Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας: Για την πρώτη ατομική έκθεση του Μιχάλη Καραΐσκου

0

Οι επισκέψεις στα ατελιέ των καλλιτεχνών εξάπτουν πάντα την περιέργεια για το τι θα ήταν εκείνο το κάτι που δεν θα μπορούσε να το υποψιαστεί κάποιος προτού φτάσει εκεί και το οποίο θα αποκάλυπτε μια ενδιαφέρουσα πτυχή της τέχνης τους. Όσο πιο συχνά επισκέπτεται κάποιος εργαστήρια καλλιτεχνών τόσο πιο γρήγορα αρχίζει να κατηγοριοποιεί αυτού του είδους τα «σημάδια», μέχρι που φτάνει η άκομψη στιγμή από την οποία και μετά εισβάλλει στον αφύλακτο προσωπικό χώρο του άλλου, με μάτι όλο και πιο αδιάκριτο, όλο και πιο ορμητικό, που δεν κρατά τα προσχήματα και αναζητά τις «αποκαλυψούλες» του.

Μέσα σε αυτό το ελαφρώς κωμικοτραγικό φόντο, μία σπουδαία πηγή «πληροφοριών» παραμένουν πάντα οι αγιογραφίες που μπορεί να έτυχε να φτιάξει για βιοποριστικούς λόγους στο παρελθόν (ή και να συνεχίζει στο παρόν) ο καλλιτέχνης. Η «διαρροή των απορρήτων» πηγάζει από την ίδια τη φύση της αγιογραφίας – από το ότι απαιτεί αυστηρή σημειολογία ειδικού σκοπού και συγκεκριμένου στόχου, ο οποίος είναι η συνεχής διασύνδεση με το θείο μέσω της εικόνας.

Η αποκάλυψη λοιπόν που αναζητά το μάτι του επισκέπτη είναι αν και πώς ο καλλιτέχνης γεφυρώνει το εν λόγω πεδίο δημιουργίας που έχει αυστηρούς κανόνες έκφρασης και σφικτή πρόσδεση σε μια μακραίωνη παράδοση εικαστικού γλωσσαρίου, με το πεδίο της σύγχρονης τέχνης στο οποίο βαραίνει το ακριβώς αντίστροφο, δηλαδή η έρευνα για την αναζήτηση όσο το δυνατόν καινοτόμων και πρωτοπόρων εκφραστικών σχημάτων.

Η καλύτερη όμως περιγραφή των νέων έργων του Καραΐσκου προκύπτει από την πρώτη εντύπωση που προκαλούν και η οποία είναι ότι επιδιώκουν –με «πραξικοπηματικό» σχεδόν τρόπο- την επιστροφή στην Op Art.

Επιπλέον, σύμφωνα με εντελώς ανυπόστατες στατιστικές, είναι γεγονός ότι οι καλλιτέχνες που επιλέγουν να καταπιαστούν με την αγιογραφία (αντί οποιασδήποτε άλλης διεξόδου που θα τους εξασφάλιζε τα προς το ζην) δεν είναι ψυχροί εκτελεστές, αλλά έχουν μια «επαφή» με αυτήν, η οποία βρίσκεται εντός του πλαισίου που ορίζει η συγκεκριμένη τέχνη και προϋποθέτει μία αντίληψη του ιερού (αν όχι πίστη σ’ αυτό), αλλά και του δέους που γεννά η έννοια του θείου.

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Ώσμωση, λάδι σε καμβά

«Πρόκειται για τον Άγιο Ευφρόσυνο τον Μάγειρο» λέει ο Μιχάλης Καραΐσκος για την μόνη αγιογραφία που απομένει στο ατελιέ του από την εποχή που ασχολούνταν συστηματικά με το είδος, «Δεν την παρέλαβε ο άνθρωπος που την παράγγειλε κι έτσι έμεινε στο εργαστήριο – και καλά έκανε και έμεινε. Μου αρέσει αυτός ο άγιος».

