Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας: Μια αληθινή κιβωτός γνώσης

0

Το 1836, ένας Έλληνας ταξιδιώτης από τη Bιέννη, ο βαρόνος Kωνσταντίνος Mπέλλιος, πλούσιος και μορφωμένος, σχετίζεται με τον αρχαιολόγο Κυριάκο Πιττάκη, έφορο των Αρχαιοτήτων του Κράτους, και επισκέπτεται με τη συντροφιά του την Aκρόπολη και τα άλλα μνημεία της πόλης. Κάπως έτσι ξεκινά η διαδικασία ίδρυση της Αρχαιολογικής Εταιρείας που, εκτός των άλλων, έχει ως σκοπό της τη «διέγερσιν εν γένει παρ’ ημίν διαφέροντος υπέρ των καλών τεχνών και διάδοσιν γνώσεων περί της ιστορίας της αρχαίας και της νεωτέρας τέχνης».

Περνώντας τη βαριά πόρτα του επιβλητικού και λιτού κτιρίου που σχεδίασαν οι Ιωάννης Αντωνιάδης και Αναστάσιος Ορλάνδος στην οδό Πανεπιστημίου, όπου στεγάζεται η Αρχαιολογική Εταιρεία από το 1957, οι προτομές σπουδαίων αρχαιολόγων που άφησαν εδώ το έργο και την υπογραφή τους υπενθυμίζουν το μεγάλο επιστημονικό τους έργο. 

Η βιβλιοθήκη, στην οποία αξίζει να περάσετε χρόνο διαβάζοντας ή απλώς χαζεύοντας τα ράφια της, είναι μια αληθινή κιβωτός γνώσης, δημιούργημα μιας Εταιρείας που έχει μεγάλη ιστορία και αξία, και υπηρετείται από ανθρώπους με πάθος και γνώση.

Στον δεύτερο όροφο βρίσκεται η βιβλιοθήκη της, η οποία χρονολογείται από την ίδρυση της Εταιρείας. Από την εποχή που γραμματέας ήταν ο Στέφανος Kουμανούδης (1859-1894) και κυρίως από τον διορισμό του γιου του, Aθανάσιου, ως βοηθού γραμματέως και επιμελητή των μουσείων, άρχισαν να αγοράζονται βιβλία χρήσιμα για τις υπηρεσίες των μουσείων και των εφόρων. Το 1894 απέκτησε νομική υπόσταση. Στον προθάλαμο, όπου βρίσκονται οι εγκυκλοπαίδειες, συναντάμε τον διευθυντή της κ. Martin Schäfer που μας εξηγεί ότι εδώ μπορεί να έρθει όποιος το επιθυμεί, η βιβλιοθήκη είναι ανοιχτή για όλους όσοι, ειδικοί και μη, ενδιαφέρονται για την αρχαιολογία και την ιστορία του τόπου μας.

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Δημοφιλής βιβλιοθήκη σε ερευνητές, ιστορικούς, αρχαιολόγους, βυζαντινολόγους και φοιτητές, σχεδιασμένη εξαρχής μαζί με το κτίριο, πριν από την πανδημία είχε 4.400 επισκέπτες τον χρόνο, αριθμός πολύ υψηλός για ειδική βιβλιοθήκη. Η προσέλευση μετά την πανδημία είναι ενθαρρυντική, και συνεχώς αυξάνεται. Στον κυρίως χώρο της υπάρχουν οι νέες εκδόσεις, μονογραφίες, συλλογικά έργα και περιοδικά, ξεχωριστά από τα αντίστοιχα βυζαντινά. Στο πολύ καλά ενημερωμένο site της μπορεί ο ενδιαφερόμενος να δει τα νέα αποκτήματα προκειμένου να τα αναζητήσει και στον χώρο της βιβλιοθήκης.

Πέντε μεγάλα τραπέζια, είκοσι θέσεις εργασίας, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, φυσικό φως που μπαίνει από τα μεγάλα παράθυρα, δημιουργούν ιδανικό περιβάλλον για τους αναγνώστες. Στον ισόγειο χώρο της βιβλιοθήκης βρίσκονται τα περιοδικά, ελληνικά και ξένα ‒συνολικά υπάρχουν 1.240 τίτλοι‒, που αφορούν τον αρχαίο, τον προϊστορικό, τον κλασικό και τον βυζαντινό πολιτισμό. Είναι ταξινομημένα κατά χώρα, ενώ έναν ολόκληρο τοίχο καταλαμβάνουν τα ειδικά εγχειρίδια αρχαίας ιστορίας και αρχαιολογίας και τα εικονογραφημένα λεξικά, βασικά εργαλεία μελετητών και αναγνωστών. Ξεχωρίζουν τα περιοδικά της Επιγραφικής και σε διαφορετικό τμήμα είναι ταξινομημένες οι μονογραφίες και οι εκδόσεις της Αρχαιολογικής Εταιρείας. 

