφορετικό από τη δημιουργία ενός κανονικού μουσείου με όλα τα ευρήματα. Αυτό είναι κάτι που δυστυχώς δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί, καθώς λέει ο Κ. Κωτσάκης, που πιστεύει επίσης ότι η Νεολιθική Εποχή και η προϊστορία γενικότερα θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονται στη σχολική εκπαίδευση. Προτίμησε να μη σχολιάσει την περίφημη «πινακίδα του Δισπηλιού» για την οποία έχει αναπτυχθεί μεγάλη παραφιλολογία, δεδομένου ότι ναι μεν το ξύλο της είναι νεολιθικό, όμως τα χαράγματα πάνω του είναι αδύνατο να χρονολογηθούν, και καθώς βρέθηκε στον βυθό της λίμνης και όχι στον οικισμό, δεν περιλαμβάνεται στα ευρήματα. Είπαμε, όμως, πολλά άλλα ενδιαφέροντα και κατά τεκμήριο σίγουρα εγκυρότερα πράγματα στην τηλεφωνική μας επικοινωνία.

Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Κάτοψη του αρχαιολογικού χώρου, στο Δισπηλιό Καστοριάς.
Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Η θέση έγινε γνωστή το 1932, όταν η στάθμη της λίμνης κατέβηκε και ο αρχαιολόγος Αντώνιος Κεραμόπουλος εντόπισε υπολείμματα ξύλινων πασσάλων όπου στηρίζονταν προϊστορικές οικίες.
Κώστας Κωτσάκης
Ο κ.Κώστας Κωτσάκης

— Γιατί είναι τόσο σημαντική αυτή η θέση; Τι ιδιαιτερότητες παρουσιάζει;
Είναι καταρχάς η παραλίμνια νεολιθική θέση στην Ελλάδα στην οποία έχει γίνει η περισσότερη αρχαιολογική έρευνα και αντιπροσωπεύει μια σπάνια για τη χώρα μας κατηγορία νεολιθικών οικισμών. Οι άνθρωποι εκείνης της εποχής πάντα επιδίωκαν να εγκατασταθούν σε τόπους όπου υπήρχε νερό, απέφευγαν όμως τους υγρότοπους γιατί εκεί η καθημερινή διαβίωση ήταν δύσκολη.

Κατά δεύτερον, λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν στη συγκεκριμένη τοποθεσία, έχει διατηρηθεί ένας μεγάλος αριθμός ξύλινων πασσάλων ηλικίας 7.700 χιλιάδων χρόνων, με τους οποίους κατασκευάζονταν τα σπίτια του οικισμού. Μάλιστα είναι σε εντυπωσιακά καλή κατάσταση, παρότι το ξύλο είναι από τα πιο ευπαθή στην υγρασία υλικά.

Κατά τρίτον, στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα τότε δεδομένα. Η ποσότητα αλλά και η ποιότητα των ευρημάτων –κεραμικά αγγεία, τεχνουργήματα από κόκαλο, κοσμήματα από πέτρα και κόκαλο− είναι εντυπωσιακή. Όλα τα νεότερα στοιχεία που έχουμε για τον οικισμό, τα ευρήματα και τη χρονολόγησή τους πρόκειται να δημοσιευτούν σε άρθρο στο περιοδικό «Nature». 

Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν στη συγκεκριμένη τοποθεσία, έχει διατηρηθεί ένας μεγάλος αριθμός ξύλινων πασσάλων ηλικίας 7.700 χιλιάδων χρόνων, με τους οποίους κατασκευάζονταν τα σπίτια του οικισμού.

— Διαβάζω πως έχει βρεθεί, μεταξύ άλλων, πλήθος πήλινων αγγείων.
Πράγματι, μέσα από την ανασκαφή προέκυψαν μέσα σε τριάντα χρόνια κάπου 1.740 τέτοια αγγεία, όλα σχεδόν σε θραύσματα που ανασυγκολλήθηκαν. Η κεραμική της θέσης αυτής είναι όντως ενδιαφέρουσα και πολύ ιδιαίτερη, και τα αγγεία θα ήταν ακόμα περισσότερα αν δεν έδινα «σήμα» να μη συντηρήσουν άλλα προς το παρόν, προκειμένου να προχωρήσει η μελέτη όσων μέχρι τώρα συμπληρώθηκαν.    

