Η Βίβλος του Άθεου

Η Βίβλος του Άθεου Facebook Twitter
11

Του Γ. Σαρηγιαννίδη από το blog του 

Η θρησκευτική πίστη ακροβατεί μεταξύ της αδυναμίας του φόβου για το άγνωστο και της αλαζονικής βεβαιότητας για τη μία και μοναδική αλήθεια. Χρειάζονται μεγάλα αποθέματα θράσους για να διακηρύσσει κανείς την «ταπεινότητά» του, ενώ ισχυρίζεται ταυτόχρονα ότι γνωρίζει τα πάντα για τη δημιουργία του κόσμου, το παρελθόν και το μέλλον του. Πολύ επιτυχημένα ομολογουμένως, καταφέρνει να συνδυάσει την Αγάπη με τις πιο αποτρόπαιες βιαιότητες και το Λόγο με την παραίτηση από κάθε ίχνος ορθολογισμού και νηφάλιας αναζήτησης. «Απαιτεί το μέγιστο της δουλικότητας και της ταπείνωσης, ζητώντας σου να πιστεύεις ότι συνελήφθης και εγενήθης εν αμαρτία και να υπακούεις έναν αυστηρό δημιουργό. Αλλά, σε ανταπόδοση, σε θέτει στο κέντρο του σύμπαντος και σε διαβεβαιώνει ότι είσαι το προσωπικό αντικείμενο ενός θείου σχεδίου.»

Το ερώτημα που γεννιέται δεν είναι καθόλου κολακευτικό για την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού. Όπως σημειώνει κι ο Κρίστοφερ Χίτσενς στην εισαγωγή της ανθολογίας 'Η Βίβλος του Άθεου': «Πως έγινε και αυτές οι κακοήθεις ανοησίες απέκτησαν τόση δύναμη; Και γιατί είμαστε σε συνεχή διαμάχη με τους βίαιους και μισαλλόδοξους πιστούς αυτών των ανοησιών;»

Η 'Βίβλος του Άθεου' δεν είναι βέβαια Βίβλος. Η ατυχέστατη μετάφραση του τίτλου 'The Portable Atheist' όχι μόνο αδικεί το βιβλίο, αλλά και οπλίζει με ένα ακόμη πλαστό τεκμήριο την πλευρά του θρησκευτικού παραλογισμού που ισχυρίζεται ότι κι ο αθεϊσμός δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια μορφή θρησκείας. Αν κάνουμε αυτή την παραδοχή, τότε κι ο αθεϊσμός τοποθετείται με ευκολία στη μεγάλη σουπιέρα του σχετικισμού: ο άθεος, δεν είναι τίποτα περισσότερο από έναν ακόμη φονταμενταλιστή που συμμετέχει στο παιχνίδι του πολέμου των θρησκειών.

Ο αθεϊσμός όμως δεν μπορεί να έχει Βίβλους, μιας και δεν περιέχει ως στάση κανέναν μεταφυσικό ισχυρισμό, θρησκευτικό δόγμα, ή σύστημα ηθικής. Εκεί που ο αγνωστικιστής λέει απλώς 'δεν ξέρω', ο άθεος συμπληρώνει: 'Ούτε εγώ ξέρω. Αδυνατώ όμως να πιστέψω κάτι για το οποίο δεν έχω την παραμικρή ένδειξη, δεν στέκει σε καμία λογική διεργασία κι έρχεται συχνά σε άμεση σύγκρουση με τα ευρήματα και τις μεθόδους της επιστήμης.' Αν αναλογιστεί κανείς το εύρος και την ένταση των θρησκευτικών ισχυρισμών, δύσκολα μπορεί να αποφύγει το συμπέρασμα ότι η άρνηση της πίστης είναι λογικά αναπόφευκτη. (Κανείς νοήμων άνθρωπος άλλωστε, όπως πολύ σωστά παρατηρεί ο Ρίτσαρντ Ντόκινς, δεν είναι πια διατεθειμένος να υποστηρίξει σοβαρά την ύπαρξη του Δία, του Θορ ή των νεράιδων.)

