Η Ελλάδα της δεκαετίας του 1950 με τον φακό του Robert McCabe

Η Ελλάδα της δεκαετίας του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Φωτογράφος στους Δελφούς όπως τον απαθανάτισε ο Robert McCabe τη δεκαετία του '50.
0

Περπατώντας στην πόλη των Δελφών αντικρίζεις ακόμη και σήμερα τα ίχνη μιας άλλης εποχής. Υπάρχουν σημεία, εικόνες και τοποθεσίες που σε ταξιδεύουν σε πτυχές του παρελθόντος, παραπέμπουν σε μια διαφορετική Ελλάδα και σου επιτρέπουν να κάνεις μια βουτιά στον χρόνο. Μέρη, γωνιές, μνημεία και ερείπια συνθέτουν αντιπροσωπευτικές όψεις της μεταπολεμικής, φτωχής Ελλάδας. 

Αυτές τις μέρες εγκαινιάστηκαν στους Δελφούς δύο σημαντικές εκθέσεις που αναδεικνύουν τα τεκμήρια μιας περιόδου που η καθημερινότητα κυλούσε χωρίς ηλεκτρισμό, δρόμους, αυτοκίνητα, τηλέφωνα ή τρεχούμενο νερό. Μέσα από τον φωτογραφικό φακό του σπουδαίου φιλέλληνα Αμερικανού Robert McCabe απεικονίζονται οι τόποι και οι άνθρωποι στη διάρκεια των μεταπολεμικών ετών. Γιορτές, γυναικείες και ανδρικές ασχολίες, αγροτικές και θαλάσσιες εργασίες καθώς και στιγμιότυπα της καθημερινότητας υφαίνουν ένα σπάνιο φωτογραφικό υλικό το οποίο συμπληρώνεται με εικόνες των αρχαιολογικών χώρων και του λαϊκού μας πολιτισμού. Μέσα από το ανεκτίμητο φωτογραφικό αρχείο του ακούραστου φιλέλληνα διακρίνουμε ζωντανές εικόνες από την Ελλάδα της φτώχειας, του μόχθου, των στερήσεων αλλά και της λαχτάρας για ένα καλύτερο αύριο. 

Από την Ήπειρο μέχρι την Κρήτη και από την Πύλο μέχρι τη Ρόδο, ο Αμερικανός φωτογράφος «αιχμαλωτίζει» τα χρόνια της ελπίδας, της ανοικοδόμησης, της νέας εποχής, του «ανοίγματος», του μεταβατικού και κομβικού σημείου της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να εξερευνήσει τον κόσμο του χθες, τις παραδόσεις, τις φυσικές ομορφιές, την καθημερινότητα και το φιλόξενο πνεύμα των ανθρώπων αλλά και τις αισιόδοξες οπτικές που αναδύονταν. Σε μια Ελλάδα μακριά από φολκλορισμούς ή ωραιοποιήσεις, η οποία στο πέρασμα των χρόνων σημείωνε αξιοσημείωτη ανάπτυξη και μεταμορφωνόταν σταδιακά σε ένα μοντέρνο ευρωπαϊκό κράτος.  

Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Πύλος, 1955. Δεξαμενή με άσφαλτο έτοιμη για να στρωθεί πάνω στο οδόστρωμα. Τη δεκαετία του '50 η Πύλος δεν ήταν εύκολα επισκέψιμη λόγω του δύσκολου δρόμου. Φωτ.: Robert McCabe

Ο Robert McCabe γεννήθηκε το 1934 στο Σικάγο και μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει σε ηλικία μόλις πέντε ετών, έχοντας μια Kodak Baby Brownie η οποία ήταν δώρο του πατέρα του και εκδότη της «New York Daily Mirror». Στην Ελλάδα ήρθε για πρώτη φορά το 1954. Όπως ο ίδιος αφηγείται, δέκα χρόνια μετά την αποχώρηση των Γερμανών κατακτητών από την Ελλάδα και πέντε μετά το τέλος του Εμφυλίου, φοιτητής στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον, επισκέφθηκε την Ελλάδα κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού που ήταν προγραμματισμένο να διαρκέσει δύο εβδομάδες. Αλλά μετά την πρώτη εβδομάδα ο ίδιος και ο αδελφός του, Τσαρλς, πήραν τη μεγάλη απόφαση να ακυρώσουν τις προγραμματισμένες επισκέψεις σε Αίγυπτο, Ιταλία και Γαλλία και απλά να μείνουν στην Ελλάδα. Η Ελλάδα που πρωτοείδε ήταν βουτηγμένη στη ένδεια και στην ανέχεια. Ωστόσο, διαρκής ήταν η έκπληξη και η ευχαρίστηση που ένιωθε από το κέφι, τη ζεστασιά και το φιλότιμο των ανθρώπων αυτών που είχαν επιβιώσει από τον εφιάλτη του πολέμου και τα επακόλουθα δεινά του. Κάπως έτσι οι δύο εβδομάδες έγιναν μια ολόκληρη ζωή. Τα ταξίδια στην Ελλάδα συνεχίστηκαν και ο βαθύς δεσμός του Robert McCabe με τη χώρα δυνάμωσε στο πέρασμα των χρόνων.  

Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Μέσα από τον φωτογραφικό φακό του σπουδαίου φιλέλληνα Αμερικανού Robert McCabe απεικονίζονται οι τόποι και οι άνθρωποι στη διάρκεια των μεταπολεμικών ετών. Φωτ.: Panoulis

Από την Ήπειρο μέχρι την Κρήτη και από την Πύλο μέχρι τη Ρόδο, ο Αμερικανός φωτογράφος «αιχμαλωτίζει» τα χρόνια της ελπίδας, της ανοικοδόμησης, της νέας εποχής, του «ανοίγματος», του μεταβατικού και κομβικού σημείου της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Η έκθεση «Η Ελλάδα μετά τον πόλεμο - Τα χρόνια της ελπίδας», συνοδευόμενη από κείμενα του καθηγητή του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Παναγιώτη Ροϊλού, και της δημοσιογράφου Κατερίνας Λυμπεροπούλου καθώς και του ίδιου του Robert McCabe, αποτελεί ένα σημαντικό ντοκουμέντο της σύγχρονης ευρωπαϊκής ιστορίας. 

Την ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης πραγματοποιήθηκε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τίτλο «Η μεταπολεμική Ελλάδα του Robert McCabe» στην αίθουσα Ελένη Αρβελέρ του Συνεδριακού Κέντρου του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών (ΕΠΚεΔ). Τον εναρκτήριο χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος του ΕΠΚεΔ Παναγιώτης Ροϊλός, ο οποίος τόνισε: «Πολλές από τις σαγηνευτικές φωτογραφίες του Robert McCabe, που τραβήχτηκαν σε διάφορα μέρη της Ελλάδας από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 έως τα τέλη της δεκαετίας του 1960, επιτρέπουν ματιές σε στιγμιότυπα μιας διαλεκτικής μεταξύ διαφορετικών στιγμών της ελληνικής ιστορίας και του πολιτισμού, όπως διατηρήθηκαν στη μεταπολεμική Ελλάδα».

Ακολούθησε χαιρετισμός του διευθυντή του ΕΠΚεΔ και καθηγητή Ανδρέα Γκόφα, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανανέωση των εγκαταστάσεων του κέντρου με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και της ψηφιακής εικόνας του. 

Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Ο εκθεσιακός χώρος του ΕπΚεΔ γεμάτος κόσμο την ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης του Robert McCabe. Φωτ.: Panoulis

Ο ίδιος ο Robert McCabe περιγράφει στο δικό του σημείωμα: «Η Ελλάδα της δεκαετίας του 1950 ήταν μια χώρα όπου τα γαϊδουράκια και τα μουλάρια χρησιμοποιούνταν ακόμη ευρέως. Οι γυναίκες έπλεναν τα ρούχα τους στα ποτάμια και στα παρακείμενα πηγάδια. Το νερό το κουβαλούσαν στο σπίτι από βρύσες ή πηγές με κανάτια. Στους δρόμους της Αθήνας δεν υπήρχαν φανάρια. Οι γυναίκες έκλωθαν ή ύφαιναν στον αργαλειό ή έπλεκαν. Οι άνδρες και οι γυναίκες φορούσαν συχνά παραδοσιακές χωριάτικες φορεσιές με πλουμιστά στολίδια».