— Όλα αυτά τα ευρήματα σίγουρα θα ενισχύουν τη σημασία του Δισπηλιού στη Νεολιθική Εποχή.
Όλοι οι αρχαιολόγοι, ξέρετε, συνηθίζουμε να θεωρούμε εξαιρετικής σημασίας τη θέση που ανασκάπτουμε, φαίνεται ωστόσο βέβαιο ότι το Δισπηλιό έπαιζε πράγματι κάποιον κεντρικό ρόλο στην εποχή του! Βρισκόταν καταρχάς σε έναν δρόμο που ξεκινούσε από τη Θεσσαλία και έφτανε έως τη σημερινή Αλβανία. Έχουμε μάλιστα εντοπίσει «ίχνη» της επικοινωνίας μεταξύ αυτών των περιοχών, κυρίως κεραμικά και άλλα τεχνουργήματα. Υπάρχουν στη θέση αυτή υλικά που προέρχονται από τόπους «εξωτικούς» για τα τότε δεδομένα, όπως μάρμαρο από τις Κυκλάδες, οψιδιανός λίθος από τη Μήλο αλλά και από τα Καρπάθια.

— Υπήρχε άραγε επικοινωνία μεταξύ τόσο μακρινών περιοχών σε εκείνους τους καιρούς;
Ναι, βέβαια, και μάλιστα τακτική, αντίθετα από ό,τι πιστεύεται. Μπορεί να μην υπήρχαν μεγάλες πόλεις ούτε εμπόριο όπως το ξέρουμε –δεν υπήρχαν αγορές, δεν είχε καν εφευρεθεί το χρήμα, οι αγορές όπως τις ξέρουμε εμφανίζονται την Εποχή του Χαλκού−, όμως οι άνθρωποι ήδη ταξίδευαν, επικοινωνούσαν, αλληλεπιδρούσαν και αντάλλασσαν υλικά αγαθά και γνώσεις. Αυτό δεν σήμαινε ότι όλα τα μέλη μιας κοινότητας έκαναν τέτοια ταξίδια, υπήρχε όμως ένα δίκτυο σχέσεων όπου το Δισπηλιό έπαιζε κομβικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.

Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Τελετουργικό αγγείο με ανάγλυφη απεικόνιση προσώπου, 5200 π.Χ. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης

— Θα μπορούσαμε βάσει των ευρημάτων να δώσουμε μια εικόνα της κοινωνίας εκείνης της εποχής; Και καταρχάς πώς θα χαρακτηρίζαμε εκείνους τους ανθρώπους, ήταν άραγε κάποιο «πρωτοελληνικό» φύλο;
Είναι, ξέρετε, δύσκολο να τους αποδώσουμε κάποιον φυλετικό ή «εθνολογικό» προσδιορισμό, δεν υπήρχαν άλλωστε τότε έθνη και φυλές – δεν υπήρχε καν γραπτή γλώσσα ώστε να ξέρουμε τουλάχιστον πώς συνεννοούνταν. Υποθέτουμε ότι μιλούσαν, πιθανότατα, κάποια ινδοευρωπαϊκή γλώσσα. Η ελληνική είναι μια από τις πρώτες γλώσσες που διαχωρίστηκαν από τον ινδοευρωπαϊκό κλάδο, είναι όμως πολύ παρακινδυνευμένο να πούμε ότι μιλούσαν μια έστω πρώιμη μορφή της. Θα πρέπει να υπήρχε πάντως κάποια «lingua franca» στην οποία συνεννοούνταν άνθρωποι που ζούσαν σε τόσο μακρινές αποστάσεις.

