Τελικά, θέλουμε ή όχι το μετρό;

Τελικά, θέλουμε ή όχι το μετρό; Facebook Twitter
7

Του Κωνσταντίνου Ζέρβα από το thinkfree

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Θεσσαλονίκη βρίσκεται αντιμέτωπη με τον εαυτό της. Δυστυχώς η πόλη μας βρίσκει πολύ συχνά ευκαιρίες να διχάζεται και δυστυχώς ορισμένοι γίνονται συχνά δημιουργοί και πρωταγωνιστές τέτοιων κρίσεων για την πόλη, αδιαφορώντας ακούσια ή εκούσια για την κατάληξη των προσπαθειών ολοκλήρωσης έργων υποδομής και ποιότητας ζωής.

Και είναι πολλά αυτά τα παραδείγματα: η υποθαλάσσια αρτηρία, η πλατεία Διοικητηρίου, η μεταφορά της ΔΕΘ, τα ευρήματα στην οδό Απελλού, η παλαιοχριστιανική εκκλησία κάτω από την οδό Γ΄Σεπτεμβρίου, η εξωτερική περιφερειακή. Ακόμη και η κατασκευή της –πλέον κορεσμένης- περιφερειακής οδού συνάντησε πλούσιο αρνητικό ακτιβισμό στα χρόνια του '80. Ευτυχώς χωρίς να ματαιώσει την ολοκλήρωση της (Φαντάζεσθε την κυκλοφοριακή φρίκη στην πόλη μας αν δεν είχε κατασκευασθεί;).

Και αυτά συμβαίνουν αντί να συστρατευτούμε για να ολοκληρωθεί χωρίς άλλα εμπόδια ένα έργο το οποίο θα αλλάξει την ποιότητα ζωής (για την οποία είμαστε συνυπεύθυνοι όλοι είτε ανήκουμε είτε όχι σε θέσεις ευθύνης) στη Θεσσαλονίκη. Βλέπουμε δυστυχώς ότι οι εργολάβοι των διχασμών έχουν αναλάβει πάλι δράση. Με εύκολους λαϊκισμούς αφορίζουν λύσεις που επιλέχθηκαν μέσα από επώδυνες και συχνά χρονοβόρες διαδικασίες, στις οποίες έχουν συνυπολογισθεί όλα τα τεχνικά, οικονομικά, αισθητικά και πολιτιστικά κριτήρια.

Εμφανίζονται ως οι ελέω θεού υπερασπιστές της πολιτιστικής κληρονομιάς, της οικολογικής ευαισθησίας ή της δημόσιας αισθητικής, και εργολαβικά δημιουργούν προβλήματα σε κάθε προσπάθεια μεταρρύθμισης οδηγώντας σε ματαίωση σημαντικά έργα υποδομής.

Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είχε και έχει πολλά προβλήματα. Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο και δύσκολο μεγάλο έργο. Το μεγαλύτερο που κατασκευάζεται σήμερα στη χώρα μας. Γνώρισε και γνωρίζει πολλά στάδια περιπέτειας. Δημοπρατήθηκε με τη μέθοδο της «Μελέτης-Κατασκευής» που ουσιαστικά σημαίνει «βλέποντας και κάνοντας». Χωρίς δηλ. να έχει τη μελετητική ωριμότητα για να μπορέσει να τρέξει κατασκευαστικά. Αυτά όμως έγιναν –καλώς ή κακώς- 10 χρόνια πριν.

Σήμερα όμως, και μετά από 6 χρόνια αφότου ξεκίνησε έχει φτάσει σε σημείο που μπορεί να κινηθεί με γρήγορους ρυθμούς. Έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χαμηλότοκα δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (τα οποία χορηγούνται αποκλειστικά για έργα υποδομής αυτού του είδους). Και τώρα μπορεί και πρέπει να τρέξει. Και πολλοί αγωνιστήκαμε γι' αυτό. Ενώ διάφοροι δυστυχώς έχουν δημιουργήσει ή δημιουργούν προβλήματα στο έργο. Θυμίζω Παπάφειο, δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις (δικάσιμος αναβάλλεται συνέχεια για 18 μήνες!), κ.α.