Τι μπορεί όμως να σημαίνει «μου αρέσει ένας άγιος» σε μια τέτοια συνθήκη; «Σημαίνει ότι ως αγιογράφος έχεις κατακτήσει μια ισορροπία μεταξύ οικειότητας και απόλυτου δέους προς εκείνον» απαντά με καθηλωτική ετοιμότητα ο καλλιτέχνης και από εκείνη τη στιγμή η έννοια του δέους πλανάται στην κουβέντα, με τον ρυθμό –και την απόσταση απ’ τα πράγματα– που διατηρεί μια γατούλα όταν βολτάρει σε έναν χώρο ο οποίος της είναι οικείος, μετακινούμενη από τη μια κρυψώνα της στην άλλη και παραμένοντας εντελώς αμέτοχη στις δραστηριότητες των ανθρώπων με τους οποίους συναινεί να συγκατοικεί. 

Μιχάλης Καραΐσκος
Μιχάλης Καραΐσκος

Ο Μιχάλης Καραΐσκος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κύπρο. Ήρθε στην Αθήνα σε ηλικία 21 ετών πριν από 20 χρόνια. Είχε ολοκληρώσει εκεί σπουδές μηχανολόγου μηχανικού και εδώ σπούδασε μουσική στο Ωδείο Αθηνών και ζωγραφική στην ΑΣΚΤ από την οποία αποφοίτησε το 2010.

Καθώς η κουβέντα μαζί του συνεχίζεται με θέμα τον Άγιο Ευφρόσυνο τον Μάγειρο, αναδύεται ξαφνικά ένα δικό του γλωσσικό ολίσθημα που περιγράφει το εν λόγω έργο του ως «αγριογραφία», διευκρινίζοντας επίσης ότι δεν είναι λίγες οι φορές που του συμβαίνει αυθορμήτως αυτό όταν πρέπει να πει «αγιογραφία».

Σίγουρα αυτή η απρόσμενη παραδρομή περιπλέκει κατά έναν αόριστο τρόπο τα πράγματα και γίνεται αφορμή για μια δεύτερη και πιο προσεκτική ματιά στον άγιο, από την οποία προκύπτει ότι ο δημιουργός αυτής της εικόνας θα κινδύνευε να κατηγορηθεί από τους πιο σχετικούς με το είδος ως «κρυπτο-αιρετικός», καθότι, μεταξύ όλου εκείνου του πλούτου συμβόλων και των πολυάριθμων αξόνων ανάπτυξης της σύνθεσης, προκύπτει ότι ο προστάτης των μαγείρων δεν κρατά καν σταυρό –όπως θα ήταν λογικό, κατά ένα τρόπο– και αντ’ αυτού υψώνει ένα «αδικαιολόγητα» παγανιστικού ύφους κλαδί πορτοκαλιάς. Και τα ανάλογα «παράξενα» στοιχεία μόνο πολλαπλασιάζονται, καθώς σαρώνει κάποιος με το βλέμμα του, από όλο και πιο κοντά, το τελειοθηρικό εικόνισμα.  

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Άπειρος Χώρος, ακρυλικά μελάνια σε χαρτί

Ωστόσο, οι αποκαλύψεις του ατελιέ για τον ιδιοκτήτη του δεν προέρχονται μόνο από τον μάγειρο που αγίασε, αλλά και από τις πολυάριθμες τοπιογραφίες, διαφόρων μεγεθών, που κρέμονται στους τοίχους του, καθότι ο Καραΐσκος, όπως ξεκαθαρίζει, δεν σταμάτησε ποτέ να ασχολείται με την εκ του φυσικού απεικόνιση τοπίων, όχι μόνο της ανέγγιχτης υπαίθρου, αλλά και αστικών - ημιαστικών περιοχών. Ζωγραφίζει πάντα εκείνα τα τοπία που νιώθει ότι τον μαγνητίζουν.

Μιλώντας για αυτά δεν αναφέρεται σε αόρατες δυνάμεις, αλλά για πράγματα τα οποία δηλώνει ότι αισθάνεται: το νωπό της ατμόσφαιρας, το πράσινο που χαρίζει η φρέσκια βλάστηση κ.ά.  Γενικά, στο τοπίο τού αρέσει το «μεγαλοπρεπές στοιχείο με την ρομαντική έννοια». Του αρέσουν επίσης οι ρεαλιστικές απεικονίσεις, η αμεσότητα της διαδικασίας της ζωγραφικής στην ύπαιθρο, η βύθιση σε αυτήν τη διαδικασία και τα συναισθήματα που παράγει, τα οποία εισχωρούν τελικά, με τον τρόπο τους, στη σύνθεση της εικόνας.   