Να πούμε εδώ ότι τάφοι και σκελετοί που θα μας επέτρεπαν ειδικές αναλύσεις για τον προσδιορισμό της γενετικής ταυτότητας των κατοίκων δεν βρέθηκαν, εξόν κάποια ίχνη καύσεων σε τέσσερις περιπτώσεις. Γενικά στην Ελλάδα λίγες ταφές και σκελετοί της Νεολιθικής Εποχής έχουν ανευρεθεί − ίσως χρησιμοποιούσαν την αεροταφή, όπως, για παράδειγμα, οι ιθαγενείς της Αμερικής και οι Ζωροάστρες Πέρσες μεταγενέστερα, ίσως πάλι να απέρριπταν τους νεκρούς εκτός οικισμού σε μέρη που δεν έχουν εντοπιστεί ακόμη από την αρχαιολογική έρευνα. Το λίγο, ωστόσο, DNA που περισυλλέξαμε από σκελετούς αυτής της περιόδου από το Αιγαίο προσφέρει ενδείξεις ότι διατηρείται μια νεολιθική αιγαιακή κληρονομιά στο DNA των σύγχρονων Ευρωπαίων. Ωστόσο τα δείγματα που έχουμε είναι εξαιρετικά λίγα για τέτοιας κλίμακας γενικεύσεις και τα αποτελέσματα είναι ακόμη αβέβαια. 

Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Μαγειρικό σκεύος της Μέσης Νεολιθικής. 5600 π.Χ. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης
Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Ανθρωπόμορφα σχηματικά ειδώλια της Νεότερης /Νεολιθικής. 5200 -4500 π.Χ. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης
Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Αποθηκευτικό πιθάρι με ανάγλυφη απεικόνιση προσώπου 5200 π.Χ. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης

Όσον αφορά, τώρα, στην κοινωνική οργάνωση, επρόκειτο καταρχάς για μικρές κοινότητες έως 300 ατόμων, οι οποίες δεν ήταν οργανωμένες ιεραρχικά, αλλά στηρίζονταν στην αμοιβαιότητα και τη συνεργασία. Οι κυνηγοί και οι τροφοσυλλέκτες που προηγήθηκαν από την εγκατάσταση των γεωργών ζούσαν σε ένα καθεστώς ισότητας – ίσως υπήρχαν κάποιες κοινωνικές διακρίσεις αλλά όχι σοβαρές δομικές διαστρωματώσεις. Καθένας έπαιρνε ό,τι χρειαζόταν σε ένα είδος «πρωτόγονου κομμουνισμού», όπως έλεγαν τον 19ο αιώνα, δεν υπήρχε, ή ήταν αμελητέα, η έννοια της ιδιοκτησίας. Κυρίως όμως τα μέλη της ομάδας των κυνηγών ήταν ελεύθερα να αποχωρήσουν από την ομάδα οποιαδήποτε στιγμή, δίνοντας στην κοινότητα μια χαλαρή, ρευστή δομή.

Για τις κοινότητες των γεωργοκτηνοτρόφων, αντίθετα, η συνοχή της ομάδας είχε καίρια σημασία για την επιβίωσή τους. Δύο κύριες δεσμεύσεις την καθόριζαν: η εποχική κινητοποίηση  αγροτικής εργασίας (π.χ. όργωμα, ξεβοτάνισμα, θερισμός κ.λπ.) και η καθυστερημένη απόδοση της εργασίας μέχρι τη συγκομιδή. Οι γεωργοκτηνοτρόφοι ήταν υποχρεωμένοι να παραμείνουν στην κοινότητα όπου εργάστηκαν προκειμένου να έχουν μερίδιο από την παραγωγή. Μελετητές όπως ο Χαράρι εκτιμούν ότι οι άνθρωποι έκαναν ένα τεράστιο λάθος όταν εξελίχθηκαν σε γεωργούς και κτηνοτρόφους γιατί απώλεσαν έτσι την πρωταρχική τους ελευθερία, και υποτάχθηκαν σε ιεραρχίες που απέκτησαν με τον χρόνο ηγεμονικά χαρακτηριστικά, κάτι που είχε διατυπώσει και ο Ζαν Ζακ Ρουσό τον 18ο αιώνα.

