Ελένη Τσιριντάνη Facebook Twitter
Η βιωσιμότητα είναι η αρμονική ισορροπία μεταξύ των αναγκών του παρόντος και μιας επένδυσης στο μέλλον, μεταξύ του κοντινού και του πιο μακρινού. Φωτ.: Spyros Hound/Design Ambassador

Ελένη Τσιριντάνη: Γιατί είναι πρόβλημα τα κτίρια σε εγκατάλειψη και οι άδειες επιφάνειες στην Αθήνα

0

— Μπορείτε να μας δώσετε ένα σχέδιο για κάποιον χώρο στην Αθήνα; 
Η Αθήνα είναι ένα τρισδιάστατο μωσαϊκό, αν θα μπορούσε να υπάρξει κάτι τέτοιο. Το φυσικό, το ανθρωπογενές, το παλιό, το νέο και πολλές άλλες ενδιάμεσες καταστάσεις πλέκονται χωρικά και χρονικά. Πρόκειται για μια πόλη όπου κυριαρχεί το αναπάντεχο, με τη θετική ή την αρνητική του έννοια. Όλα αυτά δεν μπορούν παρά να επηρεάζουν τον σχεδιασμό και το όραμα σε σχέση με την πόλη. Διαλέξαμε να φτιάξουμε μια εικόνα που να δανείζεται από την ουτοπία και να υλοποιεί την αίσθηση του αναπάντεχου. Ένας χώρος δυνητικά αφιλόξενος για το φυσικό στοιχείο, σημαντικός ωστόσο για την πόλη, μία από τις πολλές στοές στο κέντρο της, γίνεται ο τόπος επέμβασης. Η στοά μετατρέπεται σε έναν κήπο, σε ένα πέρασμα για το νερό και σε ένα άνοιγμα προς τον ουρανό μέσα σε ένα απόλυτο δομικό κέλυφος. Περίπου όπως συμβαίνει και στην Αθήνα, πολλά παράλληλα περιστατικά συμβαίνουν σε έναν κοινό τόπο. Η εικόνα συγκεντρώνει αντιφάσεις, παίζει με το φανταστικό και δημιουργεί τον χώρο για όνειρα και σχέδια για μια πόλη αλλιώτικη αλλά και γνώριμη.

ΕΜΠΟΡΙΚΟ - Ελένη Τσιριντάνη Facebook Twitter
Η στοά μετατρέπεται σε έναν κήπο, σε ένα πέρασμα για το νερό και σε ένα άνοιγμα προς τον ουρανό μέσα σε ένα απόλυτο δομικό κέλυφος.

Δεν μπορώ παρά να παρατηρώ και να μελετώ πόσο πολλά και αξιοσημείωτα συμβαίνουν αυτήν τη στιγμή στον τομέα του τοπίου σε παγκόσμιο επίπεδο. Υλοποιούνται καθημερινά έργα με ευρηματικό σχεδιασμό σε κάθε κλίμακα και σε διαφορετικά επίπεδα και χάρη στη ροή της πληροφορίας και στην ταχύτητα που διαδίδεται μπορούμε να έχουμε διαρκώς πλήθος αναφορών.

— Ποιο σημείο της πόλης θα αλλάζατε ρεαλιστικά; Πού υπάρχει η δυνατότητα αλλά και η ανάγκη για περισσότερη φύση;
Ανάγκη για περισσότερη φύση υπάρχει σε κάθε σημείο της Αθήνας. Η σχέση μεταξύ του ανθρωπογενούς και του φυσικού έχει από καιρό διαρραγεί. Από δω και στο εξής θα πρέπει να σκεφτούμε πώς δημιουργούμε νέους χώρους με καλύτερους όρους απ’ ό,τι πριν, και σίγουρα με διαφορετικές προτεραιότητες. Θα πρότεινα για την Αθήνα κάτι παραπάνω από μια επέμβαση. Αντί να σκεφτούμε μια μεγάλη, θεαματική χειρονομία σε ένα σημείο της, να εξετάσουμε μια προσέγγιση που να μπορεί να απαντήσει στα ζητήματα που εντοπίζονται σε επιμέρους σημεία και περιοχές, έναν πιο συστηματικό και μεθοδικό τρόπο να δίνουμε λύσεις. 