Κι όμως, τίποτα από την τεράστιου όγκου αυτή δουλειά που περιγράφεται παραπάνω δεν αποτέλεσε την αιτία της επίσκεψης στο ατελιέ του, η οποία ήταν μια σειρά έργων ζωγραφικής με μελάνια σε χαρτί, με λάδι σε καμβά και κάποιες συνθέσεις με νήμα πλεξίματος στερεωμένο σε καμβά, τα οποία ο Μιχάλης Καραΐσκος δείχνει στην τωρινή πρώτη του ατομική έκθεση, στην γκαλερί ΔΛ, στον Πειραιά. Πρόκειται για έργα τα οποία δεν φαίνεται να έχουν την παραμικρή σχέση με την «αγριογραφία» ή την «ρεαλιστική-υπερβατική» τοπιογραφία, αλλά και που ταυτόχρονα κανείς δεν παραξενεύεται όταν διαπιστώσει ότι περιέχουν αφομοιωμένες και τις δύο αυτές τέχνες.  

Η καλύτερη όμως περιγραφή των νέων έργων του Καραΐσκου προκύπτει από την πρώτη εντύπωση που προκαλούν και η οποία είναι ότι επιδιώκουν –με «πραξικοπηματικό» σχεδόν τρόπο– την επιστροφή στην Op Art. Δηλαδή, στην αφηρημένη, γεωμετρική τέχνη που άνθισε περί τα μέσα της δεκαετίας του 1960 και που την ορίζει η πρόθεσή της να γίνει προκλητική για το μάτι, φέρνοντάς το αντιμέτωπο με εφέ που στοχεύουν στην οφθαλμαπάτη, στην ξαφνική ανάδυση «κρυμμένων» μορφών, στην εξίσου απρόσμενη ανάδυση δυνατών φωτεινών χρωμάτων ή στην εμφάνιση μοτίβων που δείχνουν σαν να βρίσκονται σε διαρκή κίνηση ή σαν να δονούνται.

«Σίγουρα τα έργα μου έχουν μια συγγένεια με την Op Art, αλλά προσωπικά, ξεκινώντας τα, δεν είχα την αίσθηση της ροπής προς αυτό το είδος. Και φυσικά, όταν μου το επεσήμαναν, δεν θέλησα καν να μπω σε αυτό το χωράφι. Είναι κάτι που απλά προέκυψε».

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Αστεροειδής Μετάβαση, λάδι σε καμβά

Κι όμως, πρόκειται για έργα «παραισθητικά» σχεδόν. Εξαπατούν το βλέμμα με τον τρόπο που του υπόσχονται ένα βάθος απροσμέτρητο ή με τον τρόπο που, ως δια μαγείας, εμφανίζονται χρώματα που η πρώτη ματιά στο έργο δεν συνέλαβε. Κατά τον ίδιο τρόπο το κάνουν να πιστέψει ότι θα νιώσει ίλιγγο ή ότι κάτι που αντιλαμβάνεται ως στατικό, τελικά κινείται. 

Στις μέρες μας, θα έλεγε κάποιος ότι η Op Art είναι πια ένα είδος τέχνης που θα παραγόταν πολύ εύκολα και με εντυπωσιακά αποτελέσματα από ένα λογισμικό – έναν αλγόριθμο. Είναι τέτοια η διατιθέμενη τεχνολογία που απαλείφει την ανάγκη να ζωγραφίσει κάποιος με το χέρι του μια εικόνα τόσης πολυπλοκότητας και ακρίβειας.

Για τον λόγο αυτό, το ερώτημα είναι γιατί θα ήθελε ένας καλλιτέχνης να μπει σε τέτοιο κόπο. Η απάντηση που δίνει ο Μιχάλης Καραΐσκος είναι: «Ένας πίνακας ζωγραφικής δεν είναι απλά μια εικόνα, αλλά ένα αντικείμενο. Και θεωρώντας τον αντικείμενο εννοώ ότι διαθέτει σώμα και αυτό σχετίζεται με μια υλικότητα, η οποία προκύπτει από μια διαδικασία κατασκευής. Εννοώ επίσης ότι τα μάτια δεν είναι αρκετά για να αντιληφθεί κάποιος περί τίνος πρόκειται. Χρειάζεται να συν-λειτουργήσουν κι άλλες αισθήσεις». 