Κι όσο πιο μεγάλο το εύρος και η ένταση αυτή την θρησκευτικών ισχυρισμών, τόσο μεγαλύτερη και η μανία των ακολούθων της να τους επιβάλουν και στους υπόλοιπους ανθρώπους, αλλόθρησκους ή άπιστους. Όταν είσαι απόλυτα βέβαιος ότι κατέχεις τη μία και μοναδική αλήθεια, χρειάζεται απάνθρωπη αυτοσυγκράτηση για να μην παρασυρθείς στη βίαιη επιβολή της. Γράφει ο Χίτσενς:


Οι πιστοί μάχονται αλλήλους σχετικά με την ορθή ερμηνεία των γραφών τους και συχνά φονεύουν ομόπιστους, επειδή διαφωνούν σε δογματικά ζητήματα. Αυτές οι απόκρυφες ενδοθρησκευτικές διαμάχες έχουν αναχαιτίσει την πορεία του πολιτισμού και οι σημερινές εκδοχές τους θα μπορούσαν να τον καταστρέψουν.


Το Μάιο του 2007, ο Κρίστοφερ Χίτσενς δημοσιεύει το βιβλίο του 'Ο Θεός δεν είναι μεγάλος – πώς η θρησκεία δηλητηριάζει τα πάντα' κορυφώνοντας την επίθεσή του στις οργανωμένες θρησκείες. Μετά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου, ο Χίτσενς αποφάσισε ότι δεν έχουμε πια την πολυτέλεια ως πολιτισμός να αγνοούμε την απειλή του θρησκευτικού φανατισμού. Η θρησκευτική πίστη δεν είναι μονάχα άστοχη, αλλά και επικίνδυνη. Όχι μόνο 'δεν υπάρχει θεός', αλλά 'ευτυχώς δεν υπάρχει'. Μιας και, αν υπήρχε, οι άνθρωποι θα έπρεπε 'να ζουν κάτω από μια απαράλλαχτη ουράνια δικτατορία που θα μπορούσε να διαβάζει το μυαλό μας ενώ κοιμόμαστε, να μας καταδικάζει για εγκλήματα σκέψης και να μας τιμωρεί ακόμη και μετά το θάνατό μας'. Όπως συνήθιζε να λέει, με το γνωστό του σαρκαστικό ύφος, η δικτατορία αυτή θα ήταν χειρότερη από μια αιώνια Βόρεια Κορέα. Μιας κι από τη Βόρεια Κορέα μπορείς τουλάχιστο να ελπίζεις ότι το μαρτύριο τελειώνει με το θάνατό σου.

Συνοδευτικά του 'Ο Θεός δεν είναι μεγάλος', πρωτοκυκλοφορεί τον ίδιο χρόνο και 'Η Βίβλος του Άθεου', ως μια εκτεταμένη βιβλιογραφική αναφορά στην παράδοση του αγνωστικισμού και του αθεϊσμού. Ο Χίτσενς ήθελε να δείξει ότι η σκέψη του ανήκει σε μια παράδοση αγνωστικισμού κι αθεϊσμού που ξεκινά από την Αρχαία Ελλάδα και Ρώμη και συνεχίζει να αναπτύσσεται μέχρι και τις μέρες μας. Το αποτέλεσμα είναι μια ανθολογία που απλώνεται σε όλα τα είδη γραφής (από την ποίηση μέχρι το φιλοσοφικό δοκίμιο) και καλύπτει το πλήρες φάσμα σχεδόν της ιστορίας του αθεϊσμού (από το Λουκρήτιο μέχρι και το Ρίτσαρντ Ντόκινς). Κι είναι φυσικά αναπόφευκτο μια τέτοια ανθολογία να έχει πάντα, εξ ορισμού σχεδόν, και τις παραλήψεις της.