Προσωπικά ωστόσο πιστεύω ότι αυτή η άποψη είναι λανθασμένη. Η ανθρωπολογία μάς έχει δείξει ότι για να κρατηθεί ένας πληθυσμός σε συνοχή δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση η παρουσία ιεραρχικής εξουσίας. Αρκεί να υφίσταται μια σειρά από κανόνες, έθιμα, γιορτές, κατανομή κοινά αποδεκτών δεσμεύσεων και υποχρεώσεων προς αμοιβαίο όφελος όλων των μελών μιας κοινότητας κ.ά.

Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Διακοσμημένη "καρποδόχη" για την προσφορά τροφής. Βρέθηκε μαζί με άλλες, αποθηκευμένες σε οίκημα του 5240 π.Χ. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης

— Επρόκειτο πράγματι για ειρηνικές κοινωνίες, όπως πιστεύεται γενικά;
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, κατά βάση ναι. Θα υπήρχαν οπωσδήποτε κάποια περιστατικά βίαιων συμπεριφορών ή τοπικών συγκρούσεων, ο κανόνας όμως ήταν η ειρηνική συνύπαρξη κι αυτό πιστοποιείται από το γεγονός ότι σπάνια βρίσκουμε ίχνη βίας σε σκελετούς ανθρώπων της εποχής. Δεν υπήρχε δηλαδή μια θεσμική βία ή ο πόλεμος ως θεσμός με στόχο την επέκταση μιας πολιτικής ή οικονομικής ισχύος.

Στους πλησιέστερους βιολογικούς μας συγγενείς, τους πιθήκους, απαντώνται αφενός είδη επιθετικά, οργανωμένα σε αυστηρά ιεραρχικά δομημένες αγέλες, αφετέρου είδη ειρηνικά, χωρίς ιεραρχίες, όπως οι μπονόμπο. Οι μακρινοί μας πρόγονοι για κάποιον λόγο που ξεφεύγει από το πλαίσιο της αρχαιολογίας ακολούθησαν το παράδειγμα των δεύτερων, με άξονες την αλληλεγγύη, την αμοιβαιότητα, την αλληλοκατανόηση και την αποφυγή συγκρούσεων.

Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Αγγείο με πλαστική διακόσμηση χαρακτηριστικό της πρώιμης περιόδου του Δισπηλιού. 5700 π.Χ.. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης
Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Αγγείο ειδικής χρήσης "καρποδόχη" για την προσφορά τροφής. 5300 π.Χ. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης
Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Αγκίστρια και σύνεργα ψαρικής από οστό. Μέση και Νεότερη Νεολιθική. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης
Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Αγγείο με πλαστική διακόσμηση χαρακτηριστικό της πρώιμης περιόδου του Δισπηλιού. 5700 π.Χ.. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης
Κώστας Κωτσάκης: «Στο Δισπηλιό είχε αναπτυχθεί ένας πολιτισμός ιδιαίτερος και εξαιρετικά πλούσιος για τα δεδομένα της Νεολιθικής Εποχής» Facebook Twitter
Η ποσότητα αλλά και η ποιότητα των ευρημάτων –κεραμικά αγγεία, τεχνουργήματα από κόκαλο, κοσμήματα από πέτρα και κόκαλο− είναι εντυπωσιακή. © Αρχείο ανασκαφής Δισπηλιού. Φωτ.: Σ. Μαυρομάτης
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

Ιστορία μιας πόλης / ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

150 περίπου χρόνια πριν, ιδρύεται στην Αθήνα ο Σύλλογος Εκπαιδεύσεως Νεανίδων, που επιβιώνει και προσαρμόζεται στις κοινωνικές αλλαγές, και ζει μέχρι και σήμερα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