Ξεκινά να δουλεύει από έναν κάναβο, δηλαδή, από ένα πλέγμα που σχεδιάζει στην επιφάνεια εργασίας (καμβάς ή χαρτί). Πάνω σ’ αυτόν βασίζει όλα τα μορφοπλαστικά επεισόδια. Όλα συμβαίνουν μεν για την υλικότητα της εικόνας, όπως διατείνεται ο καλλιτέχνης, αλλά ταυτόχρονα το υλικό «αποσιωπείται», υπό την έννοια ότι το χρώμα είναι πάρα πολύ καλά στρωμένο, ως εάν ήταν κάτι το εντελώς τιθασευμένο και υπάκουο. «Βέβαια, όσο κι αν προσπαθείς να την αποσιωπήσεις την υλικότητα, αυτή είναι παρούσα» ξεκαθαρίζει εκείνος. 

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Ασυνεχές, μελάνι σε χαρτί

Ένα άλλο κίνητρο για να δημιουργήσει αυτήν τη σειρά έργων ήταν το ότι ήθελε να έχουν αυτονομία από τη διάθεσή του: «Το πρόγραμμα της δουλειάς μου να παραμένει ανεπηρέαστο – να μην έχει καμία μετάπτωση, ανάλογα με το αν εγώ βρίσκομαι σε καλή ή σε κακή μου μέρα, να ανεξαρτητοποιηθεί εντελώς από το εφήμερο των διαθέσεών μου. Ήθελα επίσης να μπορεί το έργο να καταλήγει σε ένα σίγουρο τέλος. Γιατί τα έργα που δεν ακολουθούν ένα πλάνο, θα μπορούσαν να μην τελειώνουν ποτέ.

Δεν γνώριζα το αποτέλεσμα από την αρχή. Ήταν κάτι που θα προέκυπτε, αλλά αυτό θα συνέβαινε βάσει σχεδίου και μαθηματικής ακρίβειας. Δεν πρόκειται ακριβώς για μία μαθηματική εξίσωση, η οποία καθώς “τρέχει”, παράγει το έργο επειδή λύνεται από μόνη της, αλλά για μια αλγοριθμική εξέλιξη, η οποία γίνεται πιο σαφής στα έργα με τα μελάνια, όπου η διαβάθμιση του φωτός είναι ακόμα πιο ευκρινής».  

Μήπως τελικά αυτό που αναζητά ο Καραΐσκος είναι να μεταγράψει σε εικόνα τον χρόνο; Είναι ένα ερώτημα που γεννιέται, επειδή μπροστά σε αυτά τα έργα, διαισθητικά και από την πρώτη στιγμή, νιώθει κάποιος ότι εκείνος δεν ψάχνει κάτι πολύ πεζό ούτε κάτι εύκολο. Κι επιπλέον, υποψιάζεται ότι σε όλα αυτά πλανάται ένα θρησκευτικό στοιχείο. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι δεν μπορεί να το ονομάσει με βεβαιότητα θρησκευτικό ή θεϊκό. Παραδέχεται, όμως, ότι σίγουρα ενδιαφέρεται για κάτι πέραν του αισθητού και του απτού. Και προτιμά να αναφέρεται σε αυτό με τις έννοιες αιωνιότητα και χρόνος-ωκεανός, που φέρουν κάτι το ασύλληπτο σε σχέση με το δικό μας μέγεθος.

Ένα κοινό χαρακτηριστικό των έργων του αυτής της ενότητας είναι ότι σε όλα τους διακρίνεται η γραμμή ενός ορίζοντα και αυτό συνιστά κατά κάποιο τρόπο μια «ζεύξη» τους με το είδος της τοπιογραφίας. Αλλά και πάλι, δεν είναι αυτός ο λόγος για τον οποίο ξεκίνησε να τα φτιάχνει. Η εν λόγω γραμμή είναι εκείνη από την οποία ξεκινά η διάχυση του φωτός στη σύνθεση. Επίσης, παραπέμπει στην πολύ γνωστή εικόνα που έχουμε όλοι από τη διάχυση του φωτός σε ένα βυζαντινό ναό, από τα παραθυράκια του τρούλου του, η οποία θεωρείται μια ένδειξη της παρουσίας του θεϊκού στοιχείου, υπό την έννοια ότι στην θρησκευτική παράδοση η έννοια του Θεού συχνά απεικονίζεται με ένα φως που εκπορεύεται από τον ουρανό.