Πέρα από αυτό, μολονότι μιλάμε για δημόσιο χώρο και τοπίο, εκτιμώ πως μια μεγάλη αναβάθμιση για την Αθήνα θα ερχόταν αν δεν υπήρχαν κενά κτιριακά κελύφη, κτίρια σε εγκατάλειψη, άδειες επιφάνειες χωρίς σαφή χρήση. Αυτή η κατάσταση αναμονής και λήθης δημιουργεί σοβαρά ζητήματα σε διάφορα επίπεδα και συντελεί σε ένα αστικό περιβάλλον που δύσκολα θα ανακάμψει, ό,τι και να κάνουμε στους ελεύθερους χώρους.  

Ελένη Τσιριντάνη Facebook Twitter
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα βρίσκω την επέμβαση στον αρχαιολογικό χώρο Can Tacó στα περίχωρα της Βαρκελώνης, έργο του Toni Gironès Saderra.
Ελένη Τσιριντάνη Facebook Twitter
Tο Φαράγγι της Αράδαινας στη νότια Κρήτη.

— Τι είναι για εσάς η βιωσιμότητα; Πέρα από τα ESGs και τους ορισμούς, πώς πρέπει να ζούμε για να είμαστε «βιώσιμοι»;
Η βιωσιμότητα είναι η αρμονική ισορροπία μεταξύ των αναγκών του παρόντος και μιας επένδυσης στο μέλλον, μεταξύ του κοντινού και του πιο μακρινού. Πιστεύω πως συνδέεται άμεσα με την αίσθηση ταυτότητας και την αντίληψη της θέσης μας στην ανθρώπινη ιστορία. Όταν επικεντρωνόμαστε υπερβολικά στο παρόν, είναι επειδή αγνοούμε ή δεν αντιλαμβανόμαστε τους δύο παραπάνω συσχετισμούς και αναπόφευκτα δεν γίνονται οι κατάλληλες επιλογές. Η στάση μας σε σχέση με το ζήτημα αυτό έχει αλλάξει συνολικά τελευταία. Υπάρχει μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση, δράση και εμπνευσμένες ιδέες. Δεν πρόκειται για αναγκαστικά μεγάλης κλίμακας πρωτοβουλίες, αλλά αθροιστικά μπορεί να δημιουργηθεί αντίκτυπος. Πάντα υπάρχει χώρος για βελτίωση, πιστεύω ωστόσο ότι μπορούμε να παραμείνουμε αισιόδοξοι!       

— Ποιος είναι ο αγαπημένος σας κήπος, σε οποιοδήποτε σημείο στον κόσμο;
Το αγαπημένο μου σχεδιασμένο τοπίο αλλάζει από καιρό σε καιρό. Δεν μπορώ παρά να παρατηρώ και να μελετώ πόσο πολλά και αξιοσημείωτα συμβαίνουν αυτήν τη στιγμή στον τομέα του τοπίου σε παγκόσμιο επίπεδο. Υλοποιούνται καθημερινά έργα με ευρηματικό σχεδιασμό σε κάθε κλίμακα και σε διαφορετικά επίπεδα και χάρη στη ροή της πληροφορίας και στην ταχύτητα που διαδίδεται μπορούμε να έχουμε διαρκώς πλήθος αναφορών.

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα βρίσκω την επέμβαση στον αρχαιολογικό χώρο Can Tacó στα περίχωρα της Βαρκελώνης, έργο του Toni Gironès Saderra. Συνδυάζει την ανάδειξη των αρχαίων ευρημάτων, την επέμβαση στο τοπίο και την εναρμόνιση με το φυσικό περιβάλλον με ιδιαίτερα θαυμαστό τρόπο. Με τη χρήση πολύ απλών, προσιτών υλικών όπως το χαλίκι, τα πλέγματα και οι βέργες σκυροδέτησης δημιουργούνται πλατφόρμες, σκαλοπάτια, τοιχία και μονοπάτια που ανασυνθέτουν με τρόπο σύγχρονο τις αρχαίες χαράξεις.