Και συμπληρώνει: «Η Ελλάδα ήταν το τέλειο μέρος για να κάνω ρεπορταζιακού χαρακτήρα φωτογραφία υψηλών αισθητικών απαιτήσεων. Η ομορφιά των απόμακρων και άγνωστων στους πολλούς αρχαιολογικών τοποθεσιών και των νησιών έκοβε την ανάσα. Ιδιαίτερα στα νησιά νιώσαμε σαν εξερευνητές που ήρθαν σε επαφή με άγνωστους πολιτισμούς, οι οποίοι φαίνονταν ότι ήταν σημαντικοί και άξιζε να καταγραφούν κάποια από τα στοιχεία τους. Στα περισσότερα μέρη δεν υπήρχαν τουρίστες και κάθε νησί είχε τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Δεν είχα συνειδητοποιήσει, όμως, ότι αυτό ήταν εφήμερο και ότι σύντομα αυτά τα μέρη θα πλημμύριζαν από τουρίστες και ότι ο μοναδικός χαρακτήρας τους θα αλλοιωνόταν δραματικά. Δεν είχα την παραμικρή ιδέα για το πόσο γρήγορα η Ελλάδα θα προόδευε και θα μεταμορφωνόταν. Είμαι πραγματικά πολύ χαρούμενος που μπόρεσα να βοηθήσω στην καταγραφή και στην τεκμηρίωση αυτής της εξαιρετικά σημαντικής περιόδου της σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδας».

Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Σποράδες, 1963. Ο ναύτης-μάγειρας στο καΐκι «Ελευθερία» στέκεται στην είσοδο του μηχανοστασίου. Φωτ.: Robert McCabe

«Συχνά ήμασταν οι μόνοι επισκέπτες σε ένα ελληνικό νησί», επισήμανε ο Robert McCabe, φανερά συγκινημένος και ευδιάθετος χάρη στην έκθεση αυτή, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι τα δεινά της χώρας κατά την εφιαλτική δεκαετία που προηγήθηκε των ταξιδιών του τα αντιλήφθηκε πλήρως διαβάζοντας το ιστορικό λεύκωμα «Οι θυσίες της Ελλάδας στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο» (1946) του κορυφαίου πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη (1913-1975), βασικού προσώπου της μεταπολεμικής ανασυγκρότησης της χώρας. 

Στη συνέχεια είχαμε μία από τις πιο συναρπαστικές στιγμές της βραδιάς με τη συγκινητική παρουσίαση που έκανε η Ευφροσύνη Δοξιάδη, ζωγράφος και κόρη του Κωνσταντίνου Δοξιάδη. «Το λεύκωμα αυτό ήταν τεράστιο διότι οι θυσίες των Ελλήνων ήταν μεγάλες», είπε και παρουσίασε σελίδες του τόμου που αναφέρονται στη σφαγή στο Δίστομο, όπου ο πατέρας της είχε ζωγραφίσει ένα-ένα τα 218 θύματα, από τα βρέφη μέχρι τους ηλικιωμένους. Στην ομιλία της στάθηκε και στην επαφή του με την πολιτική, αφού υπήρξε υφυπουργός Ανοικοδόμησης και Συντονιστής Ανασυγκρότησης. Ωστόσο, η θητεία του διακόπηκε από τον Γεώργιο Παπανδρέου. «Πόσο διαφορετική θα ήταν η χώρα αν είχε αφεθεί να συνεχίσει το έργο που είχε αναλάβει», κατέληξε η κ. Δοξιάδη, δηλώνοντας πως διακατέχεται από «ανίατη λατρεία» για το πρόσωπο του πατέρα της.

Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Το πορθμείο Ρίου-Αντιρρίου το 1955. Τώρα έχει αντικατασταθεί από μια κομψή γέφυρα γαλλικού σχεδιασμού. Το σύντομο ταξίδι στον Κορινθιακό Κόλπο ήταν πάντα περιπετειώδες. Το ίδιο το φεριμπότ ήταν ένα επαναχρησιμοποιημένο αποβατικό πλοίο από τον πόλεμο. Το πλοίο «Σωκράτης Ιασεμίδης» ήταν ένα από τα πρώτα αποβατικά πλοία βρετανικής κατασκευής και ένα από τα δύο LST που κατέστρεψαν οι βρετανικές δυνάμεις κατά την αποχώρησή τους από την Ελλάδα τον Απρίλιο του 1941. Φωτ.: Robert McCabe