Όλα αυτά συνιστούν μια ερμηνεία για το πώς αυτά τα έργα συνδέονται με κάποιου είδους θρησκευτική ιερότητα, η οποία ερμηνεία δεν δυσαρεστεί τον καλλιτέχνη. Αν όμως δεχόμασταν ότι η αιωνιότητα δεν είναι κεκτημένο προνόμιο του Θεού, αλλά των μαθηματικών, ο Μιχάλης Καραΐσκος θα ήταν πολύ πιο έτοιμος να το προσυπογράψει: «Εξάλλου, πιστεύω σε αυτό που έχει πει ο Μπέρτραντ Ράσελ: “Ούτε Θεός, ούτε Γεωμετρία. Αλλά η Γεωμετρία είναι υπέροχη, άρα υπάρχει Θεός”…»

Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Λουλούδι της Νύχτας, λάδι σε λινό
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Λυκόφως, λάδι σε γιούτα
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Μεταμόρφωση, μελάνι και τέμπερα σε χαρτί
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Παράδεισος, λάδι σε γιούτα
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Ροές του χρόνου, μελάνι σε χαρτί
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Ακτινοβόλο Σημείο, μελάνι σε χαρτί
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Μετάβαση σε Μπλε, κλωστές καμβάς
Σημεία ευαισθησίας σε πλαίσιο αυστηρής γεωμετρίας Facebook Twitter
Κόλαση, λάδι σε λινό

Μιχάλης Καραΐσκος - Μεταξύ Ορατού κι Αόρατου

Επιμέλεια έκθεσης: Δρ. Αντρέας Ιωαννίδης, Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης στην Α.Σ.Κ.Τ

ΔΛ GALLERY (Μεσολογγίου 55Α, 185 45, Πειραιάς, 210 4619700)

[email protected]www.dlgallery.gr

Έως 17/7/2021

Πέμ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-16:00


 

Εικαστικά
0

Γιάννης Κωνσταντινίδης

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία και Γεωλογία στη Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Παλαιοντολογία. Το 1992, εγκατέλειψε την επιστήμη του για να ασχοληθεί κυρίως με μεταφράσεις και επιμέλειες λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και με την αρθρογραφία συνεργαζόμενος ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος με διάφορα έντυπα, αποκλειστικά και μόνο ποικίλης ύλης.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φίλιππος Τσιάρας: Μια έκθεση με έργα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην γκαλερί Blender

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / Φίλιππος Τσιάρας: Μια έκθεση με έργα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην γκαλερί Blender

Τα πορτραίτα του Αλεξάνδρου είναι μια Ιμπρεσιονιστική και Σουρεαλιστική εισβολή στην ιστορία των πορτραίτων και στη μνήμη αυτού του εμβληματικού γίγαντα.
THE LIFO TEAM
Η νέα εγκατάσταση του Άι Γουέι Γουέι για τα ανθρώπινα δικαιώματα με χιλιάδες κομμάτια LEGO

Εικαστικά / Η νέα εγκατάσταση του Άι Γουέι Γουέι για τα ανθρώπινα δικαιώματα με χιλιάδες κομμάτια LEGO

Τα πρόσωπα που παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση έχουν τεθεί υπό κράτηση ή εξορία ή έχουν ζητήσει πολιτικό άσυλο λόγω των πράξεων, των πεποιθήσεων ή των σχέσεών τους.
THE LIFO TEAM
O Sterling Ruby εισβάλλει με όλη του τη δύναμη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Εικαστικά / O Sterling Ruby εισβάλλει με όλη του τη δύναμη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Συνέντευξη

Ο διακεκριμένος Αμερικανός καλλιτέχνης παρουσιάζει μερικά από τα διάσημα κεραμικά του εντός της μόνιμης συλλογής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ενώ παράλληλα ξεκινά και μια νέα έκθεση έργων του στην γκαλερί Gagosian. Αποκλειστική συνέντευξη στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Kostis Fokas Gay Love

Εικαστικά / «Gay Love In Pictures»: Μια σύγχρονη αθηναϊκή εικονογραφία της γκέι αγάπης

Η έκθεση εικαστικών «Gay Love in Pictures» ερευνά την ομοερωτική ευαισθησία όπως αυτή αποτυπώνεται σε παρόντα χρόνο στην πόλη μας, μέσα από τη δουλειά έξι καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στην Αθήνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