Το προσωπικό μου παράπονο είναι ότι αφήνει εκτός το εξαιρετικό δοκίμιο του Ράσελ, 'Γιατί δεν είμαι Χριστιανός'. Δεν πειράζει όμως. Το το πολύ συγκινητικό αυτοβιογραφικό δοκίμιο της Άιαν Χίρσι Άλι, 'Πως (και γιατί) έγινα άπιστη', με το οποίο και κλείνει η ανθολογία, υπερκαλύπτει την παράλειψη:


Όταν τελικά παραδέχτηκα ότι ήμουν άπιστη, ήταν διότι απλώς δεν μπορούσα πια να παριστάνω την πιστή. Η εγκατάλειψη του Αλλάχ ήταν μια μακρά και επίπονη διαδικασία, και προσπάθησα να αντισταθώ όσο μπορούσα. Σε όλη μου τη ζωή ήθελα να είμαι μια καλή θυγατέρα της πατριάς μου και αυτό σήμαινε, πάνω απ' όλα, ότι έπρεπε να είμαι μια καλή μωαμεθανή, που είχε μάθει να υπακούει στις εντολές του Θεού – που, στην πράξη, σήμαινε υποταγή στον αδελφό μου, στον πατέρα μου και αργότερα στον άντρα μου.


Και πιο κάτω:


Τελικά, φαντάζομαι ότι ήταν τα βιβλία και τα αγόρια που με έσωσαν. Όσες σκληρές προσπάθειες και αν κατέβαλα για να υποταγώ στο θέλημα του Αλλάχ, η επιθυμία μέσα μου δεν έλεγε να σβήσει – σεξουαλική επιθυμία, πραγματική και επείγουσα, που ακόμα και το ενδεχόμενο της Κόλασης δεν μπορούσε να καταπνίξει. Ντρεπόμουν που ένιωθα έτσι, αλλά όταν ο πατέρας μου μου ανακοίνωσε ότι θα με πάντρευε με έναν ξένο, συνειδητοποίησα ότι δεν μπορούσα να κλειδωθώ για πάντα στην κρεβατοκάμαρα ενός άντρα που με άφηνε αδιάφορη. Το έσκασα. Κατέληξα στην Ολλανδία.


Στο ελληνικό σχολείο (Θρησκευτικά Β' Λυκείου), τα παιδιά διδάσκονται ότι «έχει επισημανθεί τεκμηριωμένα ότι η έλλειψη σωστής θρησκευτικής αγωγής δημιουργεί το ψυχικό κενό και την υπαρξιακή αγωνία, που χαρακτηρίζουν το σύγχρονο άνθρωπο. Στο βάθρο του Θεού οι οπαδοί του υλιστικού ευδαιμονισμού και της ατομικής χρησιμοθηρίας τοποθετούν και λατρεύουν τα είδωλα της σαρκολατρίας και της ηδονιστικής εγωπάθειας.» Βιβλία κι αγόρια. Αυτό ήταν το μυστικό της Χίρσι Άλι.

Τον Ιανουάριο του 2010, κυκλοφόρησε το ευρωβαρόμετρο με θέμα 'Επιστήμη και Τεχνολογία'. Σε ένα από τα κεφάλαια της αναφοράς, η έρευνα προσπαθεί να μετρήσει πόσοι πολίτες πιστεύουν ότι 'εξαρτόμαστε πάρα πολύ από την επιστήμη και όχι αρκετά από την πίστη'. Στην Ελλάδα, μόνο το 19% διαφώνησε. Οι υπόλοιποι, είτε ήταν ουδέτεροι, είτε πιστεύανε ότι χρειάζεται να αυξηθεί ο ρόλος της πίστης στον πολιτισμό μας. Υποπτεύομαι ότι το ποσοστό των διαφωνούντων σήμερα θα ήταν ακόμη μικρότερο. Δεν χρειάζεται να ταξιδέψουμε μακριά για να δούμε που οδηγεί η αλαζονική βεβαιότητα για τη μία και μοναδική αλήθεια.

Βιβλία κι αγόρια. Και κορίτσια. Κι ίσως το σκάσουμε κι εμείς σύντομα.

