BREAKING NEWS

Δικαίωμα στον θάνατο

Δικαίωμα στον θάνατο Facebook Twitter
Ασφαλώς και το τέλος μπορεί να είναι μια λύτρωση από τον πόνο και την ανημπόρια, υπάρχει όμως πραγματικά αξιοπρέπεια στον θάνατο;
0

Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ που συνόδευσε την είδηση του θανάτου του Ζαν Λικ Γκοντάρ –ότι το τέλος του 91χρονου σκηνοθέτη επήλθε με «υποβοηθούμενη αυτοκτονία», μια διαδικασία που είναι θεσμικά κατοχυρωμένη στην Ελβετία– έφερε στο προσκήνιο για άλλη μια φορά τα τελευταία χρόνια μια κρίσιμη συζήτηση που συχνά παγιδεύεται σε ποικίλης μορφής ηθικά και υπαρξιακά αδιέξοδα.

«Ο Γκοντάρ κατέφυγε σε νόμιμη υποβοηθούμενη ευθανασία λόγω "πολλαπλών παθολογικών καταστάσεων που προκαλούν αναπηρία", σύμφωνα με τους όρους της ιατρικής γνωμάτευσης», εξήγησε ο δικηγόρος του σκηνοθέτη, ενώ σύμφωνα με τη Libération, συγγενής της οικογένειας διευκρίνισε ότι «δεν ήταν άρρωστος, ήταν απλώς εξαντλημένος και γι’ αυτό αποφάσισε να δώσει ένα τέλος».

Η ανταλλαγή επιχειρημάτων και οι ρητορικές ακροβασίες ένθεν και ένθεν μπορούν να συνεχιστούν επ’ άπειρον για ένα τέτοιο ζήτημα, ειδικά εκ μέρους όσων δεν έχουν βρεθεί στη θέση των ανθρώπων που φτάνουν σ’ αυτή την απόφαση ή των συντρόφων και συγγενών τους.

Ακόμα και η σχετική ορολογία μοιάζει να αποτελείται από ευφημισμούς και οξύμωρα: Ευθανασία, υποβοηθούμενη αυτοκτονία, θάνατος με αξιοπρέπεια, δικαίωμα στον θάνατο... 

Ασφαλώς και το τέλος μπορεί να είναι μια λύτρωση από τον πόνο και την ανημπόρια, υπάρχει όμως πραγματικά αξιοπρέπεια στον θάνατο; Κι αν φτάσει κανείς στο σημείο να ζητήσει (ή να ζητήσουν οι δικοί του) «υποβοηθούμενη αυτοκτονία», δεν έχει σαλπάρει κατά έναν τρόπο η αξιοπρέπεια προ πολλού;

Κι από την άλλη όμως, γιατί υποθέτουμε ότι οι άνθρωποι που έχουν καταβληθεί από ανίατες (ψυχικές ή σωματικές) νόσους και βαδίζουν βασανιστικά προς το τέλος, έχουν χάσει την αξιοπρέπειά τους; Ούτε να πεθάνει κανείς στην ώρα του δεν επιτρέπεται πια; Αν ανοίξουμε τέτοια πόρτα, ποιος θα μπορεί να κρίνει σε λίγο και με ποια ακριβώς κριτήρια ποιος δικαιούται την ευθανασία και ποιος όχι; Και ο όρκος του Ιπποκράτη τι λέει για όλα αυτά; 

Η ανταλλαγή επιχειρημάτων και οι ρητορικές ακροβασίες ένθεν και ένθεν μπορούν να συνεχιστούν επ’ άπειρον για ένα τέτοιο ζήτημα, ειδικά εκ μέρους όσων δεν έχουν βρεθεί στη θέση των ανθρώπων που φτάνουν σ’ αυτή την απόφαση ή των συντρόφων και συγγενών τους. Και οι περισσότεροι δεν έχουμε βρεθεί, γεγονός που δεν εμποδίζει να έχουμε έντονη και απόλυτη άποψη για το θέμα, παρασυρόμενοι συχνά από μια επιθυμία ελέγχου της μοίρας, μια ψευδαίσθηση ύστατης επιλογής.

Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει κάποιον ή κάποια να λέει «αν καταλήξω "έτσι", τελειώστε με, κάντε μου την ένεση, τραβήξτε την πρίζα». Ούτε «παρηγορητική φροντίδα», ούτε «η ελπίδα πεθαίνει τελευταία», ούτε τίποτα.

Υπάρχουν διάφορες παράμετροι –νομικές, επιστημονικές, θρησκευτικές, φιλοσοφικές– που περιπλέκουν το ζήτημα, στο τέλος της μέρας όμως, αν βγάλουμε απ’ έξω τις πιο δογματικές θέσεις, δύο είναι οι αντιλήψεις που συγκρούονται εν προκειμένω. Είτε πιστεύει κανείς ότι υπάρχουν (πολύ) χειρότερα πράγματα κι από τον θάνατο είτε πιστεύει πως οτιδήποτε (ακόμα και μια επίπονη και βασανιστική ύπαρξη στην αιχμή μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας) είναι προτιμότερη από την ανυπαρξία, από το πρόωρο τέλος.     

Daily
0

BREAKING NEWS

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ζαν Λικ Γκοντάρ κατέφυγε σε υποβοηθούμενη αυτοκτονία- «Δεν ήταν άρρωστος, απλώς εξαντλημένος»

Διεθνή / Ο Ζαν Λικ Γκοντάρ κατέφυγε σε υποβοηθούμενη αυτοκτονία- «Δεν ήταν άρρωστος, απλώς εξαντλημένος»

O διάσημος σκηνοθέτης είχε, καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του, έναν φιλοσοφικό προβληματισμό σχετικά με το ζήτημα της αυτοκτονίας, γράφει η γαλλική εφημερίδα Liberation
NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