Όσοι σήμερα ζητούν την διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση που βρέθηκαν στο σταθμό της Βενιζέλου και την κατάργηση του σταθμού του μετρό, θα πρέπει να απαντήσουν στην κοινωνία της πόλης σε μια σειρά ερωτημάτων που οδηγούν στο τελικό ερώτημα αν θέλουν τελικά να ολοκληρωθεί το μετρό. Και συγκεκριμένα:

Γνωρίζουν ότι κάθε μέρα χωρίς μετρό η Θεσσαλονίκη χάνει 3 εκατ. ευρώ μόνο από το κόστος μετακίνησης με το ΙΧ, χωρίς να συνυπολογίζεται η ζημιά των επιχειρήσεων και η απαξίωση των ιδιοκτησιών από την παρατεταμένη διάρκεια της κατασκευής του;

Ότι κάθε μέρα λειτουργίας θα έχει πολλαπλά οικονομικά, οικολογικά και αισθητικά οφέλη για την πόλη και τους κατοίκους της;

Ότι για τις αρχαιολογικές ανασκαφές στο Μετρό Θεσσαλονίκης διατέθηκαν μέχρι στιγμής 75 εκατ. ευρώ με την προοπτική να ξεπεράσουν τα 100;

Και ότι αυτό το ποσόν και αυτές οι ανασκαφές δε θα γίνονταν ΠΟΤΕ αν δεν κατασκευαζόταν το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης; Και σε ένα έργο που δεν είναι ανασκαφικό αλλά κατασκευής μετρό;

Ότι το αντίστοιχο ποσόν που διατέθηκε για τις αρχαιολογικές ανασκαφές στη βασική γραμμή του μετρό της Αθήνας (που αριθμεί 20 σταθμούς έναντι 13 της Θεσσαλονίκης) ανήλθε μόλις στα 50 εκατ. ευρώ (και ποσοστό 2,5% του συνολικού προϋπολογισμού, έναντι 10% που αναμένεται να ανέλθει στη Θεσσαλονίκη); Ότι για τις αρχαιολογικές ανασκαφές του σταθμού Βενιζέλου, έχουν διατεθεί ήδη 19 εκατ. ευρώ;

Ότι ο σταθμός Βενιζέλου θα εξυπηρετεί 67.000 επιβάτες του μετρό καθημερινά; Ότι (στην περίοδο της ανεργίας του 27% και του 60% στους νέους) το έργο του μετρό, σε πλήρη εξέλιξη, θα απασχολεί περισσότερους από 2.500 εργαζόμενους καθημερινά (χωρίς να υπολογίσουμε παρελκόμενα επαγγέλματα);

Επίσης γνωρίζουν ότι η εν λόγω απόφαση του ΚΑΣ λήφθηκε με ψήφους 17 έναντι μηδέν, κάτι πρωτόγνωρο για τις συνεδριάσεις του, ιδιαίτερα για θέματα του Μετρό; Και στα 17 αυτά άτομα συμπεριλαμβάνονται και εκπρόσωποι του Δ.Σ. του Συλλόγου των Αρχαιολόγων, οι οποίοι εν σώματι (;) τώρα πρωτοστατούν στις διαμαρτυρίες;

Ότι η διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους προϋποθέτει την απαλλοτρίωση όμορων πολυκατοικιών, καθώς δεν υπάρχει ελεύθερος χώρος πέραν αυτού που χρησιμοποιείται; Και πόσο αυτό θα κοστίσει στον Έλληνα φορολογούμενο και πόσο θα καθυστερήσει το έργο;

Ότι η κατάργηση του σταθμού της Βενιζέλου, ως συνέπεια της προηγούμενης ερώτησης, θα σημάνει το συνολικό ανασχεδιασμό του μετρό με πιθανή ματαίωση του όλου έργου;

Αν δεν γνωρίζουν τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, καλό είναι να τις αναζητήσουν. Και να μη δημιουργούν επιπόλαια και αδιέξοδα νέα προσκόμματα στο σημαντικότερο έργο υποδομής της πόλης. Αλλά, δυστυχώς, είμαστε εθισμένοι να αμφισβητούμε επιλεκτικά όποιες αποφάσεις δεν είναι της αρεσκείας μας. Κανείς δεν αμφισβήτησε τις αντίστοιχες αποφάσεις για το σταθμό της Αγίας Σοφίας και του Συντριβανίου, που πάρθηκαν πριν λίγους μόλις μήνες από το ίδιο όργανο με την ίδια σύνθεση, και με μικρότερη πλειοψηφία!