Αντί επιλόγου: Το 'Η Βίβλος του Άθεου' αποτελεί μια πολύ χρήσιμη αναφορά, αλλά δεν μπορεί να σταθεί μόνο του στη βιβλιοθήκη μας. Χρειάζεται να συνοδευτεί από το 'Ο Θεός δεν είναι μεγάλος' του Κρίστοφερ Χίτσενς και το εκπληκτικό ντοκιμαντέρ, παραγωγής BBC, του Τζόναθαν Μίλερ, 'Αθεϊσμός: μια σύντομη ιστορία της δυσπιστίας'.

Αρχείο
11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν και πολλοί πιστοί άρα δεν χρειάζεται να γίνεται και τόσος ντόρος! Το να λες "πιστεύω στον Θεούλη" και πάω στην εκκλησία στη γιορτή μου και μισή ώρα το Πάσχα ή τα Χριστούγεννα και σε καμιά βάφτιση δεν νομίζω πως είναι αρκετό για να κρατήσει την πίστη ζωντανή! Τώρα αν μπει στον κόπο κάποιος να διαβάσει το βιβλίο, νομίζω πως ήδη δεν είναι πιστός. Η θρησκεία βασίζεται στην πίστη, όχι στη γνώση!
Ο λόγος που πολλοί πιστοί παρασύρονται στη βίαιη επιβολή της μίας και μοναδικής αλήθειάς ΤΟΥΣ δεν είναι η βεβαιότητά τους, αλλά το ακριβώς αντίθετο: η αμφιβολία τους. Προσπαθεί να κάνει τους αμφισβητίες να σιωπήσουν αυτός που φοβάται ότι μπορεί να έχουν και δίκιο. Το κωμικοτραγικά ειρωνικό είναι ότι στην πραγματικότητα κανείς αμφισβητίας/σκεπτικιστής/άθεος δεν αμφιβάλλει περισσότερο από τον φανατικό και φωνασκούντα πιστό. Αυτός ο τελευταίος, δε, θα γινόταν κατά πάσα πιθανότητα ο πλέον επικίνδυνος άνθρωπος (και;) στην περίπτωση που θα μπορούσε να αποδειχθεί με κάποιο τρόπο - αν ισχύει πράγματι - ότι δεν υπάρχει ούτε μαστίγιο ούτε καρότο. Αν αφαιρεθεί ο φόβος της κόλασης και το δέλεαρ του παραδείσου, οι τελευταίοι που θα επιστρέψουν σε συμπεριφορές ζούγκλας είναι όσοι, μέσω του (Λ)όγου, κατέληξαν να πιστεύουν στο καλό ως αυτοσκοπό και όχι ως μέσο για κάτι άλλο.
αυτος ο dawkins με τον επιθετικο αθεισμο του ειναι πολυ κουραστικος. αλλα βεβαια ετσι εχει κανει καριερα κι εχει πουλησει τα βιβλια του. επειδη ειναι αθεος στο δυτικο κοσμο τον 21ο αιωνα, θελει βλεπει τον εαυτο του σαν μαρτυρα...τελος παντων υπαρχουν πολυ πιο σημαντικοι αθεοι διανοητες απ'αυτον. αυτος ειναι για το κοινο του ''οταν εκλαψε ο νιτσε''. οσο για το αρθρο τι θελει να μας πει ; τι ενοχλει το συγγραφεα; ο φονταμενταλισμος; οκ, συμφωνοι. αν τον ενοχλει ομως η θρησκευτικοτητα των αλλων και θελει να μας κουνησει το δαχτυλο και να μας πει οτι δεν πρεπει να πιστευουμε...φερτε μου τους μαρτυρες του ιεχωβα.
Ο κοσμος μπορει να ερμηνευτει φυσιοκρατικα τόσο που ο ορισμος του φιλιου να ειναι "μια αμοιβαια και ταυτοχρονη ανταλλαγη σαλιου και μικροβιων".και γω εκει το παω - πλην ομως για να αποφασισεις να εισαι αθεος και μαλιστα "αθεος ηρέμα" οφειλεις καποτε να εχεις φλερταρει επικινδυνα με τη θρησκεια.Διπλα στην Βιβλο του Αθεου καλυτερα να τοποθετησει κανεις την Βιβλο σκετη !
