Fondation Suisse: Πώς είναι να ζει κανείς στο αρχιτεκτονικό στολίδι που σχεδίασε ο Le Corbusier

Fondation Suisse: Πώς είναι να ζει κανείς στο αρχιτεκτονικό στολίδι που σχεδίασε ο Le Corbusier Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
0

Η Erieta Attali έφτασε εκεί το καλοκαίρι του 2023 για να περάσει έναν μήνα ως ερευνήτρια σε ένα κτίριο που στεγάζει Ελβετούς φοιτητές, πανεπιστημιακούς, ερευνητές και εν γένει προσκεκλημένους από όλο τον κόσμο για ορισμένο διάστημα. Η φωτογράφος αρχιτεκτονικής αποφάσισε να ζήσει τον τελευταίο μήνα της διετούς διαμονής της στη Cité Internationale Universitaire de Paris (CIUP) στο Pavilion Le Corbusier με αφορμή την ερευνητική της εργασία με θέμα «Transforming Paris - Following the Seine» έχοντας ως στόχο τη δημιουργία ενός φωτογραφικού ημερολογίου. Σκοπός της ήταν να εκφράσει την προσωπική της εμπειρία σχετικά με το πώς είναι να ζει κανείς σε ένα κτίριο μοντέρνας αρχιτεκτονικής.

H Attali, ενώ παρακολουθούσε τη ζωή στο Παρίσι και στη Cité, φωτογράφιζε με το ιδιαίτερο βλέμμα της τους χαρακτηριστικούς χώρους του κτιρίου νύχτα και μέρα, αποτυπώνοντας στοιχεία που αντανακλούν το μανιφέστο των Le Corbusier και Pierre Jeanneret για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική, το οποίο βασίζεται σε τέσσερις αρχές-πυλώνες: κήπος στην οροφή, ελεύθερος σχεδιασμός της κάτοψης, οριζόντιο παράθυρο, ελεύθερος σχεδιασμός της πρόσοψης. Το Ελβετικό Περίπτερο αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα, ένα αρχιτεκτονικό στολίδι που καταχωρίσθηκε ως ιστορικό μνημείο τον Δεκέμβριο του 1986.

Το κτίριο μπορεί να θεωρηθεί ως αφετηρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του Le Corbusier ως καλλιτέχνη και για τον «νέο μπρουταλισμό» της δεκαετίας του 1950.

Ο χώρος μέσα στον οποίο βρίσκεται το Περίπτερο είναι η Διεθνής Πανεπιστημιούπολη του Παρισιού (CIUP), ένα αρχιτεκτονικό συγκρότημα γνωστό για τον χαρακτήρα και την ποικιλία των κτιρίων του, τα οποία αντικατοπτρίζουν το ταλέντο και την πολιτιστική ποικιλομορφία των δημιουργών τους. Οι 37 κατοικίες και τα κοινόχρηστα κτίρια αποτελούν μια πραγματική βιτρίνα της αρχιτεκτονικής του 20ού αιώνα. 

Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO

Η κατασκευή αυτού του Περιπτέρου ανατέθηκε, χωρίς διαγωνισμό, από την Επιτροπή των Ελβετικών Πανεπιστημίων στους Le Corbusier και Pierre Jeanneret. Ο Le Corbusier δέχτηκε, πεπεισμένος ότι «ήταν σημαντικό η Ελβετία να εμφανιστεί στο Παρίσι με άλλη μορφή από αυτήν της αγροτικής εικόνας των σαλέ και των αγελάδων».

Το κτίριο εγκαινιάστηκε τον Ιούλιο του 1933 και ξεχώριζε ως το μοναδικό στο CIUP με ρητά μοντέρνα ταυτότητα, μακριά από κάθε λαϊκό ύφος ή ακαδημαϊκή παράδοση – μια μοντέρνα εικόνα που η Ελβετία προσπαθούσε σταθερά να δοθεί μέσα από τα διεθνή γεγονότα εκείνης της εποχής. Πάνω από τους ογκώδεις πυλώνες από οπλισμένο σκυρόδεμα οι όροφοι κατασκευάστηκαν με έναν ελαφρύ, χαλύβδινο σκελετό, επενδυμένο με τούβλα, τεχνητή πέτρα και πολλά παράθυρα. 

Οι δημιουργοί του, ο Le Corbusier και ο εξάδελφός του Pierre Jeanneret, έκαναν το Ελβετικό Περίπτερο το πεδίο δοκιμής του οράματός τους για τη συλλογική στέγαση και των θεωριών τους για τη σύγχρονη κατασκευή: αντοχή της κατώτερης δομής από οπλισμένο σκυρόδεμα, βιομηχανική προκατασκευή των ορόφων, προσεκτικά μελετημένη ηχομόνωση και μια εξαιρετικά λειτουργική διάταξη των χώρων σε συνεργασία με τη σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων Charlotte Perriand.

Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO

Σήμερα υπάρχουν δωμάτια για τους σπουδαστές, ένα σαλόνι, ένα χολ εισόδου, ένα γραφείο και ένα διαμέρισμα για τον διευθυντή. Τα δωμάτια είναι μικρά και πανομοιότυπα και η δύναμη του σχεδιασμού τους έγκειται στη διάταξή τους, στα έπιπλα και στο φυσικό φως που μπαίνει από τα οριζόντια παράθυρα με νότιο προσανατολισμό.

