Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα

Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η Ariana Papademetropoulos είναι νεράιδα. Εντάξει, όταν ήταν μικρότερη δούλευε υποδυόμενη τη νεράιδα, αλλά η παραμυθένια οπτική που έχουμε γι' αυτά τα πλάσματα δεν απέχει πολύ από αυτό που αντικρίζεις όταν τη συναντάς. Πάλλευκο δέρμα, κατάμαυρα μαλλιά – «φέρτε τη γρήγορα στην Αθήνα» έγραφα προ διετίας, όταν την είχα πετύχει τυχαία στο Διαδίκτυο και είχα επιχειρήσει μια πρώτη κουβέντα μαζί της. Η ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνις με βάση το Λος Άντζελες μου είχε κάνει τρομερή εντύπωση, κυρίως επειδή πρεσβεύει μια εντελώς διαφορετική, super cool και εντελώς underground πλευρά της Πόλης των Αγγέλων, μίλια μακριά από τη γυαλάδα του Χόλιγουντ. «Μου κάνεις αυτήν τη συνέντευξη επειδή είμαι Ελληνίδα. Οι Έλληνες αγαπούν τους Έλληνες» μου έλεγε τότε και δεν είχε άδικο, σχολιάζοντας τη μανία των δημοσιογράφων με οτιδήποτε ελληνικό ζει και πορεύεται με επιτυχία στο εξωτερικό.


Και να που τώρα, δύο χρόνια αργότερα, η αθηναϊκή γκαλερί The Breeder την καλεί στη χώρα όπου πέρναγε τα καλοκαίρια της παιδικής της ηλικίας για μια νέα ατομική έκθεση, στην προετοιμασία της οποίας θα εγκαινιάσει ένα νέο concept, το Breeder Open Studio. Σε αυτό οι καλλιτέχνες θα δημιουργούν για ένα διάστημα τεσσάρων έως έξι εβδομάδων στον χώρο της γκαλερί και το κοινό θα μπορεί να παρακολουθεί όλα τα στάδια της διαδικασίας, μέχρι η έκθεση να πάρει την τελική της μορφή. Νιώθει εκτεθειμένη; Όχι ακριβώς, μάλλον «διχασμένη» είναι η σωστή λέξη. Μου λέει πως όταν δουλεύει μοιάζει με σκιουράκι που ψαχουλεύει από δω και από κει – αυτή είναι η μία πλευρά της, κλεισμένη στον κόσμο της, στην «τρύπα» της, χωρίς να βλέπει άνθρωπο, ακόμα και για έναν μήνα. Την άλλη, την κοινωνική, αυτήν της ολοκληρωμένης καλλιτέχνιδος, θα τη δούμε στα εγκαίνια, εξηγεί, καθώς ποζάρει πάνω σε μια σκαλωσιά μπροστά στον μισοτελειωμένο νέο πίνακά της, επιστρατεύοντας όλη την απόκοσμη γοητεία της που έχω δει ήδη στο Instagram και σε κάποια mixed media έργα της, στα οποία τρυπώνει και η ίδια.

Πάντα θεωρούσα τον εαυτό μου ζωγράφο. Αυτό κάνω. Δεν είμαι performance artist, όμως η καθημερινότητά μου εισέρχεται στη δουλειά μου με τρόπο που δεν μπορώ να αγνοήσω.

Την προηγούμενη εβδομάδα η Ariana βρέθηκε στη Μήλο για να γυρίσει ένα μικρό φιλμ που θα προβάλλεται στο υπόγειο της γκαλερί ως συμπλήρωμα της έκθεσης. Μου δείχνει φωτογραφίες με εκτυφλωτικό κόκκινο, που θυμίζουν το Χρώμα του Ροδιού του Παρατζάνοφ, από το Σαρακήνικο, όπου βρέθηκε να περιφέρεται γυμνή στο σεληνιακό τοπίο και στις σπηλιές του, κρατώντας ένα κηροπήγιο, και από το Κλέφτικο, όπου ξάπλωσε σε ένα κρεβάτι (κανονικό, όχι θαλάσσης) μέσα στη θάλασσα. «Είχα αυτό το όραμα του εαυτού μου να επιπλέει σε ένα κρεβάτι κι έπρεπε κάπως να το πραγματοποιήσω».

Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
Even the stars in the sky are a mess, 250x200
Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
He preferred me in fantasy, 40x50


Η έκθεση με τίτλο «Even the stars in the sky are a mess» («Ακόμα και τα αστέρια στον ουρανό είναι χάλια») θα περιλαμβάνει τρεις μεγάλης κλίμακας έργα (το ένα από αυτά το βλέπω εν εξελίξει, τα άλλα δύο έχουν ολοκληρωθεί και θα τα παραλάβει σύντομα από το Λος Άντζελες), όπου το νερό είναι καταλύτης. Πρόβατα, ψάρια κι ένας Πήγασος αντιπροσωπεύουν αντίστοιχα τη γη, τη θάλασσα και τον ουρανό στα τρία έργα. Έξι μικρότεροι πίνακες με κοχύλια συμπληρώνουν το σύνολο, μαζί με έπιπλα (στοιχείο που χαρακτηρίζει και προηγούμενες εκθέσεις της) τα οποία θα κοπούν και θα τοποθετηθούν με συγκεκριμένο τρόπο στον χώρο, σαν να λιώνουν στο έδαφος, ώστε ο επισκέπτης να περνά σε άλλη διάσταση. Εκεί που αρχετυπικά μυθολογικά μοτίβα συναντούν τον αρχιτεκτονικό ρεαλισμό, οι ονειρώδεις πίνακες της Ariana ερευνούν τον συσχετισμό μεταξύ συναισθημάτων και χώρου, ενώ συχνά η καλλιτέχνις αντλεί υλικό από ρετρό φωτογραφικά κολάζ που δημιουργεί από παλιά περιοδικά και βιβλία. «Πάντα θεωρούσα τον εαυτό μου ζωγράφο. Αυτό κάνω. Δεν είμαι performance artist, όμως η καθημερινότητά μου εισέρχεται στη δουλειά μου με τρόπο που δεν μπορώ να αγνοήσω».

Η καθημερινότητά της αυτές τις μέρες, που βρίσκεται στην Αθήνα, περιλαμβάνει τόσο πολλά πράγματα που δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί στο έργο της. «Είναι κάπως σαν το L.A., που δεν ξέρεις πού θα βρεθείς. Τόσοι διαφορετικοί κόσμοι. Την Παρασκευή πήγα στην περφόρμανς που έκανε ο Άγγελος Πλέσσας στην παραλία, όπου ήπιαμε ένα ελιξίριο που έφτιαξε από βότανα και κάναμε διαλογισμό, το Σάββατο βρέθηκα στη Rebound (σ.σ. το γνωστό γκοθάδικο στην πλατεία Αμερικής), όπου ήταν σαν ταινία με βαμπίρ και μου άρεσε πολύ, μετά σε ένα queer πάρτι στο Ρομάντσο και την Κυριακή είδα μια περφόρμανς της Daglara (σ.σ. drag queen) που έγινε σε μια πολυκατοικία. Μένω στα Εξάρχεια, σε ένα διαμέρισμα γεμάτο αντίκες και νιώθω λες και βρίσκομαι κάπου πολύ μακριά. Και μετά βγαίνω έξω στην πλατεία. Δεν ξέρω ακριβώς τι παίζει με τα Εξάρχεια και γιατί βλέπω τόσους αστυνομικούς, πάντως, πριν από δύο χρόνια, ένιωθα πιο ασφαλής εκεί. Νιώθω περίεργη την ενέργεια τώρα».

Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
Ποζάρει πάνω σε μια σκαλωσιά μπροστά στον μισοτελειωμένο νέο πίνακά της, επιστρατεύοντας όλη την απόκοσμη γοητεία της που έχω δει ήδη στο Instagram και σε κάποια mixed media έργα της, στα οποία τρυπώνει και η ίδια. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Βέβαια, στην Αμερική του Τραμπ η Ariana εξακολουθεί να νιώθει πως ζούμε σε καιρούς αποκαλυπτικούς. «Δεν καταλαβαίνω την πραγματική πίεση όταν βρίσκομαι στην Αμερική, μέχρι που φεύγω και νιώθω μεγάλη ανακούφιση. Υπάρχει τόσο σκοτάδι εκεί. Τι να πρωτοπείς, ζούμε σε μια κακή ταινία επιστημονικής φαντασίας». Η φάση, πάντως, στο L.A. αυτή την περίοδο είναι τα σπιτικά πάρτι, γι' αυτό η Ariana δεν πηγαίνει πια σε μπαρ. «Τι είναι κουλ τώρα; Παίζει ένα κινούμενο κουκλοθέατρο που λατρεύω. Μια φίλη κάνει υπαίθριες προβολές σε νεκροταφείο και είναι τέλειες. Υπάρχουν απίστευτα παλιά σινεμά στο L.A. Γουστάρω τα κρυμμένα πράγματα πάρα πολύ. Απλώς πρέπει να έχεις κάποιον να σε τραβήξει σε όλα αυτά. Είναι πολύ πιο ωραίο όταν δεν ξέρεις σε τι μπλέκεις και σε ποιο περίεργο σπίτι θα καταλήξεις το βράδυ».


Πέρσι το καλοκαίρι η Ariana ήταν πάλι στην Ελλάδα, για τη συμμετοχή της στην Art Athina, και έλαβε ένα mail που της πρότεινε να γίνει ένα από τα πρόσωπα της καμπάνιας της Gucci για το άρωμα Mémoire d'Une Odeur πλάι στον Harry Styles. Νόμιζε ότι της κάνουν πλάκα. «Βέβαια, για να είμαι ειλικρινής, πάντα ένιωθα ότι από αισθητικής άποψης βρίσκομαι κοντά σε ό,τι πρεσβεύει η Gucci. Νοσταλγία, φουτουρισμός, κιτς, φαντασία, όλα αυτά είναι στοιχεία που υπάρχουν στα έργα μου. Οπότε κατάλαβα γιατί με επέλεξαν, προφανώς είδαν ότι η δουλειά μου συγχρονίζεται με τη δική τους». Για εκείνη αυτή η καμπάνια ήταν μια ευκαιρία να εξερευνήσει τον κόσμο των οσφρητικών εικόνων: «Με ενδιαφέρουν τα πρωτόγονα ένστικτα, η διαίσθηση. Η μυρωδιά είναι μια ενστικτώδης αίσθηση. Σαν τις φερομόνες, που δεν ξέρεις τι σε ελκύει σε κάποιον. Ήταν σαν επιστροφή σε μια ζωώδη κατάσταση αυτή η συμμετοχή μου. Ξέρεις, παριστάνουμε πάντα ότι δεν είμαστε ζώα. Είμαστε όλοι ζώα».

Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
H Ariana έγινε ένα από τα πρόσωπα της καμπάνιας της Gucci για το άρωμα Mémoire d'Une Odeur.

Info

The Breeder Open Studio presents Ariana Papademetropoulos

«Even the stars in the sky are a mess»

The Breeder (Ιάσονος 45, Μεταξουργείο, 210 3317527)

Open studio: 24/9-24/10

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 25/10, 20:00-22:00

Διάρκεια έκθεσης: 25/10-30/11

Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-18:00

www.thebreedersystem.com

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες

Εικαστικά / Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες

Μετά από δεκαετίες αναμονής, η συλλογή-κόσμημα των Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή είναι επιτέλους επισκέψιμη στο κοινό σε έναν χώρο που αρμόζει στη σπουδαιότητά της.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
«Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / «Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Περί τα ογδόντα έργα από αυτά που έχουν χαρακτηριστεί «τσίκι-τσίκι» απαρτίζουν τη νέα σημαντική έκθεση για τον υπέροχο Έλληνα του Βερολίνου, τον Αλέξη Ακριθάκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt

Εικαστικά / Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt

Ο Γερμανός εικαστικός (ζωγράφος, γλύπτης και φωτογράφος) με ελληνική καταγωγή από την πλευρά της μητέρας του ξεκίνησε από τις υποκουλτούρες του δρόμου για να φτάσει σε ένα στιλ με έντονα στοιχεία από τη βυζαντινή ζωγραφική και την ελληνική μυθολογία.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