Ο οποιοσδηποτε ανθρωπος διαβασει τη Βιβλο, θα γινει αμεσως σχεδον άθεος. Η διατηρηση της χριστιανικης πιστης βασιζεται στο οτι καταπινεις αμασητα αυτα που (περιπου) σου λενε. Φυσικα οι "εκπροσωποι" του θεου στη γη, ειδικα στην τριτοκοσμικη Ελλαδα (στη σκεψη κυριως οχι τοσο στα αγαθα), εχουν καθε συμεφερον να διατηρησουν αυτη τη βολικη αγνοια...πιστευε, μη ερεύνα και προπαντός πληρωνε...ΥΓ Αυτο το φαινομενο του να δεις φοβερο τρέντουλα και πολυ "ψαγμενο" τυπακι, να σταυροκοπιεται εξω απο εκκλησιες ειναι μοναδικο στον πλανητη....για γελια ή για κλαματα, μαλλον και τα δυο μαζι!
κι αυτοι που διαβασαν τη βιβλο και πιστεψαν; τι γινεται μ'αυτους; οσο για τους εκπροσωπους του θεου επι γης-οχι ολους- ναι συμφωνοι αλλα δεν εχει καμια σχεση με το θεμα μας.
Εάν ως θεό ορίσουμε τον ασπρογένη παππούλη που υπάρχει στους τρούλους των εκκλησιών αυτός ναι, πράγματι ΔΕΝ υπάρχει.Από κει και πέρα ,ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα νοητικό εργαλείο πεπερασμένης αντίληψης. Ο,τι δεν είναι σε θέση να αντιληφθεί δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει κιόλας.Τέλος πάντων ,επιστήμονες αστροφυσικοί τα λένε καλυτερα από μένα:http://www.youtube.com/watch?v=dq70o_4PuYI
"Ότι δεν είμαστε σε θέση να το αντιληφθούμε δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει κιόλας" αλλά δεν σημαίνει ότι υπάρχει κιόλας... και ειδικά με τον τρόπο που εμείς φανταζόμαστε ότι υπάρχει. Κάτι τέτοιο, μάλλον, δικαιώνει την πάγια αγνωστικιστική θέση ότι η ανθρώπινη διάνοια - ακριβώς λόγω της πεπερασμένης φύσης της - δεν μπορεί να αποφανθεί για την ύπαρξη ή μη θεϊκών δυνάμεων. Το αν κάποιος πιστεύει απλά σε αοριστίες του τύπου "υπάρχει μία (ξέρει ότι είναι και μία!) ανώτερη δύναμη στο σύμπαν" μπλα, μπλα,μπλα... και το ζήτημα κλείνει εκεί, αυτό είναι ένα πολύ προσωπικό ζήτημα, δεν αφορά κανέναν και δεν λέει και τίποτα. Συνήθως όμως, οι ένθεοι νοηματοδοτούν την ύπαρξη τους στη βάση της πίστης τους και συνήθως στη βάση μίας θρησκείας. Αν η πίστη σε θεό δεν παράγει κανένα νόημα για το άτομο, είναι μάλλον κενή περιεχομένου - ενδεχομένως δεν είναι καν πίστη αλλά μάλλον ένας ένθεος αγνωστικισμός - ας μου επιτραπεί το παράδοξο της έκφρασης.
το να ψαχνουμε αποδειξεις για την υπαρξη του θεου ειναι χαζο. οπως και καποιος να λεει στους πιστους οτι δε πρεπει να πιστευουν επειδη δεν υπαρχουν αποδειξεις. φυσικα δεν υπαρχουν. δεν εχει καμια δουλεια η επιστημη να μας πει αν υπαρχει θεος , ειναι ενα θεμα που δεν την αφορα .η φιλοσοφια ειναι πολυ πιο αρμοδια να μιλησει γι'αυτα τα θεματα.