Αναγνωρισμένο ως «μία από τις πιο ελεύθερες και ευφάνταστες δημιουργίες του Le Corbusier», το κτίριο συνδυάζει τρεις προσεγγίσεις: η μία αγκαλιάζει το σύγχρονο στυλ της πολυκατοικίας-μπλοκ, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε σχέση με το σχήμα του οικοπέδου· η δεύτερη αντιμετωπίζει αυτό το μπλοκ με διαφορετικούς, εξειδικευμένους όγκους, συνδυάζει επίπεδους και κοίλους τοίχους και αντιπαραθέτει βιομηχανικά και φυσικά υλικά· η τρίτη έγκειται στην πρωτότυπη ερμηνεία δύο από τα πέντε σημεία της μοντέρνας αρχιτεκτονικής: του προσβάσιμου, αλλά κρυμμένου κήπου στην ταράτσα και των πυλώνων από εμφανές σκυρόδεμα. Ως εκ τούτου, το κτίριο μπορεί να θεωρηθεί ως αφετηρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του Le Corbusier ως καλλιτέχνη και για τον νέο μπρουταλισμό της δεκαετίας του 1950.

Ο Le Corbusier επέστρεψε αρκετές φορές για πρόσθετες εργασίες, έτσι το 1948 δημιούργησε μια τοιχογραφία με τίτλο «Η ζωγραφική της σιωπής» που έγινε για να αντικαταστήσει την προηγούμενη η οποία καταστράφηκε κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1957 μια σειρά από εμαγιέ πάγκους προστέθηκε στις αίθουσες, δημιουργώντας πολυχρωμία.

Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO

Αν και πολλοί το βλέπουν πλέον ως μουσείο, το Fondation Suisse είναι πάνω απ' όλα ένα μέρος για να ζει κανείς. Από την αρχή η αρχιτεκτονική του και οι ένοικοί του το κατέστησαν τόπο διανόησης, πολιτισμού και καθημερινής ζωής, έναν χώρο που ορίζει το art de vivre που ήθελε ο Le Corbusier. Το Salon Courbe αποτελεί παράδειγμα της πανταχού παρούσας εικαστικής και λογοτεχνικής ποιητικής στο κτίριο αυτό. Καμπύλοι τοίχοι, τοιχογραφίες, πολύχρωμες οροφές και ακατέργαστο σκυρόδεμα, η αλληλεπίδραση των υλικών και των χρωμάτων και οι πρωτοποριακές και πάντα ενδιαφέρουσες και μοντέρνες συνδέσεις τους προσδίδουν στον χώρο μια γλυπτική διάσταση.

Σε αυτό το μέρος, που αποτελεί έναν τόπο συνεργασίας και άμιλλας μεταξύ φοιτητών και ερευνητών από όλο τον κόσμο, όταν κάθεται κάποιος σε μια καρέκλα που σχεδίασε η Charlotte Perriand, ενώ κατακλύζεται από το χρώμα και το σκυρόδεμα και την αρμονία των υλικών, δεν μπορεί παρά να αντιληφθεί ότι ο Le Corbusier, εκτός από σημαντικός αρχιτέκτονας, ήταν επίσης ένας μεγάλος καλλιτέχνης, ένας συνθέτης της έγχρωμης μορφής, ένας ποιητής και ένας θεωρητικός της ευημερίας.

Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Erieta Attali

Φωτογραφία / Ένας φωτογραφικός διάλογος της Erieta Attali με την αρχιτεκτονική του Kengo Kuma

Η νέα φωτογραφική έκθεση «Woodscapes» στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο εστιάζει στην ισχυρή σύνδεση της Ελληνοϊσραηλινής φωτογράφου με το έργο του διάσημου Ιάπωνα αρχιτέκτονα.
THE LIFO TEAM
Μια έκδοση-ωδή στην αθηναϊκή πολυκατοικία

Βιβλίο / Μια έκδοση-ωδή στην αθηναϊκή πολυκατοικία

Ένας Γερμανός αρχιτέκτονας και ένας Έλληνα φωτογράφος, ο Kilian Schmitz-Hübsch και ο Δημήτρης Κλεάνθης, ερεύνησαν για πέντε χρόνια την αθηναϊκή πολυκατοικία, κτίρια που χτίστηκαν από τη δεκαετία του '30 μέχρι το 1975, και την έκαναν βιβλίο, αναδεικνύοντας μερικά από τα πιο λαμπρά της παραδείγματα και την κληρονομιά του μοντερνισμού, απενοχοποιώντας την ως τυπολογία κατοίκησης.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Erieta Attali

Φωτογραφία / Η Erieta Attali φωτογραφίζει τα ατμοσφαιρικά τοπία της Δήλου

Το έργο της κορυφαίας φωτογράφου τοπίου και αρχιτεκτονικής θα παρουσιαστεί σε μια έκθεση στη Σιγκαπούρη στις αρχές του 2024, με τίτλο «Afloat| The shifting landscapes of Delos» σε συνεργασία με την εκεί ελληνική πρεσβεία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια μπουχάρα μπορεί να σου κάνει το σπίτι μαντάρα

Design / Μια μπουχάρα μπορεί να σου κάνει το σπίτι μαντάρα

Ο εικαστικός καλλιτέχνης Ευάγγελος Μιχέλης ασχολείται με τo interior design πάνω από είκοσι χρόνια. Μας ξεναγεί στο διαμέρισμά του στου Ψυρρή και αρνείται να δώσει συμβουλές διακόσμησης γιατί πιστεύει ότι είναι όλες άχρηστες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