Τέλος, ο Κώστας Κωστής, καθηγητής του ΕΚΠΑ, τόνισε: «Σκεφθείτε ότι οι φωτογραφίες αυτές απεικονίζουν μια χώρα που αιμορραγεί από τη μετανάστευση. Δεκάδες χιλιάδες άτομα μετακινούνται κάθε χρόνο προς τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Αυστραλία και λιγότερο προς τις ΗΠΑ για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν την επιβίωση τη δική τους και της οικογένειάς τους. Οι συνθήκες δεν ήταν καθόλου εύκολες, το αντίθετο. Και όμως, στις συνθήκες αυτές η Ελλάδα πραγματοποιεί ένα θαύμα, πετυχαίνει να αφήσει πίσω της την πείνα, τη φτώχεια, τη στέρηση, να αναπτυχθεί με ραγδαίους ρυθμούς. Θυμίζω κάτι εξαιρετικά σημαντικό: ή ελληνική ανάπτυξη ήταν η ταχύτερη του δυτικού κόσμου και η Ελλάδα πέτυχε να έρθει κοντά στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα το 1961 ως το πρώτο κράτος που συνδέθηκε μαζί της».

Με τη σειρά της η Αθανασία Ψάλτη, προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδας, παρουσίασε ένα ενδιαφέρον χρονολόγιο του αρχαιολογικού χώρου των Δελφών αλλά και του μουσείου του, το οποίο φιλοξενεί την ίδια περίοδο την έκθεση «Οι Δελφοί τη δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe». Η κ. Ψάλτη σκιαγράφησε τους ανθρώπους και τα μνημεία στην αυγή μιας νέας εποχής, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς στην περίοδο ανασυγκρότησης, στο έντονο ενδιαφέρον του Κωνσταντίνου Καραμανλή για τον τόπο των Δελφών αλλά και στα εγκαίνια του τρίτου, και σημερινού, αρχαιολογικού μουσείου το 1961, όπου και απέκτησε δική του αίθουσα το άγαλμα του Ηνιόχου, του πιο διάσημου από τα αφιερώματα στους Δελφούς.

Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Μύκονος, 1955. Ξημερώματα στον μόλο Καμπάνη, ψαράδες ξεφορτώνουν τα δίχτυα τους για στέγνωμα και επισκευή. Το νεόκτιστο ξενοδοχείο Λητώ διαφαίνεται στο βάθος.Το Λητώ, μαζί με το Αμφιτρύων στο Ναύπλιο, ήταν τα πρώτα δύο ξενοδοχεία που χτίστηκαν από τον ΕΟΤ την περίοδο 1952-53. Φωτ.: Robert McCabe

«Επιθυμία μου είναι να δοθεί το στίγμα της ελπίδας σε μια κρίσιμη περίοδο, σε μια μεταβατική εποχή», ανέφερε απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο πρόεδρος του ΕΠΚεΔ και κατέληξε λέγοντας ότι στις φωτογραφίες του Robert McCabe δεν συναντά κανείς ούτε ίχνος αποικιοκρατικής αντίληψης της Ελλάδας αλλά μια εγγενή τρυφερότητα για τον τόπο και τους ανθρώπους του που διένυαν μια δύσκολη εποχή. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Κατερίνα Λυμπεροπούλου. 

Αναμφίβολα πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα έκθεση. Όσοι ταξιδέψουν στους Δελφούς θα διαπιστώσουν από κοντά ότι ο μεγάλος Αμερικανός φωτογράφος πραγματοποιεί με τον φωτογραφικό του φακό μια ποιητική καταγραφή αντικειμένων, τόπων και ανθρώπων της Ελλάδας της δεκαετίας του ’50.  

Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Επιβάτες στο κατάστρωμα του «Δέσποινα». Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Σαντορίνη, 1960. Στη βάρκα, πλησιάζοντας το «Δέσποινα». Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Σέριφος, Χώρα. Ανεμοδαρμένη συνάντηση στη βρύση. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Κατάπολα, Αμοργός, 1960. Καΐκι με φορτίο σταφύλια φτάνει στο λιμάνι το σούρουπο. Λόγω της απουσίας καλών οδικών δικτύων στα νησιά εκείνη την περίοδο, τα καΐκια χρησιμοποιούνταν συχνά και για ενδονησιωτικές μεταφορές. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Μύκονος, 1957. Κοριτσάκι γεμίζει τενεκέ με νερό από μια βρύση στη Χώρα. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Σποράδες, 1963. Το πλήρωμα του εμπορικού καϊκιού «Ελευθερία» με έδρα τον Βόλο: καπετάνιος, ύπαρχος, ναύτης-μάγειρας. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Σκύρος, Λιναριά 1957. Γυναίκες περιμένουν στον μόλο για να γεμίσουν τις κανάτες και τους κουβάδες τους. Οι νησιωτικές περιοχές πάσχουν, ακόμα και σήμερα, από έλλειψη νερού. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Αλόννησος, 1963. Γυναίκα κουβαλάει νερό στο σπίτι της στη Χώρα. Στις 3 Μαρτίου 1965, η Χώρα Αλοννήσου καταστράφηκε από σεισμό. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Στη Σαντορίνη, ο πατήρ Νικόλαος Κοκκαλάκης ίδρυσε τη Σχολή Ταπητουργίας σε μια προσπάθεια να δημιουργήσει ευκαιρίες απασχόλησης για τις νέες γυναίκες και να τις κρατήσει στο νησί. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Σύρος, 1950. Η Σύρος ήταν σημαντικός ναυτιλιακός κόμβος και εμπορικό κέντρο στο Αιγαίο ακόμη και πριν από την Ελληνική Επανάσταση. Παρέμεινε δε έτσι εκείνη την περίοδο, παρόλο που το λιμάνι του Πειραιά είχε την πρωτοκαθεδρία. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Σκύρος, 1957. Μια γυναίκα με το παραδοσιακό σκυριανό μαντίλι δεμένο στο κεφάλι σταματά το πλέξιμο για να κοιτάξει τον φωτογράφο. Η ύφανση, το γνέσιμο, το κέντημα και το πλέξιμο ήταν καθημερινές ασχολίες τα μεταπολεμικά χρόνια. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Νάξος, 1957. Φορτωμένη βάρκα πλησιάζει την ακτή. Τα καράβια της γραμμής έπρεπε συχνά να περνούν ώρες αγκυροβολημένα σε ένα λιμάνι, φορτώνοντας και ξεφορτώνοντας φορτία και επιβάτες σε μικρότερες βάρκες. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Μύκονος, 1957. Στην περιοχή Ιορδάνης πάνω από το Παλιό Λιμάνι γυναίκες πλένουν τα ρούχα τους με νερό από ένα από τα λίγα πηγάδια του νησιού. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Μύκονος, 1957. Μια σοβαρή διαπραγμάτευση βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ ενός αγρότη που έφερε προϊόντα στην αγορά στη Χώρα με το γαϊδουράκι του και της καταστηματάρχη Ασημίνας Κουσαθανά. Το μικρό ράφι με τις καρτ ποστάλ υποδηλώνει έναν κόσμο που αλλάζει. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Πόρος, 1957. Ξεφορτώνοντας καρπούζια από την Πελοπόννησο. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Η Βιργινία Τσουδερού, κόρη του πρωθυπουργού της εξόριστης ελληνικής κυβέρνησης στην Κατοχή, Εμμανουήλ Τσουδερού, μετέπειτα υφυπουργός Εξωτερικών η ίδια, με τα παιδιά της ταξιδεύοντας σε πλοίο Liberty από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα τη δεκαετία του '50. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
1957. Ένας μικρός νησιώτικος ταρσανάς. Φωτ.: Robert McCabe
Η Ελλάδα της δεκαετία του 1950 με τον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Οι ομιλητές της ημερίδας που με θέμα «Η μεταπολεμική Ελλάδα του Robert McCabe» προλόγισε τα εγκαίνια της έκθεσης. Από αριστερά: Ευφροσύνη Δοξιάδη, Robert McCabe, Κατερίνα Λυμπεροπούλου (συντονισμός), Παναγιώτης Ροϊλός, Αθανασία Ψάλτη, Κώστας Κωστής, Ανδρέας Γκόφας. Φωτ.: Panoulis

Διάρκεια έκθεσης: 10 Ιουνίου-30 Σεπτεμβρίου
Χώρος: Αίθουσα Εκθέσεων Συνεδριακού Κέντρου Δελφών
Την ίδια περίοδο πραγματοποιείται στους Δελφούς η έκθεση «Οι Δελφοί τη δεκαετία του 1950  με τον φακό του Robert McCabe» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών. 
Διάρκεια: 10 Ιουνίου-31 Δεκεμβρίου
Η έκθεση συνοδεύεται από την ελληνόφωνη (εκδόσεις Πατάκη) και την αγγλόφωνη (Abbeville Press) έκδοση του βιβλίου «Robert McCabe. Η Ελλάδα μετά τον πόλεμο. Τα χρόνια της ελπίδας» υπό την αιγίδα του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών. 


 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT
Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM
Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