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο πρώτος επιμελητής της βιβλιοθήκης, ο Αλέξανδρος Φιλαδελφεύς, όπως σημειώνει ο κ. Schäfer, έδωσε έμφαση στη διαμόρφωση μιας ειδικής βιβλιοθήκης και με αυτό τον τρόπο συγκροτήθηκε η μεγαλύτερη ελληνική στον τομέα της αρχαιολογίας. 

Σήμερα φιλοξενεί 95.000 τόμους βιβλίων, καθώς στη συλλογή της έχουν ενσωματωθεί μεγάλες δωρεές που περιλαμβάνουν σημαντικά βιβλία, όπως αυτές του Δημοσθένη Tσιβανόπουλου, της Σέμνης και του Χρήστου Καρούζου, και του Μανούσου Μανούσακα. Βεβαίως, οι αγορές για τον εμπλουτισμό της συνεχίζονται μέχρι σήμερα.

Υπάρχουν βιβλία στα αγγλικά, στα γερμανικά, στα γαλλικά κυρίως αλλά και στα ελληνικά, γιατί η Ελλάδα είναι τεράστια χώρα όσον αφορά την αρχαιολογία, όπως τονίζει ο κ. Schäfer, που μας οδηγεί στο πρώτο πατάρι από μια εξαιρετικής τέχνης ξύλινη σκάλα που φέρει τα ίδια διακοσμητικά στοιχεία που συναντάμε σε όλο το κτίριο.

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σε αυτό, που είναι ανοιχτής πρόσβασης, υπάρχουν βιβλία περί τοπογραφίας, δημοσιεύσεις ανασκαφών και οδηγοί αρχαιολογικών χώρων, ενώ ένα μεγάλο τμήμα καταλαμβάνουν τα πρακτικά των επιστημονικών συνεδρίων. Στο δεύτερο συναντάμε βιβλία για την αρχαία κοινωνία και αυτά που αναφέρονται στον βυζαντινό πολιτισμό, όπως και τιμητικούς τόμους. Στον ισόγειο χώρο υπάρχουν τα βιβλία μεγάλου μεγέθους, μια μικρή πινακοθήκη με τους γενικούς γραμματείς της Αρχαιολογικής Εταιρείας. Η βιβλιοθήκη έχει ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικής καταλογογράφησης, εμπλουτίζει διαρκώς το ψηφιακό υλικό της και θεωρείται ότι παρέχει τον καλύτερο ηλεκτρονικό κατάλογο για την αρχαία και βυζαντινή τέχνη. Σε έναν δεύτερο χώρο φυλάσσονται τα σπάνια και πολύτιμα βιβλία, ανάμεσά τους και ένα από τα πρώτα έντυπα ελληνικά βιβλία, το παλιότερο που έχει η βιβλιοθήκη, η πρώτη έκδοση του τόμου «Αριστοφάνους κωμωδίαι» που κυκλοφόρησε από το τυπογραφείο του Άλδου Μανούτιου με την επιμέλεια του Μάρκου Μουσούρου το 1498. Η έκδοση περιέχει μόνο εννέα από τις διασωθείσες κωμωδίες του Αριστοφάνη (λείπουν η «Λυσιστράτη» και οι «Θεσμοφοριάζουσες»). 

Η βιβλιοθήκη, στην οποία αξίζει να περάσετε χρόνο διαβάζοντας ή απλώς χαζεύοντας τα ράφια της, είναι μια αληθινή κιβωτός γνώσης, δημιούργημα μιας Εταιρείας που έχει μεγάλη ιστορία και αξία, και υπηρετείται από ανθρώπους με πάθος και γνώση. Είναι αξιοσημείωτη η διαρκής ενημέρωσή της και ο συγχρονισμός της με όλα όσα συμβαίνουν στο πεδίο της αρχαιολογίας. Ο πλούτος της είναι ανεκτίμητος και ανοιχτός σε όποιον επιθυμεί να εξερευνήσει τον ελληνικό πολιτισμό μέχρι τον 19ο αιώνα.

https://www.archetai.gr/

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δείτε για πρώτη φορά το πολύτιμο αρχείο της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δείτε για πρώτη φορά το πολύτιμο αρχείο της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας

Ιδιαίτερης αρχαιολογικής, ιστορικής αλλά και καλλιτεχνικής αξίας, το αρχείο της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας συνδέεται άρρηκτα τόσο με τις απαρχές όσο και με την εξέλιξη της αρχαιολογίας στην Ελλάδα μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ν. Μούσχουρη- Φ. Απέργης: «Το όνομά μου είναι Νάνα»

Το πίσω ράφι / Νάνα Μούσχουρη: «Είμαι ικανή ν’ αγαπήσω, αλλά όχι να πέσω στα πόδια του ανθρώπου που αγαπώ»

Η βιογραφία «Το όνομά μου είναι Νάνα», ένα δυσεύρετο πια βιβλίο του 2007, προέκυψε από την απόφασή της Μούσχουρη ν’ αφηγηθεί τη ζωή της στον Φώτη Απέργη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