Στην Ελλάδα θεωρώ ξεχωριστό το θέατρο της Αιξωνής της Νέλλας Γκόλαντα. Είναι ένα έργο γλυπτικής μεγάλης κλίμακας που δημιουργεί χώρο και ταυτόχρονα ένα τοπόσημο στην περιοχή. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν η υλικότητα και η γεωμετρία του, πολύ χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ταυτότητας της δημιουργού. 

Ελένη Τσιριντάνη Facebook Twitter
Το θέατρο της Αιξωνής της Νέλλας Γκόλαντα.

— Ποιο είναι το αγαπημένο σας φυσικό τοπίο; Πότε βρεθήκατε εκεί, ποια ήταν τα πρώτα σας συναισθήματα, πώς επηρέασε τη δουλειά σας;
Αγαπημένο φυσικό τοπίο, με διαφορά απ’ οποιοδήποτε άλλο, είναι το Φαράγγι της Αράδαινας στη νότια Κρήτη. Το ξεχωρίζω γιατί διαθέτει ιδιαίτερους βραχώδεις σχηματισμούς, μοναδική κλίμακα του τοπίου, δραματικό ανάγλυφο και μια ιδιαίτερη κατάληξη προς τη θάλασσα. Βρέθηκα εκεί στο τέλος ενός καλοκαιριού. Βρήκα τον χώρο πολύ αρχιτεκτονικό, χωρίς να είναι αρχιτεκτονημένος. Η εικόνα και κυρίως η αίσθηση του φαραγγιού είναι στοιχεία που ανακαλώ όταν προσπαθώ να σκεφτώ χώρους με ροή, με αδρή υλικότητα και ευρηματική γεωμετρία. 

Architecture Design Map 5: The Green Issue

Η συλλεκτική έκδοση της LiFO σε συνεργασία με το Archisearch.gr και την Design Ambassador.

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM 2023 - THE GREEN ISSUE

ADM5/23: THE GREEN ISSUE

Το δεύτερο «Green Issue» της σειράς ADM, της συνεργασίας της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador, καταπιάνεται ξανά με το σημαντικό ζήτημα της βιωσιμότητας, μας συστήνει κορυφαίους εκπροσώπους της αρχιτεκτονικής σκηνής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ανακαλύπτει νέα υλικά, εξερευνά πράσινους πύργους, νέα μουσεία και οικείους αστικούς πνεύμονες, προβληματίζεται γύρω από το ενεργειακό ζήτημα και παρουσιάζει τις καλές πρακτικές της ελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Αρμευτής: Με ενδιαφέρει πώς ένα κτίριο μπορεί να βοηθήσει τις ανθρώπινες σχέσεις

ADM 5 - The Green Issue / Γιάννης Αρμεύτης: «Με ενδιαφέρει πώς ένα κτίριο μπορεί να βοηθήσει τις ανθρώπινες σχέσεις»

Ο επικεφαλής αρχιτέκτονας του γραφείου Armeftis Partners οραματίζεται «πόλεις των 15 λεπτών», δημιουργεί απαράμιλλης αισθητικής κτίρια με κοινωνική βιωσιμότητα σε Κύπρο και Ελλάδα, πιστεύει ακράδαντα στη σημασία της σύνδεσης αρχιτεκτονικής και ανθρώπινων σχέσεων και θέλει να δει τη Λεμεσό πόλη-πρότυπο.
ΦΙΛΙΩ ΡΑΓΚΟΥ
Φτιαγμένη από πράσινο μέταλλο

ADM 5 - The Green Issue / Φτιαγμένη από πράσινο μέταλλο

Σε μια εποχή που η υψηλή αισθητική πρέπει να είναι ταυτόσημη της ηθικής, η Aluminco συνεχίζει να δημιουργεί καινοτομώντας, μαθαίνοντάς μας από την αρχή πως το αλουμίνιο δεν είναι απλώς φιλικό προς το περιβάλλον αλλά πλέον οφείλει και να αγαπάει τον πλανήτη.
ΝΤΟΓΙΑ ΚΑΡΟΛΙΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