Η διαχείριση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό Αγίας Σοφίας, επιβεβαιώνει ότι εφαρμόζεται πάντοτε η ενδεδειγμένη λύση, δίνοντας απαντήσεις σε προβλήματα που ανακύπτουν. Σημειωτέον ότι και εκεί βρέθηκε τμήμα της ίδιας οδού που βρέθηκε και στο σταθμό Βενιζέλου, της «Μεσαίας Οδού», το οποίο αποσπάσθηκε ήδη, μεταφέρθηκε και θα τοποθετηθεί στο 1ο υπόγειο του σταθμού, όταν αυτός ολοκληρωθεί, επειδή στο επίπεδο αυτό δεν προβλεπόταν από τη μελέτη ηλεκτρομηχανολογικές ή άλλες εγκαταστάσεις. Εκεί υπήρχε αυτή η τεχνική δυνατότητα και εφαρμόσθηκε! Τμήμα της ίδιας οδού δηλ. θα εκτίθεται στο σταθμό της Αγίας Σοφίας, ακριβώς στη θέση που βρέθηκε, 550 μέτρα ανατολικότερα από τον «επίμαχο» σταθμό της Βενιζέλου.

Η πρακτική δε της Αττικό Μετρό, η οποία σημειωτέον αποτελεί εταιρία 100% κρατικών συμφερόντων, τόσο στο μετρό της Αθήνας όσο και στο μετρό της Θεσσαλονίκης έχει αποδειχθεί πως είναι η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Αυτός είναι και ο λόγος που το μετρό της Αθήνας θεωρείται από τα κορυφαία διεθνώς. Τεχνολογικά και αισθητικά αρτιότερο θα είναι αυτό της πόλης μας!

Προφανώς υπάρχουν πολλοί που ζητούν τη διατήρηση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου στη θέση τους έχοντας καλές και αγαθές προθέσεις. Πίσω τους όμως κρύβονται υποκινητές σεναρίων διατυπώνοντας θέσεις όπως «τι το θέλουμε το μετρό; Με το τραμ βολευόμαστε» ή «αφού δε θα γίνει ούτως ή άλλως το μετρό γιατί να παιδευόμαστε;», ή «όλα γίνονται για να κερδίζουν κάποιοι εργολάβοι», ή «η Θεσσαλονίκη θα στηρίξει την ανάπτυξη της στο μοντέλο πόλη-μουσείο». Φαύλα σενάρια από επαγγελματίες «ακτιβιστές» που μέσω της αντίδρασης τους αποκτούν την προβολή και τη δημοσιότητα που προσφέρουν πόντους στις ιδιοτελείς απόψεις και επιδιώξεις τους. Και οι οποίοι δαιμονοποιούν όσους έχουν αντίθετες απόψεις.

Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι κατέχει το αποκλειστικό προνόμιο της ευαισθησίας για την πολιτιστική κληρονομιά ή για την πολεοδομική ιστορία της Θεσσαλονίκης. Συχνά, χρειάζονται δύσκολες αποφάσεις για να φτιάξουμε την πόλη, δεν αρκεί η εύκολη διαμαρτυρία. Και είναι προφανές ότι στην περίπτωση του σταθμού Βενιζέλου, το διακύβευμα είναι το ίδιο το έργο και η ολοκλήρωσή του και μάλιστα το ταχύτερο δυνατόν, με στόχο να σταματήσει η καταπόνηση των διερχόμενων και ιδιαίτερα όλων όσων έχουν ιδιοκτησίες και επιχειρήσεις γύρω από το σταθμό. Αυτός είναι ο ρόλος όσων έχουν το προνόμιο της γνώσης, την άσκηση όποιας διαχείρισης αλλά και όσων διαθέτουν τη δύναμη της ενημέρωσης ή του δημόσιου σχολιασμού. Και προφανώς κανείς, και ιδιαίτερα εγώ, δεν επιχαίρουμε για το γεγονός ότι η έκθεση των αρχαιοτήτων επιτόπου δεν είναι εφικτή.

Κλείνοντας: να απαιτήσουμε την πορεία προς τα μπροστά, σεβόμενοι το παρελθόν της αλλά δουλεύοντας για το παρόν και το μέλλον. Γιατί η ιστορία δε σταμάτησε στο χθες, γράφεται και σήμερα, με τα έργα που εμείς θα σχεδιάσουμε, θα ολοκληρώσουμε, και θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές. Ας μην κρατούν κάποιοι για τον εαυτό τους το αποκλειστικό προνόμιο της ευαισθησίας για το παρελθόν της πόλης αλλά και την τεχνοκρατική και αισθητική γνώση για την ανάπτυξη και το μέλλον της.

Ας μη βρούμε άλλη μια ευκαιρία για τη μετατόπιση στο απροσδιόριστο μέλλον των έργων υποδομής και εκσυγχρονισμού της πόλης. Ας βρούμε τη χρυσή ισορροπία του πολιτισμού με την ανάπτυξη, με διάθεση συνεργασίας. Αυτή είναι η στάση που πιστεύω ότι ψύχραιμα και με αίσθημα ευθύνης πρέπει να κρατήσουμε όλοι μας.

* Ο κ.Ζέρβας είναι αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής Δήμου Θεσσαλονίκης, μέλος του Δ.Σ. της Αττικό Μετρό – [email protected]

7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

7 σχόλια
Τα μισά του επιχειρήματα είναι ένα κάρο ψέμματα. Κανείς δε ζητάει να μη γίνει το μετρό, ή να μετατοπιστούν οι σήραγγες. Το μόνο που λένε οι αρχαιολόγοι είναι ο χώρος των εκδοτηρίων να κατασκευαστεί απλά λίγο πιο πέρα για να μπορέσουν να μείνουν τα έργα στη θέση τους.
Αγία Σοφίας- Βενιζέλου= 5 λεπτά με τα πόδια. Τι να τις κάνω μάνα μου τις στάσεις του μετρό; πότε θα αναπτύξει ταχύτητα το έρμο; Και για να χρησιμοποιήσω τη λογική τους, που όλα τα πουλάει κι όλα τα αγοράζει: μας τα έχετε πρήξει με τον τουρισμό τόσα χρόνια..Τι να έρθει να δει ο τουρίστας ρε φίλε στην πόλη;εμένα να πίνω φραπέ;
Μας λέει ότι δόθηκαν και θα δοθούν πολλά εκατομύρια ευρώ για αρχαιολογικούς λόγους σε ένα έργο που δεν είναι ανασκαφικό.ΘΕΟΣ!! Σοβαρά?Σκάβεις στον ιστορικό άξονα της πόλης και δεν είναι ανασκαφικό γεγονός?Είναι σαν να λες ότι πάω στη θάλασσα και δεν είμαι σίγουρος αν θα βρω νερό.Το άλλο για την Αγ.Σοφία επίσης καλύτερα να μην το έλεγε καθόλου.Μας λέει στα ίσα πως θα αποφασίζει η θεά Τύχη για το αν κάτι θα διασώζεται ή αν θα μπαζώνεται.5 μέτρα αριστερά μας κάνει,5 μετρα δεξια τσιμέντο.Στην Βενιζέλου ήμασταν άτυχοι,στην Αγ.Σοφία πιο τυχεροί.Τί να κάνουμε...Πετύχαμε ένα στα δύο...Ωραίος σχεδιασμός και συλλογισμός.Δεν θα τον ακολουθήσω όμως.Δεν υπάρχουν πράγματα που δεν γίνονται.Υπάρχουν πράγματα που κοστίζουν περισσότερο,όπως λέει και ο Πρύτανης του ΑΠΘ και στο κάτω κάτω ένας πολιτικός μηχανικός είναι αναρμόδιος να αποφασίσει και να εκτιμήσει την σπουδαιότητα και την σημασία ενός αρχαιολογικού ευρήματος.Ο κύριος Ζέρβας εδώ όμως προφανώς μιλάει με γνόμωνα το κόστος,αγνοώντας παρ' όλα αυτά επιδεικτικά την υπεραξία που μπορεί να προσδόσει στην πόλη αυτή η εικόνα του παλιού μέσα στο νέο.Τέτοιες ευκαιρίες δεν μπορούν να χάνονται έτσι εύκολα.Αυτή πάντως η "ισορροπία πολιτισμού και ανάπτυξης" που αναφέρει είναι πολύ ύπουλη φράση.Μου θυμίζει την τροϊκανή φρασεολογία τύπου εξορθολογισμού τιμολογίων και μεταρρυθμίσεων στα εργασιακά.Ωραίες λέξεις με πικρό περιεχόμενο.
Εξοργιστικός, αν μη τι άλλο, ο κ.Ζέρβας. Δεν θα μπω στη λογική της παράθεσης οικονομικών στοιχείων, γιατί δεν νομίζω ότι το πρόβλημα είναι κυρίως οικονομικό...είναι κατα βάση ηθικό. Για όσους δεν το έχουν καταλάβει, το θέμα των αρχαιοτήτων του Μετρό μας φέρνει όλους αντιμέτωπους με τη συνείδησή μας... τη σεβόμαστε την πολιτιστική μας κληρονομιά ή όχι; Ας απαντήσει ο καθένας σε αυτό το ερώτημα ευθέως και ειλικρινά και έτσι θα βρεθεί η λύση. Και εν τέλει τι είναι η πολιτιστική κληρονομιά για τον καθένα μας; Μνήμη; Ιστορία; Λεφτά; Εμπόδιο; Τι; Διότι δεν μπορεί οι ίδιοι άνθρωποι που απαιτούν την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα από τους "βρωμο-απατεώνες Άγγλους" να απαιτούν παράλληλα την αφαίρεση των αρχαίων της Θεσ/κης "γιατί τόσα λεφτά χάνονται με τα κωλο-αρχαία, τελειώνετε πια με το μετρο-γεφύρι της άρτας". Η Θεσ/κη είναι είναι μια "πολύπαθη" πόλη ακριβώς γιατί έχει πολλή ιστορία...και όλη βρίσκεται κάτω από το κέντρο της. Εκεί ακριβώς που θα περάσει το μετρό. Θα σεβαστούμε την ιστορία της-μας αναδεικνύοντάς την λοιπόν ή θα απαιτήσουμε ένα σύγχρονο έργο που πιο πολλά θα προσφέρει ως επίτευγμα και λιγότερα ως λειτουργικό έργο (να θυμίσω ότι ο κάθε σταθμός του μετρό στη θεσ/κη απέχει από τον επόμενο 5 λεπτά...με τα πόδια!) Μία "πολιτιστική στάση" είναι καθολική και όχι ανάλογα με το συμφέρον...σέβομαι και προστατεύω...τα πάντα και σε κάθε περίπτωση. Άρα δεν είναι ντροπή να το παραδεχτούμε και να το βροντοφωνάξουμε...ΔΕΝ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ ΤΙΠΟΤΑ, ΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΤΩΡΑ ΔΙΧΩΣ ΧΤΕΣ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟΙ!
Αγαπητέ κύριε Ζέρβα,Η απάντηση είναι πολύ απλή. Θέλουμε να γίνει το μετρό.Θέλουμε όμως και την ανάδειξη αυτών των τόσο σημαντικών ευρημάτων. Εφόσον γνωριζαν οι ειδικοί του έργου ότι θα αποκαλυφθούν αυτά τα ευρήματα (μετά και την εμπειρία του σταθμού στην Αγ. Σοφίας) γιατί είναι τόσο δύσκολο να βρεθεί μια τεχνική λύση και για το σταθμό Βενιζέλου. Μετρό και σήραγγες κατασκευάζονται σε όλο τον κόσμο και σε παρόμοιες συνθήκες. Μου είναι πολύ δύσκολο να δεχτώ ως μηχανικός ότι δεν μπορεί να βρεθεί ικανοποιητική λύση ώστε να μη καταστραφούν τα ευρήματα. Υπάρχουν νομίζω πολύ πιο ειδικοί από εμάς για να το επιβεβαιώσουν. Να επισημάνω δύο σημεία του κειμένου σας τα οποία θεωρώ λάθος ή καλύτερα πολύ γενικά και αόριστα γραμμένα.1)Τα έργα όταν δημοπρατούνται με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής ιδίως τα συγχρηματοδοτούμενα δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι προχωράμε βλέποντας και κάνοντας απ' αρχής μέχρι τέλους του έργου. Ειτε προϋπάρχει οριστική μελέτη και η ανάδοχος εταιρία κάνει τη μελέτη εφαρμογής και την κατασκευή είτε το πάιρνει το έργο από την οριστική μελέτη μέχρι τέλους. Στην αρχή γίνονται όλες οι γεωερευνητικές εργασίες και μετά το έργο προχωράει με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Τα χρονοδιαγράμματα σε τέτοια έργα συνήθως προβλέπουν καθυστερήσεις λόγω απρόβλεπτων συνθηκών αλλά αυτό που συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη είναι πρωτοφανές. Και επειδή ως γνωστόν ο χρόνος είναι χρήμα καμία σοβαρή εταιρία δεν κοστολογεί τα έργα της με την μέθοδο βλέποντας και κάνοντας.2) Γράφετε ότι κατα τη λειτουργία του μετρό θα απασχοληθούν 2500 άτομα στη Θεσσαλονίκη. Μπορείτε να παραθέσετε την πηγή αυτού του αριθμού και τι θέσεις απασχόλησης εννοείτε? Δεν έχω καμία πρόθεση να τον αμφισβητήσω αλλά δεν βρήκα πουθενά σχετικά στοιχεία.Θα ήμουν ευγνώμων αν μου απαντούσατε!Με φιλικούς χαιρετισμούς!